Jump to content

Valg av Jakthund til spor på hjort og rypejakt?


ptjornevig

Recommended Posts

[*]hei

Jeg er på jakt på en hund som er litt en allrounder hund. dvs at den skal kunne gå eftersøk på hjort men også kunne brukes som en rypehund/fuglehund.

 

Nå har jeg ikke tidligere hatt hund og har INGEN erfaring med hund annet enn div. pasninger av andres sine hunde. Hvilken hund bør jeg velge, Hvad passer meg og min familie?

 

For å kunne hjelpe meg så trenger Dere vel å vite litt omkring hvilke forhold som venter en slik hund så her er litt info:

 

Vi er en familie på fire. Min kone og jeg bor landligt til med både sjø og fjell innen for 2-400 meter. Vi har to børn på 3-6 år og er i full jobb begge to. Hunden er tiltenkt en rolle som familiehund og jakthund. Jeg er en veldig ivrig jeger som jakter en del på hjort og er i det sidste året begynt å jakte mer på Rype og annen fugl i fjellet. (Bor i Os Hordaland). Det er viktig at hunden har et godt familiegen for å si det sånn. Jeg vil ikke gå og være redd for at hunden biter ungene eller andres sin unger.

Ettersom at vi begge jobber full tid så må hunden kunne være alene mens vi er ute av huset.

 

Mye og forholde seg til her og ikke sikkert at en slik hund finnes som vil imøtekomme hele Ønskelisten men men...

Link to comment
Share on other sites

Her hadde jeg valgt en Springer Spaniel. Jakt lysten er der uansett om det er fra utstilling linjer eller ren jaktlinjer.

Har hatt Springer fra oppdretter Fantin, Men i dag hadde jeg valgt en hund fra Inger Handegårs oppdrett Desperado. Springeren er en ideal familiehund. En fantastisk sporhund og den jakter alt av vilt. De er lett dresserte, og elsker folk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det ville være vanskelig og finne en slik type hund du etterspør, en hund som både skal jakte hjort og rype, jeg tenker at en slik kombinasjon, kan kanskje fungere, men hvor godt er jeg usikker på. Ikke for og være negativ til hverken din tanke eller noen sine type hunderaser. I mitt eget hode kunne jeg mer enn gjerne også tenkt meg en hund som jeg kunne bruke på hjort, rådyr, rev, og div fugler. Men jeg har ikke funnet den enda.

Tysk Jaktterrier er god på hjort, på fugl, jeg vet at den kan trenes til og være apporterende, men hvor godt den får rypene opp til rett tid, vites ikke. Det er nok andre her med flere og bedre erfaringer her, som kanskje kan bringe deg nærmere en good løsning på hva du ønsker. Lykke til med både hund og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Vorsteh korthåra eller strihåra med tyske linjer vil være noe... Har en slik. Flott kompis for unga, alltid blid. Apporterer fugl og pelsvilt. Sporer rådyr og hjort, samt rev og grevling. Riktignok kan den ikke brukes som losende hund pga mankehøyde, men det er null problem og spore med bånd. Tar også blodspor/ettersøk. Er en kosegris av dimensjoner, og ikke spesielt masete å ha i hus. Absolutt verdt en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Kleiner Münsterländer etter tyske linjer er perfekte kombihunder. Fungerer som støtende/kortdrivende på klovvilt og stående på fuglevilt. Kan trenes til å bli habil ettersøkshund og er ikke minst suverene apportører. Dagens kleinere er også utmerkede familiehunder.

 

http://munsterlender.oppdateringsfabrikken.no/index.php?name=Test/Hjortejakt.html

Link to comment
Share on other sites

Springer Spaniel og Kleine Münsterländer er nokså like hunder når det gjelder bruks verdi. Tror utvalget på Springere er større enn Münsterländer. Begge to er raser som er lett å dressere. Men enkelte av de fra de rene jakt linjene kan være relativ heite. Som familie hunder er de helt ok.

Begge to har en pels som ikke er den mest snø vennlige, men det er et enkelt problem.

