Jump to content

Cull hunt i England


jaktlykke

Recommended Posts

Om kun få dager drar 6 kammerjegere over til England for å være med på cullhunt (avskytingsjakt) på dåhjort og muntjac (rådyr også?). Det blir en hektisk og intens helg vil jeg tro og - i alle fall for egen del - totalt annerledes jakt enn jeg har vært med på før.

 

Tipper alle sammen gleder seg til dette - og referat med bilder osv kommer nok etterhvert :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ser dere skal på tur :) Var på noe tilsvarende i fjor, og skulle vært nå for et par uker siden men fikk ikke tid. Vi jakta dåhjort, muntjack og duer. Rådyr geit var også lov å skyte på den tida her, men ikke bukk. Vi var ca 20 personer fra rundt om i den vide verden og hadde vel rundt 50 fellinger etter helga. Satt ikke en eneste økt uten at jeg så iallefall 10 muntjack. Kjempeartig jaktform og mye sosialt på kvelden :) Satser på en tur til høsten når dåhjorten er i brunst igjen.

 

Hvor skal dere?

 

God tur og lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Det er for tiden skuddpremie på SAS. Først er flyet kansellert pga tåke. Det nye går halvannen time seinere og dermed må vi ombookes fra oslo til london. Ny ankomst skal da være 12.00.

Vel framme på gardermoen får vi vite at flyet er fullt, vi er satt på bonusbilletter i stedet for fullpris, og dermed er vi sist i køen :problem: Dette skulle høna i Haugesund visst, sa de til oss i skranken...

 

Neste fly går langt utpå ettermiddagen og da er turen bortkasta. For da blir det knapt èn dag med jakt all den tid vi må skyte inn osv (skulle gjøres i dag). Så jerognal og lykke sitter pr nå på gardermoen relativt forbanna og drar hjem om et par timer. SAS skal få et helvetes krav mot seg :twisted::twisted::twisted:

 

Faen ta.

Link to comment
Share on other sites

Det er for tiden skuddpremie på sas. Først er flyet kansellert pga tåke. Det nye går halvannen time seinere og dermed må vi ombookes fra oslo til london. Ny ankomst skal da være 12. Vel framme på gardermoen får vi vite at flyet er fullt, vi er satt på bonusbilletter i stedet for fullpris, og dermed er vi sist i køen. Dette skulle høna i haugesund visst, sa de til oss i skranken... Neste fly går langt utpå ettermiddagen og da er turen bortkasta. For da blir det knapt en dag med jakt all den tid vi må skyte inn osv (skulle gjøres i dag). Så Jerognal og lykke sitter pr nå på gardermoen relativt forbanna og drar hjem om et på timer. Sas skal få et helvetes krav mot seg. Faen ta.

 

Her er litt om dine rettigheter som flypassasjer:http://www.caa.no/multimedia/archive/00007/Dine_rettigheter_som__7295a.pdf

Link to comment
Share on other sites

Dama var ikke der - og det tror jeg hun skal være veeeeldig glad for.

 

For med lite søvn, lavt blodsukker og relativt forbanna både pga dette samt at våpenkofferten min lå og slang for seg selv på samlebåndet slik at hvem som helst kunne forsyne seg :evil: så hadde jeg nok ikke klart å opptre så diplomatisk overfor henne nei.

Link to comment
Share on other sites

En ulåst våpenkoffert (de ville ikke det skulle være hengelås på dersom de skulle undersøke innholdet) med våpen, kniv og håndkikkert med samla verdi på borti 40000 -dette blir ikke passet på av noen og hvem som helst kan bare snappe det med seg... da blir jeg forbanna. jerognal i Bergen må vise kvitteringer og bevis for hvem han er før han får sitt våpen utlevert. Litt sløvt av SAS her hjemme kanskje...?

Link to comment
Share on other sites

(de ville ikke det skulle være hengelås på dersom de skulle undersøke innholdet)

 

Så de mener at de skal ha mulighet til å åpen kofferten uten at du er tilstede?

 

Har fått noen sms fra Funnsjødalen.. Han har (såvidt jeg vet) ikke sett noe annet enn kaniner..

mortwe har skutt en muntie :D

Link to comment
Share on other sites

Her er det grunner ti å gi SAS pisk på pungen med flisete rusten wire. :twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted:

Derre får sende krav på alt som har gått skitt. Og ta med det det koster i innskyting av våpen og alle andre tenkelige utgifter.

 

PS. har en ledig plas til BS på Svartbjørnjakt i mai. Avreise 7Mai :D:D .

Link to comment
Share on other sites

En ulåst våpenkoffert (de ville ikke det skulle være hengelås på dersom de skulle undersøke innholdet) med våpen, kniv og håndkikkert med samla verdi på borti 40000 -dette blir ikke passet på av noen og hvem som helst kan bare snappe det med seg... da blir jeg forbanna. jerognal i Bergen må vise kvitteringer og bevis for hvem han er før han får sitt våpen utlevert. Litt sløvt av SAS her hjemme kanskje...?

 

 

Jeg har reist med SAS noen ganger med våpen både innenlands og til England, og hver gang har de stresset med at den skulle være forsvarlig låst.

