Jump to content

Bjørnejakt BC Canada 2010 (oppdatert m/bilder fredag 9.juli)


Poacher

Recommended Posts

Det er sikkert noen her som husker tråden min: Avskyting av villgeiter?

Den tråden er fjernet, og ligger på isolat. Dette pga anmeldelse til mat-tilsynet(?), journalist-nettavisen som ringte, en hel masse støy kan man si.

 

En av de få som stilte saklige & ordentlige spørsmål var Stubberud her på kammeret.no

Stubberud syntes dette var ille at jeg fikk så mye «pepper» og ga meg følgende mulighet:

 

Har en gratis svartbjørn/ ulvejakt neste vår i omineca fjellene ( BC, Canada ), som er din hvis du holder flybillet selv. Regner med en god historie og ønsker og forære deg denne som et plaster på såret! ( Selv om mine meget moderate innlegg neppe er årsaken til at tråden er fjernet )

DS. Skulle tilbudet falle i smak så send meg en PM. Reiser til BC i morgen og blir der borte i 3.uker, men er selvsagt tilgjengelig på mail om ikke hver dag så iallefall hver 2-3 dag.

Nils-Ole

 

Stubberud hadde kun et ønske og det var at jeg skrev om turen her inne uansett hva jeg mente. Noen vil nå sikkert tro at jeg er kjøpt og betalt for gi god tilbakemelding?

La meg svare på det med engang. Overhodet IKKE!

 

Jeg dro heller ikke alene på jakt, ifjor sommer fikk jeg meg kjæreste... Og jeg spurte om hun ville være med? Svaret kom i løpet av 1/10 sekund: Ja!

Hun har betalt for turen selv, og jeg har klart og overtale henne til å skrive litt fra turen om hennes synspunkt/opplevelser. Skal forsøke å få henne til å registrere seg på kammeret.no... Ellers blir det lagt inn under mitt innlegg. Det tar sikkert noen dager før hennes innlegg er ferdig.

 

Uansett, tilbake til jaktreisen, tiden nærmet seg med stormskritt og flere problemer dukket opp!

1# Aske fra Island

2# Nei til ammo på fly innen EU

3# Så gikk BA ut i 5dg streik, og jeg sjekket vår flight flere ganger i døgnet. Viste seg at vi var veldig heldige og både flyet fra OSL og det som gikk fra Heathrow sto oppført som aktiv og ikke innstilt.

4# Rett før vi skulle hjem fra jakta, ble BA sjekket igjen via satellitt pc, og det viste seg at de gikk ut i ny streik når vi skulle hjem. Men atter en gang hadde vi flaks. Våre flighter viste seg og være aktive her også.

Tilslutt så hadde vi ikke mer enn kommet hjem før vekterne rundt om i landet på flyplasser gikk ut i streik

 

Vi snek oss altså unna alt sammen, helt uten noen form for komplikasjoner. Flaks? Helt klart!

 

Vi fløy med BA [LINK] (Oslo – Heathrow – Vancouver)

1277754049_resized.jpg?width=961&height=540

Bilde fra Heathrow, og flyet vårt.

 

Kvelden før avreise var vi innom tollvesenet på OSL [LINK] og fylte ut papirer for utførsel av våpen. Vi sjekket samtidig med BA på OSL at alt var iorden, de fortalte da at alle papirer var ferdig utfylt for oss.

Notify us before you fly

All firearms (including replica and decommissioned) and ammunition are restricted under UK law and you must notify us at least 72 hours before you travel to ensure compliance with UK government (or other local government) embargoes and restrictions. You must ensure you have the required documentation and licences for your firearms and ammunition. This includes export/import licences and authorisation from local and national authorities.

Check-in time

When you travel with firearms you must be at check-in at least 2 hours before your flight, to allow sufficient time to process the paperwork prior to clearing security.

Transferring through London

If you are transferring through London you require a minimum connecting time of 3 hours.

Mine understrekninger

 

Kom tidlig til skranken morgenen etter, og de brukte likevel 55min på oss to, selv med papirer som var ferdig utfylt? Gud hjelp og tungvint, men vi kom da oss avgårde tilslutt.

 

Vi hadde en 7timers mellomlanding på Heathrow før avgang til Vancouver, grunnet krav fra BA. I terminal 5 som BA bruker, er det masse shopping muligheter for de som ønsker det. Men jeg fant mitt sted å tilbringe litt tid alene. Da jeg som Pastor i trossamfunnet «Gyldne kule»...

1277754053_resized.jpg?width=425&height=640

 

Landet sent på kvelden i Vancouver, fikk i oss litt middag og stupte under dyna. Reisen ser ut som følger:

A = Vancouver (her skulle vi ha 3dg etter jakta, før vi reiste hjem igjen.)

B = Whistler (Her skulle vi ha 2dg før jakten.)

C = Grassham Lake og jaktcamp'n

 

1277754062_resized.jpg?width=920&height=607

 

Og et satellittbilde

1277754064_resized.jpg

 

Morgenen etter hentet jeg leiebilen vår ute på flyplassen hos Thrifty [LINK] da jeg har god erfaring med de.

1277754067_resized.jpg?width=962&height=640

Dodge Journey, som var en god bil å kjøre.

 

Deretter gikk turen til Whistler (2dg), før vi satte kursen nordover for jakt etter bjørn.

1277754072_resized.jpg?width=961&height=540

Pan Pacific Mountainside [LINK] som vi bodde på i Whistler.

 

Skriver ikke noe mer om Whistler (2 døgn) & Vancouver (3døgn) her inne, da dette er et jaktforum. Det vil isteden komme på min hjemmeside.

 

Fra Whistler er det ca.9 timer nordover til Prince George, deretter 3 timer nordvest til camp'n. Kjøringen gikk smertefritt og etter vi hadde passert PG (Prince George) og nærmet oss jaktområdet med stormskritt, dukket dette skiltet opp.

