Jump to content

Tin og bly i barreform?


korporal

Recommended Posts

Hvis du har litt plass i en garasje eller noe så kan det lønne seg å kjøpe litt.

Tinn er ikke helt billig så skrot kan være gunstig for noen.

http://www.lme.com/en-gb/metals/non-ferrous/tin/

 

Blyskrot kommer i mange former, men det kan være greit

å holde adskilt rent bly - f.eks brukt taktekke og hardere bly med mye antimon. De har litt forskjellig bruksområde.

 

Å ha rikelig med barrer på lager skader ikke hvis en har god plass.

Om ikke annet så kan det byttes mot noe annet man trenger.

 

Husk at nyere elektriske plater gjerne har en termostat innebygd

for å hindre at temperaturen stiger for meget.

Rikelig med frisk luft og tak over for å hindre at det regner i blygryta er kjekt. F.eks i åpningen av en garasje eller noe.

En vifte for å lede bort blydamper er greit.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Tinn: Tinnskrot (pokaler etc). Du trenger bare noen få prosent i legeringen, så ingen vits i å hamstre inn titalls kilo.

For bly er det flere kilder med varierende hardhet:

1. Kabel/takbly, plater av rent bly. Mykt, egnet til svartkrutt og uttynning av høylegert metall.

2. Hjulvekter: Mye sink i disse tider (sorter ut for å ikke forurense metallet), kan som regel herdes. Veldig OK legering, særlig med en knert tinn ekstra. Kan tynnes noe om en herder.

3. Setteribly: Det beste. Småtyper er spesiellt høyt legert, og kan lett tynnes 1:4 eller mer uten å måtte ty til herding.

Link to comment
Share on other sites

Platene i bly/antimon-batteri inneheld 6-7% antimon, men det kan vere ein grisete jobb å smelte om desse. Eg har berre gjort det ein gong, då tømte eg batteriet og lot det tørke godt ut før eg splitta boksen med ei gammal øks. Har ikkje prøvd å støype kuler av dette blyet enno, men barrane vart iallfall fine.

Link to comment
Share on other sites

Tinn: Tinnskrot (pokaler etc).

 

Apropos dette - eg kjøpte diverse tinnskrot på loppis ein gong, og valgte nøye ut dei tyngste gjenstandane. Ikkje gjer det :) Pokalar og slikt er som oftast fylt med gips i foten. Det er betre å kjøpe mugger/skåler/fat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ett norsk selskap i 2013 som solgte rent bly i 1 kg barrer for NOK 45 per kilo pluss frakt. Jeg klarer ikke å finne de lenger

 

Litt over USD 2 per kilo.

http://www.indexmundi.com/commodities/? ... &months=12

 

Jeg husker at Midway Norge solgte noe som var egnet til å støpe kuler. Prisen per kilo var heller stiv.

 

Det er vår i luften og båtfolket trenger blybarrer.

Men 20 kilo barrer er lite håndterlig og kvaliteten uviss

Hvis det er sink i blyet blir det fort ballade og ujevn vekt på

kulene.

 

Jeg har aldri sett noen som selger barrer etter %vis innhold i blyet. Det er hardhet som blir målt.

http://www.titanreloading.com/mold-melt ... s-test-kit

 

Du finner gode tilbud på ebay.de og ebay.com

Folk som har samlet skrotbly og smeltet det om.

Transportkostnadene frister ikke.

 

Snakk med lokale folk.

Kanskje du finner noe i blyfanget :-)

Gamle ukurante blykuler kan jo smeltes om.

 

Jeg tipper at skroten/metallgjenvinning er plassen for mange.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Eg har forresten støypt ein del kuler av kulefangerbly frå skytterlagets miniatyrbane. Dette har fungert veldig bra til .38 special og .44 special. Har også brukt desse kulene i .44 magnum. Lite blying, men presisjonen har vore sånn passe.

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker 1000-1500 kg bly i kjølen på fiske båtene vi lager. Får barer i 10kg 25kg størrelser.

Har 12 kg på beltet mitt når jeg er på undervannsjakt. Men bly til dykkere er relativt dyrt.

 

OK. men hvor får dere det fra og til hvilken pris,, er jo spørsmålet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Enkelte skraphandlere får inn slikt.

Jeg vet om et sted i Bergen der det ligger typemetall for salg, men det er dyrt å sende så det er vel kun for lokale.

Enkelte steder er det også gammelt loddetinn i staver å få tak i, det er 50/50 tinn/bly.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg også trenger bly (tenger, potte og div. utstyr til coating skal befinne seg i posten nå).

 

Tenkte kanskje at det var lurt å starte (for en nybegynner) med barrer i kjent kvalitet man bare kunne fylle etter i støpepotta?

 

Noen som har kjøpt hos metall.no? Hvordan blir pris og frakt? Hvilken type legering er lurt å starte med? Er det bare å putte i potta?

 

Alternativt; Hvilke muligheter har man i Trøndelag og Trondheims-omerådet?

Link to comment
Share on other sites

Vær klar over at moderne hjulvekter har meget lite bly! Det er selvsagt forbudt å bruke hjulvekter med bly i dag, det kan jo gi forurensing om de faller av bilen! Jfr. bly forbudet i haglpatroner.

 

Sist jeg kjøpte hjulvekter ( til bruk på bil ) var beskjeden at dette var en tinn/zink blanding UTEN bly.

Link to comment
Share on other sites

Jepp har snakket med de på felefon. Det var en legering med 6% antimon å 2% tinn hvis jeg ikke husker feil. Det var noe de kalte kulebly med antimon. Jeg sa jeg ønsket 50 kilo i første omgang. Det kom på noenogseksti kroner + mva + frakt pr. kilo.

Link to comment
Share on other sites

vil tro det er tungsolgte greier ja...

 

Men-ikke heng de opp i legeringer osv; få tak i bly (kulefangere, skraphandler, hør med folk i klubben). Og når du først har fått blyteft finner du bly på de utroligste plasser!

 

 

 

6% antimon er himmelhøyt over hva du trenger til kuler!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...