Jump to content

Støpe kuler av 22lr prosjektiler


arvegutt

Recommended Posts

Jeg har 30-40 kilo med bly hentet ut av kulefangere. Dette er kuler fra 22lr. Tenkte å støpe dette om til 45 ACP. Spørsmålet er om jeg trenger å tilsette tinn og antimon, blyet er vel allerede preparert/iblandet disse ingrediensene, eller?

Link to comment
Share on other sites

ulefanger-bly er som regel ganske bløte saker. Skytes det grovt på banen er det muligens brukbart, men med bare 22 blir det nesten garantert alt for bløtt.

Er jo bare å hive oppi litt tinn og noe antimon? fins tabeller over hardhet og mengde.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg ser ingen grunn til at bly frå .22-kuler ikkje skal fungere i 45 ACP, eg ville iallfall ha forsøkt. Dei to ligg i same trykk- og hastigheitsområde. Bruk eit godt kulefeitt som ikkje er for hardt, ikkje bruk for treigt krut, og pass på at kula minst er .001", og gjerne meir, over løpsdiameter.

Link to comment
Share on other sites

Tror også .22-bly vil gjøre susen i .45ACP. Lurt med litt tinn (1-2% vekt), da blir det enklere å få pene kuler. Antimon er vanskelig. Det er svært giftig, og det krever mer enn vanlig smeltegryte å legere det med bly. Bedre å blande i bly som allerede har antimon i seg (Hjulvekter, setteribly - ikke enkelt å få tak i lenger). Det er mange som eksperimenterer med å pulverlakke kuler. Da kan man tåle .45 ACP-hastigheter med bløt kule uten at løpet blyer igjen etter en serie. Her er en lokal tråd om emnet:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=118871&hilit=shake+bake

 

Driver du med dette fortsatt, Rausheim?

Link to comment
Share on other sites

Antimon er vanskelig. Det er svært giftig

Antimon er giftig - men det er bly også. En skal være oppmerksom på det. Vi bruker en del antimon her jeg jobber, og bruker akkurat de samme prosedyrer som med bly. Eller - vi jobber ikke så mye med bly, og jeg tror nok vi ville vært strengere med det.

OSHA opererer f.eks. med "safe level" for antimon, men er klare på at for bly fins ingen safe level...

 

det krever mer enn vanlig smeltegryte å legere det med bly

Den skjønte jeg ikke? Antimon flyter rett nok i bly, og en får lett dårlig utbytte og slagg om en bare hiver det oppå. Nøkkelen er å ha lav temperatur, og røre det inn - da helst på ei slaggfri smelte. Alternativt kan en pakke det inn i blyblater og legge det i bunn.

 

Da kan man tåle .45 ACP-hastigheter

Den skjønte jeg iallefall ikke? 45ACP har jo mindre hastighet enn 22LR?

 

Uansett blir sikkert blyet mer enn hardt nok med litt tinn, og det er uendelig mye greiere enn antimon.

 

Må påpeke at jeg vet fint lite om hvor hardt det trenger å være - men om å smelte og legere.. en hel del ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg har skutt kuler støypt av kulefangerbly frå miniatyrbana i 44 magnum. Har blanda i litt tinn (ca 2%) for å få blyet til å "flyte" betre i forma. Kulene vert droppa i ei bøtte med vatn rett frå tanga. Brukar Alox kulefett og har ikkje hatt problem med blying. Samme legering fungerer fint i 38 Special også, men i 357 Magnum blir det blying.

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt tinnskåler/fat frå loppis og bruktsjapper. Gjenbruksbutikkane til Normisjon har alltid masse tinn til ein billeg penge. Eit lite tips - ligg unna tinnpokalar. Dei er bedragersk tunge, men i staden for tinn vil du finne gips i sokkelen...

Link to comment
Share on other sites

Tinnskrot inneholder gjerne litt antimon også. Ikke nok til at det monner kanskje, men det er likevel bedre enn ingenting.

 

Når det gjelder valg av legering synes jeg litt hardere legeringer er tryggere. Joda, man kan ofte gå ganske langt ned før en får problemer, men litt hardhet er sjelden noen ulempe og begrenser antall overraskelser.