1277754077_resized.jpg?width=962&height=640

Hmm... Er det noen som har sladret om at jeg skal på jakt mon tro...

 

Her kommer det litt forskjellig typer skilt, som vi ikke har hjemme i Norge.

 

Whitetail

1278711907_resized.jpg?width=425&height=640

 

Elk

1278711905_resized.jpg?width=425&height=640

 

Big Horn

1278712096_resized.jpg?width=962&height=640

 

Elg, som ser litt sliten ut

1278711957_resized.jpg?width=962&height=640

 

Tok av fra hovedveien og inn på den såkalte «900» veien som er bygget for transport av tømmer og merket for hver km. Da tømmerbil på vei ut hadde forkjørsrett (selvsagt) Ved skilt 932 (3,2mil inn på 900 veien) så passerte vi en liten cutlane, og jeg så bare en sort skygge i øyekroken... Men kjæresten min sa STOPP , det er bjørn. Rygget kjapt tilbake, og vi så bjørnen løp innover før den snudde bredsiden til. Selv uten erfaring så jeg at dette var en stor bamse! Noe som ble bekreftet av Frank senere på kvelden, spesielt da han fikk se bilde av den. Var forøvrig eneste gangen vi så denne bamsen som ble kalt The 932 bear (pga skiltet). Dette lovet bra...

1277754080_resized.jpg?width=962&height=640

 

1277754085_resized.jpg?width=961&height=540

Målte aldri avstand her, men tipper 180mtr +/-

 

Hadde kanskje kjørt en km eller to til, så dukket denne opp ved siden av bilen.

1277754095_resized.jpg?width=962&height=640

Vi tok en en drøss bilder og gaupa brydde seg overhodet ikke. Dette er 2.gang i livet jeg ser ei gaupe i det fri. 1.gang var hjemme i Norge og den passerte foran bilen en sen kveld på 100mtr for mange år siden.

 

Kjørte til vi så 942 skiltet, der skulle vi svinge til venstre. Der skulle også et skilt med Grassham lake befinne seg.

1277754098_resized.jpg?width=961&height=540

 

Første blikk på Grassham Lake hvor camp'n ligger, med Grizzly mountain i bakgrunn.

1277754102_resized.jpg?width=961&height=540

 

Frank kom i båt 10min før tiden vi hadde avtalt til kl.2000. Fikk lempet ombord all bagasje og satte kursen mot Camp'n i båt som tok ca.15min i et behagelig tempo til Omineca Guide & Outfitters. Første blikk på camp'n, som har ei hovedhytte hvor mat etc blir servert. Her er det også strøm, slik at du kan lade batterier til kamera osv. Øya er ca.350mtr lang og 150mtr bred.

1277754105_resized.jpg?width=961&height=540

 

Ellers bor du i 2-mann hytter som ses i bakgrunnen.

1277754110_resized.jpg?width=961&height=540

Fikk servert middag og snakket litt for å bli kjent, gikk deretter å la oss. Vi hadde tross alt 12-13 timer i bil bak oss.

 

Min første jaktdag (jaktet 2-1) skulle starte med kaffe 0730, deretter frokost kl.0800, så var det innskyting iflg Frank.

1277754114_resized.jpg?width=961&height=540

+5grd kl.0730 på vår veranda.

 

Utsikten fra vår veranda mot Grizzly Mountain

1277754118_resized.jpg?width=961&height=540

 

På Grizzly Mountain var det selvfølgelig en liten flokk med Mountain goat [Link] hver eneste sommer. Men det var fredet området for jakt...

260px-Mountain_Goat_Mount_Massive.JPG

Bilde fra wikipedia

 

Etter frokost var det innskyting: 1 skudd fra hver og vi var klare for jakt. 5mm til høyre er liksom helt greit...

1277754120_resized.jpg?width=961&height=540

 

Jeg ble gitt stor frihet under jakten skulle jeg oppdage, da vi spottet en fin bamse fikk jeg spørsmål om jeg skjøt fra stedet som vi sto (308mtr)...

1277754123_resized.jpg?width=961&height=540

 

Og med skogen så tett inntil, var svaret mitt enkelt: Nei!

Dette skyldes flere ting: Nytt vilt som jeg ikke aner hvordan oppfører seg, hverken før eller etter skudd. Og etter det jeg har sett så langt av denne skogen, så akter ikke jeg å gå på noe ettersøk etter en såret bamse som er mer enn litt grinete på meg. Vi begynte å smyge isteden på denne bjørnen innover skogsbilveien, noe vi holdt på med i 45-50min. Før han forsvant inn i skogen og ble borte. Hadde den i kikkertsikte 3x innenfor skuddhold 80-130mtr. men bare med stumpen mot oss. Jeg følte liksom ikke for å avfyre et «Texas heart shot» som første skudd på bjørn.

Frank forklarte følgende: Kan du ikke sette 1.skuddet det der det skal, så la vær! Må du ha oppfølgning skudd, så skyt til det ligger uansett hvor du treffer, eller at magasinet er tomt!

 

Ny dag hvor vi startet med å se en fin bjørn på 440mtr. På veien. Jeg fikk også her tilbud om å skyte, men takket nei! Selv om det hadde vært «bare» å vri på tårnet og finne god støtte...

1277754125_resized.jpg?width=961&height=540

Magefølelsen sa: La dette være!!!

Er det noe jeg stoler på her i livet, så er det magefølelsen min!

 

Etter lunch skulle vi inn her, hvor stien var ca.1,5-2mtr bred, og 2-3mtr i høyden.

1277754129_resized.jpg?width=961&height=540

 

Guiden var da inne i bilen og fisket frem ei godt brukt pumpehagle og lader den med alt annet enn lerdueskudd...

