Jump to content

Stokkmaur


ween

Recommended Posts

God kveld.

Jeg har en liten, gammel, lafta koie et godt stykke inn i skauen. I to stokker nederst på den ene langsiden er det litt råte, så planen er å skifte dem etterhvert. Men det såpass langt å gå inn til koia (ingen kjørbar vei), så jeg tenkte å vente litt med dette. I hvert fall til neste år så jeg kan få kjørt inn materialer med feks scooter til vinteren.

Men nå har jeg oppdaget, ikke overraskende, at råte-stokkene er bolig for stokkmaur. Jeg vet det finnes div gift etc som kan brukes, men aner ikke om noen av disse utmerker seg. Noen "skaufolk" som har tips/råd om hva jeg kan gjøre, evt hvilket middel som duger? Skadedyrfirma er uaktuelt, vil nok aldri få dem såpass langt til skogs. Kanskje bare la det være til stokkene skiftes? Koia er 100+ år, og resten av stokkene/reisverket er så tørt at det nesten er forsteinet.

Link to comment
Share on other sites

Maurmiddel finnes:

http://www.europris.no/sesong/var-somme ... ektsmidler.

De fleste hagesenter har noe til salgs.

Det finnes skarpere lut, men det kan tenkes at barn kommer i kontakt med det.

 

Koia er 100+ år...

Jeg ville utforsket om det er mulig å erstatte de skadde stokkene med stein/murstein. Hvis ikke så har du det gående om 100 år igjen.

Det var i alle fall det jeg anbefalte ved restaurering av en tømmerbolig i Oslo.

Permanente løsninger er det beste.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke så har du det gående om 100 år igjen.

Mvh

Jim114

Og jeg som trodde alt var glemt om 100 år :roll:

Koia har sin sjarm, så jeg vil gjerne holde den i opprinnelig stand. Men takk for råd, jeg skal vurdere det. Sant at det både kan være unger og bikkjer på besøk, og jeg er egentlig ganske skeptisk til gift selvom det seiler opp som mest aktuelle, akutte tiltak. Takknemlig for alle tips, gjerne konkrete midler. Eller andre lurifaks-råd.

Link to comment
Share on other sites

TS. Tviler på om du klarer å drepe Stokkmauer, med kun gift. I alle fall ikke den, alle kan kjøpe. Den beste giften må du trolig ha egen tillatelse for kjøpe. Men skadedyrsfirmaene får kjøpt. Kanskje en avtale og gode råd fra dem, er løsningen.

 

Er ingen ekspert på Stokkmauer, men jeg har vært med å fjerne dem et par ganger. Da i gulvbjelker, bl.a. i en stor og gammel herskapsvilla i Holmenkollen. Og da med en kombinasjon av fjærning av alt skadet (både råte og alle maurganger/hull) treverk i gulvbjelkene (teljing og utskifting av bjelker) og bruk av gift. Dette er mange år siden, men jeg tror fremdeles dette er metoden. Stokkmauer er ganske hardføre, så påføring av utvendig gift på treverket vil trolig hjelpe.

 

Antar dette dreier seg om en laftet bygg/koie. Å telje på bunnstokk og den nestestokken, er jo ikke løsningen. Så uten å ha sett dette, må du nok regne med at de stokkene må byttes. Og sjekk også gulvbjelkene, dette kan ha spredd seg under koia, til gulvbjelkene. Ikke uvanlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville utforsket om det er mulig å erstatte de skadde stokkene med stein/murstein.

På laftede bygg, er det vanlig å bytte ut råtne stokker. Samme om det har gått Stokkmauer i dem. Og alle som vet noe om laftede bygg, vet at gulvbjelkene er festet til bunnstokken (i enkelte tilfleller, den neste stokken). Det blir unødig mye "knoting" å erstatte slike stokker, med stein/murstein.

 

Normalt så er også bunnstokken en bærebjelke, mellom søyler av stein (eller annen form for søyle), på slike bygg det her er snakk om. Dette for å få bygget opp fra bakken og for at det skal være luftig under.

Link to comment
Share on other sites

Har du stokkmaur i en råteskadet stokk, er det råteskadene, og ikke stokkmauren som er problemet ditt. Bytt ut de råteskadede stokkene, og maurkolonien har ikke lengre noe sted å bo. Kan være lurt å ha med en sprayboks eller to med Permetrin eller Radar eller liknende når man begynner på jobben. Selv om stokkmauren er et fredelig vesen, blir også denne irritert når noen ødelegger bolet dens. Utrivelig å snekre med stokkmaur oppover armene. Spray godt inn i maurhullene i stokken før du begynner, og maurene får akutte problemer med nervesystemet etter hvert som de kommer frem.

