Jump to content

Nødvergerett: hund vs ørn


prikken

Recommended Posts

Hei.

Ørna har sirklet seg inn mot hundegården i det siste. I dag var jeg heldigvis til stedet da den prøvde seg på et sprell mot en av valpene. Den prøvde seg først mot katten vår, men snudde da jeg laget litt bråk.

Sirklet en stund over hundegården. Forsvant ut av synet en times tid og kom deretter tilbake.

 

Når jeg sier sirklet mener jeg 5-10 meter over bakken og det var valper der som sprang rundt.

 

Hvordan er det med vergerett mot slike skapninger? Om ørna prøver å ta en av valpene og eneste måten å forsvare den på er å gjøre kort prosess med fuglen. Hva da? Indragning av våpen, førerkort og generell frihet for lang tid?

 

Fordrer selvfølgelig at jeg har tatt de forhåndsregler som er mulig. Nå er det litt utfordrende å sette opp nett over gården pga størrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme opplevelse når bikkja mi var valp, havørn som var sulten, måtte springe ut på tøflene for å avbryte nedslaget, heldigvis var det en del kråker i området som begynte å lage spetakkel slik at jeg ble oppmerksom på faren, tror ikke det hadde endt godt viss ikke....

Jeg kjøpte strømjerde streng på felleskjøpet, som jeg strakk over på kryss og tvers, da ville ikke faenskapet nermere seg mer.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å få tak i ei gammel fiskenot til å legge over hundegården.

Noe sånt https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=74815479

Har prøvd dette og syns det fungerte dårlig. Samlet mye løv og kongler på høsten og snø på vinteren. Bare prakk.

 

I staden for nett bør du trekke tynt tau eller tjukk fiskesene over hundegården. Har gode erfaringer med at store fugler ikkje likar å treffe noko slikt i stor fart...

 

Editert skriveleifar

Dette funker mye bedre. Marker gjerne sena med små tøybiter hist og her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.Hvordan er det med vergerett mot slike skapninger? Om ørna prøver å ta en av valpene og eneste måten å forsvare den på er å gjøre kort prosess med fuglen. Hva da? Indragning av våpen, førerkort og generell frihet for lang tid?

Fordrer selvfølgelig at jeg har tatt de forhåndsregler som er mulig. Nå er det litt utfordrende å sette opp nett over gården pga størrelsen.

 

Klippet fra en annen tråd:

"Men gjort riktig så er dette fullt lovlig etter Naturmangfoldloven § 17."

 

"Eieren, eller en som opptrer på vegne av eieren, kan avlive vilt under direkte angrep på bufe, tamrein, gris, hund og fjørfe.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009 ... KAPITTEL_3"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg er sjølv plaga av ørn som er nærgående. Huskatten blei teken 5 meter frå inngangsdøra for 2 månader sidan. Etter dette er nabolaget blitt renska for kattar. Har nå nettopp fått kvalp og ørna har den siste veka vore intense med sirkling.

 

I går valgte eg og løsne skremmeskudd då ørna sirkla 5 meter over meg og kvalpen. Ørna stakk raskt av. Ut på kvelden fekk eg høyre at nabohunden vart angrepen av ørn. Dette er ein stor hund på godt over 30 kg. Min buhund vil vere omlag halvparten av dette som utvokst. Blir lite til gardshund dette. Får nok belage meg på stor hundegård. Trasig situasjon. Hagla vil nok alltid vere med meg ute på tunet. Fjelltur med laushund kan eg nok også gløyme. Planen om ein liten borderterrier til rev er no lite fristande. Kjerringa er deppa over kor det skal gå med utendørsleik når guten vår på 9 månda veks seg til og kan gå ute.

 

Eg er vandt til rovfugl der eg vaks opp, på Sunnmøre, men her i Lofoten eg no bur er det enormt mykje og den oppfører seg meir nærgående og uredd. Får håpe at litt haglesmell på tune vil føre til den skyr plassen. Ellers virka det som skrevet tidligare om tynt tau/snøre som ein god ide.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nå er valpene solgt og det har gått bra. Rødt tau ble spent på kryss og tvers over hundegården. Noen plaststrimler knyttet på tauet og problemet var løst. Må innrømme at jeg var fristet til å legge fjærdotten i bakken,men jeg klarte å styre lystene. 