1277754132_resized.jpg?width=360&height=640

 

Når man da vet at ei normal kløver tue ser slik ut:

1277754136_resized.jpg?width=961&height=540

 

Men finner de halvspist, av «et eller annet» som har gått forbi og tatt med seg toppen liksom...

1277754140_resized.jpg?width=961&height=540

 

Og litt senere innover stien finner man nok møkk til å fylle 1/3 kiwipose.

1277754144_resized.jpg?width=961&height=540

 

Og spor som ikke er til å missforstå, da vet man at man er på riktig sted, og pulsen øker litt mer enn den hvilepulsen jeg vanligvis har! Dette sporet tilhører en meget respektabel bjørn, og er absolutt ikke av de minste som lever her.

1277754149_resized.jpg?width=961&height=540

 

Jeg må kanskje fortelle litt om dette med våpen/bil/jakt i Canada. Her er loven enkel og genial, noe andre burde lære av:

Det er ikke tillatt med ammo i våpenet overhodet i bilen. Du skal ha begge beina på bakken før du lader våpenet. Etter dette må du gjerne bruke dørkarmen/panseret eller hva som helst på bilen som støtte. Enkelt og helt ukomplisert, selv om noen sikkert vil prøve å missforstå dette også(?) Uansett jeg var klar for jakt.

1277754151_resized.jpg?width=961&height=540

 

Gjelder bare å ha alt man trenger lett tilgjengelig. Med patronene liggende riktig vei, slik at jeg bruker et minimum av tid på lading.

1277754153_resized.jpg?width=360&height=640

 

Noen vil da sikkert mene/tro/syntes at dette er jakt fra bil! Det skal du få lov til, men hold det for deg selv, eller start en egen tråd omkring det emne. Da jeg ikke ønsker å få denne tråden forsøplet!

 

Skal du jakte bjørn, må du jakte der den finnes. Den finner maten sin på hogstflater, på skogsveier og i grøftene langs veien etc. Åtejakt er ikke tillatt i BC, grunnet Grizzly.

Man kan ikke ta med seg rifla og sekken, for deretter å traske inn i skogen på jakt, slik som du gjør i Norge. Det lar seg rett å slett ikke gjøre! Skogen ser slik ut som på bilde, her har jeg gått 6-7mtr inn i skogen... Den er ikke jaktbar!

1277754158_resized.jpg?width=962&height=640

 

Lou ville absolutt være med når vi skulle til land. Skulle ønske alle hunder var slik som han!

1277754160_resized.jpg?width=961&height=540

 

Ved Grassham Lake var det også reir med Bald Eagle [Link] bilde er et utsnitt, da vi var på god avstand.

1277754165_resized.jpg?width=920&height=653

 

Ny dag:

Da var det min tur igjen, og vi skulle jaktet vi i et området som kaltes for «400» det er hovedveien inn hit som heter det, på samme måte som 900 veien etc...

Satt å spottet en del med kikkert kan du si i løpet av denne uken. Dette er bare et av områdene vi var på.

1278711960_resized.jpg?width=962&height=640

 

På vei inn passerte vi et lite grustak, så på veien ut av området følger jeg mer med på venstre side... Det falt meg rett og slett ikke inn at en bjørn kunne gå midt inne i et grustak(?) Selvfølgelig er dette feil! Og selvsagt må det være noen tette busker langs veien som nettopp dekte en gedigen bjørn. Og Frank utbryter: Bear... Da den kommer til syne.

Jeg åpnet døra og var på vei ut før bilen sto stille. Landet vel med begge beina samtidig som bilen stoppet. Jeg viste at her MÅ jeg være kjapp og la i kun -1- skudd. Rifla ble spent, samtidig som den ble lagt til skulderen. Rakk akkurat å få siste halvdel av kroppen i kikkertsikte før den forsvant i krattet og ble borte... Hadde jeg fått 2 sekunder til... Fa.. den var STOR, rett å slett diger!

 

På ettermiddagen hadde vi et kraftig regnvær, og da vi svingte inn på en annen grusvei på vei hjemover kun få minutter etter at regnet hadde gitt seg, så vi disse sporene som var helt ferske.

1277754170_resized.jpg?width=961&height=540

 

Disse sporene tilhørte en meget stor ulv, og da vi målte skrittlengden, var den ca.130cm. Skulle gjerne hatt den ulven i kikkertsikte.

1277754172_resized.jpg?width=360&height=640

 

Lørdag tilhørte kjæresten min, men pga noen omstendigheter, tok jeg over siste halvdel av denne dagen for å jakte. Satt på post et sted hvor vi hadde vært tidligere i uken som blir kalt for Tommy's. Hvor jeg kikket ene veien og kjæresten min kikket andre veien. Plutselig ser jeg to dyr som lyser opp lengst nede i svingen. WTF... er dette tenker jeg? Opp med kikkerten og hva ser jeg: 2 ulver på 445mtr, jeg skjønte rett å slett ikke hva det var før jeg fikk opp kikkerten. De var fremme i kun 4-5sek. Like lyse som en golden retriever.....

Jeg hadde bestemt meg fra før vi dro, at ser jeg ulv, uansett avstand og jeg får ja fra guiden, så skyter jeg bare jeg har klikk nok i kikkertsikte. Dette rakk jeg uheldigvis ikke... Det kom noen gloser, som jeg ikke skal gjengi her på kammeret.no

 

Siste jaktdag, og min siste sjanse på bjørn (denne gangen) startet hvertfall med fint vær.

1277754174_resized.jpg?width=961&height=540

 

Kjørte nedover til «400» området, dette var ca.20-25min kjøring fra Grassham Lake. Sitter å følger med på veien/grøftene og ser ryggen på en bjørn som løper mot skogen, samtidig som Frank utbryter «Bear».

