Jump to content

Tråden for Gordonsetter!!


Eivind338.

Recommended Posts

Heisann!

Syns det er på tide at vi gordon eiere for oss en egen tråd, siden mange av di andre rasene har fått seg noen skikkelig bra tråder.

Kan jo begynne litt om mi tispe som heter Rastebergets Ln Amy. Hun har nå pasert 10 mnd. og jeg har skutt en rype for henne og det var faktisk på dagen hun fylte 10 mnd. Hun begynner og få ett bra søk og begynner og bli fast og god i standen og reiser villig, men hun liker og løpe etter litt så har vel litt å jobbe med når det gjelder dressuren :oops: legger med noen bilder :)normal_amy1_014.JPGnormal_amy1_003.JPGnormal_amy1_007.JPGnormal_amy1_004.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei,jaggu mye fine bikkjer her folkens :D Har hatt Gordonsetter i 25 år selv, er oppvokst med rasen så erfaringa med rasen begynte i 1970 :shock: det er lenge siden det :D

Har nå ei knallgo Gordontispe, Ryheimens Black Connie, ei helt utrolig bikkje på alle måter, først å fremst en knakende god jakthund og prøvebikkje, har 1uk og 1ak høyfjell, har enda ikke stilt i VK,men det er ikke bikkja sin feil heller eieren :oops:

 

Her er vi på treningstur, Connie i fast stand sekunderes av sin far Zættertjærns H`siplonurus

 

IMG_1508.jpg

 

Her slapper vi av godt i sofaen

 

Connie008.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Morsomt inspill! Det er alltid morsomt å se andre gordonsettere, særlig da man også forteller litt om foreldrene.

Veldig artig å se Rasteberget-hunder, da oppdretter er en av mine gode jaktkamerater og jeg alltid "må" å se på hans kull. Således kan jeg med sikkerhet si at jeg har sett to av hundene i tråden som valper!

 

Selv har jeg ikke valp fra Rasteberget, men har to fra hver sin kennel.

Sollia17.JPG

Til venstre sitter Bossumskogen`s Frøya. Mor er Ratcha, og far er Boyers Suprise

Til høyre sitter Eikeskogen`s Dina. Mor er Svartholtens Fanta, og far er Tiurheimens Sam Birksønn.

 

Begge jaktes med, og begge fungerer greit. Ingen prøvehunder noen av dem, men jeg har mere jaktfeber enn prøvefeber..... Frøya går litt stort iblandt, og kan være litt løs i standen. Dina har veldig fast stand, iblandt litt vel mye slik at hun ikke reiser i alle situasjoner. Dina går veldig trangt, noe som er en fordel på tung og tett østlands-skog.

 

Håper på å få se mange fine GS i tråden!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Vi overtok for to år siden en GS som den gang var 1,5 år. Han slo seg til ro med en gang i sin nye familie. Guttungen kunne gjøre hva som helst med den bikkja. Ragg var av den litt kraftige typen, som jeg syns er penest. Han var vel ikke ferdig utlært jakthund når vi fikk han, og eieren var vel ikke i nærheten han heller. Men etterhvert lærte Ragg og jeg å jakte sammen også...

Noe fugl fikk vi og mange gode minner, helt til vårt kjære familiemedlem plutselig falt om og døde på hyttetur i november, kun 4 år gammel. Der og da var alt håpløst, samboer og gutten min på 4 tok det vel så tungt som meg. Hadde vel aldri trodd at en hund skulle gjøre meg så bløt...

Nå er imidlertid lysten på ny hund på vei tilbake igjen, men ser at en valp vil være vanskelig pr nå med ei lita jente krabbende rundt på golvet, en i barnehage og mor og far i jobb. Blir lange dager for valpen alene tenker jeg. Men:

 

Viss noen vet av en snill, småbarnvant hund som er pent brukt, og som søker nytt hjem; send meg PM

Link to comment
Share on other sites

Her kommer noen bilder av min GS. Imingens ZR Nemo, etter Imingens Zina og Bualias Rakkern. Blir ett år den 1 mars. Fast stand på rapphøne en uke før fyllte 5 mnd. Fikk så en periode med støkk pga nesemidd. Har vel i høst hatt ca 30 fuglearbeid med RIOS. Bare skutt ei rapphøne for han. Nå er det apport- og skitrening før det bærer til fjells fra og med uke 9 og utover. Lavlandstrening i april og apportprøver og utstilling i sommer. Før jakta begynner igjen. Mye å glede seg til.

