Jump to content

Nogen der kender Norma NMP krudt?


Chickenthief

Recommended Posts

Jeg fik en dåse i går med Norma NMP krudt.

Den må være gammel for jeg kan ikke finde data på det på nettet.

Lidt speciel da der kun er 400gram i dåsen.

Jeg kan finde et utydeligt LOT nummer i bunden men ingen dato, jeg tror der står: 09 60 27.

Jeg har skrevet til Norma men de har ikke svaret endnu.

 

R0012257_zpsl30ymoy6.jpg

 

Hvis jeg søger på: Norma 93216 får jeg 2 hits fra USA på MRP2 ???

 

R0012260_zpskscpjkxp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mitt første innfall med tanke på at boksen ser korrodert ut er å tømme kruttet ut i en laaaaang stripe på et sted hvor man ikke kan starte en skogbrann og tenne på ene enden. Så kan man jo ha tomboksen i hyllen på laderommet som pynt. Det er bare alkohol av fin kvalitet som er best som årgangsprodukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes fremdeles ikke det er god praksis å bruke gammelt krutt. Det er ikke nødvendigvis luft tett forsegling, så man kan få uttørking og oksidering av krutt. Dette kan endre karakteristikken på kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Veel, da vi var på Balkan rundt årtusenskiftet oppdaget vi til vår store forbauselse at de som skjøt på hverandre brukte ammunisjon etter alder. De begynte tydligvis med den eldste først. De var kommet til 71 LOT´er da krigen sluttet. :) Det stod en artikkel om kruttet i Våpenjournalen. Hvis noen har de gamle numrene står det en del der.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...