Opp med døra, og ut av bilen. Bjørnen stopper utrolig nok 3mtr inne i skogen og vrir hodet sitt og ser på meg/oss/bilen. Legger i 2 skudd og tar anlegg på bilen. Selvfølgelig må det være noen busker i veien atter engang... Dette gjør at jeg ikke kan skyte. Flytter meg på utsiden av døra og legger an på selve døra... Fortsatt ikke klart skuddbilde.

1277754180_resized.jpg?width=920&height=657

Kjæresten filmet fra bilen.

 

Jeg beveger meg nå foran bilen og får endelig klart skuddbilde. Skal jeg skyte må jeg gjøre dette på frihånd uten støtte. Ser bjørnen tydelig i kikkertsikte, selv om det er skrå vinkel. Lar trådkorset falle til ro i fremkant av venstre bog, og lar skuddet gå! Bjørnen blir borte i smellen og det blir helt tyst... Nytt ladegrep går automatisk. Og jeg var avventende... Ikke en lyd, det er helt stille, dørgende stille og bjørnen var og ble ute av syne!

Frank kommer ved siden av meg og gir meg først skytestokken, samtidig som han spør om nøyaktig plassering av bjørnen når jeg skjøt. Jeg forklarte dette, og vi ble enige om å gå frem til kanten på veien.

1277754183_resized.jpg?width=425&height=640

 

Dette er faktiske bilder når vi avventet, før vi gikk frem til bjørnen.

 

1277754186_resized.jpg?width=425&height=640

Her så vi bjørnen ligge på rygg hvor jeg skjøt den, samtidig som den beveget hodet sideveies. Fikk beskjed av Frank om å sette skudd No#2 i den. Fant brystkassen og trakk av igjen.

 

Etter 2.skuddet kom det noen få bevegelser i snuta, noe jeg finner utrolig da dette skuddet satt midt i brystkassen og ut lavt i nakken/ryggen hvor da ryggsøylen var knust. Vi avventet noen minutter før vi gikk frem. Så bjørnen fint i kikkertsikte der den lå, da avstand var bare snaue 50mtr.

 

1277754191_resized.jpg?width=962&height=640

Legg merke til skaden i trestammen rett til venstre for hodet på bjørnen!

 

Her er et nærbilde av den trestammen og hva en .284/160grs Nosler Accubond i 900m/s gjør av skade ette å ha vært gjennom en voksen bjørn før den treffer trestammen..

1277754198_resized.jpg?width=962&height=640

 

1.skuddet hadde gått inn der jeg siktet, og knust halve bogen.

2.skuddet var egentlig helt unødvendig, når jeg ser #1 skuddet i etterkant. Og da Frank sa skyt et skudd til var valget enkelt.

 

En solid labb

1277754206_resized.jpg?width=962&height=640

 

Etter at papirarbeidet var utført, på samme måte som reinsjakten her hjemme med skjæring av jaktkort, kunne vi sette kursen mot camp'n.

1277754210_resized.jpg?width=961&height=540

 

En fornøyd jeger

1277754213_resized.jpg?width=425&height=640

 

1277754221_resized.jpg?width=962&height=640

Denne bjørnen er en brun - svartbjørn (også kalt cinnamon eller copper), de brune utgjør ca.20% av stammen til svartbjørn i BC, Canada. Om det er samme andel av brune svartbjørner andre steder i Canada vet jeg ikke.

Bjørnen målte 5,7 fot, ikke av de største. Men likevel et ettertraktet trofe pga fargen. Noe jeg ikke viste før i etterkant... Selv om kjæresten min påminnet meg om hva jeg hadde sagt før vi reiste, nemlig at jeg skulle skyte en brun - svartbjørn ;-)

Men det var mer fordi det hørtes «morsomt» ut med en brun - svartbjørn.

 

Da vi nærmet oss avkjøringen til Grassham Lake, ble det meldt ifra på radio til Jill som hadde båten ute på øya for henting av oss. Hun hadde med seg litt «ildvann» til feiring.

1277754225_resized.jpg?width=962&height=640

 

Etter ankomst i leiren var det flåing som sto på dagsorden. Var som å flå hvilket som helst hjortedyr hjemme, ikke noe hokus pokus. Til slutt så den slik ut. Har egentlig ikke noe ordentlig bilde av den ferdig flådd, og aner ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det(?)

1277754229_resized.jpg?width=360&height=640

 

Hvem er det som ikke har pusset tennene sine idag mon tro...

1277754234_resized.jpg?width=961&height=540

 

Vi hadde noe fantastiske solnedganger.

1277754238_resized.jpg?width=961&height=540

 

Vil jeg takke kjæresten min for reisefølge, vår første ferie sammen. Og jeg som i alle år har sagt at man ikke må skaffe seg dame som jakter/skyter. Fordi da får man aldri tid alene! Og hva gjør jeg selv... :roll: ... :mrgreen:

 

Nils-Ole: Tusen hjertelig takk for denne muligheten du ga meg. Det var en opplevelse for livet, og noe jeg har drømt om lenge.

 

Min egen erfaring med Stubberud jaktreise er bare positiv, fikk svar på alle mine spørsmål innen kort tid på en god måte. Alt som skulle ordnes, ble ordnet kjapt og effektivt. Anbefales!

For ikke å snakke om Frank & Jill som driver Omineca guide & Outfitters. Vi ble innlemmet som familie, rett og slett kjempe trivelige folk. Siden vi da også fikk tilbud om å bli lenger, kan vi ikke ha vært helt håpløse...

 

Stubberud Jakt & Fiskereiser [LINK]

 

Info om hva jeg brukte av våpen og kamera:

Rifle:Blaser R93, cal.7mmRM, Accubond 160grs, 900m/s

Fotokamera: Canon G9, ingen bilder er photoshopet

 

 

Helt tilslutt legger jeg inn en fotoserie av en bukk & ei dum dame...

