Jump to content

Utvikling av ladedata


ThomasS

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Huf, huf, dette høres ikke bra ut, å foreslå litt av det stoffet og litt av et annet stoff, altså blanding av flere krutt for hjemmelading det er ikke noe man bør antyde som løsning.

Når det gjelder hvordan produsentene kommer fram til max og min ladninger, så oppgir vihtavouri at de har lagt sin max ladning opp mot CIP standarden for de forskjellige kalibrene ut fra laboratorieforsøk med kammertrykksmålinger etter denne standarden.

Vihtavouri oppgir ikke hvordan de kommer frem til min ladninger, men det ser ut for at de starter 5-10% under max fordi en da med det som utgangspunkt kan finne en god ladning, min ladningen må ikke være for lav for man vil beholde de egenskapene som skal være i patronen.

NB! Det er ikke lurt å gå rett på max, fordi det er mange ukjente variabler i ladekomponentene, for eksempel kan hylser fra forskjellige leverandører ha forskjellig tykkelse og utforming og derfor gi ulikt «kammer», så dette kan gi endret trykk, begynn på min ladning.

Link to comment
Share on other sites

Det var da heller ikke det Rausheim skrev. Han har faktisk ikke nevnt ordet krutt en eneste gang. Det er - eller bør være - en kjent sak at krutt består av flere bestanddeler. Ved å ta utgangspunkt i kjente måleverdier for bestanddelene kan man også kalkulere seg frem til ladning.

Link to comment
Share on other sites

ok, razumny, ser den, men siden jeg fikk den asosiasjonen, vil jeg allikevel advare mot blanding av krutt.

At ikke krutt er et grunnstoff er jeg også klar over.

Ja, man kan kalkulere seg frem til ladninger med utgangspunkt i måleverdier for bestandelene, men TS spørsmål var hvordan produsentene kom fram til sine verdier og jeg refererte hva jeg fant hos vihtavouri.

Link to comment
Share on other sites

Å gå 5-10% under maks blir altfor diffust (man må jo ha en viss peiling på hva som er maks) når man kan måle seg frem til hva slags reaksjon man kan forvente av ingrediensene de lager kruttet av. De tester garantert dette også i praksis for å se at hypotesen er korrekt.

 

Det er akkurat som å lage brød da man vet at litt mer mel gjør deigen fastere.

Link to comment
Share on other sites

Man har en viss peiling, max er CIP-standard (dette er et eksakt tall for hvert kaliber, for 9x19 er dette 235.00 MPa (34,084 psi)).

At jeg skrev "det ser ut for at de starter 5-10% under max" , var bare en rask hoderegning på 9mm ladetabell hos vihtavouri, ikke noe de oppgir.

Og, ja, selvfølgelig tester de ladningene, det er oppgitt for hver eneste ladetabell, løpslengde, tennhette og hylsefabrikat. Mye interessant lesing på internettet.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble denne tråden bare rar. Trodde ikke den handlet om hvordan kruttet var oppbygd, men om hvordan produsentene fastsatte minimums og maximums ladninger for de forskjellige kruttkvalitetene i tabellene sine.

Og når det gjelder max oppgir Vihtavouri at de bruker den av enten CIP eller SAAMI-standarden som har lavest verdi, så tester de ut i laboratorium etter CIP-standard hvor mye av den enkelte kruttkvalitet som må til for å oppnå dette trykket, og settes dette som maximumsladning.

Vihtavouri oppgir ikke hvordan de kommer frem til minimumsladning, men sier at en reduksjon på 5% gir en reduksjon i trykkoppbygning på 10% og bare en reduksjon på 3% på utgangshastighet. I tillegg anbefaler de en reduksjon i ladningen på 15% hvis man ikke har data for minimumsladning.

 

NB! må i tillegg få påpeke at brennhastighet IKKE måles i psi, men i m/s da det er en hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler boken "Allt om Krut og lite till" om dette temaet, spesielt til Rausheim og Razumny :wink: Hva krutt er og hvordan brennhastigheten reguleres kan man nok Google seg til også. Om man ikke er uheldig og finner forklaringen til en annen "jeg gjetter at"...

 

Ladeboken til Norma har (iallefall hadde de gamle) et utmerket kapittel om krutt, og det har forekommet i minst et par av utgavene av Ladeboken også.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det noen sjans for at kruttfabrikantene tar hensyn til soting av hylser og dårlig hylseklebing til kammeret når de oppgir minimum?

Det er godt mulig (altså jeg TROR det kan være mulig, ikke noe jeg vet).

 

De tar også helt sikkert hensyn til risiko for SEE ("Secondary Explosion Effect") eller detonasjon som svenskene kaller det. Men jeg aner ikke hvor langt under man kan lade før det er farlig.

Avstanden mellom maks og min blir gjerne mindre i store "overbore" hylser og da kan det tilogmed stå i ladeboka: "gå inte under minimum av risk för detonation", eller "Do not reduce load!" i amerikanske.

Hva SEE er har jeg aldri blitt klok på egentlig, synes alle forklaringene er litt "sådær", og det at det er flere tyder jo også på at iallefall noen ikke helt vet...

Men det er klart at både NC og NG kan detonere under gitte forhold - og da :shock:

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var SEE jeg tenkte på, ja.

Noen fullstendig forklaring på SEE har heller ikke jeg sett,

mens masse synsing finnes overalt.

Jeg har aldri ladet med noe krutt og/eller kaliber som har den advarselen.

 

Men tilbake til soting og klebing til kammer (for soting eller trykk på villspor på utsiden av hylsa vil vi jo ikke ha);

Kan man si at som tommelregel si at man må over 2000 bar for å unngå soting?

Vil dette være kaliberavhengig, eller hva annet spiller en rolle hær?

Må man ha ett visst trykk før kula forlater hylsa? Eller før kula går i riiflingen?

 

Mange spørsmål, men jeg vil så gjerne vite ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...