Jump to content

Skrytetråd, fiske.


Guest graahund

Recommended Posts

  • 1 month later...

Meg og kona er av de heldige med 2km elv til privat disponering så mitt "skrytebidrag" er laks 16,2kg og laks 17,1kg.......i løpet av samme timen, gjør det nok aldrig igjen, men den jeg husker best var en vanlig en på 11kg som hadde flua midt på siden av kroppen, ble bading på kona for å komme i mål :P

Husker også godt konas på over 17kg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

10256959_10151931696896920_8360508713372731796_n.jpg

 

Var hjemme i Steigen sist helg. måtte selvsagt en tur på "sjyen" å fesk skrei siden det var så sinnssyk med skrei rett utførr husdørra. ikke en monsterrugg, men dagens største. 45stk på juksa på 2tima er ikke daglig kost selv for en Nordlenning....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har dessverre ikke mye å skryte over, ihvertfall ikke ovenfor andre...

MEN, jeg har faktisk forbedret fisket fra forrige påske (som ikke skal så mye til.. :oops: )!

Var å pilket tilsammen 5 dager i påsken. Fikk følgende antall røyer: 2 - 10 - 0 - 6 - 0.

Forbedring på 16 fra ifjor...

Men fortsatt er jeg svært langt etter. Får ikke fisk på dager da fisken er vanskelig, men får litt når den er i slag. Dog betydelig mindre enn enkelte andre. Nest siste dag, da jeg hadde 6, gikk ett eldre ektepar hjem med 58 fisker tilsammen... :shock:

Det er noe jeg gjør feil, så jeg får sette igang å forske med eliminerings metoden..... :lol:

 

Et bilde av formiddagens fangst den ene dagen:

MUEwUmNm.jpeg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Guest graahund

Jeg har ikke vært inne på denne tråden på lenge, men det har ikke andre heller ser jeg. Kom med historiene da folkens. Store eller små fisk spiller ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jaja, mens man venter på sommeren, kan man jo mimre litt... Fjoråret bød på veldig få fisketurer. Første turen gikk til et lite vann i Rendalen, med leid hytte, fra fredag til søndag. En kamerat, hans stefar og jeg reiste av gårde. Det er noen år siden vi var der. Årsaken til det var nok overfiske med garn av grunneiere. I hvert fall har vi hørt det. Fra bøtter og spann for omkring ti år siden, gikk det nedover til omtrent ingen. Men nå fikk vi lyst å prøve igjen.

 

Resultatet for hele helga var to fisk. jeg fikk begge to. Den første, en flott ørret på drøyt 900 gram, ble tatt på ei lita nymfe. Den andre var en i kulepennstørrelse, tatt i utløpsbekken, på ei lita våtflue av noe slag. Den teller vel egentlig ikke...

 

Skuffende tur resultatmessig, men det var masse liv i vannet, med voldsomt med vak. Men det ble faktisk med det ene nappet. Dette vannet "krever" vind for å gi fra seg fisk. Hele helgen var det blikkstille og skyfri himmel, med en og annen tordenskur innimellom. Temperaturen var godt over tjue pluss hele tiden. Mildt sagt dårlig fiskevær i dette vannet, som ligger på ca 900 moh.

 

Skrytebildet :-) :

Fiskesommer3_zpsofc7xlw8.jpg

 

Til sommeren blir det å lete etter et annet vann som kan gi ca samme type ørret, bare flere, men det kan hende det blir en tur til dit. :-)

 

Et stemningsbilde fra et utrolig vakkert sted:

20140708_205109_zpsbeisxl6p.jpeg

 

 

Ellers gikk tur nummer to til et vann i Østerdalen. Her bet det helt vanvittig, og kompisens stefar og jeg fikk 15 hver på drøyt to timers fiske. Den største på omtrent 950 gram. Hit har jeg alltid en til to turer hver sommer. Blitt tradisjon det. Som regel får jeg bare et par, tre, fire, fem rundt halvkiloen, men nå ble det utrolig artig (ikke 15 på bildet her, men bildet ble tatt før vi var ferdige...):

 

Fiskesommer4_zps0q5ceeka.jpg

 

Om det blir noe fiske i vinter, gjenstår å se. Er et par år siden sist nå. Artig nok ble det faktisk en ørret på 1,7 kilo fra et fiskevann som i utgangspunktet ikke har ørret... Det er stort sett bare småabbor der:

 

rret-Grtlitjernet2_zpsmpgbjtr1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har ikke mye å skryte av.... :lol:

Men dårlig "fart" i tråden, så jeg drister meg lell....

