Jump to content

Ettersøkslykt


Larven

Recommended Posts

Spørs helt på hva slags pris og batteritype du er ute etter.

 

Fenix, Thrunite og Olight lager lykter som vil passe godt for ettersøk ( finnes utrolig mange merker, ingen vits å ramse opp alle

 

Fenix TK41, 8 AA batterier og lyser rundt 4-500 meter. Litt under 1000 kr. 860 lumen.

Thrunite TN31, 3 18650 oppladbare batterier, lyser rundt 700 meter. Rundt 1000 kr. 1147 lumen.

Olight SR-serie(SR51,SR95 o.l) lyser meget langt, spesielt SR95, rundt 1000 meter. Veldig dyre. SR95 er oppladbar, SR51 bruker 18650 og CR123.

Mellom 800 og 2200 lumen!

 

Dette er bare en kort oppramsing, finnes utrolig mange gode ettersøkslykter:) send en Melding hvis du lurer på noe.

Ville holdt meg unna Led Lenser.

Link to comment
Share on other sites

....Ville holdt meg unna Led Lenser.

 

Hva er galt med Led Lenser?

 

 

Mens Led Lenser absolutt er noe av det bedre du får av lykter i fysiske butikker, så finnes det lykter av en helt annen dimensjon hvis du handler på nettet, og har satt deg litt inn i lykter.

 

For det første: Diodene Led Lenser bruker er utdaterte. Nærmest hele lykteserien til Led Lenser har vært uforandret siden 2007, og mens Led Lenser var ganske high-tech da, for fem år siden, velger de fortsatt å bruke de gamle utdaterte Cree Q5 diodene. De har ikke oppdatert lyktene siden da. De har kommet med noen få nye modeller, men de baserer seg fortsatt på denne gamle dioden. Med tanke på at diodeeffektiviteten har økt med nesten 15 % årlig siden 2007, skjønner man at de er ganske utdaterte. Det nyeste av dioder er nå Cree XM-L T6 (som nevnt over) og XM-L U2.

Det at diodeeffektiviteten på Led Lenser er lav, resulterer i lite lys og dårlige brenntider.

 

For det andre: Lyktene deres er ikke regulerte, lyset blir svakere i takt med batteriene. De fleste lykteprodusenter har i mange år hatt ''Constant Current'' dvs at lyset ikke blir svakere i takt med batteriene, men har en slik teknologi at selv om spenningen på batteriene synker, vil lysstyrken fortsatt være det samme. Synes det er svakt av Lenser å fortsatt la lyset bli svakere i takt med batteriene. De har en serie, M-serien, som holder lyset konstant kraftig, men disse er veldig dyre i forhold til hva du får.

 

For det tredje: Personlig har jeg noe dårlig kvalitetsmessig erfaring med Led Lenser. Har hatt Lenser K3, T7, P14 og H7. K3 sluttet plutselig å virke, T7 hadde et problem med bryteren, men det er fikset. Dioden på P14 DATT AV(!) og H7 knakk.

Nå har jeg hatt mange lykter av andre merker som også har blitt ødelagt, men ikke så mange av samme merke...

 

For det fjerde: De er dyre. Sammenligner man prisene på Led Lenser vs et annet lyktemerke (Fenix, Olight, SWM, Thrunite, Jetbeam, 47 +++) så er Lenser helt råe på pris. Store mengder av sortimentet deres er langt dyrere enn de andre merkene jeg ramset opp, men det er selvfølgelig unntak. Har forresten sett at Led Lenser har senket prisene en del i det siste, spesielt på H7, som egentlig er ganske pent priset for tiden. H14 derimot, som er deres nyeste hodelykt, er denne ganske dyr i forhold til hva du får av andre lykter andre steder.

 

Nok negativitet.

Led Lenser er fine lykter for Ola Nordmann, men jeg vil bare få frem at det finnes langt bedre lykter å få tak i hvis man leter litt.

De har et godt design, og fokuseringen deres er unik (og strengt patentert, andre produsenter sliter med å skape fokuserbare lykter pga Lenser)

 

Og ja, jeg er alvorlig opptatt av lykter, hvis du lurte :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at Led Lenser ikke er noe. Har hatt flere, både hodelykter og lomme lykter. De er solide nok, bortsett fra H7, som er veldig dårlig og svikter etter ei stund. Men hovedsaken er for dårlig batteri kapasitet, og lyset fader nokså raskt.

