Jump to content

Prosjekt om geværer med "kassepipe"


AKS

Recommended Posts

Kassepiper1b.jpg

 

De eldste geværene med kassepiper stammer fra kontinentet og Skåne. Disse fikk et godt rykte, sannsynligvis på grunn av stålkvaliteten. Det er nok derfor mange norske børsemakere senere smidde sine piper i denne formen. Som bildet i skjemaet viser er en vesentlig del av den bakre del av pipen firkantet. Den fremre er rund eller 8-kantet. De kan ha ulike låstyper og kolber fra ulike tidsepoker. Bildet er av den eldste typen.

 

Det er mange ubesvarte spørsmål rundt disse geværene. De har blitt benyttet med snapplås, flintelås og perkusjon og noen er også ombygd til patron. De er ofte vært i bruk gjennom flere slektsledd. Det viser at de har vært attraktive kvalitetspiper. Vi kan med rette og stolthet betrakte dette som helt spesielle og flotte våpen i Norge.

 

Vi har etablert en arbeidsgruppe med sikte på en utredning om kassepiper. Planen er å utgi materialet i bokform.

Om pipen kan demonteres er det mulig bl.a. se smi-teknikken mm. Fint om du også har foto eller tegninger. Ta gjerne kontakt.

 

Det er laget et spørreskjema. Skjemaet kan fås i Adobe og Excel formater på mail fra askrond@gmail.com .

Vi ber om at de som har eller kjenner til gevær med kassepiper fyller ut og sender et skjema for hvert enkelt våpen, også eventuelle løse piper.

 

Vi er veldig avhengig av tilbakespill for et best mulig grunnlag for det videre arbeidet.

Din identitet blir ikke offentliggjort og om du ønsker å være anonym, så er det også greit.

 

 

Med vennlig hilsen fra arbeidsgruppen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Før man utleverer informasjon om sine våpen er det greit å vite hvem som står bak dette prosjektet. Derfor er det naturlig at den som søker informasjon om disse våpnene presenterer seg, og sier hvem som er i denne arbeidsgruppen.

 

Jeg kan berolige «Historie» med at vi er en gruppe som utgår fra Norsk Våpenhistorisk Selskap og at dette er seriøst. Det er greit å svare anonymt for den som ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper et eksemplar, usett, av den boka:-) Og må det til kan jeg betale lenge før jeg kan forvente å få noen bok!

Hei

Fint å høre, men "bjørnen" er ikke skutt ennå på en stund. Så det er noe for tidlig å selge skinnet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...