Jump to content

Nytt våpenamnesti fra 1. Mars 2017


Fantaboksen

Recommended Posts

Ser ut til at det nå blir et nytt våpenamnesti fra .1 mars melder NRK-direkte.

 

Ingen egen link til saken, men klipper ut det som sto:

 

Fra 1. mars innfører regjeringen et tre måneders våpenamnesti.

Justisminister Per-Willy Amundsen sier de som har dårlig samvittighet kan levere inn ulovlige våpen uten å risikere straff.

Under amnestiene i 2004 og 2008 fikk politiet inn 48000 våpen.

 

Overraskende nok står det ingenting om at man kan etteregistrere "ukjente" våpen.

 

Er tanken at man ikke trenger flere sjangser enn de 2 de med "dårlig samvittighet" hadde i 2004/2008?

 

Det er vel ikke helt usannsynlig at det kan ha dukket opp noen flere gamle våpen mellom 2008 og 2017 som helst burde vært registrert?

Link to comment
Share on other sites

:smile: Tenkte mer om det andre som sto på en slik liste. Det ble plutselig mange politimenn med samlerlisens etter det første våpenamnestiet :shock:

 

Kanskje de denne gangen rett og slett legger fine våpen ut på Finn? Flotte kammerladere og rulleblokker + andre våpen av historisk verdi til hyggelige priser :smile:

Link to comment
Share on other sites

At en del personer i politiet har ordnet seg en del gode handler er det neppe noen tvil om. Litt snusk og regelbøying for kjente vil det være i et hvert yrke og på en hver arbeidsplass. Politiet er som et hvilket som helst annet yrke, du finner alle typer der. Men om det har vært utbredt aner jeg ikke, rykter tar jeg med en klype salt.

Link to comment
Share on other sites

Våpenamnestiet vil bli gjennomført på samme måte som de to foregående amnestiene. Det vil være mulighet for etterregistrering, videresalg, deaktivering eller destruksjon av uregistrerte og registreringspliktige skytevåpen. I tillegg skal det legges til rette for innlevering og destruksjon av ammunisjon, samt innlevering av våpen eller lignende som ikke er å anse som registreringspliktige skytevåpen, men som er forbudt å eie og inneha etter våpenlovgivningen.

Våpeneiere kan få mer opplysninger om innlevering og etterregistrering av skytevåpen ved å kontakte nærmeste politimyndighet.

Link to comment
Share on other sites

Direkte fra kilden:

 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/n ... id2527110/

 

Nasjonalt våpenamnesti fra 1. mars

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Justis- og beredskapsdepartementet

Pressemelding | Dato: 13.01.2017

| Nr: 3 – 2017

Regjeringen har i dag innført et tidsavgrenset nasjonalt våpenamnesti.

– Ulovlig våpenbesittelse utgjør en risiko for samfunnet. Erfaringer viser at våpenamnesti er et godt virkemiddel for å redusere antallet uregistrerte skytevåpen, sier justis- og beredskapsminister Per-Willy Amundsen (FrP).

Amnestiet innebærer at de som har registreringspliktige skytevåpen uten å ha tillatelse, skal slippe straff hvis de varsler politiet om dette i tidsrommet fra. 1. mars 2017 til og med 31. mai 2017. Amnestiet gjennomføres av politiet.

Det har tidligere blitt gjennomført våpenamnestier i 2003/2004 og i 2008. Under disse amnestiene ble det innlevert om lag 35 000 og 7000 skytevåpen.

– Det er grunn til å tro at det fortsatt finnes en del ulovlige skytevåpen, våpendeler og ammunisjon i privat eie. Et nytt våpenamnesti vil bidra til å bedre politiets våpenkontroll, sier Amundsen.

Våpenamnestiet vil bli gjennomført på samme måte som de to foregående amnestiene. Det vil være mulighet for etterregistrering, videresalg, deaktivering eller destruksjon av uregistrerte og registreringspliktige skytevåpen. I tillegg skal det legges til rette for innlevering og destruksjon av ammunisjon, samt innlevering av våpen eller lignende som ikke er å anse som registreringspliktige skytevåpen, men som er forbudt å eie og inneha etter våpenlovgivningen.

