Jump to content

Store våpenbeslag, kan ødelegge for samlere


Guest

Recommended Posts

Du mener ødelegge for seg selv? "Ekstremt interessert i våpen" og "hobby som har gått litt vel langt" må vel være selve definisjonen på en "samler". Problemet er vel kanskje at de ikke var registrert hos Formynderstaten? Eller kanskje det denne luringen påpeker; "samlere skal kun samle på gamle mausere og krager":

 

https://www.nrk.no/buskerud/_-vil-kjope-vapen-uten-lisens-1.13149522

 

Det mest imponerende med denne NRK reportasjen, er at det ser ut til at våpenhandleren både får tilbud om å kjøpe, og å selge uregistrerte våpen. Ville det ikke da vært enklere for "mørkemenn" i Hønefoss, og heller vekslet sine kontaktopplysninger på oppslagstavla i butikken hans?

– Vil kjøpe våpen uten lisens

 

HØNEFOSS/DRAMMEN (NRK): Våpenselger i Hønefoss får stadig tilbud om å kjøpe våpen fra folk som ikke har papirene i orden.

 

I følge journalisten betyr overskriften at butikkinnehaveren faktisk vil kjøpe uregistrerte våpen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig veldig bra at politiet i Buskerud klarer ta våpen fra kjenninger (i HA og Bandidos-hovedstaden Drammen/Hønefoss). Og veldig bra at de tar tak i "jukse-plombering" problematikken. Men hvis man leser litt mellom linjene i disse reportasjene, så ser det ut til at den virkelig store andelen av dette beslaget, ser ut til å komme fra gamle "pensjonerte-hobbybørsemakere" med plettfri vandel, og som har samlet på skytevåpen siden tiden før "våpenskrekken" inntok landet vårt.

 

Da må man kunne spørre seg; hvorfor er alt dette samlet i en stor skummel våpenhaug, tatt bilde av å sendt til en ubrukelig journalist ("kjøp-salg=poteito-potato Anette")? Det kan hende TS har rett i at dette setter både våpeneiere og ufarlige samlere i ett dårlig lys. Men kanskje ikke først å fremst på grunn av folk i Hønefoss med litt over snittet interesse for skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Og med det i tankene;................ Er det egentlig "fair play" når politiet legger plomberte våpen, lovlige skarpe våpen, ulovlige skarpe våpen og startvåpen i en å samme fotogene haug under fellesbetegnelsen: Beslaglagte våpen?....... og kanskje topper lasset med noen replikaer og softguns for virkelig å krydre bildet? (Tenker ikke på denne saken-men tidligere bilder i media).

Link to comment
Share on other sites

Juridisk vil skytevåpen som ikke er plombert etter reglene regnes som "skarpe" våpen.

 

Selv om dette beslaget kanskje ikke er gjort hos tunge kriminelle, så er man kriminell når man har ulovlige våpen.

 

Problemet er at det lenge har vært "rykter" om omfattende "våpenkriminalitet" i miljøet rundt personer som kaller seg våpensamlere og det har vært beslaglagt våpen /våpendeler og ammunisjon hos " tunge kriminelle miljøer" som skal komme fra dette "samle" miljøet.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at dette ødelegger tilgangen, for seriøse (registrerte) våpensamlere.

 

Men det er ikke første gang politi og media, lager "storm i et vannglass". Og når de tar bilder av både lovlig ervervede skytevåpen og ikke reg. pliktige våpenkopier, plomberte våpen, "softguns", m.m., sammen med ulovlige skarpe våpen, blir dette feil.

 

Det er også mange årsaker til at skarpe våpen, ikke er registrert. Bl.a. at de tidligere ikke var reg. pliktige. Gjelder jo både luftvåpen, glattborede rifler og hagler.

 

Og så er det mye rot i politiets egene registre. Det er mange lovlige ervervede våpen som av en eller annen grunn ikke er kommet med i de dataprogrammene som er benyttet og nå blir brukt. Har flere eksempler på dette. Så overgang fra papir registre, til digitale registre, så er det en del mangler.

 

Så vi får se hva dette "koker ned til". Vil tro at en del våpen må tilbakeføres til eierene, hvis ikke andre brudd på loven er for store, så lovlige våpnene også blir spiker.

 

Så for samlere, er det vel det siste som kan ha betydning.

