Jump to content

Bikkja spiste leverposteibeger!


ko-stens

Recommended Posts

Fanken... Jentungen skulle gi boffen (breton) det som var igjen i et lite leverposteibeger, et slikt porsjonsbeger i "mykt" metall. Han var litt for ivrig og nappet det ut av hånda på henne og spiste alt...

 

Noen som har vært borti et slikt problem? Tenker det kan ha vært igjen noen spisse kanter, for det kan jo bli det når man "krønsjer" den. Kan bli interessant å se om den kommer ut igjen. Ellers må det vel opereres? Dekker forsikring noe slikt da? Håper selvsagt det beste...

 

Så her er det en bekymret familie, og den ene er svært så lei seg pga det. :(

Link to comment
Share on other sites

Har sett labrador spise turproviant boks. Husker de gamle rutinerte sa at det ikke gjorde noe, den kommer ut. En leverpostei boks er vel enda mykere. Bare passe på at det ikke kommer blod av avføring.

Glass er faenskap.

Husk at hund er designet for å fortære bein.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha hatt labrador i over 10 år vil jeg tro at det går bra. Det er utrolig hva som kan gå gjennom tygge- og matglade bikkjer hvis man snur ryggen til dem. Jeg husker med gru når jeg krøp rundt på badgulvet etter at bikkja hadde brukt barberhøvelen min som tyggeleketøy når hun var unghund. Jeg fant heldigvis alle bladene sirlig tygget sammen til små baller.

 

Det er uansett ingen dum ide å la veterinæren ta et røngtenbilde, i verste fall må det opereres.

Link to comment
Share on other sites

Ene dreverene min spiste hele leverpostei boksen, bare et smilefjes på størrelse med en femmer lå igjen.

Veterinæren tok det veldig kult og sa at jeg skulle tvinge i bikkja to glass med hermetiserte asparges. De er fulle av fiber som blikkbitene surrer seg inn i, dette minsker risikoen for skade når det skal spys opp.

Var forberedt på å måtte tvinge ned aspargesen men slukhalsen ga formelig labb for å få.

Alt ordnet seg veldig fint, det ble spydd opp. Metalbitene var veldig små og det var i følge veterinær liten grund til bekymring :!:

Lykke til, dette bør gå bra!

Link to comment
Share on other sites

Ringte veterinærvakta. Han i andre enden sa at jeg bare måtte følge med på formen til bikkja et par dager. I de aller fleste tilfeller går det bra. Tross alt fikk han jo svelget den, sa han. Sannsynligvis har han "knust" begeret såpass med tennene at det ikke er noe problem. Det har i hvert fall gått bra i dag. Fyren spiser som om han aldri har fått mat før og er like tulling som alltid ellers, så han har i hvert fall ikke plager av noe slag enda. Har tilsatt litt matolje til maten hans. Da blir vel systemet smurt litt og... Får følge med på om det kommer ut noe i løpet av morgendagen eller tirsdagen. Dersom ikke, får jeg ta en tur til veterinæren og få tatt røntgen. Håper da inderlig håpe det ikke kommer til det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var det jaggu noe nytt... Nøyaktig tre uker etter, omtrent på timen, kastet bikkja opp begeret! Trodde dette var ute for lengst, men det var det visst ikke. Han har oppført seg som alltid ellers hele tiden, med både normal spising og med normal avføring, og han har vært en like glad "tulling" som før. Ingen tegn til at han har slitt med dette, kanskje med unntak av at han har kastet opp noen morgener, men det har jo vært endel gress i det, så har regnet med at det har vært derfor. Men så viste det seg at begeret nok har irritert litt likevel. Hadde faktisk tenkt å ta en telefon i morgen og høre, siden han økte oppkastfrekvensen utover uka som har vært, men så kom boffen meg i forkjøpet.

