Jump to content

S&W .32 "Lemmon Squeezer"


MorganKane

Recommended Posts

Gamle eksemplarer av våpen som ser fine ut pleier å være trygge å skyte med.

 

Det som er umulig å si, er om det er noen skjulte sprekker på steder som er potensielt farlig om den får påkjenningen som det er å bli skutt med.

 

For å være på den helt trygge siden burde du fått revolveren gjennomsøkt med en sånn maskin som sjekker etter svakheter i metall osv.

 

Personlig har jeg testet en del slike gamle våpen og de som gav meg en "feeling" om at dette er en dårlig idè, har jeg latt være å teste.

Min mening om akkurat den revolveren der, så hadde jeg nok turt å prøve noen skudd. Men dette er ikke en "skyte 50skudd med på en treningskveld"-revolver :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på om jeg ville avfyrt dette våpenet.

 

Er det originalfinishen som fremdeles sitter på våpenet er det et veldig godt bevart eksemplar. Det ser ut som om det er litt rust langs kanten av sideplatene og litt slitasje her og der, men ellers er det en flott revolver.

 

På den annen side er det ikke noe sjeldent våpen det er snakk om. Prisen ligger typisk på $600-$800 i USA.

 

Teknisk sett ville det forbause meg om en anemisk svartkruttladning medførte brekkasje pga. strukturelle problemer. Hvis revolveren timer korrekt og det ikke er slark i lås og tønne, er det fritt fram.

 

Hvorfor bruke Pyrodex i stedet for svartkrutt? Pyrodex er minst like korrosivt og personlig føler jeg meg tryggere med svartkrutt når jeg skal lade redusert.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Harrington&Richardson i 32 s&w som ble testet med pyrodex men ikke rundkuler da.Det virket knall det,prøvde 5 stk røysvake patroner også i et "svakt"øyeblikk.Er klar over at det kan være farlig "sport" og anbefaler det selvføgelig ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bruke Pyrodex i stedet for svartkrutt? Pyrodex er minst like korrosivt og personlig føler jeg meg tryggere med svartkrutt når jeg skal lade redusert.

 

Enig i det, egentlig ville jeg foretrukket skikkelig go`lukt. Men Pyrodex har jeg liggende og er blitt vant til å bruke. For noen år siden mens jeg bodde i Oslo, fikk jeg avslag på oppbevaring av noe så beskjedent som 2kilo. Mulig jeg ville fått tommel opp her i Trondheim, men har vært for lat til å prøve igjen..

Den har orginalfinish ja. Har flaket av litt nikkel ved den sideplata, ett lite hint om at det sannsynligvis ser ganske rufsete ut inni der. Bør kanskje manne meg opp og demontere den for puss.. Ellers timer den fint og er tight.

 

Thor; Er grunnen til at du kanskje ikke ville skutt den av sikkerhetsmessig eller "estetisk" grunn?

Det blir uansett ikke mange skuddene, langt DA avtrekk og håpløs passform i hånda innbyr ikke akkurat til det ;)

Link to comment
Share on other sites

Basert på det du skriver, tviler jeg på at det er forbundet med noen risiko å avfyre revolveren. Jeg tenkte mest på at det var et vellagret eksemplar. Man ser ofte våpen av denne typen som er tæret adskillig mer av tidens tann.

 

Uansett, så er det en god ide å detaljpusse våpenet og samtidig få en oversikt over evt. korrosjon inni mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 year later...

Den revolveren så jo fin ut :-)

Jeg har en slik, og et par andre med hane av disse revolverene. Noen er helt uten slark og ganske fine i finishen. Jeg har kjøpt en pose med 32 short hylser og noen kuler, fra hjemmelading mener jeg det var. Ladet opp noen skudd bare for å prøve ei tønne eller to med de og det fungerer veldig bra :-)

Er det noen som har tegninger over mekanismen innvendig da avtrekkeren må skyves frem etter avtrekk på en jeg har liggende.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...