Link to comment
Share on other sites

En kontinental fuglehund er nok absolutt det rette valget her. Du sier at du vil ha en ettersøkshund til hjortejakta, ikke en hund som skal brukes før skuddet? Isåfall ville jeg selv fokusert på å finne en valp fra et kull som passer meg med tanke på fuglejakten, de kontinentale hundene blir habile ettersøkshunder med rett/nok trening uansett. Fuglehunder er lette hunder å trene, men husk på at når jaktlysten våkner så er det mye lyster å konkurrere med når du vil få hunden til å høre på deg. Men dette får du med på lasset med alle jakthunder. Angående barn ville jeg ikke bekymret meg. Med rett hund og rett oppdragelse (av både barn og hund), går slikt bra uansett rase.

 

Vorstehhundrasene er et trygt valg. Et tips er å gå inn på raseklubbens hjemmeside http://www.vorsteh.no, kontakte en valpeformidler som du forteller hva du ønsker deg.

 

Personlig ville jeg vært tilbakeholden med å anbefale en støtende hund type springer spaniel til rypejakt. Dette er en hund som skal søke og støte opp fugl innenfor haglehold. Man kan jo tenke seg hvor mye gåing det innebærer å gå på rypejakt med en hund som søker ut 20-30 meter. På rypefjellet der det er langt mellom fuglene, er en stående hund et mye bedre alternativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Springer Spaniel og Kleine Münsterländer er nokså like hunder når det gjelder bruks verdi. Tror utvalget på Springere er større enn Münsterländer. Begge to er raser som er lett å dressere. Men enkelte av de fra de rene jakt linjene kan være relativ heite. Som familie hunder er de helt ok.

Begge to har en pels som ikke er den mest snø vennlige, men det er et enkelt problem.

 

Har begge (klm og jaktspringer):

Springern er lettrent, har skutt endel fugl, hjort og rådyr og villrein for vår i tillegg til at den er en strøken apportør innen rimelig avstand, og spesielt på vann. MEN effektiv rypejakt med spaniel krever at man vet hvor man skal gå og styrer hunden, det er også masse jobb som skal til for å få hunden til å gå slik at det blir skuddsjanser siden det er en støtende hund. Samtidig er det vanskelig å få en god hårviltshund som samtidig funker på fugl slik en spaniel skal. Om du tenker bruke hunden i line er det inget problem. Selv om du ikke får den store sporeren lærer de seg fort å gå bra på overvær. Hør med Wenche Farstad hos kennel streamside. Mener de har en valpekjøper som bruker springern til rype, hare og elg med hell.

 

En münster av riktig sort får du ikke noe gratis med. Du MÅ jobbe med hunden men får til gjengjeld da en hund som kan brukes til alt. Fordelen med en stående kontra støtende er at man ikke trenger jobbe så mye med tett søk, hunden lærer seg fort hvor det lønner seg å jakte. I tillegg er münstern en fantastisk apportør. Vi bruker vår til alt av fuglejakt, støtende på hårviltjakt (driver i 30sek- 2min med los på syn) i tillegg brukes den som apportør og båndhund på smygjakt. Har også hatt den med på reinsjakt som trekkhund og overværshund.

Pelsmessig er münstern overlegen vår springer. Så lenge de værste tjafsene på fanene holdes i sjakk klabber det nesten aldri. Unntaket er et spesielt nullføre. Springern derimot får baller i pelsen bare de melder snø.

 

Begge er suveren familiehunder, og begge krever en innsats for å bli bra hunder. Med springern må du være obs på å gi den en fast plass for å unngå en hund som henger som en skygge i ræva på deg.

 

Skulle jeg valgt selv ville jeg dog gått for en kl.münsterländer eller tysk strihår som Amarok nevner etter kontinentale linjer. Like vigtig er det å finne en oppdretter som har vilje til å rettlede underveis og som gir tips til din jakt.

 

Hva er forresten den primære bruken til hjortejakta? er det en ren sporhund/båndhund og ettersøkshund, eller er det en hund som også skal brukes som støtende på drev?

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som dere er en aktiv og travel familie som er vant til å velge effektive gode løsninger for å få de ønskede resultater innenfor stramme rammer og prioriteringer.

Derav tenker en seg en hund som er effektiv til all slags jakt en ønsker å bedrive, litt som type Duracel med on/off button på ryggen.

Min mening om dette er at sjangsen for å lykkes er liten. Uten hunde erfaring og med begrenset tid og prioritering er det krevende nok å få frem en fungerende ren sporhund, eller ren fuglehund.