 

Hadde jeg skulle kjøpt hodelykt, hadde jeg kjøpt Magic shine 872. En rå lykt, som lyser som elglysa på en trailer oppe på hodet, kort sagt en vegg av lys. Betalte ca 700 kr for mi på e bay. Mk 809 er ikke noen bra lykt pga veldig small lys stråle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sjå prisen, $ 63,-.

Det er med to oppladbare lionbatteri på kvar 3,7 volt + ladar.

Det som trengs i tillegg er ein EU-konverter til stikkkontakten, $ 1,-.

 

Kvaliteten

Ypperleg!

Denne står på rifla eg nyttar om natta og har vore ute på ettersøk eit halv år, påkøyrsle og jakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Råaste hovudlykt?

Det spørs korleis du ønskjer lysstrålen.

 

Til ettersøk på hjort nyttar eg Lupine Tesla Pro som er lik MagicShine.

Denne lykta gir ein konsentrert stråle. Batteripakken ber eg på innsida av jakken.

Skildnaden på Lupine og Magicshine er kostnaden.

Magicshine får du frå $ 45,- til $ 76,- hjå dealextreme med batteripakke.

Alle i vårt ettersøkslag nyttar denne hovudlykta.

Her får ein mykje for pengane.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl en H600 jeg er strålende fornøyd med, grunn nok reflektor til at den sprer lyset passe til å gå, og pælmer ut nok lys på full styrke til at man ser godt. fordelen med denne i forhold til magicshine er størrelsen og vekta, bakdelen er at man må investere i 18650 batteri og lader i tillegg.

 

http://www.zebralight.com/H600-Cree-XM-L-750Lm-Headlamp-18650_p_72.html

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker H600 så bruker den 1 stk. Li-Ion 18650 batteri. 18mm tykt og 65mm langt. Som du ser i linken følger de ikke med og må bestilles separat sammen med lader. Finnes i kapasitet helt opp i 3100mAh. AW er et bra merke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder batterier så hadde jeg aldri i verden kjøpt batterier fra Dealextreme. Tar rett og slett ikke sjansen på det, og den ekstra femtilappen jeg bruker på et sett batterier er verdt hver eneste krone!

Kjøp batterier basert på Panasonic sine batterier. Disse kan fås for ca 100 kr pr sett.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil vera takksam for opplysningar om erfaringar du har gjort

med 18650 batteri frå Japan, Panasonic, i forhold til liknande produkt frå Kina.

Sjølv har eg kjøpt og brukt oppladbare 18650 og 123 batteri frå Kina i fleire år.

Det har ikkje vore noko å utsetja på produkta.

 

Same kva oppladbarebatteri ein har, så skal desse stå med tilsyn under lading.

På natta skal sjølv ikkje mobilen stå på lading på grunn av brannfare.

Link to comment
Share on other sites

En generell regel: li ion batterier er ikke noe du kødder med.

 

Kjøpte meg en gang i tiden 8 Ultrafire "3600"mAh batterier. 4 av disse har kortsluttet etter 5-8 ladinger. Vet det høres ganske utrolig ut, men det er faktisk sant.

Kjøpte meg også en "MTE M3-2I" fra såkalte "MTE USA" som egentlig bare bare var en kinalykt, og det fulgte meg 4 batterier uten navn, eneste som stod på de var 2800mAh. Hvert batteri holder i ca 5 minutter i en Jetbeam BC25 lykt.

Ultrafire batteriene holdt rundt 15 min før batteriet var tomt.

 

Panasonic batteriene derimot holder lenge, og de nyeste har 3400mah kapasitet, noe jeg faktisk tror på, og de holder veldig lenge!:) bruker de også i min Fire-Fox lykt på 15 cm og 4000(!) lumen. Holder i nesten en time.

Link to comment
Share on other sites

Det er ein samanheng mellom kvalitet og pris.

 

Det stemmer. Det er derfor jeg aldri hadde kjøpt meg en lykt fra Dealextreme til litt seriøst arbeid. For meg er lykta et verktøy.

 

Det er utrolig hvor mange XXXXfire navn det finnes der ute, som har hentet navnet sitt fra Amerikanske Surefire.