Han er veldig rolig og god i hus, men har til tider vært noe hard under dressur. Ingen myk kar i allefall.

 

1zc349z.jpg

 

2r2opxv.jpg

 

20k6qkg.jpg

 

2hwjote.jpg

 

2rhaelj.jpg

 

33nkne8.jpg

 

dzgxn4.jpg

 

2jfzyb8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Overtok Queenie fra min søster for noen år siden da hun skulle anskaffe Pointer, har ikke angret for å si det sånn...

 

Hun fikk en 2 AK på høyfjell men uheldigvis klarte hun med litt vel stram dressur å ødelegge reisinga til bikkja, hun reiser fremdeles ikke fugl på kommando men venter til jeg er oppe på sida av henne.

 

Ikke noe problem på fjellet men i tett skog kan det være litt vrient, når det er sagt er hunden så bra på rugde att det er en fryd.

Var ute med en kompis i begynnelsen av November og hadde 15 spikerstander på rugde med full kontroll på fugl i løpet av 2.5 time.

 

Et bilde fra 23de Desember, en orrhane som hadde forvilla seg til fjells, hadde bare Nitedal Rype sink 5er i børsa men på 17-18 meter holdt det.

 

Så ikke ei fjør nede i skogen, kan jo selvsagt ha litt med karen som kom trampende på ski i altfor lite snø :)

 

Vurderte å bære skiene men ville ha armene mest mulig fri..

 

Bikkja stod på bakbeina opp mot en kløft som var ca 50cm bred og 3m lang med noe brake og ei lita fjellbjørk, lurte litt på hvordan jeg skulle ordne reising av fuglen men da jeg var på passelig hold spurte jeg bikkja hva hun så...

 

Det holdt, orren kom som skutt ut av en kanon, bak en stor stein og kom ut igjen på 15-16m hold.

 

10012009032.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har vært på hytta i vinterferien, da ble det mulighet å trene fuglhund i skikkelige terreng :D

Her ett bilde tatt mot Hatten fra Vadfjell, nærmere bestemt Snauryggen, hadde fire fuglarbeid på to hunder.

vinterferie09022.jpg

 

Var også ute en tur i dag, to stander med avstandsreis, fuglen var veldig lett så det var ikke mulig å komme helt opp til bikkja, her to bilder av Connie i stilfull stand, det var ca 200 meter fra der bikkja stod først, avanserte opp i ettapper til vi reiste fuglen på 40 meters hold :D

 

vinterferie09040.jpg

Her har Connie avansert 50-60 meter,fuglen ligger 40 meter inn i skogen.

 

vinterferie09044.jpg

Her helt i skogkanten,herfra reises fuglen, 3 stk, gøy med fuglbikkje ja :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallo igjen alle gordon elskere 8) Drar opp igjen tråden siden det har vært lite trafikk her i det siste :oops:

dere kan jo skrive litt om hvordan jakta har gått og om dere har vært på noen prøver o.l. legger ved noen bilder fra den siste jakturen jeg hadde. (ikke helt topp kvalitet men)

 

 

normal_netland_017.JPG

normal_netland_019.JPG

normal_netland_016.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vurderte og prøve meg i uk i år men venter til neste år siden hun går i uk helt til april neste år, ser ut som hun har fått en strekk i ett korsbånd så må ta det med ro en stund fremover, men nå begynner jo båndtvangen så sånn sett passet det jo fint selv om det ikke bra. håper bare det blir 100% igjen.

Link to comment
Share on other sites

Satt å så på gammle bilder, fant da ett bilde av gammelbikkja mi Hattlias Kark, en fantastisk hund på alle måter, han var som en gammel kail fra han ble født.

Ikke trengte jeg bånd på han han lå på trappa heime og tok seg til nød en tur til naboen for å hilse på, i fjellet var han suveren en meget god viltfinner som skjelden eller aldri rampa i fugl, den bikkja har jeg skutt dunger med fugl for å får vel aldri en sånn hund igjen.

