Jump to content

Ukjent bajonett


Trond

Recommended Posts

Serienummeret ser ut til å være 52, så det kunne ha stemt med Krigsskolens kammerlader M1848 som hadde en bajonett med helt messinggrep i begynnelsen, men som fikk en ny bajonett senere. Problemet er bare at Krigsskolen kammerladere var 18 lødige (16,8 mm) og denne ser ut til å være tilsvarende 4''' (12,17 mm) i hullet i ringen. Krigsskolens kammerlader vil dermed være for grovkalibret til denne bajonetten.

 

For å komplisere ytterligere, har den en balg som er helt forskjellig fra det jeg kjenner til av balger i Norge.

 

bajonettmedbalg_zps318a8be0.jpg

 

Balgen er nummerlik med bajonetten og passer perfekt. Det er dermed ingen tvil om at dette er riktig balg.

Link to comment
Share on other sites

Svensk sabelbajonett til gevær fm/1880?

Ligger bilde av en tilsynelatende identisk bajonett på http://www.digitalmuseum.se" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Denne har serienr 43.

Edit:

Mulig jeg var for rask på avtrekkeren nå, digitalmuseum er litt krøkkete siden det mangler lenke til samhørende objekt. Balgen til ovennevnte forsøksmodell ser lik ut som ditt eksemplar og i teksten om balgen står at klingen er fra Kongsberg så den kan være til svensk Jarmann. Videre søk på digitalmuseum.se viser en annen tilsynelatende identisk bajonett til forsøksmodell 1878/79(Romania).Denne har også en lignende balg, om ikke helt lik.Den "rumenske"bajonetten har nr 4.

 

Balgen på ditt eksemplar og den svenske fm/1880 ser ut til å være identisk med balgen til en prøyssisk bajonett for gevær modell 1871.

 

Siden vi her ser to svenske forsøksbajonetter som ligner svært på din, og de også har lave serienummere, så tenker jeg vi må kalle ditt eksemplar for svensk forsøksmodell fra ca1880. Vanskelig å vite eksakt hvilket våpen den er til, svenskene prøvde vel mye rart på den tiden. Mye mulig at klingen er fra Kongsberg, i og med at klingen på en av de svenske er oppgitt å være så merket.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Utan å vite om bajonetten faktisk er norsk, så kan ein jo alltids spekulere. Med andre ord, vill gjetting :-) Marineremington finst utan bajonett og med både dølle og sabelbajonett etter det eg har høyrt. Eg har døllebajonetten og det er ein M1843 som er ombygd til 12 mm. Kan dette vere ein rar marinesak?

Link to comment
Share on other sites

Begge de to største autoritetene i Norden - Per Holmback (bajonetter) og Karl Egil Hanevik (norske patrongeværer med utstyr) har uavhengig av hverandre skrevet at dette er en Jarmann forsøkspajonett. Den står avbildet på side 54 i boken til Hanevik.

 

Per skriver: Kul bajonett, tittar du närmare ska det finnas ett krönt K på den.

Försöksbajonett till Jarmanns enkelladdare.

Det gjordes 75 st, 25 till Norge och 50 till Sverige.

 

Bajonetten härstammar från den svensk - norska gevärskommittén, som 1878 meddelar att 50 st 10,15 mm gevär med Jarmanns låsmekanism skall tillverkas för trupprov med 25 vapen i vardera landet. Dessa gevär skall utföras i likhet med de bestämmelser som gevärskommittén föreslagit i sitt betänkande.

• 1 juni 1878 översänds 1 st sabelbajonett till preussiskt jägargevär till Kongsbergs Vapenfabrik.

• 17 augusti 1878 låter Kongsbergs Vapenfabrik meddelas att en låda med 10 sabelbajonetter för Jarmann-gevär sänts till Carl Gustaf Stads Gevärsfaktori.

• 25 augusti 1878 låter Kongsbergs Vapenfabrik meddela att resterande 65 sabelbajonetter avsänts.

• 5 september1878 75 st sabelbajonetter till Jarmanngevär har ankommit till Gevärsfaktoriet. De sista 65 ankom den 3/9

• 17 september 1878 Stockholms tygstation anmäler att 25 st Jarmanngevär för försök mottagits.

• 28 september 1878 Norska fälttygmästarexpeditionen anmäler att 25 st Jarmanngevär med tillbehör mottagits.

• 17 oktober1878 Stockholms tygstation skickar kvitto på ytterligare 25 st Jarmanngevär.

• 6 februari 1879 Från Kongsbergs Vapenfabrik återsänds 1 st preussisk sabelbajonett med tack för lånet.

 

Jeg kjøpte den på auksjon i Sverige og i min sløvhet regnet jeg med at det var den litt kortere svenske Remingtonbajonetten. Jeg tror jeg betalte en drøy tusenlapp. DET ER LOV Å HA FLAKS!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser du fikk en slags fasit mens jeg skrev oppdatering på min post. Er vitale mål på denne slik at en kan utelukke den som andre svenske forsøksmodeller fra samme tidsrom?

Digitalmuseum.se har bilde av en tilsynelatende identisk bajonett benevnt for forsøksmodell 1878/79 Romania. Høyst sannsynlig samme produksjonsserie, men de kan ha brukt av samme leveranse og tilpasset flere forskjellige forsøksgevær?

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt mer, det er helt klart en svensk Jarmann forsøksbajonett produsert på Kongsberg og tilpasset en eller annen variant Jarmann forsøksgevær i Sverige. Svenskene har flere eksemplarer på museum med forskjellige årsmodeller, prøvene tok jo noen år. Det er vel geværene som er forskjellige med varianter av sikter osv, bajonettene ser like ut. Jeg heller til å tro at det med Romania er en tastefeil på digitalmuseum.se, hvis ikke noen vet om noe annet? Så man på noe tidspunkt for seg eksport til Romania?

Link to comment
Share on other sites

Takker, men i dette tilfellet var det bare rene og skjære flaksen! Jeg handler endel på auksjonshus rundt i verden, så bilde av denne og regnet med at den var til svensk Remington (de har en variant for flottans gevär M1867)

 

m1867sword_1.jpg)

 

Denne er nesten identisk med de norske Remington bajonettene, men totallengden er bare 63,5 cm og klingelengden kun 50 cm, de norske er 6-7 cm lenger. Det var en slik jeg trodde at det var (så ikke godt nok etter og la ikke merke til at klingen var rett- heldigvis).

 

Det er gøy å bomme så skikkelig, når det bare resulterte i det positive.

Link to comment
Share on other sites

Morsom sak ja, Kongsberg Våpenfabrikk har altså på oppdrag kopiert den prøyssiske sabelbajonettens balg og klinge men brukt grep og messing parerstang av mere norsk utseende. Det prøyssiske forbildet ser ganske annerledes ut i grepet, mens balgen er til forveksling identisk.

Så lærte vi noe i dag også, takk for at du poster slike merkverdigheter!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...