Det samme gjaldt baggen som inneholdt ammo.

En gang på Værnes forlangte damen i skranken at sluttstykket måtte sendes som eget kolli da det ikke kunne sendes sammen med ammoen :shock:

Så reglene forandres tydeligvis alt etter hvem som sitter i skranken... :x

Du får holde oss oppdater Helga-Mari.

 

Uansett, dette var leit å høre.

Håper sjansen byr seg igjen ved en senere anledning.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært kjekt om noen som var med på denne turen kom med en oppsummering av opplegget.

Både på hva som ble skutt, men også evt. hvor mange andre dyr som ble observert.

Betraktninger rundt andre forhold er også interessante.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt å komme med en litt fyldig reportasje etterhvert, men venter på tilgang til bildeserveren til den ene deltakeren. Kan tenke meg han tok omlag 1000 bilder. Så håper dere har litt tålmodighet. Forøvrig veldig fornøyd med turen, og driver allerede og tenker på en tur til, litt senere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte og skrive litt om mine opplevelser fra turen til England.

 

Reiste fra Værnes via Gardermoen til Heathrow.

Reisen gikk fint og det var ingen problemer hverken med å få våpenet ut av Norge eller inn til England.

Tollen i England ville bare se "firearm import permit" som Ian (guiden) hadde ordnet for oss på forhånd.

Den er gyldig i 1 år, så hvis jeg skal tilbake senere i høst slipper jeg å søke på nytt.

Vel framme på flyplassen blir jeg hentet av Ian og vi kjører til togstasjonen i Baldock for å hente Funnsjødalen og Mortwe.

De hadde vært en dag i London.

 

Framme på jaktklubben i Baldock møter vi de som driver klubben og ett par andre som skal jakte den helgen.

Testskyting av riflene gjøres på en åker rett bak klubbhuset.

Skjøt 3 skudd sittende fra ett enkelt jakttårn, kravet var innenfor en sirkel på ca 10cm.

Det gikk greit for alle man, etter noen skudd.

 

Sjekket inn på hotellet og skiftet til jaktklær.

All jakt foregikk fra jakttårn såkalte "High Seats", som er ca 3-4m høye. Dette da alt landskapet vi jaktet i er flatt kulturlandskap med sauer, hester, hus og folk på alle kanter. Det var derfor ekstremt viktig å passe på bakgrunnen før skuddet gikk.

Alle postene var i åkerkanter, gjerne i tilknyttning til skogholt/kratt områder. Jakten er kun posteringsjakt morgen og kveld. Vi jaktet fra 06-09 og 15-18 ca.

 

Utsikt fra ett av tårnene:

normal_utsikt.jpg

 

Første kvelden så jeg 2 Muntjac og 2 dåhjort, men grunnet usikker bakgrunn/siluett kunne jeg ikke skyte. Mortwe skjøt en Muntjac bukk, det får han fortelle mer om selv.

 

Lørdags morgen så jeg ingen ting, bortsett fra hare, kanin og fasan som løp rundt over alt. Det ble kun skutt en rev denne morgenen. Lite dyr ble observert.

 

Så mange av disse på turen:

normal_fasan.jpg

 

Lørdags kveld oppdaget jeg en flokk på ca 10 dåhjort på vei ned til jakttårnet mitt. Men siden de sto på det høyeste punktet på åkeren hadde jeg ingen mulighet til å få sikker bakgrunn. Klarte heller ikke å snike meg nærmere før de løp av gårde, i den retningen jeg skulle.

Etter å ha sittet i tårnet i ca to timer uten å se noe i det hele tatt ble jeg klar over noe bevegelse i sidesynet mitt. Løftet kikkerten og så en liten flokk på 6 dåhjort koller, som beitet rolig på ca 250m. Gjorde klar riflen og ventet til de beitet seg litt nærmere. De startet etter hvert å bevege seg mot skogkanten igjen og jeg tenkte at dette var siste mulighet. Avstanden var nå blitt noe kortere, verifiserte avstanden en gang til med avstandsmåleren, klikket opp på kikkerten og skjøt mot ett dyr som stod fritt. Det tegnet godt for treff og tok ett par skritt i sirkler før det falt.

 

Resten av flokken satte fart nedover åkeren i retning mot en åpning i skogen. Jeg ropte HEY! Flokken stoppet opp og jeg skjøt ett dyr til som falt i smellen denne gangen. Flokken løp igjen ned mot skogen. Prøvde å stoppe de en gang til uten hell. Men i åpningen i skogen stoppet plutselig de to bakerste dyrene opp ett lite øyeblikk. Nok til at jeg fikk skutt det ene. Da var Blaseren tom for ammo, og jeg var skjelven av adrenalin. Alt skjedde på svært kort tid. Tre dyr lå nede og jeg kunne skrive en gledelig sms til guiden som kom med en ATV for å hente dyrene.

Kveldens resultat for meg og Johan:

normal_3xhjort.jpg

 

Tilbake på jaktklubben ble dyrene tatt hånd om av erfarne slaktere. De slaktet flere hundre hjort hvert år. Brukte ikke mange minuttene på hvert dyr.