 

Deler av påsken ble tilbrakt på isen, og noen røyer kom da opp selv om jeg ikke på noen måte vil karakterisere det som godt bett. Eller at jeg hadde bedre fiskelykke enn andre... :oops:

 

Første dag - 4 fisker jevnt fordelt utover dagen. Tre små, og en mørk. Dog ikke en gytefisk fra i høst, så den viste seg gledelig nok å være både fast i fisken, og relativt rød i kjøttet. Og smakte fortreffelig!

2hpn7li.jpg

 

Dag to fikk jeg til slutt ei lita røye - dog ikke verdt å ta bilde av.....

 

Dag tre kom jeg på isen sent, og gikk i tillegg lenge før det ble napp.

Rett før jeg skulle gi meg (typisk...) fant en kamerat igjen en liten stim på ekkoloddet rett bak sekken min, og jeg fikk lov å henge meg på. Fikk først en fisk i nabohullet hans, så ble det dødt. Det virket som om stimen var på vei utover, og jeg boret derfor ett hull bak ham igjen. Og der begynte jeg å få fisk. Fikk fire fisker kjapt, før stimen var glidd videre. Kona til kameraten boret utafor meg igjen, og fikk fisk. Kameraten utafor henne igjen, og jeg litt til siden. Fikk så en fisk til. Jeg endte altså opp med seks røyer under dette "raidet" kameraten og kona fikk vel 4 hver tror jeg. De hadde dog noen fra før.... Det var en stor oppløftning for min del, og jeg gikk smilende av isen denne dagen. Ingen store fisker, men fine matfisker der den største kanskje lå på 250-300 gram. Dessverre ingen fyrstikkask eller pilkestikke som målestokk....

333wp5g.jpg

 

Dag fire ble helt resultatløs - to napp. Dårlig bett generelt, men de som hadde ekkolodd plukket noen her og der.

 

Dag fem gikk også trått. Jeg boret og boret, flyttet rundt og lette. Hadde ett napp tidlig på morran, så helt dødt. Jeg fisket i alle dybder for hvert hull og boret tålmodig. Så ved ett hull kjente jeg noe som forsiktig var frampå. Stoppet opp og holdt rolig. To svake napp i stikka, og jeg tok sjanse og gjorde tilslag - jaggu satt den!

Faktisk var det en pen røye, og det ble dagens eneste. Artig når man får bare en fisk, så er den ganske pen. Veide den når jeg kom hjem, og vekta stoppet tett oppunder 400 gram når røya lå i en frysepose. Så vi sier rundt 350 gram.

Absolutt ikke noen kjempe, og for mange regnes det vel som småfisk, men for meg var det artig.

fe080o.jpg

 

Forøvrig var det flere ganger at folk med ekkolodd fikk fisk. Ved ett tilfelle hadde jeg gått over ei grunne og ikke kjent noe. En kom "bak meg" og slapp ned ekkoloddet. Peilet rundt, tok ut retning, skrittet opp og boret hull. Og plukket opp to med en gang.... Kjenner på meg at suget etter ekkolodd begynner å melde seg. Hadde lyst på ett ifjor. Men sommer, høst gjorde at lysten dempet seg. Kjenner det enda mer nå, og skjønner nok hvilken vei dette bærer...... :roll:

 

Nuvel, jeg fikk ikke like mange iår som ifjor påske. Men da var også påsken senere, og det var veldig kaldt nå. Generelt dårlig bett. Allikevel ble det noen, og jeg satser på å få til noen helger til før isen går.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Resten av vinteren ble ikke stort å skryte av på isen... Til tross for at vil-ha-følelsen tok overhånd, og det ble investert i ekkolodd... :oops:

