Jump to content

Våpenpass


EilertseN

Recommended Posts

Hei,

 

Reiser til Sverige på skogsfugljakt i starten av september. Bare et spørsmål.

For innføring av våpen til sverige har jeg skjønt at jeg må fikse meg våpenpass.

Og dette kan jeg gjøre via www.tull.se .

Men finner ikke en dritt, er ikke "flink" på svensk heller. Noen som kan legge en link til skjemaet. Evt. framgangsmåte og andre ting.

 

Takker så mye for hjelp.

 

Mvh

Eilertsen

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Våpenpass kan du ordne opp på ditt lokale politikontor/lensmannskontor. Du må ta med 1 passbilde, og du må fylle ut et søknadsskjema, 1 for hvert våpen. Deretter vil du få våpenpasset tilsendt, og du må skrive under i passet, og levere inn et skjema tilbake til politiet for at du har signert våpenpasset.

Så enkelt kan det ordnes. Lykke til.

Har selv ordnet med dette til jeg skal til Sør Afrika på jakt i september.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Våpenpass gjelder ikke i sweden der må du deklarere våpenet dit før innreise, gjøres enkelt på tulverket.se gå så inn på vapendeklarasjon, er en lett proses å få gjort dette men husk å skriv opp eller print ut deklarasjons numerte, får du må huske på å føre våpnet ut av sweden innen 10 dager etter at du har kommet tilbake til norge,, da er deklarasjons numertet viktig. samt hvis du skulle komme i kontrol så trenger du også deklarasjons numerte, jakter selv i sweden og har våpen pass men svenskene godtar ikke dette av en eller annen grunn. lykke til og skit jakt

Link to comment
Share on other sites

For innføring av våpen til sverige har jeg skjønt at jeg må fikse meg våpenpass.

Og dette kan jeg gjøre via www.tull.se .

Men finner ikke en dritt, er ikke "flink" på svensk heller.

 

 

Ikke noe rart du ikke finner noe på tull.se.

Våpenpass må du søke om på¨lensmannskontoret ditt. Søknadskjema får du der.

Eller her. http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f738354777/gp6130b.pdf

 

Våpenpasset er godkjent i mesteparten av EU/EØS ved innføring av våpen. Untatt i Sverige. De godkjenner ikke våpenpass, så der må våpen tolldeklareres inn og ut. dette kan du gjøre på nettet og ta med deg en utskrift.

http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/vapendeklaration.4.4ab1598c11632f3ba92800010780.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

les her.

 

Viktige momenter ved grensepassering

Ved grensepassering reiser man ut av ett land og inn i ett annet. Det er ikke sikkert like regler gjelder i de to landene, og det er din plikt å sette deg inn i kravene. Europeisk våpenpass gir anledning til å passere grensen uten å deklarere våpen og "rimelige" mengder ammunisjon til våpenet. Det betinger imidlertid at landene har tilsluttet seg ordningen. Slik grensepassering er kurant mellom Norge og Danmark, men ikke mellom Norge og Sverige. Da må man fortsatt deklarere våpen og ammunisjon inn i og ut av Sverige. Tollmyndighetene i de aktuelle landene vil kunne gi nærmere informasjon om kravene.

Link to comment
Share on other sites

ikke for svenskenes skyld, men for å ha lov til å ta våpen ut av norge uten noe mikkmakk.

 

ja.

 

Uten våpenpass:

1. Deklarere våpenet inn i Sverige på Svenske Tollvesenets nettsider.

2. Stoppe på norske side i Tollen og fylle ut midl utførselsskjema.

kjører inn i Sverige. Når man skal hjem igjen:

3. Kjøre på rødt og få våpenet deklarert inn igjen (samme skjema som ved utførsel)

4. Deklarere våpenet ut av Sverige på Svenske Tollvesenets nettsider.

 

