Jump to content

Finskstøver eller Hamiltonstøver??


zenta100

Recommended Posts

En som jeg jakter mye med har jaktet hare hele livet og har hatt myyye bikkjer. han bruker bare hamilton nå. han har i dag 2 hamilton støvere som er veldig bra. han brukte finnestøver før men gikk over til hamilton da den siste finnen kunne nok ha blitt Norges råeste elghund. han har alltid hatt gode hunder ( har kvittet seg med mange dårlige også ) en kompis av han var også helt frelst på finnestøver men måtte krype til korset å kjøpe hamilton til slutt pga att finnen fungerte på alt annet enn hare.

når det er sagt så vill ikke jeg si hva som er best men det er i alle fall de erfaringene de jeg jakter sammen med har.

Link to comment
Share on other sites

Du er vel bestemt på finne eller svenske, men allikevel:

 

Etter to finner kjøpte jeg en x-dunker, altså en krysning mellom finne og dunker registrert som dunker (dunker har et innkrysningsprosjekt gående). Det angret jeg ikke på!

 

Dunkeren i dag er bedre enn den noen gang har vært, og du finner linjer med innslag av både finne, hamilton og hygen. Dette er dødsinteressante hunder, som viser stort potensiale på bakgrunn av "innkrysningseffekten". Og det er selvsagt bare de aller beste finner og hamiltoner som benyttes i innkrysningen.

 

Går du for en slik hund, gjør du også noe meget nyttig for dunkerrasen, som behøver flere slike som deg.

Se på Dunkerringens sider, og kontakt avlsrådet. De kobler deg helt sikkert med det mest interessante som er på gang i inneværende avlssesong.

Link to comment
Share on other sites

Du finner gode,middelmådige og ubruklige hunder innen alle raser!Finskstøver er en relativt sikker rase,men vet om noen ubrukelige der og faktisk..Ville selv likevel valgt Finsk fremfor Hamilton,men er en ide å hjelpe de Norske rasene og!2 av dem er i ferd med å forsvinne..

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er oppdrettere.. Men er dårlig med valper.. Har kommet over en dunker tispe.. Men er ikke sikker på hva jeg skal gjøre!!

Om det er stor forskjeld på di forskjelige støverane=).. Er det noen her som kan hjelpe med det?? Stamtavle osv!!

 

Mvh Espen p

Link to comment
Share on other sites

Forskjellene i å drive hare er nok større mellom individene eller mellom rasene. Alle rasene har sine karaktertrekk, fordeler og bakdeler. MEN når det gjelder Dunker, så har du i alle fall alle interessante oppdrettere her i Norge. OG skulle du være interessert i noe av karaktertrekkene i Hamilton og Finskestøver, så har du muligheten for det i en Dunker.

 

Ellers har Dunkeren flere karaktertrekk som er veldig tiltalende: De er vanligvis MEGET rolige og sindige, både hjemme og i skogen, de har vanligvis MEGET sterke labber, de er vanligvis MEGET gode jagere med korrekt målbruk, og de har vanligvis MEGET godt hårlag. De er videre stort sett MEGET sunne, og har MEGET høy fertilitet.

 

La svenske være svenske, finne være finne, og kjøp Dunker med innslag av begge!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...