 

Stangfisket har ikke startet voldsomt bra det heller. Men jeg synes det er vanskelig å få fisk på sommeren, så alle fisk på land er velkomne! :D

 

Nå i pinsen fikk jeg første en ørret på natta med mark og søkke:

IMG_0883_zpsq2yqsipk.jpg

 

Fisket i flere dager på dagen / ettermiddagen, uten å kjenne noe. På impuls kjøpte jeg en wobler - har sjelden brukt det til kasting - og på femte kastet satt en pen ørret på! Kjente ikke mer, men det ga en voldsom tro på woblere... :lol:

20150524_162014_zpsawl1ylcl.jpg

Denne tøyde seg såvidt over 500 gram.

 

Håper på mer fisking, og mer bett utover sommeren. 8)

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mer fisking blir det, men dog ikke med særlig bett..... :cry:

 

Fredag tok jeg rett av etter at vi kom til hytta, og kjørte opp parkeringsplassen for å gå inn å fiske utover natta. En bil stod parkert allerede.. Fankern, er det noen før meg? Men jeg trøstet meg med at det er en del hytter i området, sjøen er stor, så det kan da ikke være så gæli... Kommer så langt så jeg ser odden der jeg har tenkt å oppholde meg de nærmeste timene. Men er det ikke..? - Joda, det står noen der! Ikke èn, men flere!

Ja, ja - de kanskje går nå når det mørkner... Da får jeg se ett telt inne i fjellbjørka... :lol:

Nuvel, da var det å gå over til plan B. Det var en annen liten odde, og selv om jeg ifjor sommer bare fikk abbor der, så kan det jo være like bra (eller dårlig..) som på andre siden. Så jeg trasket ned, gjorde istand stenger og satte igang. Først med mark, men kjente ikke noe. Forrige fisktur sin suksess med wobler gjorde at denne havnet på UL-stanga igjen. På vei tilbake slo det jammen på en pen fisk igjen! Etter litt fram og tilbake fikk jeg den i håven (som jeg denne gang hadde husket..) og på land. Vekta viste drøyt 700 gram (har ikke digital - så la oss si 700 akkurat...). For mange er det sikkert ikke noen kjempe, men for min del reddet det kvelden!

Jeg fisket på for om mulig å få en til, men merket ingenting resten av kvelden / natta. Ikke på mark, wobler eller andre sluk/spinnere. Trua på wobleren ble ikke akkurat redusert, kan man si.... . :winke1:

Rypesteggene skrattet rundt meg, kvelden og natta var lun og lys. Livet er verdt å leve en slik kveld!

 

20150605_235414_zpsy0bxwzo8.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har strengt tatt aldri hatt særlig å skryte av med tanke på fisk, men endelig, i helga skjedde det faktisk noe. Jeg og et par til var ved et lite vann langt oppi Rendalen, på samme sted som jeg tok en 900 grams ørret i fjor. Skulle vel egentlig ikke dit i år, men det ble nå slik. Vi leide samme hytta og reiste opp torsdag 25. Og det var vel denne dagen som gjorde hele turen.

 

Etter ca halvannen times fiske, bet det på noe jævelskap, rett ved innløpsoset. Denne ørreten anslo jeg til å runde to kilo. Det var en voldsom kamp, hvor fisken flere ganger var helt ute av vannet, og til slutt måtte det gå galt, sluken kom alene til land. Ble både sint og lykkelig på en gang, for dette var virkelig en fæling som ga en utrolig artig opplevelse. Etter dette var det skralt med liv.

