Jump to content

Lovlig å dele riflestokken?


TheBongo

Recommended Posts

Rett på sak, er det lov å kappe en riflestokk bak avtrekket slik at det ikke er noe å holde i og ikke kan kalles pistolgrep. For å så skru den sammen. For å kunne ha den delt opp i sekken for transport med fjernet sluttstykke?

 

Snakk om en heldempet CZ 452 i .22LR. Orginal klassisk trestokk.

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål. Utfra lovens intensjon må det være greit, hvis du ikke står igjen med noe som er vesentlig bedre egnet enn en løs mekanisme så regnes det vel ikke som et komplett, fungerende våpen. Hvordan POD vil se på slikt aner jeg ikke, har vi eksempler på liknende konstruksjoner som er godkjent?

Link to comment
Share on other sites

Burde være greit, der er i hvert fall rifler med takedown system som er slik. (uten at jeg husker om de er fabrikk eller børsemaker utgaver).

 

Uansett er det viktige at rifla ikke kan oppfattes som kortet med pistolgrep. (ikke kan brukes), for står det igjen pistolgrep, har en plutselig en rifle med frittstående pistolgrep og for kort lengde.

Har vurdert løsningen selv på ene salongen.

Link to comment
Share on other sites

Spørmålet blir "er det mulig, hvor enn upraktisk, å avfyre våpenet når det er ei en tilstand korterer enn 840mm?".

 

Blir svaret ja må du påregnet at det vil kunne annsees som brudd på forskriften.

 

Men det vil også være tilfelle for kombinasjonen mekanisme/pipe/sluttstykke. Er salongrifla ulovlig når jeg tar av stokken for puss?

 

Jeg vil anta du vanskelig havner i trøbbel med mindre du lar pistolgrepet bli på våpenet etter adskillelse, i.e. at geværet virker ombygd for å muliggjøre skyting i "pistolformat".

Link to comment
Share on other sites

Står det ikke noe om "vesentlig endring"?

Vesentlig ending handler primært om når våpenet endrer klassifisering, feks rifle til håndvåpen (enhånds avfyring uten skulderstøtte). Uten et pistolgrep eller tilsvarende løsning kan det vanskelig kalles for et håndvåpen.

 

Men det skader ikke å spørre først, man vet jo aldri hvordan POD velger å tolke ting. Jeg hadde nok gjort det uten å spørre om lov, men det er meg.

Link to comment
Share on other sites

Det kan skade å spørre om lov. Den som besvarer spørsmålet ditt vil kunne få vanskeligheter dersom han/hun gir klarsignal for noe som viser seg å være ulovlig. Spørsmålsbesvarer har derfor incentiver til en strengere tolkning av regelverket enn hva som vil være tilfelle i f.eks. en domstol. Du risikerer med andre ord å få nei til å gjøre noe lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Så langt alle er enige i at det er lov å transportere og oppbevare komplett mekanisme uten stokk montert. (Og det er vi vel?).

Handler alt om. Våpenet kan defineres som skyteklart i større utstrekning enn uten stokk. Pistolgrep som står igjen eller ei, er nok det en rett ville se på. Rent bortsett fra dette, er en bolt rifle totalt uegnet til enhånds avfyring (i motsetning til en hagle), derfor er det også forskjell på hagle og repeter rifler når det kommer til krav om stokkens utforming.

Link to comment
Share on other sites

Rafdal har gjort noe tilsvarende på et våpen. Denne hadde vel også moffe, så her kunne det brukes liten koffert på jaktreisen.

IMG_5898-1.jpg

Ikke vet jeg om han sjekka lovligheten først, men med hans yrke er det kanskje litt risky å produsere noe som ikke er tillatt?

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode og ikke minst vel begrunnet svar.

Jeg ser for meg noe som vist på bilde men litt enklere siden jeg uansett tenkt kjøpe meg en bedre stokk og denne er dårlig behandlet forrige eier. Tror jeg kapper litt nærmere avtrekk og bygger noe lignende en remington 870 stokk festeanordning. Er jeg heldig kan jeg ha en bolt som kommer ut rett bak pistogrepet og kan enkelt skrus sammen.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, poenget med eksempelet mitt var å tilføre kontekst (ved reductio ad absurdum) til et innlegg der det ble påpekt (potensielt) problematisk at det var mulig å avfyre våpenet når det er i en tilstand kortere enn 840 mm. Mulig det var en smule pedantisk.

 

Om jeg leser ditt siste innlegg rett er vi enige om at trådstarters modifikasjon vil være uproblematisk all den tid formålet ikke er skyting uten kolbe, men å lette transport.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ulovlig å dele våpen for transport.

 

Derimot er det sannsynlig at hvis man forsøker å skyte med våpenet i delt tilstand, hvis mulig, kan være på vei mot et grenseland.

 

EDIT: Våpen som deles foran låsekassen er jo i orden, da er jo delene, vel nettopp, våpendeler. Men hvis den er delbar BAK låskassen, slik som på bildet over, har du ihvertfall brutt med intensjonen til forbudet mot innskyvbare og innfellbare kolber som gir totallengde under 840 mm.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis den er delbar BAK låskassen, slik som på bildet over, har du ihvertfall brutt med intensjonen til forbudet mot innskyvbare og innfellbare kolber som gir totallengde under 840 mm.

 

På ingen måte. Regelen for innskyvbare kolber gjelder for komplette, funksjonelle våpen, noe det ikke er snakk om her. Hva er den vesentlige forskjellen på løs låskasse/pipe og en rifle delt bak låskasse så den ikke har noen form for pistolgrep?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder den kolben til Rafdal nevnt tidligere så spurte en kompis han om å få bygd en slik kolbe til hans børse som var inne hos han til ombygging. Han var lite villig til å gjøre det da han visstnok hadde fått en telefon fra et visst kontor om at det ikke var ønskelig og i gråsonen av det lovlige at han bygde og solgte de. Det blei derfor ikke noe av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...