Jump to content

Identifisering av Krag-Jørgensen


brendjord

Recommended Posts

Hei

 

min far har en gammel krag han har arvet etter sin far, men vi lurer på om det er mulig å spore nøyaktig når den er fra.

dette er infoen jeg har funnet på våpenet:

 

serienummer på glidekasse: 93208

nummer på bolt og sluttsykke : 123

 

i tilleg står det "1910" oppå selve glidekassa

 

 

mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

takker for svar

 

 

slekta kommer fra lesja(hvor det ser ut til at rifla kan stamme fra). min farfar har inngravert "1956" på kolben så regner med at dette er årstallet han fikk den. desverre døde han i 1961 da min far kun var 5 år så han husker desverre ikke så mye rundt riflen, annet enn det min bestemor har fortalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Jeg er dansk så i må undskylde sproget, men da jeg kan forstå hvad i skriver, håber jeg i ligeledes kan forstå mig.

Jeg har interesse i en norsk Kragh, til historisk skydning (har en dansk allerede). Den har nogle udskæringer på kolben, der ikke har militær karakter. Men ellers ser den fin ud i mine utrænede øjne. Er der nogen her der kan give oplysninger om dette gevær? Nummeret er 18088.

Den kan ses på auktionssite her: http://www.lauritz.com/da/auktion/jagtr ... i3612017/#" target="_blank

 

Venlig hilsen Sven

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som at magasinavstengeren er modifisert, den mangler "fløyen". Mulig dette er omgjort for å ikke risikere avstengt magasin under jakt?

Videre ser det for meg ut som det originale siktet for B-ammunisjon (overgang til D-ammunisjon 1926) fortsatt står på, jfr. Hanveviks "Norske militærgeværer etter 1867" side 164.

Det er heller sjeldent, eller hva sier ekspertene? Får meg til å tro at det er solgt til sivile før omgjøringen av siktene i årene som fulgte etter overgangen.

 

Edit: Her kan du se et med originalsiktet

Litt om patronene

Link to comment
Share on other sites

Dette geværet er etter all sannsynlighet en "privat" M/1894 fra Kongsberg, dvs ikke fra den militære serien.

Det er umulig å se merkingen på låskassen, men der er det sannsynligvis KVs krone, et årstall (1911) og et kontrollmerke.

Det er helt vanlig at "private" geværer ikke er modifisert for D-ammunisjon, og derfor har siktestol for B-ammunisjon (som dette).

Magasinavstengeren mangler, og er tilsynelatende erstattet av en bolt. En magasinavstenger er meget enkelt å finne for å erstatte den gale delen.

Sluttstykket er ikke korrekt nummerert til geværet, fordi da geværet ble produsert skulle alle serienummer være merket på sluttstykkets hevarm.

Uansett passer ikke KV-sluttstykker i Steyr-geværer uten mye tilpasning, så om dette geværet, mot all formodning, likevel skulle være et Steyr-gevær, er det vesentlig modifisert.

Steyr-sluttstykkene har for øvrig en stor krone eller en stor løve stemplet på hevarmen.

Skjeftet er videre vesentlig pusset (umulig å se noen merking på venstre side foran låskassen) og skåret i kolbehalsen.

Hvis geværet har en god pipe er det sikkert ok for evt skyting, spesielt hvis prisen blir lav.

Men noen stor samler-sjeldenhet er dette absolutt ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

hr en krag m1904 tror jeg, men stokken er mere som en 1897 og enda likere en "guttekarabin". serienummer 8386 på alt jeg har sett unntatt tennstempelet som avviker med ca 40. noen serienummer på stokken. tror den deler også S/N med M/1895 Krag kavaleri karabin (prod 1906) og det ser ut til at bakere reimfeste er flyttet bakover og det gamle hullet er tettet. Dette ar alt jeg finner da eneste stede jeg vet hvor jeg skal lete er kongsberg våpens nettside. info/teorier plasser den har vært avdelinger osv er av stor interesse.

 

mmx17n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skjeftet kan som du sier komme fra en Karabin M1897. Hanevik skriver også at noen av disse skjeftene kom fra M/1895 og at det som kjennetegner disse er at bakre reimfeste er flyttet fra rett bak kolbehalsen og lengre bak på kolben og at det gamle hullet er igjennplugget.

