Jump to content

Litt mindre krutt


Jim114

Recommended Posts

Liten tvil om at spesielt Norma krutt (som alle andre Norma varer) er kunstig høyt priset i Norge sammenlignet med bare f.eks i Sverige. Hos Torsbo får du jo 10 pk med Norma krutt for 3000SEK, ikke 5000NOK som er prisen her hjemme. Som kunde kan en jo si sin mening om det ved simpelthen å velge noen annet eller bruke mulighetene til svenskehandel aktivt. Som en kan på alle andre varer. Fordelen som forbruker med nettet der en får ett tilnærmet perfekt marked for alle konsumvarer.

 

Når det gjelder andre krutt må du regne mellom 30-40% kostnader forbundet bare med å få dem sendt hit, overføringslisenser og godkjente lagerplasser. Akkurat den mølla har jeg veldig friskt i minne! I tillegg skal en ligge med minst 1 års salg på lager for å kunne være leveringsdyktig, da alle produsentene er utsolgt mer enn ett år fram i tid. Naturlig sammenligning for kostnader er Vithavouri priser i USA/Europa. Samme køddet med frakter osv herfra og dit på det som det er på de amerikanske derfra og hit. Med 35$/1Ibs i USA = 75$/kg er prisene hakket over i USA sammenlignet med her hjemme.

 

Nå skal jeg som bransjetilknyttet passe meg, men på generell basis er vi foreløpig ekstremt privilegerte både med utvalg og gunstige priser her hjemme, sammenlignet med nesten hvor som helst på kloden. For de som mener marginene er alt for høye vil(burde) jo den naturlige følgen være at en umiddelbart bør starte konkurrerende virksomhet da mulighetene for raske sikre penger er nesten garanterte ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 10 months later...

Litt mere Krutt

 

Kuler er det fremdeles litt mangel på her og der men for de vanligste kaliber er det lett å få tak på 1000 kuler eller mer.

http://www.midsouthshooterssupply.com/a ... lets2.aspx

 

Tennhetter finnes men det er ofte mangel på f.eks CCI

 

Tomhylser til de vanligste kaliber går greit å få tak på og hvis ikke kjøper du 1000 skudd på postordre og får levert det på døra.

 

Krutt er på bedringens vei:

http://www.grafs.com/retail/catalog/cat ... 512/page/2?

(87 av 339) På det verste i 2013 så var det tidvis nede i 4 forskjellige typer krutt og 2 av dem var for .50 BMG

 

Det er fremdeles stedvis mangel på .22LR

 

Jeg fikk nettopp e-post fra Titan Reloading om at 110 sett med

kit Turrett Classic Press var ankommet. Den var utsolgt i flere dager.

Men det var bare 2 stykk igjen for den som bare ville ha pressa.

Jeg ser ett mønster av at det som er billigst får stå men det som er solid nok, fornuftig priset og av varig verdi blir kjøpt.

Jeg mistenker at gamlinger kjøper julegaver til barnebarna.

Renta er så lav at det ikke er noe vits i å sette pengene i banken og aksjer og gull er overpriset synes en gammel mann som har sett billigere dager.

 

Da blir det å kjøpe noe nyttig til arvingene.

 

Jeg regner med at det verste er over når sommeren kommer og Amerikanere kan fylle tanken med olje som koster USD 40 per fat.

Da kan de dra på en veeeldig lang ferietur med Pick-Up, fiskestang og stekepanne.

Kanskje den siste langturen inn i himmelrøden for ett gammelt ektepar :-)

 

Men vær advart - Det er stadig noen innenfor ringveien i Washington som kanskje kommer til å skremme vannet av gamlinger som har dollars i lomma og plass i skapet.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...