Jump to content

Olesøns ØK vil ha Jämthund.


Olesøn

Recommended Posts

Og det vil Olesøn også.

Men det er en ting jeg lurer på:

Er det blant selgere av slike dyr en overvekt av folk som forlanger at hunden skal ha prøver og premier og fargestifter tel? Vi har ingenting imot noe av det, vi har bare ikke tid til så mye av det. Vi vil ha en jakthund, og skal jobbe for å få til det. Hvis det blir tid til overs, kanskje det blir ettersøkshund av dyret også.

 

Men vi vil ikke ha noen forventninger hengende over oss om hverken det ene eller andre.

Så er det lett å få tak i hund fra noen med et realistisk forhold til kalenderen, eller må man lete lenge?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser du ikke får noen svar, så jeg kommer med en påstand, for å prøve å få litt fart i tråden:

 

Ikke bry deg om dette annonse-pjattet. Det høres fint ut når det stilles krav i en salgsannonse. Og oppdretterne tror kanskje at dette kan skremme vekk uskikkede hundeeiere. Men... Ingen kommer å henter bikkja di etter tre år fordi den har blitt en feit bortskjemt soffahund. Si det di vil høre, og kjør ditt eget løp når valpen er i hus.

Link to comment
Share on other sites

Har nok tenkt tanken... Men jeg liker å kjøpe dyr uten for mange eksterne forventninger. Kjett å ha slik hengende over seg, sjøl om ingen nødvendigvis sjekker at ting er "på stell". Siste gjeterbikkja jeg kjøpte kom komplett med forfyllet, uføretrygdet eier som hadde stadig høyere promille for hver gang hu ringte for å høre om den seks måneder gamle valpen hadde bestått gjeterhundprøva enda...

Link to comment
Share on other sites

Allikevel tipper jeg hun ga seg til slutt? Hvis ikke.... Har vår Herre utstyrt oss med 2 redskaper for å håndtere slikt mas:

 

1. Nummervisning på displayet på mobilen, så vi slipper å snakke med tullinger.

 

2. Baller nok til å be folk dra dit pepperen gror.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp hund og ta det derifra; plutselig oppdager du at utstillinger og prøver faktisk er gøy.

Det er ikke så mange valpekjøpere at alle er interesert i både jakt og prøver, jeg skjønner veldig godt at oppdrettere ønsker å få prøvd og stillt "sine" hunder men jeg vil tro at en kjøper som først og fremst vil jakte kommer høyt på lista over folk de vil selge til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare holdt på med brukshund de siste 16 åra, så jeg vet ikke helt hvordan jakthundmiljøet er nå for tida, men der jeg kommer fra så er oppdretterne (de seriøse) mest opptatt av at hundene har det bra og får trening / aktivitet.

En oppdretter som blir skuffet av en jakthundeier som bare vil gå på jakt med hunden sin ville jeg ignorert med største letthet.

 

Det skal også sies at på enkelte brukshundraser så har rasestandardene sklidd helt ut av kontroll, i så stor grad at en hund som funker bra i tjeneste / brukshundsport vil være sjanseløs i utstillingsringen. Dette har ført til at oppdrettet på enkelte raser har delt seg i to linjer, de som avler for utstilling, og de som avler på bruksegenskaper. Sier ikke at dette gjelder for jakthundraser, men det er hvertfall vanskelig å motivere seg for å stille ut hunder, når det både er en avsporing fra det man ønsker å holde på med, og virker mot sin hensikt.

Link to comment
Share on other sites

Om man kjøper en valp etter velpremierte linjer der oppdretteren han lagt ned masse tid i å finne riktig hannhund å parre tispa si med, da skylder man oppdretteren å gå ei jaktprøve med hunden om den skulle bli brukbar.

 

Jeg hadde selv intet forhold til jaktprøver eller utstillinger da jeg i 2011 kjøpte min første jämthund. Oppdretteren fulgte bra opp etter at jeg tok over valpen, og jeg valgte tilslutt å gå jaktprøve med hunden da han var 1,5 år gammel. I dag har jeg to jämter, en med 3 stk. førstepremier på jaktprøve og en som er jaktchampion. Jaktprøver er faktisk vel så moro som å jakte!