Våpeneiere kan få mer opplysninger om innlevering og etterregistrering av skytevåpen ved å kontakte nærmeste politimyndighet.

Politidirektoratet har hovedansvaret for tilrettelegging av det nasjonale våpenamnestiet, og kan også kontaktes for mer informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Tro hva vi får i overrasking til sommeren? Spennede. ...
Dette tenkte jeg også. Etter å ha registrert fars gamle harra-hagler under forrige amnesti, fikk vi "jaktgarderobe-begrensningen" slengt rett i trynet etterpå. Gruer meg til hva som kommer denne gangen. :trist:

 

Tilfeldig at amnestiene kommer rett før nye lovendringer? - Neppe! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

At en del personer i politiet har ordnet seg en del gode handler er det neppe noen tvil om. Litt snusk og regelbøying for kjente vil det være i et hvert yrke og på en hver arbeidsplass. Politiet er som et hvilket som helst annet yrke, du finner alle typer der. Men om det har vært utbredt aner jeg ikke, rykter tar jeg med en klype salt.

 

Vel, under de forrige amnestiene var det presisert rimelig bastant at det ikke skulle "spises av lasset" på noe vis. Praktisk talt alt skulle destrueres, men utpekte representanter for NVHS fikk gå gjennom stablene for å kunne blinke ut eventuelle sjeldenheter som vel så ble solgt på auksjon til samlere eller noe slikt. Videre var det visst et unntak for overføring til offentlige museer.

 

Papirmølla var formidabel, hvert enkelt våpen skulle være sporbart fra det kom inn over skranken inntil det ble sendt til destruksjon. Muligheten for å stikke av med noe var nær null, men jeg kan jo ikke utelukke at det har skjedd.

 

Forøvrig må jeg være ærlig nok til å si at jeg var blant en av de som "ordnet seg en god handel", som du sier det:

En kar ville levere inn sin lovlig registrerte Margolin pistol, i god stand med alt av tilbehør. Han hadde skutt litt med den for et par tiår siden men hadde ikke bruk for den lengre. Jeg hadde bruk for en .22 pistol til trening og syntes det var litt dumt om gubben skulle levere jernet inn til skrot, hvis han kunne få litt penger for det i stedet. Ingen av oss visste hva den var verdt, men jeg spurte om han ikke var interessert i å selge den og få litt penger i stedet for å levere inn til skroting. Jeg forhørte meg på Kammeret etter prisnivå, og fikk så vidt jeg husker oppgitt 500-800 kroner alt etter tilstand. Jeg bød 800, hvorpå selger prutet det ned til 500. Han fikk seg ikke til å ta mere for den. Søknad innsendt og handel avgjort. I strid med instruks og etikk/moral? Kanskje det. Jeg sørget for at vedkommende i alle fall fikk en femhundrelapp som han ellers ville gått glipp av. Jeg tilbød ham en pris jeg antok var i tråd med markedsverdi, at han nektet å ta mer enn 500 kan jeg lite for.

 

Eventuelle "gode handler" må ha skjedd på samme måten: Ved å overtale til å selge før våpenet er tatt imot over skranken, så det aldri blir innkvittert som amnestivåpen. Dette er naturligvis urettferdig- menigmann får ikke muligheten til slikt, og en kan kanskje se for seg at enkelte faller for fristelsen til å by mindre enn markedsverdi.

Ve de forrige amnestiene syntes jeg det ble informert alt for dårlig om publikums muligheter for å selge i stedet for å destruere. Mange av våpnene som ble innlevert til destruksjon var fullt lovlige, gjerne registrert på eldre mennesker som ikke hadde bruk for dem lengre, eller de var registrert på dødsbo. Verdien pr våpen var ofte lav, men det var mange utmerkede bruksvåpen som ble til spiker. Alle disse registrerte våpnene kunne jo like godt ha blitt lagt ut til salg på ordinært vis, men mange vet ikke hvordan de skal gå fram for å selge ett våpen og endte derfor opp med å levere til destruksjon i stedet. Ved forrige amnesti oppfordret jeg i flere tilfeller folk til å selge eller finne noen i slekta som ville overta, i stedet for å ta imot klenodier eller gode bruksvåpen til destruksjon. Kjøpte kun den ene pistolen, men bidro til at flere våpeneiere fikk solgt til vettug pris via finn.no eller lignende. Jeg synes jo det er mere renhårig å hjelpe folk så de sitter igjen med pengeverdien av sine våpen, enn å ta dem inn til spiker uten å informere om at de da gir fra seg en verdigjenstand uten å få noe tilbake...