Link to comment
Share on other sites

M67:

Jeg har ingen personlig erfaring med å legere antimon, jeg bare refererte det jeg husket fra "Ladeboken", utgave 4, side 212:

resolver.jpg

 

Burde selvsagt sjekket flere kilder, samt å være mer nøyaktig med ordlyden når jeg først refererer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen personlig erfaring med å legere antimon

 

Få har vel igrunnen det. Men jeg er en av dem ;) Vi bruker antimon regelmessig - og tar de samme forholdsregler som man gjør med bly, og lever enda. Arsen er endel verre, og krever vel litt mer risikoanalyse, og sikkert tiltak, men det er da fullstendig gjørbart det også.

 

7D297F33-29E1-48EC-85D3-5DBE3E1EDA5F_zpslgriz9bl.jpg

 

Generelt syns jeg folk er alt for lite forsiktige når de smelter bly, både fra en forgiftningssynspunkt, og fra et varme/smelte/brann-synspunkt. I virkeligheten gjør ikke litt antimon blysmelting så veldig mye verre - sålenge man setter seg litt inn i hva man holder på med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bank sund lysestakene først, da får du ut gips og sand. Smelt blyet og tilsett tinn. Fluks med voks, rør rundt i gryta og skim av urenheter. Lag barrer. Det blir bare pes om du skal blande inn tinn i støpegryta...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det mest praktiske er kanskje å lage "hagl" ved å helle tinn i vann, men da må du tørke de godt før bruk. Evt kan du lage en simpel form av tre for å støpe stenger e.l. som lett kan klippes opp. Tinn løses lett, bare slipp oppi og rør rundt.

 

Som Wintel sier er det best å blande opp standard legering på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Det mest praktiske er kanskje å lage "hagl" ved å helle tinn i vann

Erlend, har du helt tinn i vann selv?

 

Jeg har ikke helt tinn i vann selv så jeg vet ikke om det er farlig, men andre metaller - f.eks. aluminium (og det ER farlig!). Og det er en del ting du må ta hensyn til - or else...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
Det mest praktiske er kanskje å lage "hagl" ved å helle tinn i vann

Erlend, har du helt tinn i vann selv?

 

Jeg har ikke helt tinn i vann selv så jeg vet ikke om det er farlig, men andre metaller - f.eks. aluminium (og det ER farlig!). Og det er en del ting du må ta hensyn til - or else...

 

 

K

Jeg har prøvd og helle smeltet tinn i en bøtte med vann, og det freser og smeller bra.....OG ANBEFALES IKKE ! Men blir også helt ubrukelig til og tilsette bly. Jeg fant ut at det og smelte tinnet til små "ingots" på 20-30g er fint om man bruker lee sin 4-20 smeltegryte senere. Jeg har ingen brinelltester og er absolutt helt ny innen smelting, men her om dagen støpte jeg litt og hadde i ca 3,5kg bly i gryta og en liten ingot på litt over 30g med tinn. Men jeg har også hørt at det er volum man regner ut i fra når man skal regne ut % andelen med tinn og bly....ikke vekt. Men det er det sikkert en del av de erfarne støperene som kan svare på. Jeg har brukt volum som utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Åja...det er det. Så jeg brukte rett og slett øsa til kulestøpinga for og få en pen liten stråle ned i bøtte. Men......ikke gjør det bare for og prøve engang. Det gikk bra for meg, men er ikke sikkert det gjør det for noen andre og jeg har ivertfall ikke tengt og gjøre det en gang til !

 

Dessuten så ekspanderer tinnet så det ser ut som aluminiumsfolie som er krølle sammen...bare ikke til en ball men med masse rare vinkler og former. Ser sikkert kunstnerisk ut, men er helt ubrukelig til og legere blyet.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye legger du til av tinn når du veier det ? f.eks om du skal bruke 10kg bly ? Jeg er svært usikker på om det jeg bruker som mal er riktig, og det er ca 6 gram med tinn pr 1 kg bly for og legge til 1% legering. Kan de være sånn nogenlunde riktig ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...