 

Er forresten skikkelig fan av Surefire, og det hender at jeg spanderer på meg en Surefire. Dyre lykter, men de kan fint oppgraderes med nye moduler (Malkoff etc).

 

Tviler ikke et sekund på at den Trustfire ST-50 er en grei lykt, men jeg kjøper produkter som har et godt rykte på seg, + god kundeservice i tilfelle en feil skulle oppstå. Som riflelykt hadde egentlig ikke stolt på noen av lyktene jeg selv har en gang, fordi jeg har ikke en eneste dedikert riflelykt, med fjæring som motstår rekylen.

 

 

Men ja, DX selger Panasonic og Sanyo batterier osv ja, så hvorfor ikke kjøpe de da?...

 

IKEA batterier blir forresten produsert av tyske Varta.

Link to comment
Share on other sites

Alle mine LED-riflelykter har fått prøvd seg i kaliber 30-06.

Lyktene er montert på rifleløpet og fungerar utmerket.

 

TrustFire SST50 lykta har fjør i minusenden som tek mot rekylen.

Batteria viser ingen ujamneheiter på minuspolen.

Denne lykta står montert på ei rifle som eg nyttar mest til ettersøk i mørkert.

 

Eg prøver ut produkt før me kjøper det inn til alle medlemmane i Sogndal ettersøkslag.

Link to comment
Share on other sites

Eg er takksam for gode forslag MathiasH.

Det er berre å koma opp med nokon.

 

Ingen eksplosjonar eller øydelagt lykter hittil.

No nyttar me dyre batteri frå DX.

 

Det er klart at ein høg kostnad må vurderast opp mot kor ofte ein treng dette utstyret.

For min del har eg brukt riflelykta 2 * 1 minutt i haust.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vet at mange har brukt Olight M3X som riflelykt, og har hørt en del fint om den. Det kan også kjøpes en fjernbryter til den (Remote pressure switch) slik at bruker ikke trenger å fikle på selve lykta for å skru den på.

Denne går på 2 18650.

 

FourSevens Maelstrom serien, og Eagletac G25c2 er også populære riflelykter på CandlePowerForums. Klarus XT11 må også nevnes. Dette er 1 x 18650 lykter da, som antageligvis ikke er like kraftige som den Trustfire ST50.

 

Ja, SittingDuck, finnes varer med kvalitet på DX ja, beklager hvis jeg var for rask i avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Takk til deg MathiasH for dine opplysningar.

 

Fjernkontroll er dårleg løysning i den omgivnaden me ferdast/kryp i.

Ledningen kan henga seg opp i buskaset.

Venstrehanda skal fram på forskjefte og ein har god tid til å trykkja inn brytaren i bakkanten av lykta.

 

Eg har røynt og prøvd ut ulike lykter på rifla.

TrustFire SST50 er ei lykt som er meir enn god nok til mine og laget sine krav på ettersøk.

 

Elles kan eg opplysa at Sogndal ettersøkslag har brukt kr 60 000,- i 2012 til innkjøp av utstyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg har gått over det utstyret som eg har.

 

Demparen min er ein Hausken standard, Ø 50 mm.

Frå forskjefte til demparer det 14 cm fritt rifleløp.

Festet på løpet er AimShot MT-61168, kr 195, kjøpt hjå Midway, Noreg.

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... rchButton=" target="_blank" target="_blank

Dette festet 54 mm breitt og 40 mm langt med tre picatinny skinner.

Mi lykt blir klar demparen med 5mm i løpsretning og reimfestet på Blaser R93.

Vidare er lykta 5 mm innom demparen.

Med lykta monter på høgre sida av løpet kjem handa på forskjeftet like ved lysbrytaren.

Lykta mi står fast montert på denne rifla frå oktober til april.

Ved eit søk som truleg berre går i daglys, nyttar eg ei anna R93 rifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har nettopp avsluttet test av ettersøkslykter/søkelykter for Jeger hund&våpen. Testen kommer i nr 2/13 og er i handelen om et par ukers tid.

 

Hadde med de grommeste lyktene fra blant annet Nitecore, Olight, Ledlenser og Lupine. Gjett hvilket merke som gjør det best :) Dårligst i dette selskapet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...