Med våpenpass, har man kun den Svenske inn og ut som man gjør på nett....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte til Tollvesenet i fjor og spurte, og fikk til svar at så lenge våpnene var deklarert på den svenske tollens nettsider var det ikke nødvendig å stoppe på en bemannet tollstasjon og fylle ut skjemaet for midlertidig utførsel av våpen. Jeg ringte igjen for 5 minutter siden, og fikk samme svar. Så det ser ut til at punktene 2 og 3 på lista di kan strykes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte til Tollvesenet i fjor og spurte, og fikk til svar at så lenge våpnene var deklarert på den svenske tollens nettsider var det ikke nødvendig å stoppe på en bemannet tollstasjon og fylle ut skjemaet for midlertidig utførsel av våpen. Jeg ringte igjen for 5 minutter siden, og fikk samme svar. Så det ser ut til at punktene 2 og 3 på lista di kan strykes.

 

 

 

Tja, da kunne ikke personen sin etats regler.

 

"Våpenpass

Ved midlertidig innførsel og utførsel av jakt- og konkurransevåpen fra Norge kan du benytte et europeisk våpenpass. Dette utstedes av politiet der du bor, og kan brukes innen EØS-området. Vær oppmerksom på at det er ulike rutiner for bruk av våpenpasset innenfor EØS.

 

Alternativt kan du benytte skjemaene GP 6144 (innførsel) eller GP 6143 (utførsel). Skjemaene får du ved henvendelse til Tollvesenet, eller du finner de på http://www.politi.no" target="_blank" target="_blank

 

Skjemaene blir ekspedert av Tollvesenet ved grensepassering. Du må derfor alltid benytte betjent grenseovergang når du har med deg våpen. Har du europeisk våpenpass, kan du passere ubetjent grenseovergang i forbindelse med midlertidig innførsel og utførsel av jakt- eller konkurransevåpen."

 

Kilde: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131790&epslanguage=no

 

 

Og fra Lovdata:

"§ 70. Midlertidig utførsel foretatt av norsk borger og EØS-borger lovlig bosatt i riket (våpenloven § 25 bokstav a)

 

Norsk borger og EØS-borger lovlig bosatt i riket, som skal være borte fra riket i et tidsrom av inntil ett år, kan ved utreisen medbringe til personlig bruk våpen med tilhørende deler og et rimelig kvantum ammunisjon til disse våpen, mot å vise Tollvesenet gyldig våpenkort.

 

Vedkommende skal ved utreisen avgi en skriftlig erklæring til Tollvesenet på fastsatt skjema i to eksemplarer. Erklæringen attesteres av Tollvesenet som skal beholde det ene eksemplaret og levere det andre tilbake til utstederen.

 

Skjer gjeninnførselen ved samme tollsted som utførselen, sammenholder dette de to eksemplarer av erklæringen og tilintetgjør disse hvis de fortsatt er likelydende.

 

Skjer gjeninnførselen ved annet tollsted, sendes den mottatte erklæring til det tollsted hvor utførselen fant sted, for kontroll. Dette tilintetgjør erklæringene hvis disse fortsatt er likelydende. Tollvesenet skal omgående sende de erklæringer som ikke er likelydende, til politimesteren i det distrikt hvor vedkommende er bosatt eller oppholdt seg før utreisen. Videre sender Tollvesenet ved utløpet av hvert kalenderår alle umakulerte erklæringer som er eldre enn ett år til politimesteren i distrikt som nevnt. "

 

Kilde: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20090625-0904.html#map019

 

 

Personlig driter jeg i hvilke snarveier folk tar og i hvilket kompetansenivå ansatte i tollvesenet innehar eller ikke innehar når det gjelder inn/utførsel av våpen m.m, når det sies er det greit å gi riktig informasjon selv om hva en vattnisse av en toller skulle mene :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte til Tollvesenet i fjor og spurte, og fikk til svar at så lenge våpnene var deklarert på den svenske tollens nettsider var det ikke nødvendig å stoppe på en bemannet tollstasjon og fylle ut skjemaet for midlertidig utførsel av våpen. Jeg ringte igjen for 5 minutter siden, og fikk samme svar. Så det ser ut til at punktene 2 og 3 på lista di kan strykes.

