Jump to content

Hvit elghund som løshund? Hvor effektiv i forhold til grå?


Hansyy

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er inne på tanken om å skaffe meg en bikkje som hovedsaklig skal brukes til elgjakt, men jeg vil også prøve å få den hissig på hjorten.

Har veldig lyst på hvit elghund, men om det går utover jakt kvalitetene er ikke det aktuelt i det hele tatt. Er også klar over at man kan prege de fleste bikkjer inn på det man vil ettersom jeg har hatt 6 bikkjer fra før som alle har jaget bra.

 

Det jeg er mest ute etter er om folk har erfaringer med disse som løshund på elg og kanskje hjort? Hva kan jeg forvente? Burde jeg velge noe annet?

Link to comment
Share on other sites

På elglaget vårt hadde vi hvit elghund i mange år, hovedsakelig som bandhund, men også litt som løs.

 

Den fungerte ypperlig som bandhund, men kunne også levere bra resultat som løshund, men søkte ikke så veldig langt fra hundefører.

Gemyttmessig var dette den beste jakthunden jeg noen gang har vært i nærheten av.

Rolig sammen med folk, lydløs i band, disiplinert i skogen, dønn stille når hundefører smøg inn på dyr og skjøt (noe som skjedde mange ganger), stor jaktlyst og overhodet ikke aggressiv ved elgfallet.

 

E n skulle tro at den hvite fargen på en såpass stor hund ville være et handicap i skogen, men med det høye antall elg skutt for denne av hundefører virker det ikke som om det betydde noe.

 

Vi har også hatt laika, svart og grå elghund på laget, men ingen kom i nærheten av den kvite som allround jakthund på elg.

Link to comment
Share on other sites

Alle hunder er enkeltindivider, men kjøper en jakthund fra gode linjer, har de som regel jaktlyst.

Det neste som er avgjørende er treninga.

Hvor "effektiv" en hund er avhenger av mye. Deg selv, måten du jakter på, terrenget dere jakter i, og viltet som finnes der.

 

Har sett på den hvite mest som bandhund, men hvis folk har brukt den som løshund, så er den vel det også. Har kun vært med på jakt med hvit en uke under elgjakt, og da var den bandhund.

Ellers er det vel kjekt med en bassett om du skal jage hjort.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uten å ha noe erfaring med hvit elghund, så dette er vel på siden av spørsmålet - men generelt så er det ikke så ofte hjorten står for elghunder, og etter min mening er da kanskje en kortbeint, drivende hund et bedre valg til hjort (eller bruke den hvite som bandhund)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Manko. Jeg skrev "Bassett hvis du skal JAGE hjort".

Hjortejakt og elgjakt er egentlig veldig forskjellig, selv om de ofte bedrives samtidig. Så derfor vil det bli et kompromiss. Du vil ikke få maksimal hjortejakt utav tradisjonell gråhund-elgjakt.

Har også vært med på noen kombinerte jakter, da det jages rådyr /hjort/elg. Da har det vært brukt drever og dachs.

Har selv også hatt Bassett, og den jaget likegodt på alle tre dyra. Men det er tre forskjellige jakter, så du får ikke maksimalt på alle, men et kompromiss. Hvis du JAGER altså, forsto det som det var det du tenkte på. Bandhundjakt er noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt vil jeg hovedsaklig ha den på elg og er derfor usikker på om jeg burde velge grå/jamt i stedet for hvit. Vi har relativt små terreng som vi jager på.

Godt mulig jeg burde velge grå eller jamt her altså, men er litt lei av grå/jamt for å være helt ærlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare erfaring med en hvit elghund , og det er en av de beste løshundene jeg har jaktet med . Ikke min hund men skulle gjærne sett at jeg hadde en slik selv . Jeg har ei Jamt tispe som er god , men har en påhengelihet som er helt råttt . Hu jakter ofte like mye på nabovaldet som på eget , og er nesten aldri i leir før lenge etter mørkets frambrudd . :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet to sesonger nå med to hvithunder. Helt fantastiske hunder i skogen. Vi bruker dem kun som løshunder. De har gode forsiktige uttak. Veldig stødige i los og henger godt på når elgen blir støkket. Fordelen jeg ser med disse er at de ikke er totalt idioter i los. Eieren roper de fint inn om losen går på feil dyr. Ser de ingen aktivitet rundt losen sjekker de gjerne om noen følger på. Er det ingen aktivitet slipper de losen. En god egenskap spør du meg. Lett å snike innpå losen. Hunden lyser opp i skogen.

 

Lynnet på hundene er veldig fint. Vi har en tredje hvithund på gang i laget. Lover godt for hvalpen å.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På ‎17‎.‎01‎.‎2017 den 21.31, Mikko skrev:

Enig med Manko. Jeg skrev "Bassett hvis du skal JAGE hjort".

Hjortejakt og elgjakt er egentlig veldig forskjellig, selv om de ofte bedrives samtidig. Så derfor vil det bli et kompromiss. Du vil ikke få maksimal hjortejakt utav tradisjonell gråhund-elgjakt.

Har også vært med på noen kombinerte jakter, da det jages rådyr /hjort/elg. Da har det vært brukt drever og dachs.

Har selv også hatt Bassett, og den jaget likegodt på alle tre dyra. Men det er tre forskjellige jakter, så du får ikke maksimalt på alle, men et kompromiss. Hvis du JAGER altså, forsto det som det var det du tenkte på. Bandhundjakt er noe annet.

Mener nå bestemmt at det ikke er lov med løs på drevet, halsende hund til elgjakt. Men du snakker kanskje om dreveren som bandhund?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 17.1.2017 den 15.34, Jegermeistern skrev:

Den såkalte "hvite elghunden", resultat av krysning mellom samojed og jämthund, har en åpenbar fordel - det gjør ikke så mye om den mister jaktdekkenet (iallfall ikke før snøen kommer)!

Nei!

 

Kvit elghund er eigentleg ein gråhund, den har absolutt ingenting med samojed eller jämt å gjere i det heile. 

Kort story, på 50 tallet så kom det avkom i gråhund kull som var kritt kvite og dei var ikkje albino.

Nokre å seinare så dukka det opp nok eit liknande tilfelle i eit anna kull og desse vart så avla videre på. DETTE er opphavet!

Dei var reikna som feilvare i NKK og er fyrst i seinare tid akseptert som eigen rase, hugsar ikkje eksakt når, men meiner det var inn på 90 tallet. 

Har min info frå meget interesserte oppdrettere i sverige der kvit elghund er meire vanleg enn i norge.

bruksområdet er som for gråhund men dei har eit meire ”mjukt“ gemytt og svenskane brukar dei mest som båndhund, men det er like gjerne fordi det er mykje ulv og ikkje fordi rasen ikkje er egna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, tussehaugen skrev:

Kvit elghund er eigentleg ein gråhund, den har absolutt ingenting med samojed eller jämt å gjere i det heile. 

 

Ser nå ut som om Svenska Älghundklubben er mer enige med wikipedia enn med deg. Jeg vet lite om det, men raseklubben burde vel ha en viss peiling?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...