Jump to content

Ettersøksregisteret


jaktlykke

Recommended Posts

Det har du rett i hypr men ikke noe som NKK kan gjøre noe med. Det er den enkelte hundeførers ansvar å se til at registeret stemmer - å avregistrere når hunden er død eller ikke brukes til ettersøk lenger. Det står nok en del "spøkelser" der ja!
Værre når eiern ligger i grava, ja :P

 

Aff.. Må sikkert til noen offentlige personer for å bekrefte det eller noe..

 

Uansett, et greit oppslag! =))

Link to comment
Share on other sites

Legger ved en link om hvordan det er i Danmark

Dette er ett system som fungerer og som politiet bruker.

I Danmark er det en mye større profesjonalitet når det gjelder ettersøk.

Legg spesielt merke til hvile type hunder som blir brukt.

 

http://www.schweiss.dk/

 

Se på listen over hundeførere så burde det være lett og finne en fører nær ulykken.

Link to comment
Share on other sites

Det er som jaktlykke skriver, Det er hver enkelte hundeeier som er ansvarlig for å varsle NKK om endringer i status vedr. sin hund/ekvipasje.

 

NKK har ansvaret for og vaske databasen, men når man ser at ekvipasjer som har varslet statusendring ikke bli slettet av NKK sier det egentlig alt om denne saken.

 

Når fører faller fra (dør) er det vel en eller annen i jaktlaget eller familioe som etterhvert kan si i fra om dette til NKK, er klar over at dette ikke er enkelt.

 

Det er en av de fire myndighetsområdene som kan gå inn og endre status. Normalt vil det være kommunen (viltansvarlig) som har myndighet til dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Noe automatikk må det være. En av mine godkjente hunder er borte fra listen, men fremdeles i live.

Ble 12 år i høst så det er mulig de har dette som en grense for å stå i registeret.

Hunden er alikevel godkjent til sin død i følge papirene som følger godkjenningsbeviset.

Link to comment
Share on other sites

Hunden blir stående i registeret til den fyller 12 år står det på NKK sine sider. Deretter blir den sikkert automatisk fjerna.

 

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor folk ikke gidder å ta vekk hunder som er døde/ikke i bruk lenger.... jeg vet om ei dame i nærområdet som står oppført med ikke mindre enn 6 ettersøkshunder og pr. i dag har hun 1 hund i hus (og den er ikke ettersøkshund så vidt jeg vet). Blir litt rart da når man tror det er 7 ettersøkshunder hos oss når det i realiteten kun er 1 (min).

Link to comment
Share on other sites

.....NKK har ansvaret for og vaske databasen, men når man ser at ekvipasjer som har varslet statusendring ikke bli slettet av NKK sier det egentlig alt om denne saken.

......

 

Var innom ettersøkssiden i forrige uke og så at en kjenning lå inne med 3 hunder. Snakket med han senere og han sa 2 av hundene var døde. Spurte om det var greit at jeg meldte det inn og det var helt i orden. Var innom nå og så at det var blitt rettet opp. Så det har vel bedret seg?!

Men det er klart at lista burde være mest mulig oppdatert. Kanskje viltnemda burde ta en årlig opprydning, tar jo ikke lange tiden å få sjekket lista opp.

 

Davy

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
................I Danmark er det en mye større profesjonalitet når det gjelder ettersøk.

Legg spesielt merke til hvile type hunder som blir brukt...

Systemet i Danmark virker vel bra - og en kan sikkert lære en del av deres metoder. Men å sammenligne ettersøk etter storvilt i Danmark med ettersøk etter storvilt i Norge henger ikke helt i hop. Det er bare å se på kartet- og se på hvor det jaktes. I Norge skytes det rundt 100.000 storvilt hver høst, fordelt fra sør til nord, og fra fjord til fjell. Geografi, tilkomst og antall dyr gjør at en godkjent hund i umiddelbar nærhet må være en stor fordel. Vi har vel et system her i Norge som i praksis fungerer rimelig bra? :wink: Det dukker stadig opp påstander fra hundeklubber og "spesiallister" om at ettersøksekvipasjene ikke holder mål- men er det slik i praksis? Om en hund ikke greier å følge et dagsgammelt ferskspor helt klokkereint, er det vel ingen garanti at den ikke kan finne et skadd dyr av den grunn. Det viktigste er etter mitt hode at en har en rimelig bra hund i umiddelbar nærhet. Da blir de faktisk brukt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...