Jump to content

kløv på hund?


tikkabysako

Recommended Posts

Heisan!

 

For det første må hunden være utvokst i kroppen før du begynner med belastning på ryggen. Du kan gjerne ha en tom kløvsekk på tidligere - bare for å venne den til at det er noe der.

 

Det er viktig å finne en kløv som passer til din hund - enkleste er rett og slett å ta hunden med seg inn i dyrebutikken og prøve den på.

Den må ha god polstring i bringa og sitte godt under buken og ikke skli framover når hunden går på nedoverbakke. Og det skal heller ikke være altfor komplisert å ta sekken på... (noen har jo reimer overalt :shock: ).

 

Når du begynner med kløv så ha lite oppi den til å begynne med (noen myke håndklær eller plastposer er fint). Hunden skal venne seg til at det er noe på ryggen samt å bevege seg i terrenget med den (er jo blitt bredere enn vanlig vettu :wink: ). Gradvis kan du øke vekta - men ta det rolig slik at hunden ikke tar skade. Jeg er veldig redd for å skade skjelett/muskulatur og tar det rooolig.

 

Det er viktig at kløven er i likevekt og at det ikke kjennes spisst inn mot huden. Legg kløven over kneet ditt og kjenn etter at den er i balanse.

 

Angående merker så finnes det mye å ta av.

HER finner du tester av merkene Laika, Gresshoppa, Jeger og Alfa.

Det finnes også andre merker som Breeders og Kennel Kløv. Jeg har sistnevnte og er godt fornøyd med den (bikkjene kløva hver sin kvarte hjort ned fra fjellet engang uten problemer).

 

En godt trent hund kan bære halvparten av vekta si og en "normal" hund ca. en tredjedel blir sagt som rettesnor. For min del kløver jeg bare 4-5-6 kg på min polartispe enda hun i teorien kan ta 15 kg.

 

Tren gradvis og ikke for lenge av gangen. Etter at kløven er tatt av så liker i alle fall mine bikkjer svært godt å få litt massasje av rygg/lår/nakke.

Link to comment
Share on other sites

Begynn forsiktig......

Så hundens anatomi bygger seg opp i forhold til vekta på kløvet.....

Begynn med tomt kløv og øk gradivs vekta....dette skal gjøres sakte......

Selv brukte jeg i starten krøsja avispapir for å lage volum, for at hunden skulle bli vant med at kløvet bygger mer enn det hun selv er.

Bruk tid på å finne et kløv som passer til din hund.

 

Kløvet skal helst ikke overskride en hvis vekt...

Min hund veier rundt 15kg....mener max vekt på kløvet da er 5kg(dette er kun hvis muskel og skjelett har fått gradivs styrke/trening).....

 

Ser selv at min elghund blir kjempe happy når jeg tar frem kløvet.....og tripper stolt av sted :wink:

Dette tyder på at selv om hun har bært noen kg i denne på reinsjakta, har det ikke vært negativ.

Er ikke lett for en hund å gå med kløv i vier kratt.......krever litt på gangsmot og et hode med omløp hvor hunden faktisk må konsentre seg, og selv se hvor den må gå for å komme frem for ikke å henge igjen i steiner eller kvister/stubber som stikker ut.

 

Husk på at hunden blir både fysisk og psykisk sliten når den går med kløv, til den er blitt erfaren :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig det vettu tikkabysako :P

 

Prislappen på kløv er vel sånn noenlunde den samme - det er klart det finnes "Rolls Royce"utgaver her som alle andre steder :lol:

 

Men fra 1000 og oppover kan du nok regne med å betale for en ny kløv. Du kan også få tak i brukte til rimeligere pris.

Husk at dette er et arbeidsantrekk for hunden din og da må man ikke slumse med kvaliteten heller.

 

Mine kløver kjøpte jeg brukt for rundt 500 kroner (noen år siden det da).

Link to comment
Share on other sites

Ikke alltid det skal så mye til for at sekken din skal bli mer behagelig på... å bære sin egen mat eller din (brød, suppeposer, pålegg osv.) eller et klesskift eller andre mindre ting utgjør ganske mye i komfort.

 

Dessuten får hunden bedre holdning av å kløve; den får trent opp rygg- og nakkemuskulatur som det ellers blir lite trening av.

 

BC-en din veier sikkert ikke mer enn 16 kg så den kan med letthet kløve 5 kg når den er godt trent.

Link to comment
Share on other sites

Det er en fordel om hunden kan gå fri ved foten. Mange hunder (spesiellt jakthunder) vil helst la seg styre av alle luktene som er rundt i naturen. Det kan fort ende med at de setter seg fast i kratt eller tar seg et sølebad. Dersom man går på fjelltur sommerstid så yrer fjellet av liv. Ryper, heilo osv. gjør allt for å ta oppmerksomheten bort fra ungene sine. Det kan fort koke over for en hund, og det er utrolig slitsomt å gå med tung sekk og ha en hund i bånd som nøkker og drar. Hunden skal vite at den er "på jobb" når kløven taes fram. Da stiller vi krav til at den følger fører, samtidig skal den vise selvstendighet. Hunden må ha frihet til å selv finne der det er mest hensiktmessig å gå.En god kløvhund jobber så selvstendig og disiplinert at fører ikke trenger å bruke mye energi på å ha kontroll på hunden.