 

Noen timer senere, dro jeg ut med robåten. Lite liv, var det, så jeg dro opp til der jeg hadde på fisken tidligere på dagen, la i land og tok et kast i samme retning som jeg fikk på den store. Kjente et lite "lugg" i snøret, og der var jammen kampen i gang igjen. Ikke fullt så vill denne gangen, så nå var det håp om å få den inn, og joda, etter hvert klarte jeg å få håven innunder, men den var for liten... Tok tak i snøret, amatøraktig, men måtte komme meg bak fisken. Klarte å få lempet den på land. Og da kom skjelven. Maken til ørret har jeg aldri fått, og så langt til fjells! Vannet er 700 meter langt og ca 100 meter bredt. Et typisk fjellvann, og fisken var 68 cm lang og 3 250 gram tung. :-) Den ble veid på en ny, "analog" fiskevekt og en digitalvekt. Begge var enige. Dermed var persen et faktum. Etter sigende er det den største fisken tatt på stang noensinne i dette vannet. Vet det ble tatt en på 3,5 kg for to år siden i garn, på prøvefiske, så det er jo noen sværinger uti der.

 

Og her er gliset:

2015-06-25%2019.06.43_zpsp4roxgsc.jpg

 

Nærbilde:

2015-06-25%2018.31.07_zpsgeclzri2.jpg

 

Sluken er selvsagt Lillauren 7 grams i kobber (ser veldig messingaktig ut, men den er mørkere i virkeligheten). Denne er aldeles uslåelig, uansett forhold og er alltid første sluk som får prøvd seg. Stanga er en elgammel Sølvkroken 6,5 fot fra 1984, med en rimelig ABU Cardinal med 0,12 Fireline.

 

Resultatet i år ble ellers det samme som i fjor; Èn ørret på tre mann på to hele dager. Siste morgenen pakket vi og dro. Null poeng å fiske. Vi var nok en uke for tidlig ute med tanke på forhold. Sitter også med en følelse av at det er noe som ikke stemmer lenger, siden man før kunne bøtte inn fin fisk der. Nå er det knapt fisk igjen!

 

Hodet på fisken ble for øvrig levert til en grunneier i går og blir levert videre til høgskolen på Evenstad. Grunneierne lurer nemlig også på om det er noe galt. Det har blitt færre fisk, og fisken som blir tatt, har lite mat i seg. Der er med andre ord forskning i gang. Min hadde knapt noe som helst og var veldig slunken i magen. Helt tom faktisk. Hadde den vært smellfeit ørret før gytetida, hadde den vel fort rundet tre og en halv... Kondisjonen ellers var jo veldig bra.

 

Ting tyder nok på at dette muligens var siste tur på en stund dit, når til og med grunneierne lurer på om det er noe som ikke stemmer. Har fått tilbud om et par netter gratis i hytta der dersom jeg reparerer den ene robåten da... :-) Frister litt, og med varmere vær, kan det være håp lell! Noe fisk er det jo der.

 

Fisken ble for øvrig fortært i går. Unga åt som om det var to uker siden sist de fikk mat. De er litt rare, de unga. De er så glad i å spise fisk! Spesielt selvfisket ørret. :-) Noe riktig må jeg ha gjort... :-)

 

Så det var min, faktisk, hittil aller største fiskeopplevelse. Den er jo ikke så vanvittig stor akkurat, men den ga det lille ekstra, som ikke gjedder over sju kilo eller abborer over èn kilo klarer å slå. Har fått noen av begge deler og til og med vunnet førstepremie for størst abbor i Ringsaker i 1987, fiskeutstyr for tusen kroner, men likevel, ørreten er artigere å ta!

Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat ny fangst, men siden Krøderfjorden ble nevnt får jeg vell vise 2 stk abbor tatt på stang i krøde'n. dem ble ikke veid men er ganske sikker på at begge bikka kiloen. Var egentlig ute etter gjedde, men dengang ei. 2 napp og 2 kilos abbor er jo greit plaster på såret da ;-) Tatt i starten på august 2013

 

23v1de1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en ganske uviten fisker så jeg vet ikke om det er noe å skryte av, men var på fisketur på Elgå i Femundmarka, der jeg fikk denne siken.

 

EQnV4eJ.jpg?1

 

2 dager med fiske fra land og båt ga ingen resultat. utenom mygg og bo-bilturister var det lite fauna å observere.

