Jump to content

Stygge hylser, overtrykk m.m.


Vaquero

Recommended Posts

Fant frem noen diverse hylser jeg har plukket opp på ulike skytebaner gjennom noen år:

Egentlig litt interessant å kikke på som eksempler på hva som skjer.

normal_hylser_c.JPG

9mm. Major factor:

Jeg plukket opp disse hylsene etter noen som ville skyte 9mm. med Majorfactor i Dynamisk. Som vi ser er det ikke vanskelig å se at her har trykket virkelig hisset seg opp. Hylsen til høyre Nr.4 er tatt med for å vise hva som er normalt.

 

normal_hylser_a.JPG

Hylsesprekk:

hylse nr.1 er en 32-20 Winchester med tydelig hylseseperasjon, når man holder hylsen ser man bruddmerke 360 grader rundt, men bilde viser siden med den største sprekken.

De tre andre er .38 Special, disse har jeg skutt selv. Jeg kjøpte et par pakker med S&B tidlig på 90 tallet en gang, jeg tror det er 80 talls lott en gang. Disse hadde dårlig hylsekvalitet den gangen, men S&B er betraktelig bedre i dag heldigvis. Jeg husker også at jeg hadde noen 9mm. fra samme kvalitetsepoken som også sprakk på samme vis.

 

normal_hylser_b.JPG

7,62 idiot:

Dette er en klassiker som stadig dukker opp, en natohylse eller .308Win. skutt i 30-06 kammer. Hvis man ser nøyere på bilde så ser man at tomhylser er oppreist litt p.g.a. tennhetten som har kommet ut en del.

 

Hvis noen andre her på kammer har gjort noen artige funn, vis det frem her, noen kan lære litt av det

Link to comment
Share on other sites

7,62 idiot:

Dette er en klassiker som stadig dukker opp, en natohylse eller .308Win. skutt i 30-06 kammer. Hvis man ser nøyere på bilde så ser man at tomhylser er oppreist litt p.g.a. tennhetten som har kommet ut en del.

 

at hetta kommer ut på det viset tyder vel gjerne på veldig lavt trykk?

 

Neppe noe å trakte etter det heller, om da hytta tetter så dårlig i kammeret at det kan komme kruttgass ut bakover...?

Link to comment
Share on other sites

ikke så lett dette med lang og kort nato, tredvenullåtte og 306

 

leste her eller på sluttstykke , en som satt i ammosalget på skytebanen og det kom en og skulle ha en av de overnevnte.

ammoselgeren spør: - øh, mener du 308 eller 30-06?

- vanlig 7.92!

Link to comment
Share on other sites

Tja, En HV Remington Mauser i kaliber 30-06 og en Mega (Ikke Coop!) pose med et utvalg av 308, 8x57 og 30-06. Så må vi heller ikke glemme den medfølgende vedkubben.

 

Denne gir artige resultater.

 

 

8x57 kamrer ikke i 30-06 (har prøvd), så der er det ikke mulig å få til noe artig. (Heldigvis, siden jeg har prøvd).

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hørt det motsatte. Har ikke prøvd selv! Historien sier voldsom rekyl med tilhørende dypt kutt i panna og et våpen som ikke lot seg åpne flere ganger. Kan for alt jeg vet, kan det like godt være ei kraftig overladning i riktig patron. Slike historier lar seg sjelden verifisere og har det gjerne med å "vokse" kraftig med tiden.

Hørte en annen her om dagen. Føstehånds faktisk, men tar den likevel slike med en god klype salt. Under en diskusjon, blandt noen jegere på skytebanen, vedrørende omlading av patroner var det en som ikke riktig kunne begripe dette konseptet med å kunne få ei ny kule på plass i ei avfyrt hylse. De andre forsto ikke riktig hva som var problemet så gubben hentet en pose med sine hylser for å demonstrere. Posen inneholdt kun hylser av typen .308 Idiot og vedkommende kunne fortelle at i de nesten ti år han hadde eid og brukt våpenet hadde han ikke brukt annen ammo enn dette!

Link to comment
Share on other sites

8x57 kamrer noen ganger i 30-06, som oftest med litt motstand. Det blir litt høyt trykk ved avfyring

Med vold og overdrevet maktbruk kan en 8x57 kamres i 308 kammer.

 

Mener godeste P.O. Ackley eksperimenterte med 8x57 i 30-06 , og fant ut at det var forbausende trygt..? (uten tilgang på trykkmålingsutstyr så var det kanskje mye han anså som trygt som kanskje ikke er det..?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...