Link to comment
Share on other sites

Hadde stokkmaur i ei bu uten noe råte noe sted. Akkurat hvor selve tua var vet jeg ikke helt, men de kom ihvertfall ut ved gulvet inne i et hjørne. Vi var i kontakt med et skadedyrfirma og fikk både "matbokser" (grønne runde "snusbokser" med "mat" som maurene hentet og tok med til tua) samt et slags pulver (grå poser med bilde av maur utapå). Akkurat hva produktene heter vet jeg ikke. Rådet var ihvertfall å sette ut "matboksene" på strategiske steder og supplere med litt pulver. Utvendig kunne hjørnene langs stokkendene sprayes med pulver løst i vann for å hindre ankomst av nye maur i svermetida. Resultatet var ihvertfall total massakre første året. Kostet ut en haug med maurlik. Men dronninga var tydeligvis ikke gått med, for de kom tilbake året etterpå. Men da var "matbokser" og pulver på plass og det ble ikke mange maur(lik) som dukket opp. Etter det har de ikke dukket opp igjen. Vi prøver å huske å sprøyte litt med oppløst pulver utvendig på vårparten. Mulig at det ikke er helsekost for en hund om den skulle sleike på hytta rett etterpå... "Matboksene" var dog barne/hundesikre. De hadde små åpninger for mauren der de måtte gå inn i boksen for å hente "maten"/giften.

Link to comment
Share on other sites

Her var mye bra info. Setter stor pris på det.

Koia er laftet av tømmer hugget på stedet. Gulvet er ikke akkurat imponerende solid, uisolert plankegulv, og som Geco skriver festet til nedre stokk som ligger på hjørnestein og stein mellom hjørner. Jeg skal prøve litt diverse for å bremse festen, i hvert fall med Fun Light.

Og kontakte lokale folk som forhåpentlig kan hjelpe med å skifte stokkene (hvis noen bosatt i Ringerike kunne være intr, send gjerne pm). Igjen, takk for tips og råd.

Link to comment
Share on other sites

Har kjempet mot denne fienden, og den er formidabel!

Uten å drive reklame så fikk jeg tak i pelias sitt pulver for stokkmaur, og dems spray for maur og andre beslektede bevingede kreaturer.

Det var fantastisk hvor effektiv denne sprayen var! Drepte voksen stokkmaur i steget!!

Reiret jeg bekjempet var dødt på få dager ved hjelp av pulver i vann og spraying rundt hele grunnmuren og inngangen til bolet. All synlig maur fikk dusj for rask og sikker avliving.

Er du usikker på om det er stokkmaur så kan du teste med en finger rett over den. Stokkmaur angriper og biter seg gjerne fast i neglen din...

 

Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Er du usikker på om det er stokkmaur så kan du teste med en finger rett over den. Stokkmaur angriper og biter seg gjerne fast i neglen din...

 

Lykke til!!

Jeg er litt tvilende, til din bekjempelse av denne krabaten. Er du så sikker på, at dette var stokkmauer da? Hvordan kom du til reieret da og hvor var det?

 

Selv vanlig skogsmauer går til angrep. Dette er ikke noen sikkerhet på om det er stokkmauer, eller ikke. Det er nok andre "ting" en må se etter, for å være sikker på om det er stokkmauer.

Link to comment
Share on other sites

Svære og feite er dem. Og i og med at det er råte i stokkene og at det ligger et par hauger med fint spon ved inngangsporten så eter dem i hvert fall tre. Så det er vel stokkmaur.

Av alle tipsene er jeg overbevist om at diesel og fyrstikker er det mest effektive :))

Kanskje med Pelias middel på en knepen andreplass. Skal ringe dem i morra å høre om det er mulig å få tak i stoffet, så bærer det til skogs for å starte krigen. Tar med meg klor og Fun Light også, men skal høre hva Pelias-folket sier først. Takk igjen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk et tips av en gammel birøkter, den gangen jeg dreiv med bier og var plaga med maur i kuben.

 

1 del Borax, 1 del sukker og 1 del vann, blandes sammen og tømmes i en plastboks som du stikker hull i lokket på.

 

Jeg brukte dette mot skogsmaur, snudde boksen opp ned på toppen av maurtua. ( Slik at hulla vender ned). Dette er god mat for mauren, men med en litt uheldig effekt når det har gått noe tid. Veldig effektiv da både yngel og dronning også dør. De tuene jeg brukte dette på blei total utrydda.

 

Litt vanskeligere kanskje å bruke på stokkmaur muligens, men prøv å blande en boks og sett den en plass der det er litt fart og de kommer til den fra undersida.

 

Funker fint på sånn liten svart maur som holder til under hellene også, vipp opp ei helle der der holder til og sett ut en boks.

 

Jeg kjøpte dette på apoteket i hine hårde dager, men mener å huske at brodern fikk tak i det via en kompis med sprøytesertifikat i sommer. Men det er mulig jeg rører nå, kan hende det var Roundup kompisen fiksa.

Link to comment
Share on other sites

Dere må ikke blande bekjempelse av vanlig mauer og Stokkmauer. Stokkmauer er et hardhudet individ. Og selv skadedyr firmaer, har problemer med den.

 

Så hvis dere tipsere ikke har bekjemtet Stokkmauer (med hell) og er sikker på at det er stokkmauer, blir det bare forvirrende for TS lytte til alle råd.