 

Se Hanevik's bok: Norske militærgeværer etter 1867

Link to comment
Share on other sites

Ble mye mas her nå, men så den var utlevert til 6. Divisjon (brig N nå) 6. Bilkompani. Finner ingen ting om 6. Bilkompani annet enn at de er med på en minnebauta i gratangen. Er det noen som har den ringe anelse om hva de drev med? Var det transport av soldater, forsyninger infantei oppsat på bil (mek)?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei. Har arvet en gammel krag fra min bestefar. Den er laget i 1900 og har nr 2858 og nr på sluttstykket er 344. Er det noen som kan svare på hvor dette våpnet kommer fra. Min bestefar tjenestegjorde i Narvik i 1940 og vi vet han fikk hond om våpnet under krigen men om dette har en sammenheng vet vi ikke.

Link to comment
Share on other sites

Serie nr 2858 produsert i 1900 er en 1895 kavaleri modell og ble disponert av Nord-Norges Arsenal. Sluttstykket er (mest sannsynlig) produsert i 1898 og tilhørte en KJ disponert av Hoved Arsenalet.

Edit: (KE Hanevik: Norske Militærgeværer etter 1867, Vedlegg D)

 

Nord-Norges Arsenal: http://www.verneplaner.no/index.php?f=landsverneplan&id=243443&a=6

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har ikke boken, men her er det masse nyttig!

http://www.kvf.no/

boken i "digitalt" format

http://www.nb.no/nbsok/nb/f46e4f40097cad173a8d767b03f32836?index=1#405

 

Info etter litt leting:

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Rifle ... id=RIF0094" target="_blank

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Rifle ... id=RIF0094" target="_blank" target="_blank

Krag m/1894 produsert for hæren.

 

Side 418 i Kragbibelen (digital) står det: 105005-105286 utlevert til IR15

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette er fascinerende. Kanskje 20% av amerikanske Krags kan ha sin historie spores gjennom Springfield Research Service (en "SRS Hit"), og selv da hæren ikke utstede rifler i rekkefølge. 37716 kan ha gått til en Iowa frivillig infanteriregiment (det som nå er National Guard, lokale tropper bare under nasjonal kontroll i krig eller krise) og 37717 kan ha gått til "Gamle Garde" (3rd US infanteriregiment, vanlig US Army).

 

Så nært som vi får er karabiner er observert i serienummerserier, mellom xx, xxx og yy, yyy. Det hjelper en god del i å oppdage forfalskninger. Fascinerende greier, ikke la meg threadjack.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
6 timer siden, Invictus skrev:

Hei

jeg har fått en krag, med serienr 1557, er det noen som kan fortelle meg litt om denne??

 

 

Denne er i nummerserien som ble solgt til private, i 1895. Er en standard M/1894 modell. Tror ikke det er enkelt å finne navn på kjøper; da må leveranseprotokollen på Kongsberg studeres i detalj.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
  • 5 weeks later...
På 27.3.2018 den 13.40, SilentG skrev:

Har fått en krag, noen som kan fortelle meg noe om våpenet?

Ut fra bildene å dømme ville jeg ikke brukt denne kragen før en børsemaker har sagt at det er ok. MASSE rustpitting i ei allerede dårligkonstruert rifler er skumme saker.

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Rekyl1 skrev:

Jeg har arvet tre stk Krag etter min far.

  • År 1901 - SN 54785
  • År 1903 - SN 63471
  • År 1904 - SN 67310

Er det noen som kan si noe om disse våpnene? Min far etterlot seg i alt 8 våpen, så jeg får sikkert ikke beholde alle..

Nå vet jeg ikke hvor mange jakt og konkurransevåpen du har før. Men 3 våpen kan du sette opp på arv og beholde. Blir du medlem i et DFSlag så kan du erverve minst en av Kragene som konkurransjerifle ;) Da har du 4-5 på plass, og har du noe ledig i jaktvåpengarderoben så kan du fylle inn der :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
På 26.4.2018 den 21.56, Rekyl1 skrev:

Jeg har arvet tre stk Krag etter min far.

  • År 1901 - SN 54785: Odderøens befestninger
  • År 1903 - SN 63471: Søndre Bergenhus IR9 (dette våpenet er bygd om til banevåpen med ny stokk så det er ikke så interessant)
  • År 1904 - SN 67310: Møre IR11

Er det noen som kan si noe om disse våpnene? Min far etterlot seg i alt 8 våpen, så jeg får sikkert ikke beholde alle..

Etter å ha kjøpt boken "Norske Militærgeværer etter 1867" av Hanevik fant jeg svarene. Se sitert innlegg.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...