Jump to content

Grove Safari-kalibere. Noe for deg?


Rino Hals

Recommended Posts

Vel, ved samme hastigheter som 416 Rigbys, lav trykks standard hastigheter, opererer 416RM med ganske høyt trykk. Rigby har således lades til vesentlig høyere trykk og hasigheter uten at hylsene tar skade av det(har prøvd). Hverken hylse lenden eller patron lengden er forskjellig hos SAAMI for 375HH og 416RM.

Link to comment
Share on other sites

BigHorn:

416 Rem er et kaliber jeg tror har kommet for å bli. Den gjør samme jobb som storebror 416 Rigby fra ei vesentlig mindre hylse. Jeg har skutt med kaliberet og rekylen er helt grei i et våpen som er fornuftig bygget og som har rett vekt.

 

Jeg vil derimot fortelle at jeg har opplevet at et par rifler har vist tegn til trege hevarmsløft. Trykket var vel i grenseland? Dette skjedde i Sør-Afrika og temperaturen var nær 30 varmegrader. Ammunisjonen var i begge tilfeller fabrikkpatroner (husker dessverre ikke hva slags fabrikat).

En bekjent (PH) bruker kaliberet og hadde samme problem men ”lader ned” en tanke og har ikke problemet lenger. (det kan kanskje trekkes sammenligninger mellom 308 og 30-06 her? 308 er satt på spissen ganske ”desperat ladd i forhold til 30-06 ) Uansett er det greit å være obs på at det KAN være problemer i enkelte våpen.

 

Hvis du har lyst på en Sauer i 416 er kaliber 416 Rem det eneste alternativet du har (?) og uansett et godt og fornuftig valg. Alle 416 kalibere er hvis du håndterer rekylen etter min mening et like godt valg og er like allsidig som en 375.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For en flott tråd!

Har i et årstid hatt et m98 prosjekt gående hos børsisen. Egentlig skulle orginal pipa i 30-06 stå i, men etter litt lesing og mye dagdrømming. Ble fristelsen for stor når snapphane solgte 9,3x62 piper til en høyst overkommelig pris. Det jeg imidlertid mangler er stokken. Emne er kjøpt inn og stokklaging påbegynnes så snart kasse og løp er i hus.

Etter å ha lest meg opp på stokk tilpassing står jeg imidlertid igjen med et par spørsmål.

-burde jeg bygge inn cast off for "rask" montering av rifla. Eller bygge den helt rett for bedre rekyl opptak. Sitter med samme problem stillingen når det kommer til stokklengden.

Rifla blir så lett som mulig og med 60cm pipe uten moderne hjelpemidler.

Sikkert litt OT. Men håper noen har synspunkter i saken

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...
-burde jeg bygge inn cast off for "rask" montering av rifla. Eller bygge den helt rett for bedre rekyl opptak. Sitter med samme problem stillingen når det kommer til stokklengden.

 

 

Hei hei.

Det er såpass lenge siden du skrev dette at jeg regner med at rifla allerede er ferdig?

 

Personlig ville jeg absolutt ha fått bygget rifla med cast off og tilpasset deg med gode åpne sikter...

Jeg ser ingen grunn til ikke å tilpasse rifla så den passer deg "som hånd i hanske" og du vil slik jeg ser det hverken tjene eler tape noe på dette da en 9,3 rekylmessig i utgangspunktet er en mild patron.

 

Jeg håper virkelig at du poster et bilde eller to av rifla :)

Link to comment
Share on other sites

Stokken er i produksjon i kjellern. blir ikke cast off men litt pitch og tå ut: Det er heller ikke noe dropp i i helene da det bare blir kikkert alla 1-4x24 på børsa. Ligger noen bilder og litt tekst lengst ned i tråden selvgjort er velgjort. Skal legge ut bilde her om børsa holder god nok standar:)

 

Ellers takk for fin tråd!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Så på jakken, og den kan sikkert være bra den.

Men kom til å tenke på de gangene jeg har vært i Afrika på jakt. Kanskje noen ganger tidlig på morgenen, kunne det vært bruk for den, men for det meste har det vært mer en nok med en t-skjorte. Tror personlig jeg ville dødd av heteslag skulle jeg gått med jakke på jakt i Afrika.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...