Jump to content

Erfaringer/tips ettersøkslykt Nitecore CG6


Davy

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg kjøpte nitecore lykten, den virker OK, men jeg har ikke hatt behov for ettersøk så jeg har ikke praktisk erfaring.

Med litt prøving og feiling har jeg funnet at lykten må festes på lyddemperen for at det skal virke OK. Det bør også lages en solblender rundt lykten for å begrense sidelyset. I skog er det lett å bli blendet av lys som treffer vegetasjon like i nærheten.

Det er nok lys til alle praktiske ettersøkshold, og mer enn det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei.

 

Så det er en del "strølys" fra lykta, men at det hjelper med et rør framme?

Regner med at grunnen til at du fester den til demperen, er at den ellers vil skygge for lysstrålen.

 

Hvordan er det med det grønne lyset, har det noe for seg.

Har noen prøvd det på rev?

 

Tenker på å investere i en i fall reven stikker seg vekk.

Grønt lys har kanskje ikke noe for seg på ettersøk uansett?

 

B

Link to comment
Share on other sites

Har en grønn LED-lykt kledelig montert på en rifle vha en sånn kinesisk sak med 4 skruer og en weaverskinne under; veldig behagelig i praktisk bruk. For bruk med demper må jeg nok ha en høyere montasje ring på lykta-evt flytte lykta fram på demperen.

 

Har lekt endel med lyset og teste på forskjellige dyr; hjortevilt bryr seg ikke når de blir lyst på-noen reagerer på lyskjegla når de ser den og blir urolige/nyskjerrige; fugler blir urolige, rev og katter stikker tvert (men mulig det vil være annerledes om de kom rett inn i lyskjeglen og ikke blir lettet opp med det).

Hun som på grisejakta testet grønt lys på levende gris forteller at det overhodet ikke var reaksjon på lyset.

 

Ekstra bonus-grønt lys ser for meg ut til å påvirke nattsynet minimalt.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men greit å legge seg på minnet at om lykta henges på pipe/ demper så bør det absolutt skytes inn med denne montert.

Gikk selv for ei UltraFire WF 501B med grønn LED på Ebay. Fås komplett med lader, batteri og fjernbryter for et par- tre hundrelapper. Bare lykta fås for noen tiere inkl frakt. Kvaliteten ser grei ut I forhold til pris. Kjøpte montasje for å montere på kikkert hos Winge. Lita og lett lykt som ikke belaster siktemontasjer unødvendig mye og som går over objektivet på et x56 sikte med nevnte lyktmontasje. Har brukt den på jakt (Sverige) men ikke skutt med den. Har testet den på banen I bekmørket og ingen problem med å treffe like godt som I dagslys ved bruk av et godt sikte med belyst retikkel på 100 m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...