Jump to content

Støpe kuler til 9.3x62


357

Recommended Posts

Det er i utgangspunktet ingen problemer med å size en kule fra .375 ned til .369. En Lee sizer er akkurat rette verktøyet til dette. Kanskje i to omganger, men det ser/kjenner du.

MEN, så er spørsmålet.

Hvordan ser så kula ut etterpå. Hvor mye/dype lubegrooves er igjen på kula. Noen kuler har dype og mange lubegrooves. Disse er lettere å "kutte" uten at det påvirker kulen nevneverdig. Andre har grunne lubegrooves, og da vil du egentlig bare sitte igjen med en "blystang". Hvilken legering blyet er, virker også inn.

Hva skal du bruke kula til. Er det en tung kule for korte hold eller presisjon på lengre hold.

Det er egentlig bare prøve seg frem, OG det er jo halve moroa.

Link to comment
Share on other sites

Det er så sjelden at jeg får anledning til å korrigere på Per at jeg må benytte en hver anledning jeg får: :mrgreen:

 

Du bør bruke en tang som støper så nære (men over) ønsket diameter, jo mer en kalibrerer ned jo større er sjansene for tull. Om en har en tang fra før, ikke finner en som passer for en vettug pris eller ikke har de helt store kravene til presisjon så er det bare å prøve, men det er vanskelig å si hvor heldig en blir. Normalt er fettrillene dype nok til å tåle dette, unntaket er Lees mikroriller som er særdeles grunne.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en gang dilla på blykuler og kjøpte noen i 9,3 fra clarry haglund som var nedpressa 375 mimek kuler. Det var kort sagt bare dritt, på alle måter.

 

Bly var helt rått den gangen, så gode resultater måtte jeg ha. Dreide min egen form i en lee form i mindre kaliber som emne. Kula var tilpasset mitt våpen og gav snitt på 25mm @ 100m på fem ulike ladninger med fart over 700m/s, så det var vellykket. Denne kula var tilpasset 375 gas checks.

 

Alle mål ble gitt til mountain molds som jeg kjøpte en del tenger av den gangen. Tror kula fortsatt er tilgjengelig derfra selv om den ikke lenger iflg ham er designet av *****from norway. Sleip fyr som publiserte en artikkel "thoughts on lube grooves" som var copy-paste av vår mail korrespondanse.

 

Designet på denne kula var bare halve greia, resten var fettet,- felix lube. Skal fortsatt være mulig å finne resepten på nett etter mer enn ti år. Fantastisk riflefett, men litt jobb.

 

Nå er interessen styrt over på messing i stedet for bly for min del. Mindre gris å dreie noen kuler enn å støpe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...