Dette bilde er tatt i en av hans siste fuglarbeid 13,5 år gammel ingen feil på nesa nei, siste fuglen jeg skaut for han var en tiur på 4,5 kg :D

Å få jakte med ei sånn bikkje i så mange år ser jeg på som ett privilegium :D

 

HattliasKark2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Håper det er lov å komme med spørsmål i tråden også.

 

Har etter lang tids overveielse bestemt at det blir valp til sommeren, så fremt det er et aktuelt kull å finne på den tida. Jeg er fortsatt under sterkt press fra kollegaer som stort sett har Engelsksettere, men siden jeg er oppvokst med Gordon selv ligger denne mitt hjerte nærmest.

 

Dette kommer til å bli "min" første hund. Den første som jeg skal hente og hvor jeg har vært med på å velge ut valp (med mindre oppdretter gjør det valget)

Det jeg nå er i tvil om er om jeg skal ha hannhund eller tispe. Vet mange sier at hannhundene kan være mer stri, men er dette egentlig sant? Uavhengig av rase så har jeg møtt flere "sure" tisper enn hannhunder opp igjennom. Har ikke det egentlig mest med gemytt generelt å gjøre?

 

Ønsker veldig gjerne synspunkter på området.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart det er lov, er jo derfor tråden er her så vi kan hjelpe hverandre, men det forutsetter jo at du kjøper gordon :lol: Det jeg har hørt ang. tispe og hann hund er at det er lettere å få dresert tispene o.l. men jeg vett ikke om dette stemmer, har selv tispe og dette er også min første hund så.... men ser at det er visse ting jeg ville gjort annerledes hvis jeg skulle hatt ny valp idag, ikke det mi er jo ennå valp egentlig hun ble ett år i går :wink: dette har helst med tillvendig til hundegård og å lære seg til å være alene o.l. tror det er en fordel og ha ting som garde klart før du henter hunden.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg skynde meg å si at jeg ikke har Gordon, men en petit basset. Men de kjønnlige forskjellene blir vel noe av det samme. Der heter det seg også at hannene er mer stri, vil utfordre lederskapet og sånt, men dette har overhode ikke vært tilfelle hos meg. Nå blir han 2 år først til sommeren, men jeg tror ikke det vil skje heller. Jeg tror det har mye med grensesetting og lederskap å gjøre, foruten at det er avhengig av individets gemytt. Ikke noe problem med dressur heller.

 

Langt de fleste velger tispe når de skal ha hund, det betyr at det er lettere å velge ut en god hannhund. Min neste hund skal også være hannhund! Passer meg liksom det, vil ha en tøffing med hannhundtrekk. Og de jager verken dårligere eller bedre enn tispene, men kan være noe senere utviklet og jaktmoden. Hvilket ikke var tilfellet med min.

 

Ikke tvil om at tispene kan være mer "bitch" (=tispe), to tisper vil nesten alltid krangle, mens to hannhunder mye lettere går overens. Også med tispene.

Link to comment
Share on other sites

Hei lille My, har 25 års erfaring med Gordon selv og er oppvokst med Gordon før det, det er klart du skal ha Gordon å ikke Engelsk :D

Hadde tre hannbikkjer før jeg fikk mi første tispe, hannbikkjene mine var tre forskjellige individer sånn når vi snakker gemytt, den første en sta og tungdressert type, den andre ( sønn av den første) lettdressert og en fryd på alle måter, den tredje overtok jeg som 15mnd gammel han bar preg av liten konsekvent dressur og ble bra som jakthund men pzykopat hjemme når jeg ikke var til stede.

Konsekventhet er det viktigste i all dressur spør du meg og ser da ikke noen forskjell om det er tispe eller hannhund, se etter lett dresserbare individer å det kan være hipp som happ hva du velger.

 

Ikke tvil om at tispene kan være mer "bitch" (=tispe), to tisper vil nesten alltid krangle, mens to hannhunder mye lettere går overens. Også med tispene.