Ett kombi prosjekt kan lett ende opp som frustrasjon, fordi kravet til dressur,trening og praksis blir mye større enn til en hund med mindre bruksområde, og kanskje blir den aldri god nok på noen av områdene. Meget sjelden blir en "kombi" så bra som en alternativ spesialist, men mange andre som har mye erfaring (hundegenerasjoner) og bruker mye tid på sine hunder, vil ha en annen mening.

Mht barn og hund, barna må lære å behandle hunden riktig, det er ingen hund som er skapt for barn. Hvalper har skarpe tenner som de prøver ut, voksne hunder har tenner som de tar frem i slutten av en eskalerings prosess. Noen raser har en raskere eskalering, noen individer er nervøse akkurat som noen folk. Ensomhet er det verste for en hund, i naturen er ensom ulv utstøtt og fortapt..

Link to comment
Share on other sites

Det enkle er ofte det beste. En helt vanlig labrador retriever mener nå jeg! Fine familiehunder, lettlærte/allsidige, gode sporhunder, lystapportører og glad i vann. For å få fullt utbytte av en hund på rypefjellet kommer du ikke utenom en ren stående fuglehund. Da kan du igjen fort slite på hjortejakt samt at de ofte har et voldsomt energinivå. Har selv hatt strihåret Vorsteher og Breton, men den beste og mest allsidige "jakthunden" jeg har hatt var en Rottweiler....god på ettersøk av alt vilt og en fantastisk apportør! Med en Labrador vil du lære mye om hund (du er jo uerfaren hundeeier?) samtidig som du har en lettlært hund som kan brukes til absolutt alt. Husk bare på at rette individet kan være vel energisk! Ikke gå i den fellen å skaff deg en rase som ikke passer inn i familielivet bare fordi andre fremhever sin rase. Tysk jaktterrier som beskrevet lenger opp i tråden passer absolutt ikke dine kriterier! Lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

Det enkle er ofte det beste. En helt vanlig labrador retriever mener nå jeg!

Tviler på at du har mye erfaring med jakt, hvis du påstår at en "rottis", er bedre jakthund enn kontinitale (allsidige) fuglehunder som Vorsteh og Breton. Men jeg har jo sett hunder av de fleste raser, som er lite (eller ikke) dressert og som da fungerer dårlig. Jakthunder må dresseres og preges! Spessielt stående fuglehunder, må det mye dressur og trening til, for å fungere godt. Ingen andre løse jakthunder, skal kunne så mye som premieringsverdige fuglehunder.

 

I Norge betraktes de kontinitale stående fuglehundene, KUN som "stående fuglehunder". Mens resten av verden, bruker de til allsidig jakt. Det finnes også folk i Norge som bruker de både som bandhund og samt fuglehund, med godt resultat. Og de er lettlærte (for fuglehundfolk) og emninente ettresøkshunder.

 

Rettrivere er vel et av de dårligste forslagene, jeg har sett her. Selv om hunder (med rett trening) kan gjøre mye rart, er rettrivere først og fremst en apportenende hund og vil også egne seg godt som bandhund. Men det gjør også alle kontenitale stående fuglehunder, med like godt resultat! I tilegg avsøker de store områder i høyfjellet og praktisk terreng i skog. Noe rettrivere ikke gjør. De tar heller ikke stand.

Link to comment
Share on other sites

TS. Du etterspør en hund, som kan fungere som ettersøkshund (bandhund) på hjort og som skal fungere på rype. Da burde valget være enkelt. :) De kontenitale stående fuglehundene gjør begge deler, med rett trening. Men for å få til dette, kreves mye trening! Og god dressur, før jakttrening. Dette er det få nybegynnere som som får til, uten hjelp fra erfarne folk, som kan hjelpe til med råd og veiledning. Samt mye tid, både med trening hjemme og i terreng. Anbefaler å ta kontakt med en klubb, for rasen du er interessert i. Og når du velger en, meld deg inn, så får du hjelp. Og får bli med på jakttrening.

 

Selv av de kontenitale hundene er det mange å velge i, men se litt på på hva som går igjen av premiete hunderaser, på de "stående fuglehundprøver" (NKK har resultater). Og deretter litt på HD/AD frekvens og andre sykdommer, som kan plage rasene. Mye "dritt", ute på markedet.

