Jump to content

Legging av blodspor


jjrckd

Recommended Posts

Forrige uke la jeg et spor for valpen som jeg trodde skulle bli litt i vanskeligste laget, det ble det ikke. Bestemte meg derfor for å gjøre det enda vanskeligere i helga. La et spor på ca 300m igjennom ei mosegrodd steinur, krysset over en liten bekk 2 ganger, la inn en 180grader opp og ut på ei berghylle, et sårleie og så i "mål". Sporet lå i omtrent snaue 3 timer før vi tok fatt på oppgaven. Var litt nervøs for at jeg hadde gjort det for vanskelig noe som viste seg å være ubegrunnet. Med unntak av et lite tap da sporet tok 90 grader og over en bekk (valpen brukte vel et lite minutt eller to på og selv finne ut av hva som hadde skjedd) gikk valpen som en strek helt frem til skanken. Bikkja er godt fornøyd med å finne skanken i enden av sporet men virker nesten mer interessert i å fortsette søket enn å sette tennene i premien.

 

Til nå har jeg lagt spor ved en kombinasjon av blod og å trekke skanken ved siden av meg i ei snor. Blodet blir dosert ut ved at jeg spruter litt fra ei tåteflaske for hvert andre skritt. Selv syntes jeg at jeg bruker godt med blod men når jeg leste at man bruker 3dl på 600m ved prøve så innser jeg at jeg nok bruker langt mindre blod enn hva som er vanlig, ville nok med mitt forbruk gått 1 - 1,5 dl på 600m. Tenkte derfor jeg skulle få litt input fra andre på hvordan spore skal/bør legges før jeg fortsetter med treningen.

Link to comment
Share on other sites

Dette ser bra ut - for meg!

 

Eg ville ha auka liggetid på sporet til ca 6 timar. Viss det går bra, gå over til nattgamle spor. Taklar hunden det, er han vanlegvis moden for godkjenningsprøve. Bruk ordinær mengde blod fram mot prøven.

 

Når hunden har greidd prøven, er det kjempeflott viss du trenar vidare med alskens variablar: blodmengde, vinklar, lengre liggetid, kryssande spor.....

Link to comment
Share on other sites

hald fram eies..: ulike underlag, lengde, tid på døgnet, med og utan uromoment og i ulikt ver.

 

Korleis leggja eit kort spor på 100 meter vera meir krevjande enn eit boldspor på 600 meter?

 

Kvifor må det alltid leggjast blod ved sportrening?

Tek du utfordringa med eit pannekakespor med kryssinga av to pølsespor med innbyrdes avstand på omlag 30 meter? Legg inn ein liten godbit etter kvar krysssing i avstand 6 - 10 meter.

 

Den vanlegaste årsaken til vanskar i treningen er at du går for fort fram.

Den nest vanlegaste årsaken til vanskaar, - er at du går for sakte fram.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel hverken krav til egen ettersøkshund til pannekaker og det er vel heller ingen avlskrav eller konkuranse på pannekakesporing :lol:

Fra spøk til alvor!

Kutt ut trekking av klov (den metoden er det kun svenskene som bruker på anlagsprovet de har) og tren opp mot slik sporprøven er!

Når man har gått den så kan man begynne å bruke viltblod og sporleggersko med kløver som kommer fra samme dyret!

En treningsmetode som benyttes av tyske statlige ettersøksjegere :)

Anbefaler denne: http://www.jaktwebben.com/eftersok-pa-k ... c-158.aspx

Mannen er en av de fremste ettersøksjegerne i Sverige på kløvvilt og han har villsvin som spesialfelt :)

Link to comment
Share on other sites

Her finn du stoffet du treng for sportrening, og endå litt meir til:

Nesearbeid for hund av Anne Lill Kvam. ISBN: 8252929966, Forlag: Landbruksforlaget.

 

Mikael Tham si bok "Eftersøk på kløvvilt" er interessan og god,

men som bok med treningsopplegg er Anne Lill Kvam tungvektar og svært, svært nyttig.

Dette er grunnleggjande metodar som seriøse aktørar nyttar seg av i dag,

enten det gjeld redningshundar, bombehundar eller andrre.

Link to comment
Share on other sites

Boka til Tham gir også masse nyttig info om praktiske ettersøk!

Tham gikk selv i "lære" hos Helmuth Schultze som er en av tysklands dyktigste ettersøksjegere og som går over 250 ettersøk i året!

Det er nok av bra "sporbøker" i handelen,men som en ettersøksbøker så er de ganske ubrukelige om man skal gå reele og vanskelige ettersøk!