 

Hunden bør være såpass vandt til kløven at den kan hvile med kløven på. Det er mye styr å ta kløven av og på. Når man stopper for å prøve fiskestanga eller går inn på fjellstua skal hunden kunne slappe av utendørs. Dette er lurt å trene på før man drar på langtur. Hunden skal også takle utfordinger som å vade over bekker, gå over hengebroer, gå ut på brygger, lasting inn og ut av båt osv. I begynnelsen bør man gi utfordringene litt gradvis. Vær en god støttespiller, og begrens kjeftingen (derfor er det viktig at fri ved foten er innarbeidet).

 

Hvor mye vekt man kan legge i kløven blir et spørsmål om hvor godt trent hunden er, og hvor lang tur skal man gå. Det er selvfølgelig stor forskjell på å kløve en uke, og å gå 800m inn til jaktkoia. På langturer er det viktig at kløven er pakket med god balanse. Faktisk så viktig at man bør finjustere med småstein eller vannflasker. Man bør unngå å pakke skarpe og kantete ting som kan gnage. En hund sier sjelden ifra om ubehagligheter før skaden har skjedd. Fører må ha et våkent blikk på hunden og kløven. Man må også følge med på potene dersom man går på langtur. Godt trente jakthunder får sjeldent poteproblemer når det kløves, men ikke alle raser har samme forutsetninger for å bli gode kløvhunder.

 

Det mest facinerende med kløving er å se hundens arbeidsmoral. Viljen og evnen til å ta seg fram med denne brede lasten er imponerende.

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å trene med tom kløv på Spike.

Første gang vi prøvde den på innendørs brukte han 10 minutt på å sloss med den.

Men når vi kom ut i heia bar han den med stolthet, og uten noen sure miner!

Siden man fester kobbelet i kløvet fungerer det som en sele også.

Det gjør at mange hunder vil gå finere i denne, da det likevel ikke nytter å hale og dra i båndet likevel :D

Spike går litt langsommere med kløv på, men holder likevel godt følge med oss.

Kløven er kommet for å bli, selv om han neppe kommer til å bære mer enn sin egen mat på litt lengre turer.

Jeg synes små hunder er utrolig søte med kløv på! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Å, ja for all del!

Står vel tydelig i innlegget mitt at vi trener med tom kløv!? :lol:

Hunden vokser jo til etterhvert, så da kommer han til å bære tørrforet sitt på tur.

Men ikke før tidligst til høsten. Da er han over 1 år.

Det at han går så fint med kløven i forhold til rykk og napp når han går i heia med halsbånd og line

gjør meg overbevist om at det er bedre for hunden!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På langturer er det viktig at kløven er pakket med god balanse. Faktisk så viktig at man bør finjustere med småstein eller vannflasker. Man bør unngå å pakke skarpe og kantete ting som kan gnage.

Et lite tips: Legg et sitteunderlag (hvis det passer) eller klipp til en bit av et liggeundelag, og legg det i kløven, inn mot ryggen/sidene på hunden. Da vil ikke kantete ting gnage så mye.

En elghund går ofte med nesen i bakken, og da kan innholdet i kløven stues sammen i lengderetningen, og vekta ende over halsen på hunden. For å unngå det, kan en bruke store matbokser/oppbevaringsbokser i kløven. Det beskytter også innholdet noe (kikkert/fotoapparat på eget ansvar!).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg graver opp igjen denne tråden da jeg har så smått begynt å tenke på å kløve min NEG-tispe etter jakta.

Tittet på en Rico-kløv til rundt tusenlappen i en TAM-butikk. Den er ganske lik Laika sin til 2000, men virket billigere i kvaliteten. Er Rico-kløven et røvekjøp, eller er den bare en flau kopi?

Link to comment
Share on other sites

kjøpte en rufware palisades kløv på canis.no til tusenlappen her for en liten stund siden. jeg har ikke fått testet den skikkelig ut ennå, men den virker som om at den sitter bra, og har mange fine finesser som innebygde vanntanker, kompresjonsbånd, vanntette glidlåser, avtagbare kløvsekker osv... den som jeg har til malamutene er medium og er bare 13liter tasker kansje litt lite, men det er muligheter for å feste liggeunderlag, telt, sovepose osv vist nødvendig... Virker kansje litt "spinkel" i stoffet i forrhold til det en ser på norske kløvsekker. Ellers vikke jeg tatt en titt på seleverkstedet sin togokløv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...