 

Har selv mest erfaring med vorsteh, både KV (korthåret) og SV (strihåret), da det er det jeg har og har hatt av jakthunder. Men har jaktkammerater som har alle typer fuglehunder (og andre jakthunder) og har vært på jakt og/eller jaktprøver, med alle typer. NVK gjør en god jobb, når det kommer til arvelige defekter og sykdommerer. Kanskje den beste av raseklubbene. Og kjøpe av det Avelsrådet anbefaler som "Godkjente parringer", er et trygt kjøp. Lykke til med valg og jobben. :)

 

Selv vil jeg anbefale en KV, eller SV, til ditt bruk. Men "Kleine Munsterlender" og Breton, er ikke dårlige valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også anbefaler en Vorsteh av noe slag.

Alle 3 hårlagene vil fungere bra, men jeg anbefaler å skaffe en valp fra linjer som satser på den allsidigheten som Vorsteheren egentlig skal ha.

 

Jeg har selv hatt en Langhåret Vorsteh som fungerte suverent til hva det måtte være.

Stående fuglehund som fungerte bra på rype, skogsfugl og rugde, apportør på land og til vanns, spor og ettersøkshund på alt av hjortevilt, reve og grevling dreper av rang og loset bra på hare.

Samt at den var en meget god trekkhund.

Og den var veldig lydig, snill med barn og katter.

 

Tviler på at jeg får en slik hund igjen, men man kan alltids håpe.

Link to comment
Share on other sites

Geco5:

Noe av det mest frustrerende med kammeret.no og forsåvidt de fleste diskusjonsforumer er trangen til å rakke ned på andres meninger og fremheve sin egen erfaring som den eneste riktige! La meg utdype: jeg har selv jaktet mye forskjellig i ganske mange år. Jeg har drevet med hundedressur både på jakthunder og tjenestehunder i mange år. Jeg har også sett mye rart i de fleste hundemiljøer og sikkert gjort mye rart selv. Hvis trådstarter hadde stilt et annet spørsmål hadde han enkelt fått et annet svar fra meg, kommer tilbake til dette. Når jeg sier at Rottisen for meg har vært den beste jakthunden, er det ut fra en helhetsvurdering, ikke kun jakt alene-det er selvfølgelig ingen jakthund! Året består av særdeles mange dager uten jakt og for min del har jeg nå min siste rendyrkete jakthund. For MIN del mener jeg det krever for mye året sett under ett. For å sitere Cesar Milan: "for å få et vellykket hundehold, velg en hund med lavere energinivå enn deg selv". Jeg har sett for mange nybegynnere velge feil rase og ikke minst feil individ, noe som ofte medfører stor frustrasjon og lite glede ved hundeholdet. Her er vi ved sakens kjerne. Trådstarter har INGEN erfaring med hund, har små barn/familie og full jobb. Jeg vil tro dette legger begrensninger for hvor mye tid han kan bruke på en hund som enkelte jakthundraser krever. Han vil ha en allsidig hund som etter det jeg forstår skal brukes til det meste, derfor min anbefaling. Hadde han vært erfaren med masse tid hadde svaret utvilsomt vært et annet!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

TAKK for det store engasjement på denne tråden. Vi har ikke valgt ut en hund enda, men det er noe som tyder på at det blir en labrador.

Her har det vært mange gode innspill til valg av hund. Jeg skjønner at jeg ikke kan få alt og jeg har derfor valgt at prioritere en søkshund. I tillegg til dette så bor jeg på en liten øy og har forsøkt meg på en del sjøfuglejakt. Det er derfor naturlig for meg å velge en god apportør som er gla i vann :D

 

Igjen TAKK for hjelpen og alle rådene som er gitt. Det har hjulpet meg mye mht. hva jeg må tenke på før valg av hund- mye jeg ikke hadde tenkt på.