 

En av de viktigste grunnene er, at bolet er vanskelig å komme til, uten å fjerne alt treverk som det er ganger i. Stokkmaueren har også ofte flere tuer i samme koloni, selv om dronningen er i hovedbolet. Mistenker dronningen fare, forsvinner hun til en av de andre "satelitt tuene". Og jeg vet ikke om gift påført utvendig som dreper kolonien, ikke en gang i en av tuene.

 

Men å la treverket (med alle hullene og masse ganger innvendig - ferdig hus/bol) være, selv om mauerene av en eller annen grunn forsvinner, er ikke lurt. Da går snart "jungeltelegrafen" og en ny mauerkoloni tar bolet i bruk. I tillegg er treverket svekket. Og er det råte, så sprer den seg normalt videre.

 

Et typisk tegn på Stokkmauer er fuktig (helst råte) treverk, flere hull i treverket og fin sagflis (nesten som mjøl) utenfor, eller under. Det er klasiske symptomer på Stokkmauer. Stokkmaueren holder helst til i skogen i i gamle halvråtne stubber, eller halvråten trær. Men kan gå i friske trær også. Stokkmauere er normalt omtrent dobbelt så stor som vamlig rød skogsmauer. Stokkmauern kan ha litt forskjelig farge. Tror det mest vanlige er rød (alla skogmauer), men kan også være nesten svart.

Link to comment
Share on other sites

Svære og feite er dem. Og i og med at det er råte i stokkene og at det ligger et par hauger med fint spon ved inngangsporten så eter dem i hvert fall tre. Så det er vel stokkmaur.

Det du nevner, er typisk Stokkmauer. Er det frisk sagflis, er bolet aktivt.

 

Sjekk med Pelias, kanskje de har gode råd. De andre rådene her tror jeg du skal glemme og viser til mitt siste innlegg.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Nippon fungerer greit på de små krypene, som "Sukkermauer". Både de svarte og lyse brune. Muligens også på Skogsmauer, jeg vet ikke. Men, på Stokkmauer må det nok "hardere lut" til. :)

 

Det er en grunn til at selv skadebekjemelses firmaer, har problemer med å ta knekken på Stokkmauer. Hvis det ikke er funnet opp noe nytt vindundermiddel de siste årene. Nippon er gammelt middel.

Link to comment
Share on other sites

Blir sikkert gjort til latter nå :oops: Fun-saft blandet som det står på flasken, trodde selv det var bare løgn men prøvde siden vi har hunder, nabo katter og barn som er rundt og svinser og skal smake på alle ting de kommer over. Minst 5 maur kolonier som er borte på første forsøk med Fun-saft :shock: Tømmer bare saften der de holder hus og så dør de bare. Meitemark kommer også opp som skutt opp av jorda for så å ligge livløse de også :?

Link to comment
Share on other sites

http://www.dinside.no/933306/stopp-mauren-for-den-gaar-inn

https://www.nrk.no/norge/fun-light---ukult-for-maur_-1.6214299

 

"Årsaken til at Fun Light er så effektivt for å knerte maur er at safta er full av søtningsmiddelet Aspartam. Når stoffet blir brutt ned blir nervecellene til mauren overaktivert slik at dei døyr. Eit vaksent menneske må likevel drikke fire liter av safta før det blir farleg, ifølge den Europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA)."

 

Selv blir jeg uvel av aspartam så det var etter en runde på Google for å finne ut om aspartam at jeg fikk høre om den som maur gift, om det beviser at jeg er en simpel organisme kan jo være :mrgreen:

Her i huset er det forbud mot light produkter, vi får heller spise og drikke mindre av det "fetende". Familien mente det bare var en innbilt placebo effekt, men jeg ble uvel når de hadde byttet emballasjen på diverse mat og drikker uten at jeg var med på "moroa" og ikke forstod hvorfor jeg ble uvel av matpakken som hadde syltetøy med aspartam...

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Blitt liv i tråden igjen ser jeg. Det endte opp med at jeg gjorde som Lien har foreslått:

Prøv en spray som heter permitin. Gjerne av den dyre sorten på jernia.

Jeg tror i hvert fall den inneholdt permitin, men det var av den dyre sorten fra Jernia. En diger sprayboks som jeg tømte i alle mulige sprekker og hull i stokkene som var rammet. Dette var ca i juli i fjor, og jeg har ikke sett en maur siden, så kan vel anta jeg har truffet bolet.

Ellers så har jeg kappa to stokker, barka dem og lagt til tørk. Så selve grunnrehabiliteringen kan skje når som helst. Har vært i kontakt med et firma som kan hjelpe med slikt. Ønsker å få gjort det skikkelig, og jeg har lite erfaring med lafting. Men de skulle ha 4-5000,- pr meter ++, og jeg synes 40-50-60 tusen (2 x 4-5 meter) for jobben er litt i overkant. Hvis noen har tips om folk som kunne tenke seg en liten lafte-jobb i nærheten av Hønefoss, setter jeg pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...