Det er altfor mye ørn i Lofoten. Mulig den er truet på verdensbasis, men her er det altfor mange på liten plass. 

Link to comment
Share on other sites

På 14.1.2017 den 18.51, prikken skrev:

Hei.

Ørna har sirklet seg inn mot hundegården i det siste. I dag var jeg heldigvis til stedet da den prøvde seg på et sprell mot en av valpene. Den prøvde seg først mot katten vår, men snudde da jeg laget litt bråk.

Sirklet en stund over hundegården. Forsvant ut av synet en times tid og kom deretter tilbake.

 

Når jeg sier sirklet mener jeg 5-10 meter over bakken og det var valper der som sprang rundt.

 

Hvordan er det med vergerett mot slike skapninger? Om ørna prøver å ta en av valpene og eneste måten å forsvare den på er å gjøre kort prosess med fuglen. Hva da? Indragning av våpen, førerkort og generell frihet for lang tid?

 

Fordrer selvfølgelig at jeg har tatt de forhåndsregler som er mulig. Nå er det litt utfordrende å sette opp nett over gården pga størrelsen.

Har skrevet masteroppgave om nødverge etter nml. som er tilgjengelig dersom du skulle være interessert i å lese mer om emnet??

Edited by Eiha
Link to comment
Share on other sites

På ‎25‎.‎01‎.‎2017 den 16.29, Rundø skrev:

Eg er sjølv plaga av ørn som er nærgående. Huskatten blei teken 5 meter frå inngangsdøra for 2 månader sidan. Etter dette er nabolaget blitt renska for kattar. Har nå nettopp fått kvalp og ørna har den siste veka vore intense med sirkling.

 

I går valgte eg og løsne skremmeskudd då ørna sirkla 5 meter over meg og kvalpen. Ørna stakk raskt av. Ut på kvelden fekk eg høyre at nabohunden vart angrepen av ørn. Dette er ein stor hund på godt over 30 kg. Min buhund vil vere omlag halvparten av dette som utvokst. Blir lite til gardshund dette. Får nok belage meg på stor hundegård. Trasig situasjon. Hagla vil nok alltid vere med meg ute på tunet. Fjelltur med laushund kan eg nok også gløyme. Planen om ein liten borderterrier til rev er no lite fristande. Kjerringa er deppa over kor det skal gå med utendørsleik når guten vår på 9 månda veks seg til og kan gå ute.

 

Eg er vandt til rovfugl der eg vaks opp, på Sunnmøre, men her i Lofoten eg no bur er det enormt mykje og den oppfører seg meir nærgående og uredd. Får håpe at litt haglesmell på tune vil føre til den skyr plassen. Ellers virka det som skrevet tidligare om tynt tau/snøre som ein god ide.

Hos oss er det kattene som er problemet, skulle gjerne hatt mer ørn!!

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Mye skummel lesing i den oppgaven. Nå har jeg bare skummet gjennom deler av den, men det slår meg at det ikke lønner seg å skylde på husdyrene. Om jeg må knerte noe jeg ikke skulle ha knertet, tenkt senario, så var det meg som person som ble angrepet. Hvis ikke bjørn i grisebingen er nært nok, så er nok ikke ørn i stup det heller. Med det samme stupet er over derimot. .... say no more. Dessverre har denne skapningen såpass med uregistrert våpenarsenal at et avsluttet stup ofte medfører en del skade i andre enden. 

I fare for å skade vår sak osv. Hva med hull i bakken?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, prikken skrev:

I fare for å skade vår sak osv. Hva med hull i bakken?

Har ikke lest oppgaven, men inntrykket er at rettspraksis er litt snudd på hodet. Vanligvis er praksis at aktoratet skal bevise skyld, mens i nødvergesaker er det nesten påkrevd å bevise uskyld (dvs bevise at det var nødverge). Hovedregelen er også at det pålegges "straff" umiddelbart gjennom inndragelse av våpen og jaktrett. Ut over å bli innbura første uka av elg- eller gaupejakta kan jeg strengt tatt ikke se for meg en verre straffereaksjon for min egen del...  

Med en streng håndheving av nødvergeretten er det åpenbart at skytters første tanke er om det er mulig å unngå hele prosessen med f.eks et  hull som du antyder.

Og da er rettsstaten ute på glattisen i mine øyne...

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...