Link to comment
Share on other sites

Men nå skal man ikke svelge rått at det er snakk om skarpe granater. Jeg og har håndgranater, artillerigranater og bk-granater. "Glemmer" tv2 å skrive at alt dette er uten sprengstoff den dagen politiet finner det for godt å beslaglegge mitt, ser det jo mye mer spenstig ut med en gang. Det samme skjedde jo for ikke så mange år siden da Rogalands "avis" skrev det samme om en våpenhandler som vitterlig driver butikk enda.

Link to comment
Share on other sites

Det er positivt at de begynner å få opp øynene litt. Forsvaret har pøst ut enorme mengder med forsvarsmateriell, og Politiet har vel også hatt sine svin på skogen.

 

Samtidig kan en jo spørre seg om hvor stort problemet egentlig er. De snakker om skadepotensiale, men sannheten er at vi har svært få problemer med våpen i dette landet. Når vi ser hvilke våpen som faktisk finnes i sivile hender kan en jo lure på hvor mye mening det er i dagens våpenregulering. Folk sitter på automatrifler, mitraljøser, granater og panservernraketter, og hva driver politiet med? De sørger for at en jeger ikke kan ha 7 kjipe boltrifler. Det blir nesten litt komisk.

Link to comment
Share on other sites

Jfr diskusjonen ovenfor om håndgranater så melder Aftenposten i dag at de som befant seg i bilen, da de såkalte hovedmenn ble pågrepet, ikke var skarpe. Edit: granatene altså.

 

Man kan videre bemerke at de pågrepne, uten å ha utsatt noen for fare eller ubehag, eller hatt slik hensikt, risikerer langt strengere straff enn det enkelte av våre medmennesker har fått etter å ha skutt en kollega i fot eller rumpe.

Link to comment
Share on other sites

Tradisjonelt har AR15 og tilsvarende våpen fulgt amerikansk modell, altså hvor nedre låskasse (Lower) blir regnet som reg-pliktig del. Øvre låskasse (Upper) kan omsettes fritt. Så for et par år siden snur POD på dette og gjør Upper reg-pliktig mens Lower blir fri. Etter en stund kommer de på bedre tanker og snur praksis igjen. Resultatet var helt forutsigbart, en haug med uregistrerte låskasser i sirkulasjon. Og jeg vet at minst en våpenhandler prøvde å forklare de hvor dårlig gjennomtenkt dette var uten å få gehør. Så de bør ha vært klar over konsekvensene.

Link to comment
Share on other sites

@Erlend Meyer

Ganske hårreisende (men ikke overraskende) av POD å drite så ettertrykkelig på leggen for deretter å snu tvert om og straffe lovlydige borgere for ikke å etterregistrere noe de først mente skulle vært i fritt salg....

 

"Vi er POD! Vi kan gjøre som vi vil"

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er vel innført tvungen etter-registrering. Og det vil jo alle gjøre, eller hva? :roll:

 

Endringen hvor de endret til at lower var regpliktig kom rundt 2010 såvidt jeg husker, jeg kjøpte min første AR på sommeren der, men den står i våpenkort med serienummeret på loweren.

Link to comment
Share on other sites

Nå mener ikke jeg det er politiets skyld at folk er lovbrytere, jeg tenkte mer spesifikt på uttalelsen i artikkelen "Det er skremmende at delene er til salgs på det åpne markedet, sier etterforskningsleder Tore Skjellaug ved Sørøst politidistrikt i Telemark."

 

Ja, det kan man si. Det er også "skremmende" at politiet ikke gjør noe med en praksis som med 100% sikkerhet er til for å sette sammen ulovlige våpen. Hvorfor gjør ikke politiet jobben sin ift. til sånne helt åpenbare tilfeller. Annonsen er borte nå ser jeg, men det lå på finn såpass lenge at det var mange som lurte på hvorfor i all verden ingenting ble gjort.

Link to comment
Share on other sites

nhd

Det er påfallende hvordan enkelte på Kammeret klarer å vende enkeltes åpenbare lovbrudd til å være samfunnet/politikerne/POD sin skyld
Jeg er ikke opptatt av hvem som har skylden. Ikke har jeg noe imot at politiet gjør jobben sin heller . Det jeg ikke liker er hvordan de selger inn historien til media. Og hvordan media leverer den til oss. Det er en krystallklar agenda hos poltiet når de går ut til media på denne måten, og legger til (sitert fra reportasjen):
Krever strengere våpenlover
Dette skremmer oss som har sett hvordan det er blitt i land som England. Det at du ser ut til å ta alt med knusende ro kan ikke bety annet enn at du enten er naiv og blind for den bevisste bruken av mediene for å oppnå politiske endringer. Eller at du selv er en del av kreftene som hele tiden ønsker ytterligere innstramninger i våpenlovgivningen.

