Jump to content

Spm: Regler jakttrening fuglehund


Jangul

Recommended Posts

Hei. Håper på litt hjelp, siden jeg begynner å bli litt forvirret.

 

Jeg har en ung fuglehund, som jeg gjerne skulle trent mer i terreng frem mot jakta, 3. uke.

Jeg har tilgang på flere hytter bl.a i Vestre Slidre. Men her ser det ut til at det kun selges treningskort fra 5. oktober og utover. Og så ser det ut til at det generelt er båndtvang

frem til samme dato, "der dyr har rett til å beite og faktisk beiter". Ser at den samme formuleringen brukes i andre kommuner også.

 

Spørsmålet da: Hvorfor er det nødvendig å betale for treningskort dersom det i utgangspunktet er tillatt å ha hunden løs?

 

Og ellers: Hvor/Hvordan trener folk på Østlandet?

Link to comment
Share on other sites

Trening av LØS fuglehund, krever også tillatelse av grunneier, på samme måte som jakt. Angående lokale bestemmelser om båndtvang/utvidet båntvang, så er de kommunale vedtektene noe forskjellig rundt i landet. De kan også spessifisere områder hvor båndtvangen ikke gjelder, etter 20 aug. Bl.a. i min kommune.

 

Det er flere steder hvor du kan kjøpe treningskort, for bl.a. august. Sjekk hundesentere, som holder til oppe i bygdene. Spessielt steder, hvor de aventerer trening av fuglehunder. Der kan du kjøpe de tjenestene du ønsker. Det finnes også såkalte "vilt-tomme områder", hvor en kan trene hele året. I tilegg er det trening flere lokale steder både på duer (RIOS trening) og trening på vaktler/quail. Og noen på foreninger på Østlandet, reiser til Sverige på sommeren og trener på utsatt fugl.

 

Å være medlem i en fuglehundklubb, gir deg både informasjon, hjelper deg igang med unghunder. Og de har treningssamlinger, for nybegynnere. Slike samlinger begynner ofte før 20. aug. og etter søknad får de disp. Trolig er det fremdeles kurs du kan bli med på, enten som medlem, eller som "ikkemedlem".

 

Editt: Informasjon finnes også i bladet Fuglehunden. Og det kan være litt info, i Villmarksliv og i jaktbladene. Men reklamen der, har nok stått i sommerutgavene, eks. mai, juni og juli.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var ikke så mye info å bli klok på i denne folderen utgitt av Vestre Slidre Fjellstyre (og ta forbehold om når den ble gitt ut):

 

http://www.vestre-slidre-fjellstyre.no/ ... fo%20div/Båndtvang.pdf (Linken virker ikke pga bokstaven å (har ikke kammeret.no fikset det?), så du får kopiere og lime inn i nettleseren)

 

Alle hunder har båndtvang fra og med 1. april til og med 20. august, og fra 21. august kan blant annet jakthunder slippes. Det kan være at jakthunder er unntatt fra bestemmelsen om båndtvang til 5. oktober (10. oktober står det i folderen jeg linket til), men da ikke i beiteområder der det befinner seg bufé.

 

Man skal uansett alltid ha grunneiers tillatelse til å slippe hund. Hvis kommunen/grunneier har bestemt at den tillatelsen gis gjennom å kjøpe treningskort, så er det lite annet å gjøre enn å forholde seg til det.

Link to comment
Share on other sites

Jangul

Her skal du få et tips : Tren på rugder!

Det er plenty av dem,selv i bynære områder.Dette gjelder i alle

fall der jeg er kjent.dvs Østfold og her hjemme på sørlandet.

Rugder trykker fantastisk godt og jeg har gode erfaringer med unghunder og disse.

Det har vært kjempenyttig etter at jeg omsider fant ut at jeg kunne trene bikkjene

hver dag istedet for en sjelden gang i fjellet.

Rugdene bare øker på i antall til ut November.

Midt i November kan jeg fint ha ti stander på et par timers tur en hverdags ettermiddag.

Et lite tips til: Når du får en bra situasjon,skamroser du valpen og rusler hjem.

Mye bedre enn å få en dårlig hendelse like etter ,med kjefting og forvirret hund som resultat.

Dette ville man aldri gjøre når en først har kjørt helt til fjells og deretter gampet i timesvis.

Har man bare ti minutter hjem til dagsrevyen er det mye lettere.

Rugda ligger ikke langt unna neste dag,klar til en ny stand.

Oppsøk bekkesig og tette granholt.

Det er gøy og "good sport"

Lykke til med unghunden :D

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Jangul

Her skal du få et tips : Tren på rugder!

Det er plenty av dem,selv i bynære områder.Dette gjelder i alle

fall der jeg er kjent.dvs Østfold og her hjemme på sørlandet.

[qute]

På Østlandet er det lite rugder, selv om en kanskje kan finne noen eksemplarer i Østfold. Og hvis en ikke er kjent, tar det uker å finne dem. Og så skal det trenes! :( Tren heller på organiserte steder. Der ER det fugl!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...