 

Fikk samme svar som deg i august/september 2011.

Jeg har med våpen over Svinesund 1-2ggr/uke og ville vare sikker så jeg ringte igjen og sjekket i desember.

 

Har ikke blitt stoppen enda så jeg kan jo ikke si at denne måten funker ved en kntroll. MEN, tollerne som står ute har nok at gjøre en og krangle om filleting som dette (er jo ikke noe smuggling siden våpnene er norske og jeg har licens på dem)

min erfaring med 20års grensependling er at Tollerne er oppegående så jeg regne rmed at dette går bra den dagen jeg blir stoppet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alle de "aktuelle" våpnene i våpenpasset minus ett, men det skal nok bli ført inn der når jeg får det registrert på meg. Ammo på våpenpass er neppe "i henhold", men jeg skjønner jo resonnementet som gjør at man får kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Svenskene er egentlig greie de når man kan selvdeklarere på nettet hjemme før man reiser og kvittere ut på nettet når man har kommet hjem igjen.

 

Våre finske venner derimot er noe mer ulogiske i sine regler. Skal du jakte/konkurere i EU/EØS området og har våpenpass er det bare tut og kjør. Behøver ikke stoppe og behøver ikke passere bemannet tollstasjon i åpningstiden. Kommer du derimot fra Norge og kun skal kjøre gjennom Finland i transitt, uten at våpnene skal brukes i EU/EØS land, må du stoppe ved betjent tollstasjon i åpningstiden og deklarere våpnene inn i Finland og ut av Finland.

 

Beveger du deg da slik Norge - Finland - Sverige - Norge uten å bruke våpnene må du både stoppe på Norsk/Finsk og Finsk/Svensk grense og deklarere våpnene på riktige blanketter, og du må huske å registrere våpnene på nettet hos det svenske tullvesenet. Derfor kan det være greit å sjekke om du kan finne en konkuranse å delta på eller en jakt du kan delta i før du krysser grensen inn til Norge igjen. Da holder det med våpenpass for Finland.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Trenger ikke stoppe eller gjøre noe mer?

 

Nope, da har du alt iorden. Bare husk å deklarere ut igjen når du er hjemme igjen

 

EDIT: Husk å ta ut sluttstykke av rifla, evnt del våpen ved andre typer... Ved kontroll, så "misliker" de sterkt et komplett våpen!

Link to comment
Share on other sites

Da sitter jeg plantet i Sverige med både våpen og ammunisjon kontrollert medbragt uten at jeg har sett tegn til blålys eller SWAT så jeg regner med jeg har gjort ting riktig.

 

Men så slo det meg:

 

Er det noen säregne regler for transport av våpen i bil og offentlig transport her borte??

 

Kan jeg gå på en smell om jeg hiver meg på toget til skytebanen med börsa i dertil egnet softbag på ryggen?? Har en sånn snedig en der jeg får plass til alt pöet mitt i en bag.

 

Blir det SWAT og sirener da eller er jeg fortsatt på trygg grunn???

Link to comment
Share on other sites

Vad loven sier eksakt vet jeg ikke, men dem jeg kjenner bruker som regel vanlig myk riflebag eller til handvåpen en vanlig bag eller "atacheveske" lignende kofferter.

 

Men det skal sier jeg er oppvekst og forholder meg som regel i småbyer eller ute på landet.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

På side 2 i mitt våpenpass står det "fornying av utløpsdato" Uten at jeg har gjort det selv vil det mest logiske være å spørre det lokale politi kontoret. Så lenge det ikke er snakk om endringer skulle det vel være snakk om en rein fornying av utgangs dato. Det var satt av en del plass i våpen passet for fornying av dato, så tipper det er vanlig å bare få skrevet på ny utløps dato.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk at vi skal ha så mange papirenheter på slikt. Det er for meg et irritasjonsmoment på høyde med flere fjernkontroller, så her er jeg uening med deg!