 

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg ikke har rasen selv kan jeg dessverre ikke anbefale en spesiell oppdretter. Imidlertid vil det uansett rase være fornuftig å ta kontakt med avlsrådet i rasehundklubben. Der vil de ofte være behjelpelig til å anbefale oppdrettere som avler etter de kriteriene du setter. Ring flere oppdrettere og fortell om deg selv og hva du er ute etter. Du vil raskt få inntrykk av hvem som er seriøs og ikke, vær kritisk. Avtal gjerne å komme på besøk å se oppdretters egne hunder/foreldre til aktuelle valper. Ha fokus på friske hunder, mentalt og fysisk, ikke så mye på det eksteriørmessige. Ofte kan det lønne seg å vente på valper etter en spesiell kombinasjon fremfor å ta en valp oppdretter tilfeldigvis har igjen. En erfaren oppdretter vil også kunne veilede deg til å velge rett valp i kullet. Jeg selv har mest sansen for hanhunder, men i ditt tilfelle vil jeg anbefale en tispe. De er ofte enklere å håndtere og samtidig har de i mindre grad markeringsbehov som gjør at de fortere kan konsentrere seg om arbeidsoppgaven. Min erfaring er også at tisper generelt blir tidligere modne enn hanhundene, ikke så ulikt oss mennesker. Bruk sunn fornuft og vær kritisk, ikke hør på alle andres meninger for de er det mange av. Dette er kun ment som gode råd for å få et vellykket hundehold med mange gode opplevelser. Lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

Geco5: Noe av det mest frustrerende med kammeret.no og forsåvidt de fleste diskusjonsforumer er trangen til å rakke ned på andres meninger og fremheve sin egen erfaring som den eneste riktige!
Nå er ikke Kammeret det verste stedet på nettet med tanke på dette, men det skyldes nok mye at det er så begrenset med personer som diskuterer hund på dette forumet. Også på Kammeret finnes det debattanter av type "SV er svaret, hva var spørsmålet?" eller "Det finnes kun to raser; ES og Bastard!". Imidlertid er det rene søndagsskolen her i forhold til enkelte andre forum.

Det er kjedelig at det ikke er litt enklere for nybegynnere å få gode og utfyllende råd om hunderaser og jaktformer, holdt opp mot hverandre uten medfølgende nedrakking av andre raser og jaktmåter. Man møter av og til skuffede jegere som har endt opp med helt feil hund for seg og sin situasjon. Bare tilfeldigheter gjorde at jeg ikke selv ble en av dem når jeg skaffet meg min første jakthund. For de fleste gjelder det at man ikke bare kan bytte ut hunden eller skaffe en hund til av "riktig" rase. Så da blir man gående med "feil" hund i en 10-års tid. Det er stor forskjell både for hund og jeger å leve sammen i jakt og hverdag med en hund man er meget godt fornøyd med, kontra en man helst skulle vært foruten.

 

Til trådstarter har jeg et par råd.

- Tillat deg selv å bruke tid på valg av hund!

- Innhent info fra flere kanter. Om noen i tillegg til å gi råd om "sin" rase fraråder deg andre så innhent info fra oppdrettere/klubber av den andre rasen.

- Du har gått litt vekk fra ideen om kombihund. Det synes jeg er helt riktig for en førstegangseier. Om du kjøper hund som er kjent for å kunne brukes til flere formål så vær varsom med hvilke formål du trener den opp til. Nybegynneren kan da fort ende opp med en hund som ikke er særlig god til noen av delene.

- Du bor ved sjøen på Os. Et stikkord du bør merke deg er Rugde! Det mellomlander rugde på trekk i dine nærområder senhøstes (og i retur om våren før båndtvangen). For noen ender fuglejakten når snøen legger seg i rypefjellet. Du kan ha fuglejakt/hundetrening rett utenfor døren din helt frem til jul. Dersom du velger Labrador eller annen retriver som ikke har utpreget instinkt for stand på eller støt av fugl, så kan du likevel prege unghunden på rugde ved å vise interesse for setet til fugl som flyr opp når dere går på tur. Jeg kjenner til jegere lengre syd langs kysten som bruker labradoren sin til å snuse seg frem til hardt trykkende rugde. Rasen er ikke førstevalget til formålet men om det er det du har så kan den utmerket godt brukes til litt kortreist ettermiddagsjakt for en familiefar.

Link to comment
Share on other sites

intr tråd. kan jeg "kuppe" den litt med et konkret spørsmål siden jeg har noenlunde samme bruksområdet.

finnes det hunder på størrelse med buhund og allerhelst mindre som er bra på blandet jakt og apportering i vann?

blandings hunder er heller ingen hindring for meg.