Sent på siste kvelden, etter å ha donert rikelig med blod til førstnevnte ved et bekkeløp fikk jeg plutselig noe som rykket i stanga, men den ga lite kamp, og jeg var ikke helt sikker på om det var en fisk eller ei grein jeg dro med meg. Stakkars fisken hadde nok gitt opp å leve, for den var det bare å dra rett ut av vannet.

 

Vekta og lengden aner jeg ikke, men den smakte skikkelig godt!

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen sik, men en flott harr. :-) Disse blir jo ikke så store i utgangspunktet, så dette ser jo ut som en bra variant. En snusboks er ca 7 cm i diameter. Om du legger dem etter hverandre, får du jo en god peiling på lengden. Tyngden er verre, men en harr i normal kondisjon på mellom 40 og 50 cm er gjerne på ca halvkiloen. Normalt gir de en god kamp, og de er ikke lette å få opp, siden de er så myke i munnpartiet. Det er fort gjort å miste fisken på grunn av det. Svenskene er veldig glade i å fiske harr her på østlandet, spesielt i Isterfossen ved Femunden og i Glomma. Harren er en laksefisk, altså i slekt med ørret, men vi nordmenn er bortskjemt, og mange liker dem ikke. Enkelte mener jo at all fisk unntatt ørret og laks er ufisk...

 

I Koppang prøver man å "oppgradere" harren. Blant annet har de en harrfestival! :-)

 

Fin fangst! :-)

 

 

 

Har selv kun holdt i fiskestanga en eneste tur i år og har bare fått en eneste fisk... Slik det ser ut, blir det kanskje med denne turen i sommer! Helt tragisk... :-(

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Dårlig med oppdateringer her - ingen som pilker?

 

Pilket i påsken, og endelig har jeg noe jeg vil skryte av..... dog skal det sies at mange fikk fler enn meg...

 

Endte på 40 røyer i påsken totalt, hadde en "gull-dag" med 22....

20160322_114608_zpscfgysyqv.jpg

 

20160322_171648_utklipp_zpso8y0bges.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
  • 3 months later...

Kom hjem fra Hardangervidda i går etter en kort ukes tur bestående av sol, vind og tordenvær. Begredelig fiske, men fikk lurt opp én over 2kg. Uansett en flott tur vekk fra mas og fjas. 🙂

 

 

IMG_0471.jpeg
 

IMG_0472.jpeg
 

IMG_0479.jpeg

 

IMG_0483.jpeg

 

IMG_0488.jpeg

 

IMG_0489.jpeg

Edited by Aasbø
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Det har visst vært folk i fjellet og plukket mye allerede. Så flere steder at bærene var borte. Dette gjelder i området rundt Tuva Fjellstue. 

Glemmer aldri turen jeg hadde til Rauland for 3 år siden hvor myrene i de bratte liene rundt Sognavatnet lyste gull i multer 😀

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hunden med sø, ellers litt laks fra i år mellom 4,6 og 7,8 fra Sørlandet. Sjekk den miniflua! Bandt en Allies str 14, uten hale… dro flere på den. Fisker med en 10. fot guideline uls klasse 7.  gøy å kjøre grov fisk på den! Bruker den som enhånds stort sett. 

IMG_4691.jpeg

IMG_4780.jpeg

IMG_4772.jpeg

IMG_4789.jpeg

IMG_4178.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (20 minutter siden):

Hvordan funker ULS som tohånds? 

Testa GL ULS 3D+ klump på min enhånds i sommer, brukte en mono skyteline, ökte sikkert lengden på speykastene med over fem meter i forhold til Guide Bullet som jeg vanligvis har brukt.

Jeg har samme erfaring. Har brukt bullet til i sommer.  Men den er ikke bra på lange kast. Og funker ikke når man bruker den som tohånds.
Gikk over til en Guideline multitip i sommer, og DA funker den godt som tohånds! Fikk tips av en kammer-at om OPST Commando. Svært kort klump, snøret flyr ut av ringene. Best som enhåndssnøre, men funker også fint som tohånds. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...