Link to comment
Share on other sites

At en del personer i politiet har ordnet seg en del gode handler er det neppe noen tvil om. Litt snusk og regelbøying for kjente vil det være i et hvert yrke og på en hver arbeidsplass. Politiet er som et hvilket som helst annet yrke, du finner alle typer der. Men om det har vært utbredt aner jeg ikke, rykter tar jeg med en klype salt.

 

Vel, under de forrige amnestiene var det presisert rimelig bastant at det ikke skulle "spises av lasset" på noe vis. Praktisk talt alt skulle destrueres, men utpekte representanter for NVHS fikk gå gjennom stablene for å kunne blinke ut eventuelle sjeldenheter som vel så ble solgt på auksjon til samlere eller noe slikt. Videre var det visst et unntak for overføring til offentlige museer.

 

Papirmølla var formidabel, hvert enkelt våpen skulle være sporbart fra det kom inn over skranken inntil det ble sendt til destruksjon. Muligheten for å stikke av med noe var nær null, men jeg kan jo ikke utelukke at det har skjedd.

 

Forøvrig må jeg være ærlig nok til å si at jeg var blant en av de som "ordnet seg en god handel", som du sier det:

En kar ville levere inn sin lovlig registrerte Margolin pistol, i god stand med alt av tilbehør. Han hadde skutt litt med den for et par tiår siden men hadde ikke bruk for den lengre. Jeg hadde bruk for en .22 pistol til trening og syntes det var litt dumt om gubben skulle levere jernet inn til skrot, hvis han kunne få litt penger for det i stedet. Ingen av oss visste hva den var verdt, men jeg spurte om han ikke var interessert i å selge den og få litt penger i stedet for å levere inn til skroting. Jeg forhørte meg på Kammeret etter prisnivå, og fikk så vidt jeg husker oppgitt 500-800 kroner alt etter tilstand. Jeg bød 800, hvorpå selger prutet det ned til 500. Han fikk seg ikke til å ta mere for den. Søknad innsendt og handel avgjort. I strid med instruks og etikk/moral? Kanskje det. Jeg sørget for at vedkommende i alle fall fikk en femhundrelapp som han ellers ville gått glipp av. Jeg tilbød ham en pris jeg antok var i tråd med markedsverdi, at han nektet å ta mer enn 500 kan jeg lite for.

 

Eventuelle "gode handler" må ha skjedd på samme måten: Ved å overtale til å selge før våpenet er tatt imot over skranken, så det aldri blir innkvittert som amnestivåpen. Dette er naturligvis urettferdig- menigmann får ikke muligheten til slikt, og en kan kanskje se for seg at enkelte faller for fristelsen til å by mindre enn markedsverdi.

Ve de forrige amnestiene syntes jeg det ble informert alt for dårlig om publikums muligheter for å selge i stedet for å destruere. Mange av våpnene som ble innlevert til destruksjon var fullt lovlige, gjerne registrert på eldre mennesker som ikke hadde bruk for dem lengre, eller de var registrert på dødsbo. Verdien pr våpen var ofte lav, men det var mange utmerkede bruksvåpen som ble til spiker. Alle disse registrerte våpnene kunne jo like godt ha blitt lagt ut til salg på ordinært vis, men mange vet ikke hvordan de skal gå fram for å selge ett våpen og endte derfor opp med å levere til destruksjon i stedet. Ved forrige amnesti oppfordret jeg i flere tilfeller folk til å selge eller finne noen i slekta som ville overta, i stedet for å ta imot klenodier eller gode bruksvåpen til destruksjon. Kjøpte kun den ene pistolen, men bidro til at flere våpeneiere fikk solgt til vettug pris via finn.no eller lignende. Jeg synes jo det er mere renhårig å hjelpe folk så de sitter igjen med pengeverdien av sine våpen, enn å ta dem inn til spiker uten å informere om at de da gir fra seg en verdigjenstand uten å få noe tilbake...