Link to comment
Share on other sites

Til mp18.

Cocker Spaniel fra gode jaktlinjer kan fungere godt som støtende og apporterende hund til vanns og på land.

Den er på størrelse med en Buhund.

Springer Spaniel er noe større, men fungerer også meget bra til dette.

 

Ta en titt på denne siden: http://www.jaktspanielklubben.se/about

 

Jeg anbefaler at du kjøper en jaktspaniel fra Sverige.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Geco5:

Noe av det mest frustrerende med kammeret.no og forsåvidt de fleste diskusjonsforumer er trangen til å rakke ned på andres meninger og fremheve sin egen erfaring som den eneste riktige!

Rakke ned på andres meninger! Tja... hvis du tar min protest (på ditt innlegg), på den måten, så er det opp til deg. :)

 

Når TS ønsker råd om en kombinasjons hund til fuglejakt og sporhund. Og så nevner du, at den beste jakthund du har hatt er en rottis! Da må en ha lov til å reagere. At du etterpå utdyper dette, med din "helhetsvurdering" om bl.a. resten av året, er uvesentlig til jaktbruk! Og kan du dressere, så er alle jakthunder sosiale og greie familiehunder. Og du er jo god på dressur, så da undrer jeg på problemet?

 

Jeg har ikke fremhevet min mening, som den eneste rette. Jeg har heller ikke fremhevt en rase, over andre. Men argumenterer, for kontenitale stående fuglehunder.

 

Cesar Milan har mye interessant "for seg" han og er dyktig på hunder og hundepsykologi. Uten å gå inn på en diskusjon, om et slik program med "quik fix" løsninger. Har sett andre nestorer, feile med jakthunder (stående fuglehunder). Undrer på om han hadde fått til en god jakthund, av en rottis. :) Tenker spessielt på fuglehund.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da var min nye jaktkompis i hus. en ordentlig bastard... bordercollie+shetland sheepdog+labrador+buhund+elghund 2,5år. så får vi se hvordan jakt egenskapene er/ blir. blir hun en like dårlig jeger som meg så får vi det fint sammen :lol:..

god jul til alle i heim og stugu.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk også ut Wachtelhund :wink:

Kan være det du trenger? Ikke stående fuglehund, men jager opp alt innenfor haglehold ved riktig trening.

Brukende som bandhund. Lystapportør, kortdriver på klauv/hårvilt.

Menneskekjær, og rolig i heimen.

Trenger en bestemt/litt streng eier. Utenom det, et herlig gemytt. Les mer her...

 

Sjekk ut http://www.stoiletufta.com/" target="_blank

 

Har en valp på 7 mnd. Ikke direkte fra samme kennel, men allerede en racer på ettersøk. Søker opp fugl innenfor haglehold. Allerede skutt rådyr for den, selv om dette ikke er ønskelig før den er godkjent på ettersøk (skjedde ved et uhell :wink: ).

 

 

Les også Potet i ulveland..

 

http://www.wachtelhundennorge.org/

 

På disse sidenen...

 

Just my 2 cents...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Litt off-topic kanskje, men vurderer selv korthåret vorsteh av delvis samme årsaker. (kombinasjon stående fuglehund/ ettersøk klauvvilt/ rev)

 

Import er blitt meg anbefalt for ettersom norske linjer stort sett kun er avlet mot fuglejakt.

Spørsmålet mitt er derfor NÅR valper halekuperes? Nå er målet først og fremst en allround jakthund som fungerer best mulig til mitt bruk, men synes det er dumt å utelukke muligheten for jaktprøver og utstilling allerede før valpen er kommet i hus.. Synes kanskje det virker som litt sjangsespill å få holdt av en spesifikk ukupert valp allerede fra fødsel? Noen råd omkring dette?

 

Mvh Morten

Link to comment
Share on other sites

Ett spørsmål til alle med fuglehunder: Hvis begge i hjemmet jobber full tid (dagtid), og hunden blir hjemme alene 8 timer +/- 5 dager i uken. Er dette greit, eller uheldig? Og hvis helt greit, hvor går egentlig grensen for slike hunders maksimale alenetid, før det må ansees som lite bra for hunden?