 

Hvorfor skal vi i 2013, når vi fint kunne sende folk på ferie på månen, gjøre ting så lite gjennomtenkt at vi må ha flere papirer enn nødvendig på våpnene..?

 

Disse småkortene blir det fort veldig mange av. Før hadde man det i det minste alle våpen på samme kortet!!!

 

Kutt hele skiten, og krev heller våpenpass av alle, og samkjør det i systemet fullt ut.

Jeg betaler heller gladelig passavgift for å få det oppdatert hvert tiende år, enn å fly rundt med en hel kortstokk i lommeboka.

 

Og, har man de ikke samlet kan du ta deg gift på at et kort eller to kommer på avveie....

 

Blir spennende å se når ordensmakten kan ordne dette slik at ting flyter mer effektivt og man sparer kostnader?

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med det kommer så snart du får presentert et fullverdig registreringssystem som dekker over lokale, nasjonale, skadninaviske og og internasjonale avtaleverk, lover og regeler. Men du får altså neppe ordensmakten til å gjøre noe med det... forvaltningen kanskje, men....

Link to comment
Share on other sites

Vi har alt dette. Pr vi går til lensmannskontoret for å få oss et vanlig norsk pass før ferieturen.

Hvorfor kunne man ikke bygd videre på det?

Sikkerhetsmessig så koster det sikkert litt, men du verden hvor effektivt det kunne vært?

 

Ved innvilget søknad og kjøpt våpen kunne man returnere passet for ny påtegning. Noen dager overlever man uten kort..

 

Jeg ser virkelig ikke hvordan dette skal være vanskeligere enn dagens to løp.

Mulig jeg er dum..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har ett spørsmål når det kommer til søknad om våpenpass.

 

Jeg har en halvautomatisk hagle med plomberings-stav. Dette vil si at jeg kan få inn 2 stk i magasinet + 1 stk i kammeret. Denne kan jo enkelt fjernes slik at man får 4 i magasinet+1 i kammeret, men plomberings-staven står alltid i når jeg transporterer/jakter med våpenet.

 

"Patronantall totalt (magasin+kammer)"

Krysser man da for "maks tre patroner" eller "mer enn tre patroner" ?

 

Samtidig er det spørsmål om våpenet kan forveksles med et helautomatisk våpen. Kan en firkantet toller påstå at det ligner en helauto?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en halvautomatisk hagle med plomberings-stav. Dette vil si at jeg kan få inn 2 stk i magasinet + 1 stk i kammeret. Denne kan jo enkelt fjernes slik at man får 4 i magasinet+1 i kammeret, men plomberings-staven står alltid i når jeg transporterer/jakter med våpenet.

 

"Patronantall totalt (magasin+kammer)"

Krysser man da for "maks tre patroner" eller "mer enn tre patroner" ?

Regner med at "plomberings-staven" raskt kan fjernes (og dermed ikke egentlig er en prombering) uten spesialverktøy? Da er det i såfall en 4+1 hagle.
Samtidig er det spørsmål om våpenet kan forveksles med et helautomatisk våpen. Kan en firkantet toller påstå at det ligner en helauto?
I utgangpunktet nei. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sånn BTW... Du vet det er 1+1 som gjelder i Norge, ikke 2 + 1? Eler er det nok mer halvauto varianter av militære våpen man tenker når det er snakk om forveksling. Og så lenge hagøa ikke tar mer skudd med plomben i, så bør ting være greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Sånn BTW... Du vet det er 1+1 som gjelder i Norge, ikke 2 + 1? Eler er det nok mer halvauto varianter av militære våpen man tenker når det er snakk om forveksling. Og så lenge hagøa ikke tar mer skudd med plomben i, så bør ting være greit.

 

Sitter å fyller ut skjema for min ar15 nå og må vel si jeg lurer på hva denne rubrikken er til for? Antar jeg må svare ja på dette. Men hva skriver jeg isåfall under andre opplysninger?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...