Jump to content

Størrelse på flybur?


rdalen

Recommended Posts

Da er det ingen annen råd enn å ta turen nordover, skal det bli noe sjanse for seriøs fuglekontakt i år. I "mine" terrenger er alt fredet. Men jeg må ha IATA-godkjent flybur, og hvis ingen har et å låne bort :winke1::-) , må jeg kjøpe ett. Da kommer fort spørsmålet om størrelse inn.

 

Etter hva jeg kan lese meg til kan enkelte flyfunksjonærer være tenmmelig firkantede, og nekte å ta med buret hvis de mener det er for trangt for hunden.

 

Har noen erfaring med hvilken burstørrelse som passer til en normalt stor breton?

 

mvh

Raymond

Link to comment
Share on other sites

Hei Raymond

 

Etter hva jeg kan lese meg til kan enkelte flyfunksjonærer være tenmmelig firkantede, og nekte å ta med buret hvis de mener det er for trangt for hunden.

mvh

Raymond

 

De er ikke det for å være vanskelig, men regelverket er laget for dyrevelferd og det følges. Det er jeg nesten sikker på at din Breton setter pris på, også.

 

Kravene til bur for flytransport er at hunden skal ha plass til å snu seg. Det skal videre være så høyt at hunden kan stå oppreist. Veggene, tak og gulv skal være tette (det vil si at man kan ikke bruke et bur av metalltråd). Googler du temaet får du mye informasjon.

 

Husk å søke i god tid på plass til hunden.

 

Vidar

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig. Selvsagt skal hunden ha stort nok bur. men jeg har ikke lyst til å kjøpe for stort bur heller. Og det er naturligvis snakk om IATA-godkjente bur, ikke nettingbur.

 

Spørsmålet er egentlig om et bur på Størrelse 5: L 79 x B 58 x H 60 cm holder, eller om jeg må gå opp til Størrelse 6: L 92 x B 64 x H 64 cm.

 

http://www.zooplus.no/shop/hund/hundebur_tilbehor/airtravel_hund/368386

 

Det første buret er for store/mellomstore hunder, men jeg er usikker på om det er for kort. Så synes jeg det er rart at en forholdsvis liten hund som breton skal trenge så stort bur som størrelse 6. Det må jo være beregnet på store hunder som pointere, vorsteher og lignende.

 

Så det jeg lurer på er om det er noen som har noe praktisk erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

http://www.iata.org/whatwedo/cargo/live ... index.aspx

 

***************

"The calculated dimensions are internal container dimensions.

 

A = length of animal from tip of nose to base/root of tail.

 

B = height from ground to elbow joint. A+1⁄2 B = length of container.

 

C = width across shoulders or widest point (whichever is the greater). Cx2 = width of container.

 

D = height of animal in natural standing position from top of the head or the ear tip to the floor

 

(whichever is higher) / height of the container (top flat or arched)

 

Minimum internal container dimensions:

 

A + ½ B = Length C x 2 + Width D = Height

 

Snub nosed breeds require 10% larger container

 

Notes:

Measurements A, B, C and D for determining the container dimensions must related to the largest animal.

 

The width of the container being calculated as:

 

Two animals: C x 3

Three animals: C x 4

 

The height and length are determined the same as for a single animal.

 

Note: IATA does not certify, approve, endorse, or sell any particular pet container manufacturer, brand , make, or model. Equally so, IATA does not offer, solicit, endorse, or approve any particular pet or puppy transport or relocation services, regardless of whether these be offered via email or the internet. Readers should pay attention to fraudulent offerings that claim the opposite.

 

Should you decide to build your own wooden crate, verify with the airline if they accept custom build containers. For certain dogs, airlines may mandate the use of containers of a different more sturdy design than those of Container Requirement 1 (CR1). It is equally important to ensure that all locking mechanisms function properly and that the animal can not distort, gnaw at or push in/out the wire mesh or the pieces holding the mesh of the door. So, the mesh must be firmly attached to the door, not stapled.

 

Food and water containers (troughs) accessible from outside the container are required. The carrier, or government agency, may require that additional food be provided in a pouch attached to the container with feeding instructions."

*****************

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Enkelte flyselskap har maks størrelse på høyde, dette varierer også med flytypene.

Døren må stripses fast i tillegg til de ordinære festene, det holder og borre hull i karm, to oppe og to nede, ett i hvert hjørne.

Ta kontakt med selskapet du skal fly med for som sagt er det litt variasjoner fra selskap til selskap.

 

Hilsen en stakkar på flyplassen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...