Jump to content

Ballistisk såpe?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Har noen forsket på dette? Det slår meg som et ballistisk medium med flott potensiale, men det er lite å finne av detaljer på nettet.

 

Såpe er jo enkelt å lage selv, alt man trenger er olje/fett og lut. Egenskapene vil selvfølgelig avhenge av oljen man bruker og vanninnhold, men det burde ikke være noe stort problem å løse. Det man trenger er primært en rimelig olje med god tilgjengelighet, noen som har et godt forslag der?

Link to comment
Share on other sites

Kan null om dette, og du har sikkert lest de samme linkene som meg, men den største forskjellen er vel at med gelatin får du ikke målt den midlertidige sårkanalen (uten å fotografere/filme i det kulen passerer), mens med såpe så får du ikke målt den permanente sårkanalen?

Link to comment
Share on other sites

Brukt frister ikke, dels pga urenhetene og dels pga ukjent innhold. Selv om man ikke kan vente industriell kvalitet og jevnhet ved slike prosjekter er det ingen grunn til å etterstrebe et dårligere produkt enn nødvendig. En eller annen frityrolje er nok veien å gå, kan ikke tenke meg andre oljer som er både billige og tilgjengelig i passende kvanta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner virkelig ikke hva olje koster, jeg kjøper så sjeldent at det ikke er noe man går rundt å husker på og forbruket er ikke stort nok til at jeg har jaktet stort på gode tilbud. For en kilo eller to med såpe spiller det liten rolle hva man velger, men skal man lage en real ladning blir pris absolutt interessant.

 

Det er heller ikke likegyldig hvilken olje man bruker, harde fett gir gjerne harde såper mens flytende oljer gir mykere såpe. Så langt ser raps ut til å være OK både mtp pris og hardhet.

Link to comment
Share on other sites

Såpe-test av kuleeffekt er en gammel våpenmagasingreie, og sier nada om faktisk effekt. Nafta-såpe var billig, og gav spektakulære bilder. Ballistisk gelatin kan heller ikke vise til god korrelasjon med empiriske data. Men hvis man ønsker å lage fotografier og one-off kunst, så bare skyt såpe. Leste en artikkel av Jan Libourel, hvor han beskrev "mote"-trender i våpenartikler, og naftasåpe var en av dem.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå forutsetter du at man må falle for det spektakulære. Såpe har andre fordeler ovenfor feks gelatin, og i den grad midlertidig sårkanal er av interesse ville jeg tro at en liten midlertidig og stor permanent sårkanal er å foretrekke for jakt. Uansett, dybdevirkning og restvekt er det jeg primært vil se på.

Link to comment
Share on other sites

Vel, forskningen fortsetter i rolig tempo. Materialet er resirkulerbart, men ikke akkurat lett å jobbe med da det ikke blir flytende ved oppvarming. Det går over i en plastisk, klebrig gel som holder formen litt vel bra, så man må ty til pressing/banking etc for å få det over i en massiv blokk igjen.

Vanninnholdet er at annet springende punkt, såpen vil inneholde rundt 15% vann ved tilvirkning, og selv om tett emballering vil begrense tapene vil man nødvendigvis miste noe vann over tid. Hvordan dette påvirker egenskapene gjenstår å se. Jeg skal prøve å tørke ut en bit helt og se hvordan materialet oppfører seg da.

 

Og ta det helt med ro, jeg har tatt noen bilder underveis.

Link to comment
Share on other sites

Fukt (eller rettere sagt tap av dette) er et tydelig problem, for hver omsmelting blir det flak av tørr såpe som ikke vil smelte skikkelig. Men jeg har heldigvis funnet informasjonen jeg var ute etter, så jeg tror jeg har en løsning på dette nå. Det er mange triks som kan brukes, utfordringen er å finne et rimelig kommersielt produkt som passer. Det vil nok fordyre og komplisere prosessen litt, men forhåpentligvis ikke plagsomt mye. Og så lenge resultatet er gjenbrukbart er pris ikke ekstremt kritisk.