Link to comment
Share on other sites

Litt off-topic kanskje, men vurderer selv korthåret vorsteh av delvis samme årsaker. (kombinasjon stående fuglehund/ ettersøk klauvvilt/ rev)

De vorsteh rasene (SV, KV og LV) som brukes i Norge, er dyktige på søk og ettersøk. Det arangsjeres også regelmessig apportkonkuranser, hvor (enkelt - 200m) sporsøk et et av 3 elementer. Jeg har for morro skyld, hatt sporsøk i skogen etter rådyr med flere av mine vorsteh hunder, på både 20 og 30 min. Kunne fortsatt. Og det uten å bruke hunden på hårvilt og uten å ha trent slikt på forhånd. Jeg så rådyrene flere ganger. Det er flere vorsteh hunder, som er godkjent på blodspor. Tror det er viktigere å finne gode gener. Vorsteh er kanskje ikke like gode, som de beste spessialistene, men ellers kan de konkurere med hvem som helst på spor. Men ønsker du import, så gå for det.

 

Halekuppering er forbudt! Kun med medisinsk begrunnelse, blir det tilatt og da uansett rase. Tror det ble forbudt, for nesten 30 år siden.

 

Skal du stille på fuglehund prøver, for stående fuglehunder, fraråder jeg å bruke den på hårvilt. I alle fall ikke før den er godt preget på fugl. Men, du kan likevel trene på sporsøk.

 

Det vanlige er at du bestiller en valp og kommer på ei valpeliste. Men når det gjelder de interessante vorsteh kullene, havner du på ei prioriteringsliste, som har oppdrettes (ofte hemlige) krav. Det er ikke vanlig at noen som helst får lov, eller ønsker å plukke en nyfødt valp. Alle aktuelle ønsker å vente lengt mulig, før levering. Og da kommer det ann på prioriteringslista.

Link to comment
Share on other sites

Ett spørsmål til alle med fuglehunder: Hvis begge i hjemmet jobber full tid (dagtid), og hunden blir hjemme alene 8 timer +/- 5 dager i uken.

Godt spørsmål, som flere skulle ta hensyn til. :) Men det er et stort spørsmål, så jeg annbefaler ei god hundbok.

 

Men kort fortalt. En planlegger godt og legger helst ferie (permisjon) til datoen, en skal motta en valp. Etter at valpen er trygg, trener en på at valpen også kan være aleine, for å unngå seperasjonsangst. Kan være en fordel å avtale med oppdretter om å beholde valpen en, eller to uker ekstra, før levering. En bør minst ha 2, helst 3 uker på dette. Et lite tips kan være å benytte bur. (I begynnelsen sover jeg ved siden av hundeburet og kan gi trygghet hvis valpen trenger det) Når burdøra er lukket, skal det ikke leikes, eller rases i buret. Da venner valpen seg til å sove, forutsatt at den er trygg. Lykke til.

 

Editt: Reinslighet er et eget tema, men som trenes inn fra første minutt.

Link to comment
Share on other sites

Ett spørsmål til alle med fuglehunder: Hvis begge i hjemmet jobber full tid (dagtid), og hunden blir hjemme alene 8 timer +/- 5 dager i uken. Er dette greit, eller uheldig? Og hvis helt greit, hvor går egentlig grensen for slike hunders maksimale alenetid, før det må ansees som lite bra for hunden?

 

For en hvalp de første ukene (2 mnd alder) synes jeg det blir altfor lenge med 8t alene. Fra kanskje 5 måneder hjelper det på, men en må vurdere hvert tilfelle og mentalitet.

En kan feks legge inn et lunch besøk med lufting og litt aktivisering hjemme, eller få hjelp til det av noen naboer. Da blir det kanskje max 4t alene, som er nok i starten, sover hunden så er det jo bra, og de sover mye..

Siste hvalp inn hos meg fikk være ilag med gammel-hunden, det har vært veldig bra og trygt for den.

 

Ensomhet og frustrasjon går utover møblementet:

DSC_1191_%28Large%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ett spørsmål til alle med fuglehunder: Hvis begge i hjemmet jobber full tid (dagtid), og hunden blir hjemme alene 8 timer +/- 5 dager i uken. Er dette greit, eller uheldig? Og hvis helt greit, hvor går egentlig grensen for slike hunders maksimale alenetid, før det må ansees som lite bra for hunden?