 

Siste hjorten jeg skjøt lørdags kveld:

normal_kikkert.jpg

 

Jeg, Funnsjødal og Mortwe tok en liten pubtur i den lokale landsbyen, Boldock. Bare for å konstatere at alt er som det pleier i England. Dårlig fish n ships, godt øl og varierte kvinnfolk. Det ble ikke noen sen tur da vi måtte tidlig opp for å få med oss den siste jakten.

 

Søndags morgen var siste jaktdag. Jeg hadde enda ikke skutt en Muntjac bukk som var en av mine ønsker for turen. Jeg og Ian setter oss opp i ett tårn med utsikt over en liten åker, omgitt av tett kratt skog på alle kanter. Det er nesten helt mørkt når vi er på plass. Noen minutter etter at vi har kommet blir jeg oppmerksom på to mørke skygger inne i skogen, mellom noen greiner. Vi ser etter hvert at det er to Muntjac som beiter. Etter å ha observert dyrene en stund ser vi at det ikke er noen bukk, men at begge dyrene er avskytningsdyr. Ian sier at jeg bare skal skyte når jeg er klar. Sitter å venter i nesten ett kvarter før de endelig beveger seg litt ut av den tette skogen. Når jeg ser at det ene dyret har bogen fri for kvister øker jeg presset på avtrekkeren. Skuddet går og dyrene løper inn i skogen igjen. Bom? Nei, jeg mente at jeg hadde ett meget godt skudd, muligens litt langt bak grunnet vind og avstand. Avstanden var ca 150m og dyret er ca like stort som ett rådyrkje, 10kg og 50cm høyt. Ian bekrefter mistanken min og mener også at det ble litt langt bak, men vi får bare vente til posteringen er ferdig. Etter en stund hører vi en muntjac som går og bjeffer inne i skogen, en av guidene så den og det var en monster bukk! Men den kom aldri ut av skogen og det ble med den ene muntjacen for min del.

 

Mot slutten av økten kommer det en dåhjort løpende ut av skogen langt unna oss, i retning Funnsjødalen. Han har enda ikke sett eller skutt dyr på turen, så både jeg og Ian håper dette blir hans tur! Og det blir det, hjorten faller etter noen meter.

 

Vi finner igjen muntien min ca 10meter innenfor der jeg skjøt. Skuddet gikk inn rett bak bogen så mine bekymringer var unødvendige. Ikke noe trofe, men nok en ny art i boken min. Tilbake på jaktklubben får vi frokost og te. Flere av de andre som har vært ute å jaktet har også skutt dyr. Tror det ble ca 10 dåhjort og 4-5 muntjac den morgenen. Slik det pleier å være sier Paul, den lokale sheriffen og leder av jaktklubben. Det at vi har sett så lite dyr var svært uvanlig.

 

Slakting søndags morgen:

normal_slakting.jpg

 

Totalt så jeg 12 dåhjort og 4 muntjac på 4 posteringer. Toalt så gruppen på 4 norske jegere noe slikt som 25-30 dåhjort og 6-8 muntjac. Altså relativt lite vilt observert og svært lite skutt av gruppen som reiste nedover. Tatt i betraktning at dette skulle være en avskytningsjakt.

Men det var en svært trivelig og interessant tur for min del. Som jeg gjerne gjentar en gang senere. Går faktisk allerede med planer om en tur tilbake senere i sommer/høst for å skyte Muntjac og Vannrådyr.

 

Anbefaler en slik tur.

 

Jeg har lagt ved noen av mine bilder fra turen, selv om de bærer litt preg av å være tatt med ett kompaktkamera i dårlige lysforhold.

Johan tok svært mange bilder med speilrefleksen sin, så det kommer nok mange og bedre bilder fra han.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for fin rapport og bilder.

Litt spesiellt å jakte i urbant kulturlandskap kanskje, men det har sin sjarm også :D

Urbanitet er et uttrykk for bymessighet. (...) Det er ikke nok at området er tett bebygget eller tett befolket, dersom de yrkesaktive arbeider innen primærnæringene.

(Wikipedia)

 

- Sorry, kunne ikke dy meg, tror nok dette er jakt på landsbygda, ikke i en bypark. :wink:

 

Flott rapport Tika, ser ut til å ha vært spennende jakt! :D

Link to comment
Share on other sites

Det skal sies at dette var absolutt på landsbygda. Og størrelsen på gårdene der borte er nok LITT større en her til lands, så det er god avstand mellom husene. Urbant kulturlandskap er kanskje ikke så langt unna likevel følelsesmessig, når man sitter der i en high seat på et sted som minner mye om en park, med gressplen, plantede trær og små vannhull. Og etter bare en halv time på toget ifra London, med sine 10-12 mill innbyggere, så føler man ikke at man har reist langt "atta vættet".

 

Men uansett gikk jeg med den gode følelsen av å befinne meg på den nydelige engelske landsbygda, med alle positive forsterkere dette medfører.

 

(Noen har begynt å nevne ny tur til meg, og jeg vurderer om det er verdt å pakke utav kofferten... :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...