 

Hva gjelder utstillinger må det ikke ta helt av, det er jakthunder vi driver med.

 

Om utstillinger og prøver er helt utelukket har man det like godt om man kjøper en blandingshund. Det blir lagt ned så mye jobb av både oppdrettere og avlsråd for at rasene hele tiden skal bli bedre, og da gagner det ikke rasens arbeid om eierne ikke er interesserte i å dokumentere resultater.

Link to comment
Share on other sites

Får man ett individ som blir topp så synes vel de fleste oppdrettere at det er morro at bikkjene de har avlet frem blir premiert :)

Og for rasen sin del så er det viktig å få dokumentert dette. Trist om folk sitter med topp avlshunder som ikke blir brukt i avl pga at man ikke "gidder" å stille de på prøver!

Link to comment
Share on other sites

Det har uendelig mye å si for avlsstatistikkene og videre arbeid for rasen at egenskapene blir dokumentert. Det opereres i dag mye med kullverdier, altså antall premierte valper i kullet, og med en lav kullverdi vil det gå utover sjansen andre hunder i kullet har til å bli brukt videre i avl. Kullverdiene viser jaktlig bredde i kullet, og det er linjer med god bredde man etterstreber å avle på - ikke enkelte utskudd som mot formodning jager bra.

 

Det er mange jaktchampioner som ikke er blitt avlet videre på fordi kullverdien er for lav, dette ofte på grunn av at eierne ikke tar seg bryet med å gå prøver.

 

Jämthunden er i dag den elghundrasen med høyest meritteringsprosent av alle. Index-basert avl blir stadig mer brukt, se bare hva den har gjort med rasen i Finland, og det er svært ødeleggende for dette om man avstår fra å ta del i dokumentasjonen av de aktuelle linjenes jaktegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier IKKE at det er feil å ta prøver og/eller dra på utstilling.

Jeg sier IKKE at det er feil å skrive i annonsen at man forventer ditt og datt.

 

Jeg sier at JEG neppe har tid til å drive med alt slik, og lurer på hvor enkelt eller vanskelig det er å finne en forståelselsesfull selger.

 

Skal dere diskutere hvorvidt det er lov/smart/greit/innafor å ønske seg det ene eller andre fra kjøper, start en egen tråd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at dersom man som kjøper forventer å kjøpe hunder etter topp premierte foreldre, er det lite å spør etter og ikke minst å forvente fra seriøse oppdrettere at de som kjøper hund skal ta med hundene på utstilling og jaktprøve.

 

Og jeg mener ikke at alle og enhver skal gjør karrigere ut av det.

 

Men om det greit for deg å kjøpe hunder der foreldrene ikke kan dokumentere noe som helst verken på helse, utseende eller jakt så er det vel også ok å ikke stille krav til kjøpere fra selgere.

Link to comment
Share on other sites

Og her har vi grunnen til at flere enn meg er lei av kammeret...

Les hva jeg skriver, ikke tillegg meg meninger jeg ikke har, og ikke legg ord i munnen på meg. Diskuter på en saklig måte, svar på det det spørres om, eller la vær å delta i diskusjonen.

 

For det første er det ingen så langt som har et svar på det jeg faktisk lurer på, og det er fett nok. Ikke alltid man får det.

For det andre er fruen på tur nå etter valp, så da løste det seg.

(Og jaggu er det ikke stamtavle, vaksiner og hele pakka...)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer :D

 

Bilder osv av valpen vil vi se!

 

Synes igrunnen jeg svarte på det du spurte om jeg da; selv om jeg kunne skrevet det mye klarere, feks "Du må nesten spørre opdretter/selger".

 

 

Egen historie; for 10 år siden kjøpte vi en Chesapeake bay retriever valp; oppdretter lurte på dette med utstillinger og prøver og vi var ærlige; vi er ikke særlig interesert; vi skal ha familie/tur/ettersøkshund. Det var greit for oppdretteren, det viktige var at hunden hadde det greit og ble brukt til noe. Og hunden hadde det greit og ble brukt; den hadde helt klart et bra bikkjeliv :winke1:

 

Nå har vi ny hund fra samme oppdretter; i fjor stillte vi på utstilling for første gang kombinert med div raseklubbmøter i Sverige. Der ble det bla diskutert fram en "veileder" for dommere for rasen; der satt jeg og det gikk opp for meg at vi hadde eid akkurat den hunden som ble beskrevet :shock:

Det er utrolig nok artig å være med på utstillinger og prøver (selv om dyret fant ut at hente fasan; nei det gidder jeg altså ikke-jeg vil BADE!) og ikke minst får en enormt med input på hvordan trene og løse evt problemer en har. Så neste prøve skal vi hente den j...a fasanen!