Link to comment
Share on other sites

Grmpf!

 

Jeg tror jeg teknisk sett er på riktig spor nå, men problemene begynner likevel å hope seg opp. Jo bedre jeg får såpen jo mindre kjøkkenvennlig blir den, om jeg hadde hatt tilgang på rene kjemikalier ville jobben blitt mye lettere. Hvor får en tak i feks ren teknisk natriumoleat (eller tilsvarende) for en betalbar pris?

 

Isj.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt prosjekt selv om jeg tror verdien er størst for såpejegere.

 

Har du tilgang på Norma Kalahari eller lignende? Det hadde vært morro å sett hvor langt fragmentene sprer seg. Jeg tror de ligger nært hovedkanalen og at kula er ei kamuflert FP kule.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke snakk om å teste kuler enda, sliter fremdeles med en vettug formulering på såpa. Jeg tror jeg vet hva som vil gi et godt resultat, men så langt sliter jeg med å oppnå det med hjemmelagde produkter. Akkurat nå prøver jeg å isolere ren såpe som jeg kan løse i mindre flyktige løsemidler, men utsalting fungerer ikke som forventet.

Link to comment
Share on other sites

I en episode på DC nylig, under programtittelen "weapons that changed the world" ble det skutt med originale armerifler i 8x57, .303 og .30-06 mot store rammer fylt med et gråhvitt medium. Det vist permanent deformasjon, og var spektakulært.

Tror programmet opprinnelig kom fra Military Channel.

Link to comment
Share on other sites

Interessant de du kommer inn på der. Fargen vi kunne se i programmet kunne peke i retning av kaolin (bleket kaolin). Med tilpasning av vanninnhold vil denne kunne ha visse egenskaper som kan komme til nytte ved forsøk med permanent kavitering. Massen kan gjøres så plastisk man ønsker ved vanninnholdsjustering. Og den er uelastisk.

 

Ulempen er vel at den har langt større tetthet enn medier man ønsker på bruke jaktkuler på.

Bulk density variere med vanninnhold, men ligger omkring 2,5 - 2,65.

Kaolin bør være er produkt med overkommelig pris i de kvanta som behøves her. Og den kan brukes om igjen.

 

@ Meyer: hva med plastisk modellkitt, som vi lekte med som barn? Kan også brukes om igjen.

Link to comment
Share on other sites

Modellkitt ville sikkert fungert, men prisen blir fort avskrekkende. Skal en teste grove kaliber trenger en mange kilo...

 

Såpeforskningen er lagt på hylla for nå, jeg finner ingen måte å lage et godt produkt med enkle midler. Den første såpa kan være egnet for 22LR etc, men for myk for grove kaliber med mindre en bruker veldig store blokker. Vanninnholdet gjør den også uegnet for utstrakt resirkulering, uttørking med påfølgende endring i egenskaper vil nok fort bli et problem.

Link to comment
Share on other sites

Modellkitt er upraktisk fordi hardheten varierer voldsomt med temperatur. Du må i så fall skyte i klimakontrollert rom for å få sammenlignbare resultater. Forøvrig finnes samme stoffet som gammeldags modellkitt (altså ikke disse nymotens vannløselige greiene) i grønn farge til bruk i blomsteroppsatser, i større forpakninger og til lavere pris enn leketøysvarianten. Jeg synes å huske at jeg en gang kjøpte en halvkilos blokk med slikt grønt kitt, til en absolutt overkommlig pris.

Link to comment
Share on other sites

Det var den gamle typen av modellkitt for barn jeg tenkte på. Hadde et sett med gamle sticks i forskjellige farger, litt under 1 tomme tykke var de vel, og ca 10 cm lange. Knadde dem sammen og skjøt .22 lr. inn i dem. Kladden, som vel kunne vært mellom 1 og 2 kg, stoppet godt en .22 lr. fra en Krag med .22 løp, husker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...