 

 

Heter du Serpico...??

 

Spök til side, veldig bra gjort av deg...om alle i din etat hadde hatt samme holdningen... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Muligheten for å stikke av med noe var nær null.

Det vil alltid være muligheter for å omgå systemet, papirmølle eller ikke. Selv ved ransaking og beslag slurves det med registrering, så det sier seg selv at det også vil skje med amnestivåpen. Når de så dukker opp uten å stå på noen lister kan de lett forsvinne. Men jeg regner ikke med at slikt har vært spesielt utbredt.

Link to comment
Share on other sites

Der er nok dukket opp flere våpen lagre fra krigen. Disse blir ikke alltid levert inn. Familien vet ofte ikke om før de tilfeldig dukker opp under den store rydde jobben. Så da er det et håp at disse havner som spiker.

Ellers burde våpen av verdi blitt solgt, og innleverer burde få oppgjør for våpenet.

Ellers står der nok flere gamle hagler i skap og avlukker som kan ende sitt liv som spiker.

Dessverre blir nok de uregistrerte uønskete våpnene forbli i de svarte kriminelle markeder.

Link to comment
Share on other sites

Eksempel: En kamerat gjorde noe dumt og fikk en husransakelse + beslag av bl.a. alle datamaskiner. Når de ble frigitt plukket jeg de opp for ham, jeg skulle innom og det var på veien. Jeg fikk 4 maskiner, men jeg signerte kun for 3. Ting skjer, feil gjøres. Jeg ser ingen grunn til å bli hysterisk over slikt.

 

Jeg blir mer skeptisk av feil andre veien, feks personen som ved forrige amnesti fikk beskjed om at en original Trapdoor måtte plomberes om han ville beholde den...

Link to comment
Share on other sites

Skal gjerne se den idioten som leverer inn en feks uregistrert MP5 på vakta. Er jo ikke farlig med amnesti, men man blir nåvell uansett registrert og havner på en liste. Regner med de fleste kaster slikt i sjøen, hvis de skal kvitte seg med det.

 

Greit med etterregistrering av hagler kjøpt før registreringsplikt, men hva er rutinene under amnesti dersom en person har kjøpt noe ulovlig til moro og leverer dette inn, slik at kripos deretter finner ut at jernet er blitt brukt til grove kriminelle handlinger? Dette vil jo falle til den som har levert inn og ikke forrige brukere som har begått handlingene det ikke finnes bevis til.

Link to comment
Share on other sites

Liste og liste...

Så vidt meg bekjent var dette kun papirlister i lokale permer i forbindelse med amnestiet, ikke noe som var enkelt søkbart eller på annen måte heftet ved en i ettertid.

 

Det ble forøvrig innlevert mye rart, jeg husker en stengun som var reparert fra plombert tilstand blant annet.

Link to comment
Share on other sites

Av rariteter ble det levert inn et 20 talls mills håndgranater i agder, dvs de ble sprengt på stedet.

Kripos hadde en fylkesvis oversikt på nett over type og antall våpen som ble levert inn, Finmark var vel fylket med færrest, om ikke det var null innleverte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Erlend Meier skrev . Jeg blir mer skeptisk av feil andre veien, feks personen som ved forrige amnesti fikk beskjed om at en original Trapdoor måtte plomberes om han ville beholde den...

 

Jeg jobbet på et våpenkontor unner det forrige amnestiet . Jobber min var å registrere våpen som kom inn . Det jeg reagerte på, var at de som tok i mot våpen hadde for liten kunnskap om gamle våpen. Husker det ble levert en 2 bånds skytterlags kammerlader 4 linjer. Jeg mente vi måtte ta kontakt med den som hadde levert den, og opplyst om at den ikke var registreringspliktig, og at den var verdt en del penger. Det fikk jeg ikke lov til, da det var viktig å få vekk så mye som mulig av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...