På vei til campen så krysset denne bukken veien rett foran oss

1278711914_resized.jpg?width=962&height=640

 

Hvor han hoppet over gjerde og ventet på dama si

1278711920_resized.jpg?width=962&height=640

 

Som hadde all verdens av tid…

1278711923_resized.jpg?width=962&height=640

 

Bukken sto høflig å ventet på henne

1278711933_resized.jpg?width=962&height=640

 

Men neida, denne dama hadde andre planer

1278711940_resized.jpg?width=962&height=640

 

Hun vil tilbake der hun kom fra

1278711943_resized.jpg?width=962&height=640

 

Og må krysse veien igjen

1278711945_resized.jpg?width=962&height=640

 

Dette kaller jeg ekstrem sport å krysse motorveien slik, mer enn det du må

1278711949_resized.jpg?width=962&height=640

 

Kanskje kjemien ikke var som den skulle?

1278711953_resized.jpg?width=962&height=640

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

SVARTBJØRNJAKT I BRITISH COLOMBIA - CANADA

 

Canada er et fantastisk land som jeg alltid har hatt lyst til å besøke. Ja allerede på ungdomsskolen ble jeg fasinert av dette enorme landet og jeg har siden hatt en drøm om å kunne dra dit på besøk. Etter hvert ble jeg jo jeger og lysten til å dra dit på jakt ble også en del av drømmen min.

Så da kjæresten min spurte om jeg hadde lyst å bli med ham til Canada på bjørne- og ulvejakt så tror jeg at betenkningstiden ble sånn omtrent 2 nanosekunder...!

 

Ja dere leste rett. Det er jeg som er kjæresten til Poacher :wink:

 

Anyway – tilbake til Canadaturen!

 

Reisa holdt altså på å skjære seg pga aske og streik som Poacher nevnte, men jaggu deg kunne det blitt trøbbel pga tankeløshet fra min side også da jeg skulle gjennom sikkerhetskontrollen hjemme i Haugesund... Jeg hadde nemlig et terrorredskap i håndbagasjen.

 

penn%20003.JPG

Fysjameg, kulepenner mod 30-06 er fali` det.

 

Heldigvis fikk jeg smiska meg til få adgang til innsjekka bagasje og legge pennen trygt nedi kofferten min :P Og sååååå kunne jeg endelig dra avgårde!

 

Utgangspunktet mitt for jakta var i grunn ikke det aller beste med en rygg som for alvor har begynt å skrike og oie seg, så jeg var usikker på hva slags tur det kom til å bli. Hadde hørt forskjellig om jaktformene, men det eneste jeg visste med sikkerhet var at det ikke var åtejakt for det er forbudt i B.C pga grizzlyene. Det kunne bli biljakt, jakt på hogstflater eller smyging langs de uendelige skogsveiene som finnes.

 

BILDE%203.JPG

British Colombia består av mye skog.

 

Noen vil nok hevde at å jakte fra bil er både latmannsliv og teit – men de som har vært der borte og erfart hvordan terrenget er skjønner at det er en av de beste måtene å jakte på. Skogen er så enormt tett at man ikke har sjanse overhodet å se noe som helst utover 2-4 m foran seg.

 

BILDE%204.JPG

Guiden vår Frank strever med å finne en farbar vei gjennom «jungelen».

 

Som dere ser; det er tett og kronglete å ta seg fram i skogen. Og ikke søren om jeg ville møtt en halvgrinete bamse på kloss hold – eller enda verre – binne med unger! Det så vi forresten ikke så langt fra campen – ei diger binne med en sort og en brun unge. Fantastisk vakre dyr, men som sagt; de vil man ikke komme imellom…

 

Jakt%20Canada%202010%20020.JPG

Her ser vi såvidt ryggen på binna og den ene ungen – dette er ikke så veldig langt fra campen.

 

 

Canada%2C%20BC%2C%20Whistler%20021.JPG

Testskyting av riflene.

 

Riflene ble innskutt og vi er vel rimelig like der ser det ut for...? Pilla til venstre og Poacher til høyre.

 

Hver dag var vi oppe kl 07.30 og spiste frokost med guiden vår Frank og fruen hans. På verandaen hadde vi selskap av kolibrier – jeg trodde det var altfor eksotiske fugler til å være her men det fantes visstnok 15 arter i Canada. Utrolig fasinerende fugler!

 

Canada%2C%20BC%2C%20Whistler%20179.JPG

Kolibrien danser.

 

 

Etter frokost og matpakkelaging var vi klare for å dra på jakt. Vi må først over Grassham Lake og det tar et lite kvarter med båt. Deretter må vi kjøre et godt stykke med bil.

 

bosted%20Jakt%20Canada%202010%20149.jpg

Der pila er bodde vi – en bitteliten øy uti Grassham Lake.

 

 

Det er store avstander der borte – så store at jeg rett og slett hadde vanskelig for å ta det inn. Det ble etter hvert en del mil i bilen, noe jeg egentlig ikke hadde noe i mot med tanke på ryggen min.

Men som sagt; det er en av de beste måtene å speide etter bjørn på da skogen er tett og uoversiktelig og totalt bortkasta å jakte i.

 

Vi varierte jakten med å kjøre sakte langs skogsveiene og speide inn i alle avstikkerne, postere på hogstflater og å smygjakte langs delvis gjengrodde skogsveier.

 

Jakt%20Canada%202010%20041.JPG

 

Nå var det ikke BARE jakt vi bedrev... gutta boys viste seg fra sin feminine side og kravla rundt og fotograferte blomster :shock:

 

Jakt%20Canada%202010%20042.JPG

Hallo! Ikke legg dette ut på nettet da for da er imaget ødelagt for alltid...!

 

Jakt%20Canada%202010%20048.JPG

Her er forresten blomsten de gikk i kne for.