@Ranger, det der er en påstand som ikke holder vann, kjenner ettervært en haug med bikkjefolk som har flere bikkjer i samme hundgård, det er like mye bråk i hannhundleirene som det er i tispeleirene :!:

Link to comment
Share on other sites

Noen betraktninger etter endel erfaring med både tisper og hannbikkjer, 5 hannbikkjer og 4 tisper, engelsksetter såklart 8)

Hannbikkjene er oftest noe mer stri, og tåler ofte litt tøffere dressur enn tispene. Vær obs på dette med dressur/håndtering da en del settere, og i særlighet engelsksettere har en tendens til å bli trege i reisen om en dresserer i felten/fjellet uten att hjemmedressuren/timinga er på plass.

Har man en god hannbikkje vil den som regel være god hele livet(les på jakta) og sjelden ha nykker. Tispene er noe mer ustabile grunnet sykluser som løpetid og hormonforandrtinger. Generellt vil jeg ikke si att setterhundene er spesielt dominante, så det er ingen argument for å velge tispe.

Om du ikke har planer om å sette på valpekull, ser jeg få fordeler(brukssmessig) med å velge tispe, om deres litt mykere opptreden ikke appelerer spesiellt til deg.

To av tispene jeg har hatt, har vært litt grinete og begge ble avlivet pga. uønsket adferd iforhold til barn(den ene hadde svake nerver, mens den andre beit uten at jeg hadde noe som helst følelse for att det kunne skje og helt uten forvarsel). Mitt inntrykk er at hannbikkjer oftere er noe mer avbalansert i hodet og mer robuste når det gjelder barns lek og håndtering.

Mitt stalltips: Gå for en hannbikkje(aller helst engelsksetter :D )

Lykke til med valget

Link to comment
Share on other sites

He, he - rasevalget er nok tatt. Så sant jeg finner et ålreit kull i den tida jeg vil hente valpen hjem.

 

Takk for mange gode svar. Får endel bekreftelser på mine egne tanker, og det gjør alltid like godt. Har overhodet ingen planer om valper her, så da kan det fort hende at det blir en hannhund ja. Ofte lettere å få tak i også de.

 

General Custer: Du sier jeg skal se etter lett dresserbare individer. Hvordan ser en egentlig det i et kull med valper. Skjønner hvordan jeg skal se etter tillitsfulle individer, men lett dresserbare - det var hakket verre.

Link to comment
Share on other sites

Det får du en god pekepinn på ved å se hva opphavet til valpene har av dokumenterte meritter, jaktprøver er den beste dokumentasjon på at bikkjene er samarbeidsvillige og lar seg dressere.

En annen mulighet er hvis du har kjennskap til foreldrene og har jakta mye med dem.

Den bikkja jeg har nå er etter foreldre som jeg kjente godt, hadde jakta med og er godt premiert på jaktprøve, null problem, bikkja er en fryd å meget lett å ha med å gjøre.

Bruk masse tid på å finne rette bikkja og du sparer deg for mye arbeid, det er mitt tips :D

Link to comment
Share on other sites

Ja da var junior hentet. 2. natta nå og det virker som han har slått seg til ro. Gleder meg til tida som kommer. Blir mye jobb, men det må ofres. :D

 

 

grattis fra meg :D:D:D

Jeg ha hatt to gordonsettere og trent opp en så jeg kjenner rasen godt.men nå er det noen år siden den siste gordon ble solgt. så jeg er lite oppdatert med rasen i dag.

 

til custer visste du det :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Det var dissa bildene da.... Syns det er artig å se på bilder selv, men lissom aldri satt meg inn i hvordan det legges ut..... :?

 

Han har i hvert fall begynt å slå seg til ro. Sov i buret sitt inatt. Tok han med ut en gang. En lyntur hvor det nødvendige ble gjort og rett inn i buret igjen. Stolt eier.

Link to comment
Share on other sites

Ja da var junior hentet. 2. natta nå og det virker som han har slått seg til ro. Gleder meg til tida som kommer. Blir mye jobb, men det må ofres. :D

 

 

grattis fra meg :D:D:D

Jeg ha hatt to gordonsettere og trent opp en så jeg kjenner rasen godt.men nå er det noen år siden den siste gordon ble solgt. så jeg er lite oppdatert med rasen i dag.

 

til custer visste du det :lol::lol:

Ja du har fortalt meg det :D Tror minnet svikter deg på dine gamle dager :lol::lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...