 

Men altså; med mindre en lover oppdretteren å stille osv; helt greit å ikke gjøre det; og jeg tviler på at en ikke vil få kjøpe hund av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med hvalpen!

 

Ref det innledende spørsmålet..

som hvalpekjøper har en fokus dønn på sin egen situasjon og hvalp, mens som oppdretter har en fokus på rasens utvikling og å hevde seg i konkurransen mellom oppdretterene.

Perspektivet er derfor forskjellig, men de to gruppene kan ikke klare seg uten hverandre...

Siden prisen på skit og kanel er den samme i hunde-markedet, er det bra at noen tar seriøst de lange linjer for rasene og arbeidet for kvalitet.

 

slide01.jpg

bilde jamthundklubben.nu

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel litt på siden av det du spør om, Olesøn, men det er et aktuelt problem for flere raser:

Det skal også sies at på enkelte brukshundraser så har rasestandardene sklidd helt ut av kontroll, i så stor grad at en hund som funker bra i tjeneste / brukshundsport vil være sjanseløs i utstillingsringen. Dette har ført til at oppdrettet på enkelte raser har delt seg i to linjer, de som avler for utstilling, og de som avler på bruksegenskaper. Sier ikke at dette gjelder for jakthundraser, men det er hvertfall vanskelig å motivere seg for å stille ut hunder, når det både er en avsporing fra det man ønsker å holde på med, og virker mot sin hensikt.
Jeg traff nylig ei pen, ung dame, med ei SH-tispe, importert fra Ukraina (!), sikkert av høyt premierte foreldre. Den tispa (hunden, altså, ikke den unge dama!) var omtrent på størrelse med tispa mi, men hadde 10 cm kortere bein! Den kunne kanskje gått som rådyrhund, mens mine SH løper om kapp med rådyra! Innen Sibirian-miljøet er det også, som "psAico" skriver fra andre raser, svært delte oppfatninger. Når en mangeårig leder av raseklubben har fått nok, har utstillingshysteriet gått over støvelskaftene.

 

Jeg har ikke vært på jakthundutstillinger på masse år - håper jakthundrasene fortsatt dømmes etter eksteriørkrav tilpasset jaktsituasjoner!

For det andre er fruen på tur nå etter valp, så da løste det seg.
Jeg stikker kanskje oppom for å se på nurket, når jeg er innom Yvonne og Kenneth i Mogrenda om etpar uker.
Link to comment
Share on other sites

Fett nok.

Tanke nr. 1

Nå vet ikke jeg hvordan utstillinger "går ut over" jakthunder. For enkelte raser har det jo vært drepen, bare se på det groteske senkesettet hos Schæfer. For andre har det jo noe for seg, for eksempel med gemytt på NEG. Sistnevnte gikk jo fra livsfarlig til godlynt på tjue år. Poenget mitt er at rasestandard, utstilling og avl hos jakthunder må gå på egenskaper som er positivt for a) Hundens helse og b) Hundens jaktevne. I den rekkefølgen. Og spørsmålet blir da: Gjør det det?

 

Tanke nr. 2

Det må være lov å få være førstegangs jakthundeier uten å måtte gjøre særlig mye mer enn å lære seg å trene og jakte med hunden. Og for slike er det ikke særlig oppløftende med sure oppstøt. Sånne som det har vært i denne tråden for eksempel...

 

Tanke nr. 3 (Og nå er vi over på det hypotetiske.)

Hvis ingen lenger tar prøver og går på utstillinger, så vil det vel etterhvert gå over til jungeltelegraf hvorvidt en oppdretter er seriøs eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at rasestandard, utstilling og avl hos jakthunder må gå på egenskaper som er positivt for a) Hundens helse og b) Hundens jaktevne. I den rekkefølgen. Og spørsmålet blir da: Gjør det det?