 

 

Det ble en del mil på beina i løpet av uken også; ene dagen gikk vi nærmere 10 km ute i terrenget. Jeg regner meg selv for å være relativt sprek, men jaggu deg så ble lårene mine passe møre etter hvert. Og jeg svetta vekk flere kg uti skogen så ingen skal si at det er latmannsliv å være bjørnejeger...!

 

BILDE%205.JPG

Jeg ble sendt som prøvekanin gjennom villnisset. Etterpå fortalte Frank at bjørner liker å slappe av under sånne røtter...

 

 

Vi bytta på jaktdagene, og andre dagen i jakta var det min tur. Vi hadde sett 3 bjørner i løpet av dagen men ingen av dem var skytbare. Dvs – man så bare ræva deres der de forsvant bak nærmeste sving.

Men så skjedde det at vi oppdaget en bjørn av bra størrelse rundt 200 m foran oss. Jeg hoppa ut av bilen og gjorde meg klar men det var ikke aktuelt å skyte fra den avstanden mot et dyr som stod med fronten mot meg.

«Vil du ha skytestokken» spør Frank men jeg har aldri tatt i noe sånt og tenker at det der blir bare kluss så jeg skal heller snike meg fram og skyte knestående.

 

Canada%2C%20BC%2C%20Whistler%20044.JPG

 

Canada%2C%20BC%2C%20Whistler%20046.JPG

 

Som sagt så gjort. Bamsefar var hele tiden fokusert – guiden sa etterpå at han utfordra meg – der han sakte beita seg framover i grøftekanten, hele tiden med blikket på meg. Jeg klarte å komme meg et godt stykke nærmere og gikk ned i kne.

 

Canada%2C%20BC%2C%20Whistler%20048-1.JPG

 

Men fra slik jeg stod i knestående så forsvant nå mesteparten av kroppen på dyret og det eneste jeg kunne se var fronten. Ikke aktuelt å skyte en bjørn i ansiktet kan du si.

 

Det var nå jeg skulle hatt den helsikes skytestokken... for jeg ser for lite av dyret til å trykke av. Og å skyte stående på frihånd tør jeg ikke.

Jeg prøver å komme meg enda nærmere før han stikker til skogs (eller lager bamsemums av meg alt ettersom...), men sjansen glipper for meg og bjørnen forsvinner inn i krattet. Surt, men lesson learned – skytestokk er lurt.

 

 

I løpet av uka så vi vel noe sånt som 19 bjørner, i tillegg til 2 gauper, 2 ulver, 3 elger og ørten kaniner. Ja – vi så mer ville dyr enn vi så folk den uka :mrgreen:

 

Canada%2C%20BC%2C%20Whistler%20109.JPG

Gaupa hadde det ikke travelt – den bare lunta rundt og lot seg villig fotografere.

 

Jakt%20Canada%202010%20014.JPG

Elg på tur over veien.

 

Jakt%20Canada%202010%20003.JPG

Denne stod i veikanten på vei fra Whistler – på 3 m hold...

 

10 timer om dagen var vi ute på jakt – jeg trodde aldri at jeg skulle få gnagsår i øynene av å bruke håndkikkert, men det ble nesten slik. Avstandsmåleren var gull verdt og meget flittig brukt (Zeiss Victory 10 x 45 RF).

 

Vi hadde også lisens på ulv, men vi var klar over at det skulle mye til for å treffe på den rakkern så sky som den er. Men vi så plenty med bevis på at han var i nærheten i alle fall!

 

Jakt%20Canada%202010%20061.JPG

Potespor som ikke er direkte små...

 

Canada

Masse hjortehår i avføringen viser hva menyen består av.

 

I tillegg fikk vi jo sett snurten av to stykker som kom løpende over veien – bare det å få sett dem var en opplevelse i seg selv.

 

Det nærmet seg slutten av jakta og jeg begynte å bli smått pessimistisk i forhold til om vi skulle klare å felle en bjørn eller aller helst to i det hele tatt. For det var vanskeligere enn jeg hadde trodd; de var sky og stakk av fortere enn svint og gjerne på lang avstand.

 

Lørdagen var min siste jaktdag og den startet utrolig godt med at jeg fant igjen linselokket til kameraet mitt samt ene jakthansken som jeg hadde mista noen dager før.

Det henger litt i meg dette med å kamuflere ansikt og hender, noe ikke guiden var så opptatt av og kanskje det ikke hadde så stor betydning i forhold til bjørnejakt som jeg innbilte meg? Uansett – selv om det var varmt og ubehagelig så skjulte jeg ansiktet og brukte hansker – om ikke annet så for å holde de helsikes insektene vekke. For de var til å bli klin gæern av.

 

Så når jeg fant igjen hansken min måtte det være et tegn på jaktlykke mente jeg og så lyst på det. Lou, min nye hjertevenn – var helt enig med meg.

 

Canada%2C%20BC%2C%20Whistler%20134.JPG

Jaktlabradoren Lou var en gutt som visste å nyte livet og oppmerksomheten.

 

Det var sol og varmt og moskitosen og de helsikes ”blackflies” var overalt og plaga vettet av oss. Å smøre seg inn med DEET som var merket med «WARNING: ONLY for use in hospitals in epidemic areas with malaria and other trophical fevers» hjalp litt :roll:

 

Vi kjørte til et sted som heter «Upper Charlie» – et område vi hittil ikke hadde vært i.

 

Smygjakt på gjengrodd skogsvei er vanskelig og konsentrasjonskrevende; det er så utrolig tett buskas på sidene at du risikerer å snuble over bjørnen rundt en sving eller å lage masse bråk når du går på veien.