 

 

Min personlige mening er at om hunden skal være alene hele dagen, hele uka-da har en egentlig ikke tid til å ha hund. Men det er jo slik folk flest har hund så det funker sikkert på et vis.

Link to comment
Share on other sites

Halekupering ble forbudt i 1988 i Norge. Derfor jeg lurte på når valper kuperes (alder) der dette er vanlig. Uansett rangering på prioriteringslista til oppdretteren vet jeg ikke om jeg vil betale for en 2 dager gammel valp for å unngå halekupering..

 

Noen som vet hvor gamle det er vanlig at valpene er når kupering utføres?

 

Mvh Morten Moe

Link to comment
Share on other sites

Så, du siktet til halekuppering i utlandet. :) Kjenner ikke regelverket til EU/EU-landene for dette. I Norge mener jeg halene ble klippet av, før valpene var 6 uker. Så kansje noe tilsvarende utenlands. Kanskje andre kan hjelpe. Eller så får du google selv.

 

Import har jeg ikke"peling" på. Men i Norge (og de nordiske landene), betaler en ved levering og ikke på forskudd.

Link to comment
Share on other sites

For en hvalp de første ukene (2 mnd alder) synes jeg det blir altfor lenge med 8t alene. Fra kanskje 5 måneder hjelper det på, men en må vurdere hvert tilfelle og mentalitet.

Det bildet ditt viser, kan en oppnå uansett alder på valpen (og hunden), hvis en ikke vet hva en driver med. :)

 

Og hvis alle skulle fulgt din synsing, hadde det ikke vært mange hunder i Norge. Hadde sikkert vært greit, om litt færre hatte hatt hund også :)

Link to comment
Share on other sites

Så, du siktet til halekuppering i utlandet. :) Kjenner ikke regelverket til EU/EU-landene for dette. I Norge mener jeg halene ble klippet av, før valpene var 6 uker. Så kansje noe tilsvarende utenlands. Kanskje andre kan hjelpe. Eller så får du google selv.

 

Import har jeg ikke"peling" på. Men i Norge (og de nordiske landene), betaler en ved levering og ikke på forskudd.

 

 

Regner med en oppdretter vil ha noe slags depositum eller forskudd om han holder av en valp som ikke skal kuperes. (så fremt resten av kullet skal det selvfølgelig) :)

 

Mvh Morten Moe

Link to comment
Share on other sites

Ett spørsmål til alle med fuglehunder: Hvis begge i hjemmet jobber full tid (dagtid), og hunden blir hjemme alene 8 timer +/- 5 dager i uken. Er dette greit, eller uheldig? Og hvis helt greit, hvor går egentlig grensen for slike hunders maksimale alenetid, før det må ansees som lite bra for hunden?

Viktig spørsmål uten noe klart svar. Mange vil si at 8 timer alene er en slags grense. Dvs for voksne (ganske voksne i hvert fall) hunder, med tilstrekkelig tilvenning. Jeg har hatt suksess med "kontinuerlig" tilstedeværelse første 2 uker, gradvis tilvenning neste to uker og så alene med tilsyn av familie/nabo x 1 pr dag neste ca 2 mnd.

Hvis man har hund fra før slik at valpen ikke vil være alene i ordets rette forstand, blir det hele litt greiere. I hvert fall hvis hundegård. Noe jeg forøvrig vil anbefale på det sterkeste hvis man har mulighet.

Og forresten: burtilvenning fra første dag er en absolutt nødvendighet i mine øyne. Det er best for bikkja og det er best for folk.

Link to comment
Share on other sites

Regner med en oppdretter vil ha noe slags depositum eller forskudd om han holder av en valp som ikke skal kuperes. (så fremt resten av kullet skal det selvfølgelig) :)

Du må trolig betale en andel (i forskudd), hvis du skal importere. Men hvorfor importere, det nok av bra hunder her, da med lang hale. :) Jeg har i alle fall aldri hørt om noen i NVK miljøet, som forlanger forskudds betaling. Jeg har tillhørt dette miljøet sine mitten på 80-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...