 

Begeret var stort sett bare brettet i to, med noen bitebulker, slik at det var ganske stort, og det var litt spisst i begge ender på grunn av det. Til og med lokket satt på enda. Skjønner i grunn at dette ikke har kommet ut bakveien.

 

Så da har jeg i hvert fall lært at om det skulle være en minste tvil ved et eventuelt senere tilfelle, bærer det rett til veterinæren... Men i grunn er jeg overrasket over at det har gått så lang tid og at han ikke har vist tegn til å ha plager på grunn av det. Kunne kanskje "lest" oppkastfrekvensen bedre (ca andrehver/tredjehver dag, kun om morgenen), men han har jo gjort det både titt og ofte om sommeren ellers etter å gnafset i seg gress som ei real melkeku.

 

Og sjeldent har vel ei bikkje fått mer ros og kos etter å ha kastet opp... Jentungen, som "foret" han med begeret, har vært hoppende glad i hele dag, og fjompen skjønte vel ikke stort der han stod smått skamfull etter å ha laget en flott, klinete, gul gjørmedam på gulvet, mens familien stod rundt og var svært så fornøyde med innsatsen! :)

 

Håper nå at unga har lært at man skal være mer forsiktig, og håper at mor og far "leser" dyret bedre og heller drar en gang for mye til veterinær enn en gang for lite.

Link to comment
Share on other sites

Huffda. Det man kan legge merke til er som du sier med økt frekvens på oppkast, men og om bikkja spiser mer gress en vanlig. Min gjør det om det er noe som plager han... Men; nå er faenskapet ute, så håper ting går bra! Jeg ville tatt en telefon likevel. Kanskje kan det ha blitt noe betent nedi der etter boksen?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ei bikkje jeg kjenner klarte også å spise opp en leverposteiboks. De dro til veterinæren som bad dem følge med på avføringen de neste dagene.

 

Det gikk EN MÅNED før faenskapet kom ut :shock: Men bikkja har hele tiden vært i god form, spist, drukket og bæsjet som normalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bra det endte godt. :-)

 

Fjompen min var helt fin og har vært det siden. Spiser som en hest, skiter som ei ku og oppfører seg ellers på typisk breton-vis, som en tulling på speed. På menyen utenom mat, er det fleecepledd, votter, luer og en og annen kosebamse... Det er mange artige farger i avføringa hans noen ganger! Passer nøye på at han ikke stikker seg unna med noe, men av og til glipper det. En kan jo ikke fotfølge han hele tiden heller. Han er en kløpper til å finne på slik, og er det stille noen sekunder, ja da er det bare å løpe og gi en dose kjeft. Noe også unga får, da de er like ryddige som et jordskjelv og dermed legger til rette for utvidet meny... Crocs-tøfler er for øvrig svært motstandsdyktige. De ser ut som om de er skutt med hagle, men er like hele.

 

Harde ting er heldigvis forskånet for overgrep...

 

I grunn merkelig den bikkja. Når jeg kommer hjem etter å ha vært borte en stund, er det "prating", kosing og småslossing i gledesrus og ikke mer enn det. Når unga og fruen kommer hjem, ja da er det først å snappe tak i et eller annet "spiselig" og rømme unna. Han vet så inderlig vel at han ikke har lov, og får en bøtte med "FY" på grunn av det, men han MÅ liksom finne på noe f.skap!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg så ikke den komme.

Hund spiste 23 skudd.

 

http://globegazette.com/news/weird-news ... 55ab3.html

 

Jeg hadde inntrykk av at fårehunder var relativt smarte.

Det synes som om jeg tok feil.

Hvis det skulle dukke opp en hund her må jeg gjøre noen tiltak

og låse ned tomhylser.

Sludder - Her kommer ingen hund inn.

 

Det synes som om den katta som bodde her for noen år siden var smartere. Han grein på nesa når jeg serverte for produsert i Storbritannia.

For produsert i Frankrike og Canada gikk helt greit :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...