 

Frank mente for øvrig at vi to var de beste smygjegerne på riflejakt han noen gang hadde hatt hos seg – de fleste subbet nedi med beina og tok ingen hensyn til kvistknekk eller andre bråkelyder. Det var kun buejegerne som beveget seg like stille da de forståelig nok måtte komme seg meget tett innpå bjørnene.

Vi ble litt overrasket over det skrytet for vi gjorde vel bare som enhver annen norsk smygjeger gjør – går sakte og speider mye. Frank fortalte også at jeg var en av veldig få kvinnelige bjørnejegere der – forrige gang de hadde ei jente på jakt var 4-5 år siden.

 

Det var veldig vanskelig for meg å gå sakte nok – ryggen min kranglet som bare søren og jeg måtte holde et visst tempo for å ikke gå helt i kne. Men stahet og en dæsj smertestillende og jaktlyst er en god blanding har jeg hørt :D

 

 

I alle fall – jeg går først i følget med Poacher og Frank et lite stykke bak da jeg oppdager ræva av en bjørn som forsvinner bak svingen bare 65 m foran meg. Pokker også; hadde vi kommet andre veien så hadde vi fått den rett i fanget. Men det nytter jo ikke å tenke hvis om så atte eller hur?

Vi snur etter hvert og går tilbake til bilen hvor vi kjører et stykke lenger ut i terrenget, parkerer og begynner på en ny smygrunde.

 

Turen vi skal gå er vel et par km lang og jeg ser for meg noen timer i taushet og intens bruk av kikkert og hørsel.

Brått ser jeg noe stort og sort noe i en sving et stykke foran meg. Nå er det slik at det er ekstremt mye nedbrent skog i Canada. Gudene må vite hvor mange «bjørner» vi har sett som i virkeligheten er brente stokker, så jeg tenkte først at dette er nok et brent tre som ligger i grøfta. Men opp med kikkerten og hjertet gjør en saltomortale – det er en bjørn!

 

BILDE%208.jpg

Svartbjørnen blir oppdaget på 180 m.

 

«It`s a bear» hvisker jeg og rygger forsiktig bakover. Bjørnen beiter og plutselig ser den rett på meg. Tvers gjennom meg rettere sagt.

 

«Don`t move» hvisker Frank og vi står som saltstøtter alle tre. Poacher måler avstanden til 180 m, og i skjul av noen trær settes skytestokken opp og jeg lirker rifla på plass. Hele tiden med fullt fokus på bjørnen som nå har begynt å bevege seg mot skogkanten. Det er overhodet ikke aktuelt å skyte pga greiner som er i siktebildet og jeg ser til min fortvilelse bjørnen forsvinne inn i krattet.

 

Vi blir stående et par minutter på det viset til Frank sier at jeg skal gå over til andre siden av svingen slik at jeg ser mer av det området bjørnen var i. Forhåpentligvis vil den dukke opp igjen, men jeg er redd for at den bare har forduftet.

 

Minuttene går og jeg begynner å slappe av og tenke at «jaja, dett var dett», da jeg hører det knake i krattet foran meg.

 

«I can hear him», hvisker jeg og spenningen stiger. Sekunder etter så skimter jeg en stor sort skikkelse i skogkanten. «Wow» tenker jeg – «kom litt lenger fram – please» og kjenner pulsen stige noen hakk.

 

BILDE%209.jpg

Skytestokken helt i venstre kant – avstanden har krympet til 34 m.

 

Bjørnen kommer lenger og lenger ut på skogsstien og snart ser jeg hele dyret. Det er et mektig syn der den kommer gående mens den stirrer intenst på meg. Pelsen er gnistrende sort og blank og vakker.

Det er en merkelig opplevelse – jeg er helt rolig og vet at jeg skal ta livet av dette utrolig vakre dyret om noen få sekunder.

 

BILDE%2010.jpg

... og nærmere og nærmere kommer den mens den ser på meg.

 

Trådkorset finner bogen og jeg klemmer inn avtrekkeren. Dyret går kontant i bakken og jeg tar nytt ladegrep. ”Shoot again” får jeg beskjed om for den begynner å bevege seg, og skudd nr 2 suser av gårde. Deretter blir det stille.

 

BILDE%2011.JPG

 

Jeg har trådkorset på bjørnen og kontrollerer den men vet at den ikke kommer til å gå noen steder. Den er død. Det er alldeles stille – kun et siste stønn høres fra bjørnen i det de siste krampetrekningene går gjennom den.

 

BILDE%2012.JPG

 

Frank har tidligere sagt til oss at han ALDRI gratulerer noen før han bokstavelig talt har tatt på bjørnen – men det var før ”the hardcore Norwegian bearhunters” dukka opp.

 

”You just killed a bear" hvisker han og så kommer han med et gledesbrøl en rodeorytter verdig og spenningen løses opp i latter, klemmer og smellkyss av begge gutta. Det er helt surrealistisk at jeg har skutt en bjørn – hvem pokker skulle trodd dèt for et års tid siden??

 

BJØRNEVIDEOEN

 

 

Jeg må bare få kommentere det der som blir sagt om dusj på filmen – vi inngikk en avtale om at ingen skulle dusje før første bjørnen ble skutt... og det tok altså nesten ei uke og vi stinka godt alle sammen av en blanding av svette, halvsure sokker og myggspray. Ikke rart insektene var glad i oss!

 

I tillegg måtte jeg ned på kne og gjennomføre den såkalte bjørnedansen :roll: I følge Frank så var han blitt fortalt at det var en meget norsk skikk og vi nikket alvorlig og var heeeelt enige om at joda; skyter man bjørn i Norge så må man danse bjørnedansen... Den filmen legger jeg IKKE ut her altså!

 

Bjørnen viste seg å være 8-9 år gammel. Det var ei binne uten unger og hun hadde vært ute i hardt vær før med arr flere steder i ansiktet.