Her i Norge er det kun på elg det er "stuerent" å slippe ettersøkshund etter dessvere! Mye av dette pga en heller idiotisk ettersøksprøve og for at vi her i Norge finner det mer "etisk" å gå mange timer etter ett skadet dyr med hunden i langline istedenfor å slippe en skarp ettersøkshund som sporer og enten stiller eller avliver det skadede viltet.

Skjønn det den som kan!

Link to comment
Share on other sites

Det er svært bra å ha litt breidde i sportreninga.

Nokon trur framleis at det er kun blodtrening som er det einaste saliggjerande,

og går med frykt for at andre metodar skal vera vel så bra, endå til betre.

Det er fleire vegar til Rom. Til og med nye og betre.

aujf2p.jpg

Denne blodsporlegginga er kanskje framand for nokre, akkurat som det med pannekaker.

Link to comment
Share on other sites

Ja,verden går videre :)

Men noen ganger i året møter jeg ferskinger på enten treninger eller jaktprøver som messer om alle de fantastiske nye metodene

som har kommet og alle planene de har for å bevise at deres teori stemmer!

Ikke en eneste en har jeg sett som har dukka opp året etter :lol:

Men er veldig enig i at man med fordel kan se litt på hva andre hundesporter driver med.

Hundekjørernes fôring,fuglehundfolkets trening og dressur er noe mange kan lære av.

Men det viktigste av alt er å ha ha erfaring med ting man anvbefaler folk og ikke bare selv ha lest om det!

Da er man jo bare en teoretiker uten noe praktisk erfaring å backe opp sitt budskap med !

Link to comment
Share on other sites

:sick::think: Me er så ulike av natur. :eh:

Det er ikkje meininga å røre ved din måte å leggja dine spor på E.J.

Alle treng ikkje leggja spor med sykkel fordi om eg gjer det.

Eg syns det er kjekt å finna på slike ulike løysningar.

 

Nokre skada hjortar har eg følgt på asfaltveg, andre på stadar eg nødig går meir.

Link to comment
Share on other sites

Ikke missforstå meg helt Sjur.

Jeg er ingen motstander av å trene alternativt,men er en tilhenger av at trening skal være mest mulig realistisk

opp mot jobben som skal gjøres :)

 

Har dere kommet til noe mønster mtp de skada dyrene som går på asfaltvei?

Skadetype,er ettersøket startet f.eks for tidlig eller virker det helt tilfeldig?

Min ettersøkserfaring på hjort er lik null men har skjønt at hjorten kan være vrien i forhold til f.eks rådyr!

Link to comment
Share on other sites

Spor etter skada hjort på asfaltveg.

 

Påkøyrsle

Hjorten spring rett over vegen så sant det er opning for det.

Hindring kan vera berghammar/hjortegjerde m.m.

 

Jakt

Alt uforutsett kan skje.

Det skada dyret kryssar rett over vegen

eller det føl vegen på ei side, eller nokre gonger litt her og der før det går av asfalten.

 

Skada hjort under jakt på vestlandet i bratta kan vera utfordrande og krøka seg etter.

Det kan gå rett opp, rett ned, over glatte sva og gjennom fandenvolds einerkratt for så å følgja elva 50 meter stupbratt nedover. Heile tida har dyret kontroll over kvar eg og hunden er. Det hender eg set att jeger for å sleppa ansvaret for han.

Eg legg ikkje slike utfordrande kunstige blodspor.

Eg treng ikkje bryta ribbein og bein i handleddet på kunstige spor.

Det held med mine brot på ordentlege søk.

 

Nokre gonger driv eg og andre i laget risikosport under ettersøk av hjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mork,

 

Før måtte vi røre/vispe i blodet til det ble kaldt for å hindre levring.

Eventuelt kan du tilsette litt kaldt vann eller is/snø. Deretter fryser du blodet i passende plastbokser.

Du kan gjerne tynne ut blodet med litt vann før du legge spor. Da blir blodet drygere og lettere å legge. Har selv brukt uttynnet blod med greit resultat. Når du kommer på prøve og sporleggeren har brukt vanlig matblod går det bare godt.

Link to comment
Share on other sites

Matblod er vel tilsatt salt og is og så rørt/vispet til det er kaldt?

Tips til oppbevaring, tapp passe mengde på en Imsdal-flaske med "sportstut" og hiv i frysen; da har en ferdig rett mengde blod i fin flaske til legging-bare å ta ut dagne før en skal bruke det.

 

Har alltid vannet ut blod til sporlegging (kjip som f..)-hunden bryr seg ikke og følger det sporet. Ingen forskjell om jeg bruker blod tappet av hjort/rådyr, matblod med eller uten medslept fot, hode, skinn. Reelle ettersøk er derimot noe annet, helt annen oppførsel og konsentrasjon. 110% sikker på at han vet de utlagte sporene er juks og fanteri..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...