 

Selv du må da vel vite at politiets oppgave er å håndheve loven, ikke å endre den?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er minst like opptatt av å få fortsette mine hobbyer med sportsskyting og jakt som andre her på forumet. Men min vurdering er at det er slike personer som de som er tatt i denne saken som er de som ødelegger mest for oss som driver seriøst og innenfor lovverket. Jeg er glad for at de er tatt. Jeg håper de får en streng dom som inkluderer at de for alltid nektes ethvert våpeneie. Slike elementer bør utelukkes fra enhver skyting og jakt i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ganske nyskjerrig på hvem dette er, Vestmar Praktiske Skytterlag har jeg ikke hørt om en gang, og det er ingen registrerte deltagere på siste rifleNM med noe klubbnavn eller forkortelse som ligner.

 

Veps har du vel hørt om? Iflg. SSI var du påmeldt (riktig nok som P og W) riflestevnet deres i 2013 og 14.

Link to comment
Share on other sites

Virker som om Aftenposten "glemmer" det faktum at å omsette både låskasser og piper på finn uten gyldige papirer faktisk allerede er ulovlig. Ironien er at "politiet slår alarm" når Politiet selv er ansvarlig for det lappeteppet av et regelverk, og fri flyt av låskasser.

 

Klart slike saker ødelegger, men om ikke annet understreker denne saken at intensjon er avgjørende faktor for drap og terror, ikke tilgang.

Link to comment
Share on other sites

Jfr diskusjonen ovenfor om håndgranater så melder Aftenposten i dag at de som befant seg i bilen, da de såkalte hovedmenn ble pågrepet, ikke var skarpe.

Edit: granatene altså.

 

:lol:

 

Fantastisk kommentar!

Og jeg tror kanskje du kan si det en gang til, uten å spesifisere at det er granatene det er snakk om.

Gjelder nok alle i bilen...

Link to comment
Share on other sites

sitat "Ifølge Skjellaug drev flere av dem med dynamisk sportsskyting." sitat slutt

Og? Hva vil du egentlig frem til her?

 

Er det noen overraskelse at disse personene driver med skyting? Man ender ikke opp med ulovlige våpen om en ikke har interesse for slikt. Det betyr ikke at DSSN har noen skyld eller ansvar. Jeg vil tro at minst like mange har bakgrunn fra forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er minst like opptatt av å få fortsette mine hobbyer med sportsskyting og jakt som andre her på forumet. Men min vurdering er at det er slike personer som de som er tatt i denne saken som er de som ødelegger mest for oss som driver seriøst og innenfor lovverket. Jeg er glad for at de er tatt. Jeg håper de får en streng dom som inkluderer at de for alltid nektes ethvert våpeneie. Slike elementer bør utelukkes fra enhver skyting og jakt i fremtiden.

 

 

+1!

 

Dumme dumme POD som lager regler som lokker stakkars lovlydige skyttere til å gjøre sånt... Og om litt skal det klages på dumme dumme POD som kommer med innskjerpinger på noe halvautoregler.

 

 

ps-ja-av og til er POD dumme; det betyr ikke at en må følge opp og være dum selv..

Link to comment
Share on other sites

det er slike personer ... som ødelegger mest for oss som driver seriøst

Dette er et vanlig argument, men hvorfor må det være slik? Hva om vi snur det hele opp ned?

 

Dette har foregått i stor skala over lang tid, såpass er klart. Og frem til i fjor hadde politiet tydeligvis ingen anelse om omfanget. Hva sier det egentlig? Denne saken ble ikke avdekket ved sporing av våpen fra kriminelle handlinger, det var en heller tilfeldig sak med skyting på en bane som avdekket det hele.

 

Det snakkes om "skadepotensiale", men så langt jeg kan se har vi ikke store problemer med våpen i dette landet. Så hvor stort er dette "potensialet" egentlig? Jeg kan jo minne om at Breivik ikke klarte å få tak i disse våpnene, han prøvde seg tilogmed i øst-Europa uten hell. Og til syvende og sist endte han opp med lovlig ervervede våpen (og sprengstoff).

 

Om så mange uregistrerte våpen ikke skaper flere problemer, hvorfor er det blitt så strengt å inneha registrerte? Hvorfor kan ikke en aktiv jeger ha 7 hagler og rifler? Hvorfor er AR-15 og liknende våpen så strengt regulert? Hvor ofte har disse blitt misbrukt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...