Jump to content

Lager lavvo ovn selv. Dimensjon på pipe?


KennethA

Recommended Posts

Jeg driver å tegner meg en litt stor lavvo ovn som jeg skal lage.

Er straks ferdig med designfasen og har planer om å kappe til materialer til helga. Er det noen som vet hvilken diameter for eksempel Helsport ovnen har på piperørene? Jeg skal kjøpe inn rustfrirør i 50cm lengde og kappe de til en cm kortere enn ovnen, men er usikker på diameter.

Er 50mm utvendig (2") rør godt nok for en ovn som blir 21x21x45cm?

Link to comment
Share on other sites

Kan det tenkes at diameteren kan utgjøre mye på brennhastigheten? Et tynnere rør vil gi raskere flow og høyere brennhastighet?

Planen er å bruke rustfrie eksosrør, så alternativene er 51 / 63,5 / 76mm utvendige mål.

Hadde vært kjempefint om noen som har for eksempel helsport ovnen kunne tatt et kjapt mål. Tenkte jeg skulle snike meg inn på xxl med en tommestokk i helga. :-)

Link to comment
Share on other sites

Kan det tenkes at diameteren kan utgjøre mye på brennhastigheten? Et tynnere rør vil gi raskere flow og høyere brennhastighet?

Planen er å bruke rustfrie eksosrør, så alternativene er 51 / 63,5 / 76mm utvendige mål.

Ja, dim. på røykkanalen (samt "inn-luft", til ovnen), har innvirkning på brennhastigheten. Men, det er motsatt av hva du tror. Stor dim. og mye "innluft", så brenner det raskere. Men, dette justerer du jo med justering av "innluft". Lite "innluft", så brenner det saktere. Det blir brukt både 3" og 4" røykrør/skorstein.

 

Mener at Helsport har brukt 3" rør, på sin vedovn. Men dette ser du også på deres Hjemmeside.

 

Rustfrie eksosrør er tykke og tunge. :( Hvorfor kjøper du ikke ferdige tynne rør, enten fra Helsport, eller fra noen av de andre.

 

Samtidig så annbefaler jeg deg å bygge en parafin ovn, i stedet for vedovn. Og med utvendig tank/kanne. Det er ofte lite tørrved å finne i naturen. Så skal du bruke ved, er du avhengig av å bringe med deg det meste av veden.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har du vurdet pipe på rull?

Se på nettsiden til Kifaru, de lager det av folie, har en slik ovn selv.

Sjekk siden deres https://store.kifaru.net/box-stoves-stainless-steel-p87.aspx

Er laget av tynn stålplate som de trer ringer av wire utenpå, finnes en del demo på

Youtube av deres produkter

Her er en annen produsent, http://store.seekoutside.com/titanium-wood-stoves/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...