 

Hun var relativt mager etter en lang og hard vinter hvor de ikke hadde fått opp skikkelige fettreserver å tære på under dvalen. Hun ble ikke veid så vekt er umulig å anslå. Men bare det å holde hodet hennes opp var tungt nok syntes jeg.

 

Hun ble derimot målt til 6,3 fot, noe som i metrisk system tilsvarer litt over 192 cm fra snute til hale. Ingen liten bjørn altså, spesielt til å være binne.

 

Etter at de obligatoriske bildene var tatt så ble bjørnen vommet og deretter ble den frakta tilbake til campen hvor Jill, kona til Frank, venta på oss med en gratulasjonsdram. Resten av kvelden var bare kos og latter og god middag og masse jakthistorier :wink:

 

Neste dag var det Poacher sin tur til å felle en bjørn og da var opplevelsen komplett!

 

Jeg kommer mer enn gjerne tilbake til Omineca på jakt – jeg har bare positive opplevelser fra turen. Vi ble innlemmet som familiemedlemmer og kunne blitt der enda lenger for å fiske og slappe av om vi hadde lyst til det. Dessverre hadde vi en leiebil som skulle leveres i Vancouver – ellers skulle jeg gjerne blitt noen dager til.

 

BILDE%2013.JPG

Min aller første bjørn – en helt fantastisk opplevelse!

 

Nils-Ole Stubberud har vært super på alle måter – ryddig og ordentlig og rask med å svare på alt vi måtte ha lurt på, så tusen takk til deg for å ha tilrettelagt for en knallflott jaktopplevelse!

 

Jeg er dessuten så utrolig glad for at Poacher spurte om jeg ville bli med ham til Canada på bjørnejakt; det har vært en alldeles fantastisk tur på alle vis. Både selve jaktturen men også opplevelsene vi hadde i Whistler og Vancouver før og etter jakta. Så tusen takk til deg Poacher!

 

 

 

Våpen: Remington 700 kal. 30.06, Fusion 180 grs

Kamera: Nikon D50 m/ diverse linser

Link to comment
Share on other sites

kjempeopplevelse... en opplevelse å lese historien ogå... å for en kjempeflott filmsnutt.... blinkskudd... blir å drømme meg bort her æ sett... e det tillatt med håndvåpen på sånn jakt? hadde vært glimrende hold å skutt med revolver.

 

artig at dokker hadde en flott tur.

 

chopper

Link to comment
Share on other sites

Signe dagen.

Som profet har jeg blitt spurt de siste dagene av flere ( egentlig en.. ) av tilhengerne av den Gyldne kule om hvordan vi forholder oss til medlemmer, eller Pastorer om du vil, som bryter med sølibatet, og omfavner ( :oops: ) det annet kjønn.

Jeg var et øyeblikk i villrede, før jeg satt meg ned med ladeboken og hadde en stille stund.

 

Vit dette;

Når en pastor har levd i ensomhet i en periode som overstiger en middels bane, men ikke lenger enn en slapp omvendt parabol, da kan han gå ut i verden og omvende en ungmøy, og oppnå krum-bane.

Alle hjerter gleder seg etc.

Jeg vil jo på det sterkeste tro at det dreier seg om en forglemmelse at Pilla ikke har blitt presentert med en passelig tittel som passer en gylden pille.

:mrgreen:

 

Ugh.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk morsom lesning, jaktlykke! Imidlertid føler jeg det mangler noe, for at historien skal bli komplett - "bjørnedansen" burde vært vist i sin helhet etter min mening.

 

Kan ikke skjønne annet, en at det må være en utmerket alternativ tidtrøyte for alle oss jegre, sånn frem imot jakta, så en demo burde vært på sin plass, da vi ikke er heeeelt sikre på hvordan dette fenomenet utarter seg...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at dere har hatt en flott tur, og det beste er at dere deler den med oss.

 

Skulle til Canada på bjørnejakt i mai, men et komplisert beinbrudd satte en stopper for det. Nå er planen at det skal bli i september, hvis jeg greier å gå uten krykker da.

 

@chopper. Håndvåpenjakt er ikke lov i Canada, det må nok bli usa hvis du skal jakte svartbjørn.

Link to comment
Share on other sites

Gratulera Jaktlykke! Med svart bjørn og kvit mann :D

flott tur dere hadde, fekk lyst til å reise bort igjen når eg leser om turen dekas. Var i BC I 1993. Men husker alt den dag i dag, som det var i går. sånt glømme ein aldrig :D

 

svein :)

Link to comment
Share on other sites

Så flotte bilder og spennende tekst! :D:D Har vært på ferie og fikk ikke sett bildene før nå...har fått litt info fra jaktlykke da. Gratulerer!!

 

Men :roll::wink:

 

Poach: Tror guiden kan ha sjekket merittene dine, - presisjon på lengre avstander burde være en smal sak for deg.

lykke: etter du fikk nakke-skutt Babylon i en variasjon over skytestillingene "tvekroket-knestående" hadde jeg satt en femmer på at du hadde tatt den bjørnen som ble borte bak bakkekammen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle positive tilbakemeldinger :D

 

Jeg har fått en del spørsmål på PM, velger å svare her i tråden:

Ja, jeg er superfornøyd med Blaser R93, den gjør akkurat det jeg ønsker, kort og kompakt. Holder treffpunkt etter montering uten å måtte skyte inn pånytt. Bare å skru sammen og skyte.

 

Nei, jeg kommer ikke til å delta i enkelte tråder for/mot Blaser, da jeg finner de uinteresante!

Det er alt jeg har å si om den saken!

Link to comment
Share on other sites

Takk for en fin reiseskildring, det får meg til å lengte tilbake på min bjørnejakt høsten 1992. Har lyst å reise over igjen.

 

Og så må jeg gratulere så mye til dere begge to for å ha funnet hverandre. Lykke til videre. :D

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...