Jump to content

Viltnemdas rettigheter


hoggormen

Recommended Posts

Oppi ei fjellside, på Jæren? ;):lol:

 

 

Ringe politi "Du, vi var på tur der og der, og tror du ikke grunneieren skjøt etter oss. Det er merke i fjellveggen der og slik etter kula"..

 

 

Når politiet ikke har tid til så veldig mye annet enn papirarbeide og det aller aller alvorligste i samfunnet blir nok tjuvjakt lavt prioritert kan jeg tenke. Gir kanskje mer effekt å ringe inn og si at det skytes i nabolaget og man er redd. Ref: http://www.tk.no/nyheter/article7522124.ece

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei.

Har vært lite fokus rundt privat veg her. Slik jeg tolker første innlegg så var dette en vei som ikke var åpen for alminnelig ferdsel.

Hvilke sanksjoner kan evt grunneier her? Kunne han f.eks sperre vei med traktor eller annet da dette er hans eiendom? Evt si at han ikke har lov til å kikke i bagasjerommet, men at han ikke åpner veien før han får se?...

 

Ikke ment som støtte til noen parter, men kun av nysgjerrighet...

Han kan da parkere der han vil på sin eigen private veg.

Link to comment
Share on other sites

Ring og si at de kjører uten sikkerhetsbelte eller benytter trimmede mopeder, da kommer j*****e brennfort $$$

 

Eller du kan jo ta denne klassikeren:

Ringe politiet, opplyse om at det er noen tyvjegere på eiendommen din.

Ved typisk svar som "Nei, vi har ikke tid eller patrulje i nærheten".

Ring opp etter 15minutt, så sier du "Ja, nå trenger dere ikke å komme. Jeg skjøt dem".

Innen 20minutt så har du patruljen, delta, en bil fra UP samt 3 ambulanser og en brannbil.

 

Da blir tyvjegerne fanget og du får spørsmålet "Jeg trodde du sa du hadde skutt dem".

Gi følgende svar: "Jeg trodde ikke dere hadde tid eller patrulje i nærheten".

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke noe på at det er ringt inn 13 meldinger om tyvjakt uten respons fra lokalt politi og uten at den som melder tar saken videre og jeg velger å ikke tro at noen er såpass redusert mentalt at de skyter mot folk de tror er på tyvjakt.

 

Helt iorden, ikke min historie, gjenforteller bare :wink: . Spurte en kammerat som jobber i politiet, om hvordan det blir reagert om noen ringer inn en mistanke om tyvjakt. Han sa at om de hadde mulighet, så hadde de kommet, men mest sansynlig hadde de ikke hatt tid. Her er det nok forskjell på by og bygd(med lokal lensmann) kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Ring og si at de kjører uten sikkerhetsbelte eller benytter trimmede mopeder, da kommer j*****e brennfort $$$

 

Eller du kan jo ta denne klassikeren:

Ringe politiet, opplyse om at det er noen tyvjegere på eiendommen din.

Ved typisk svar som "Nei, vi har ikke tid eller patrulje i nærheten".

Ring opp etter 15minutt, så sier du "Ja, nå trenger dere ikke å komme. Jeg skjøt dem".

Innen 20minutt så har du patruljen, delta, en bil fra UP samt 3 ambulanser og en brannbil.

 

Da blir tyvjegerne fanget og du får spørsmålet "Jeg trodde du sa du hadde skutt dem".

Gi følgende svar: "Jeg trodde ikke dere hadde tid eller patrulje i nærheten".

 

Den er god den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En privateid vei kan sperres hvis den er bygd uten offentlig finansiering overhode slik jeg forstår det. Fortrinnsvis med bom og varselskilt.

 

Har det offentlige vært med å finansiere veien er det nok klausulert at den skal være åpen.

 

Det er nok ikke helt rett at private veier som er bygd med offentlige midler ikke kan være sperret.

Det er bygd mange mil med privat skogsvei i Norge med statsstøtte, det var tidligere en ordning (mulig den eksisterer fremdeles) hvor en kunne søke statsstøtte til og bygge skogsvei for og ta ut tømmer.

Det var også faktisk et krav fra myndighetene at slik vei hadde bom og var sperret for fri ferdsel,det aller feste skogsveier er også sperret med bom.

Slike veier er også ofte ansett som utmark og regulert av Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.

 

Vist veien ikke er ansett som utmark kan den allikevel stenges av grunneier med bom etter friluftsloven § 4

Link to comment
Share on other sites

Slike veier er også ofte ansett som utmark og regulert av Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.

I så fall er det snakk om traktorveg og ikkje bilveg. Dei vegane som er bygd med statstøtte i "moderne tid" er skogsbilvegar, og ikkje omfatta av nemnde lov.

Link to comment
Share on other sites

Nei dette vise seg å ver ei gråsona. Takk for alle tips osv. Neste gang rygge eg bare rett inn i bilen hvis någen sperre mg inne, for uden bevis (skudd, blod, utvomming, kruttlokt sama faen) kan eg bare sei at bilen gjekk i gir av seg sjøl. Det har eg gjort ein gang før, å det gikk heilt fint faktisk, så komme eg meg vekk iallefall. Ingen bevis, ord mot ord, f u å god kveld.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...