 

 

Jakthunder og eierene vil jo ikke ha noen innvirkning på rasestandarden og dermed på det som skjer på prøver og utstillinger om hundene ikke blir stillt og prøvd. Og vips er tanter av begge kjønn alene på banen og kan lage pyntedukkeer.. Eller som for schafer; omforme rasen til en hyene...

Og motsatt; elghund; bevisst og målrettet avl har gitt en rase som har gått fra glefsende ulvelignede sak, fortøyd med kjetting bak fjøset, matet med høygaffel og nabokatter til en helt OK og trivelig hund.

 

 

om ditt pukt 2; jeg ser ikke oppgulpet?

Link to comment
Share on other sites

Men om det greit for deg å kjøpe hunder der foreldrene ikke kan dokumentere noe som helst verken på helse, utseende eller jakt så er det vel også ok å ikke stille krav til kjøpere fra selgere.

 

Dette er oppgulp. Jeg skal kjøpe min første jakthund, stiller et spørsmål, og får meninger tillagt meg som jeg ikke har.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med hund.

Så tar du et steg av gangen. Husdresur. Og sportreknings.

Skal du ha den godkjent som ettersøkshund. Vel, da er det å få inn blodspor delen før du starter ferskspor.

Og da er det basiske på plass.

Om du så får lyst til å konkurrere, vel det er tid å interesse som skal styre.

De fleste jakthund oppdretter er fornøyd om du får på plass en ettersøk godkjenning.

Når det gjelder utsiling.

Opp til deg og ØK. Men en eller to utstillinger så vet du fort nok til å si om du er innenfor standard kriteriene for rasen. Og så er det igjen lyst og interesse som gjør om en vil forsette.

 

Gratulerer med hund. Det er Du som velger hva du gjør utav det. Ikke alle andre.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg hadde eid ett firma, som importerte eksklusive veteranbiler, så ville det vært en stor fordel for meg, om alle kundene mine var pålagt å ta en kjøretur gjennom Storgata hver dag det var sol eller spesielle arrangement. Men å stille et slikt krav til kundene mine, ville nok bli sett på som rimelig frekt og skrullete.

 

Jeg skjønner hvorfor oppdretterne ønsker som de gjør. Jeg skjønner også at mobilselskapene ønsker en avtale som gir deg ett straffegebyr hvis du bytter selskap (selv etter at telefonen din er nedbetalt), jeg syntes bare det er prinsipielt feil å stille slike krav.

 

Det er flott når hundeeiere velger å delta på prøver og utstillinger, og heldigvis er det mange som ønsker nettopp det. På samme måte kjøper folk seg dyre ferdig restaurerte veteranbiler nettopp for å vise dem frem på godværsdager og 17. Mai. Og jeg kan selvfølgelig som bilselger oppfordre dem til å gjøre dette. Men det er først når jeg stiller det som et krav, for å få kjøpe bilen, jeg har krysset grensen og fortjener tittelen "Frekk".

Link to comment
Share on other sites

................... Og jeg kan selvfølgelig som bilselger oppfordre dem til å gjøre dette. Men det er først når jeg stiller det som et krav, for å få kjøpe bilen, jeg har krysset grensen og fortjener tittelen "Frekk".

 

Det er ikke frekt å stille krav.

Min mening: Hvis du vil ha noe bra og eksklusivt, så må du godta selgers krav om eksponering, på gata, på utstilling eller jaktprøver...

 

images?imageId=8546045&x=17.68826619965&y=27.887981330222&cropw=82.31173380035&croph=61.726954492415&width=940&height=530

2017 Ford GT - 4,6mill før avgifter...

 

Ford vil ikke at superbilen skal havne i hendene på spekulanter.

– Ford har ikke laget GT for at den skal stå gjemt bort i en garasje som et investeringsobjekt. Den nye supersportsbilen skal bli sett, hørt og kjørt. Det er noe av grunnen til at vi har en søkeprosess for å få tilgang til å kjøpe bilen. Ford GT er summen av alt vi er gode til i Ford, sier administrerende direktør hos Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...