Jump to content

Kongeørn. Stor trussel for hundene?


jegern79

Recommended Posts

He he he he he :D

 

Vel, for å sneie innom topic igjen:

Jeg har sett havørn lette med hare i klørne, og jeg har sett hare komme løpende i vill fart over en haug med en havørn i hælene. Haren vant, den zikk-zakket inn i skogen. Jeg har talt 17 havørner i samme termikkboble over bikkjene mens vi har hatt los. Havørn har mindre føtter og svakere klør enn fetter kongeørn, siden de primært lever av fisk. I mine øyne er havørnkloa meget imponerende uansett. Jeg er likevel ikke i tvil om at havørn kan prøve seg på tildels store pattedyr, som sau og rådyr.

Jeg har ennå ikke hatt vett til å være særlig redd for bikkja mi, for jeg tror det er svært unntaksvis at havørn vil gå til angrep. Kongeørn er jeg mer redd for, men de er fåtallig der jeg lar bikkja løpe.

 

Jeg har også opplevd at min 10 uker gamle valp Ares kom løpende ut av skogen, samtidig som en hønsehauk kom lavt bakfra og sneiet ryggen på han. Jeg fikk følelsen av at hauken ville prøve seg på valpen, men heldigvis fikk den øye på meg og stakk avgårde. Ares er bra hvit, så jeg tror nok helst at hauken trodde valpen var en hare.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

stykkjunkern tror nå at du har for mye fritid som sitter og anklager folk for å være anti jegere og dyrevernere her inne på forumet....

 

Fritid i form av en seig influensa... :?

 

Hva angår mine "anklager" så er det mer å regne som en påstand at om man er skeptisk i utgangspunktet så vil man ha lettere for å finne argumenter på nettet enn de som hevder det motsatte, og det gjelder faktisk både "Ørnerovet på Leka" og hunder som blir tatt av ørn.

 

At en Dachshund vil komme sørgelig til kort mot en ørn er jeg ganske overbevist om.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg har i snart 20 år jaktet nesten hele vestlandet fra Møre og sørover med hund etter hjort. 2 x har jeg hatt såpass nærgående ørn over hundene mine at jeg har sett det som nødvendig å avfyre varselskudd nærme nok fuglen til å få den til å skjønne at dette er ganske lite smart å tenke mer på. Er ganske så glad i de små firbeinte og hadde det kommet til en situasjon der valget var bikkja eller ett av de mange rovdyrene som etterhvert får gå fritt omkring er det ett i mine øyne svært enkelt spørsmål.

 

Jakter med Dachs og TJT og har hatt en bekjent som mistet Beaglen sin til ørn. Bikkja ble bare drept - var nok for stor til at ørna fikk den med seg. Signaldekken osv virker ikke til å ha alt for avskrekkende virkning. For noen ørneindivider er mindre hundedyr som bytte å regne. Det er de individene en bare får ta ut i det stille.

 

Så ja ørn er uten tvil noe en skal tenke på som hunderfører og hundeeier i de terrengene der det er en god bestand.

Link to comment
Share on other sites

Antar det er NSB du mener - jernbane og vei dreper flere bikkjer en ørna noen gang kommer til å gjøre. Men det var vel strengt tatt å ta tråden ganske langt off topic, så jeg sliter med å se relevansen og/eller hva du mente med innlegget?

 

Var det at en skal la rovdyr være rovdyr og sånt skjer iblant? Eller var det at en får tåle steken om en skal være med på leken(dvs slippe hund på jakt)

 

Kan hende jeg er skrudd sammen litt anderledes enn gjennomsnittet, men om det oppstår en situasjon der det kreves handling for å enten ordne opp i en uheldig/farlig situasjon kommer jeg nok til å fortsette å gjøre akkurat det. Og er angriper ei ørn, en ulv, en drita kødd som denger dama/kona eller ungene sine er egentlig helt uvesentlig.

 

Kan hende jeg misforstår hele innlegget ditt og tolker det som noe det ikke var ment som. I såfall beklager jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Antar det er NSB du mener - jernbane og vei dreper flere bikkjer en ørna noen gang kommer til å gjøre. Men det var vel strengt tatt å ta tråden ganske langt off topic............

 

DNB (Den Norske Bonden) fikk jo lov å avlive hunder de mente jaget hjortevilt på deres eiendom.

Mulig det er litt lite PK å nevne dette her inne...

Link to comment
Share on other sites

Den norske bonden - tja hvor mange tilfeller årlig kjenner du til der dette skjer? Er ofte helt andre ting som ligger bak om hunder blir avlivet av noen som bor i nærheten.

 

Er utrolig hvor mye der gjør med en liten kjøretur i nærområdet med en kopi av sauerenhetsbeviser og å ta en prat med de som har beitedyr i marka

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...