Jump to content

"Norsk" jakt i Namibia


cayetano

Recommended Posts

Hei!

Før jeg dro til Namibia og Khomas Highland i fjor sammen med mine to sønner og to kompiser, hadde jeg vært på jakt tre ganger i Sør-Afrika og en gang i Namibia (Kalkfeldt-området). Alle disse tidligere jaktturene var kjøpt via etablerte og seriøse arrangører, men selve jakten foregikk på jaktfarmer med høye gjerder og regulert, innkjøpt viltbestand. Dette var for så vidt OK, men er ikke det som jeg forbinder med selve Afrika-drømmen.

 

Vi fant Khomas Highland Hunting direkte på Internet, og det som fristet var først og fremst lovnaden om jakt på frittgående vilt.

 

Vi hadde ikke forhåndsbooket noe vilt, men ønsket å «ta en dag om gangen». Det eneste vi visste var at vi skulle ha en Hartmann’s Zebra (fjell-zebra) hver.

 

For å gjøre en lang og god historie kort:

 

Vi hadde et fantastisk opphold på Farm Heusis som gården heter. Philip Hennings og faren Dietmar er et godt vertskap. Helt vanlige hardt arbeidende mennesker som driver gårdsbruk og jakt langt ute i bushen. Philip tar seg av jakten og Dietmar styrer gårdsdriften. Her føler man seg hjemme. God mat, behagelig innkvartering og seriøst jaktopplegg. Det var ikke noe press eller mas om å skyte mest mulig dyr. Alt var opp til den enkelte. Det var ingen andre jegere på farmen da vi var der, og det var bra. Men det er ikke noe problem å være 6-8 jegere der samtidig. Philip leier inn flere PH’er avhengig av antall jegere og jaktopplegg (1:1 eller 2:1).

 

Selve jakten var akkurat slik som jeg har drømt om: 100% frittgående vilt som ikke tilhører noen spesiell farmer!! Philip er en ung men likevel svært dyktig PH som gjør alt han kan for at oppholdet og jakten skal bli best mulig. Jakten legges opp slik at man bruker mye tid til fots når man er ute i terrenget, men dette kan justeres avhengig av personlige ønsker og fysisk form. Og selvfølgelig er det mest fysisk krevende når man jakter kudu og zebra oppe i høylandet. Men for en normal norsk jeger er ikke dette noe problem.

 

Vi fikk alle vår fjell-zebra og i tillegg ble det warthog, oryx, red hartebeest, springbukk osv. Ingen av oss var ute etter kudu denne gangen, men vi var på skuddhold av flere svære kudu-bukker mens vi jaktet zebra. Neste gang blir det kudu!

 

Jeg og mine jaktvenner har forsøkt å finne den Afrika-jakten vi liker i flere år, men har ikke lykkes

før vi var i Namibia hos Philip Hennings. Nå er det ikke snakk om å lure på hvor vi skal neste gang! Vi er allerede i gang med planleggingen av neste tur, men må spare litt penger først!

 

For deg som lurer på en real Afrika-jakt: Sjekk Khomas Highland Hunting’ hjemmeside nærmere på følgende link: https://khomas-highland-hunting.com/ind ... rvice.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ta gjerne kontakt dersom du ønsker mer info:

 

Mail: nils-egil.endresen@erametgroup.com

Mobil: 99230469

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med en fin jaktoplevelse. Det forlenger livet.

Namibia er et utrolig land egentlig. Lite folk og store vidder (farmer), med god plass og ville dyr.

Jeg så litt på Websiden, men jeg ble ikke imponert over prisene for å si det mildt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du deler!

Alltid kjekt med info og fortellinger fra jakt i Afrika. :-D Spesielt Mountain zebra er jo aldri så lite fristende :-)

Savner litt bilder fra turen. Outfitterns reklamebilder er greit, mens syns det er stas å se jegernes egne bilder å :-)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen etter vil jeg si. :D Jeg har aldri snudd meg tilbake etter å ha funnet Namibia som jaktland for fem år siden. For vanlige lommebøker er Namibia det beste jaktlandet i Afrika etter min mening. Sør-Afrika er rett nok noe større, men har hele ca 50 mill innb. Namibia er nesten tre ganger så stort som Norge og har bare ca 2 mill innbyggere. Mao. er det fortsatt mye villmark og free range jakt, altså jakt på frittgående dyr utenfor hegn.

 

Shona tilbyr free range jakt på fire egne jaktområder, både sør og nord for Windhoek. På onsdag reiser vi åtte jegere nedover for å feire påsken uten ski, men med børser og mye ammunisjon. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Jake!

Ja, Namibia er som du påpeker et flott og spennende jaktland på alle måter! Når du nevner dette med pris, så er selvfølgelig det et vesentlig moment for oss "vanlige dødelige", men det spørs alltid hva en sammenligner med. For meg er det viktig å vurdere verdien i forhold til den totale jaktopplevelsen man sitter igjen med, selvfølgelig innenfor fornuftens grenser. Men jeg har stor forståelse for at kjennetegnet på en god og vellykket jakt er forskjellig fra person til person.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun 1 tur på jakt/fiske i Namibia og det er ett flott jaktland.At Namibia er billigre kan diskuteres det kommer an på hva som skal jaktes.Sa har ca 40% flere jaktbare arter som er naturlig tilhørende der.Ja mye jakt på lowfence farmer i Namibia men, det begynner å bli mye highfence i enkelte områder.Jakter man på en mega diger farm i Namibia eller Sa er nok følesen den samme av fri natur og fri jakt. Jeg skal tilbake til Namibia før eller siden men for meg er det SA som gjelder etter at jeg fant drømmefarmen på +5000000 mål

Link to comment
Share on other sites

Har kun jaktet en gang i SA, på Driefontein, i Natal, med Gangeni Safaris. Nydelig plass, og ein super opplevelse. Fikk skutt ein zebra, ein Red Hartebeest, ein Mountain Reedbuck og ein Kudu. Skal definitivt tilbake til Afrika fleire ganger.

 

Jeg skal tilbake til Namibia før eller siden men for meg er det SA som gjelder etter at jeg fant drømmefarmen på +5000000 mål

 

Hvilken farm er dette @donner?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg hadde noen fine år i Sør-Sudan som barn og fikk der smake på hvordan det er å jakte i Afrika på gamlemåten (Finnes ikke gjerder der, for å si det sånn :-). Har deretter vært både i Namibia og SA flere ganger.

For meg har jakten i Sør Afrika (Eastern Cape) vært mye mer krevende, og spennende en de gangene jeg har vært i Namibia. Det har nok mest å gjøre med terrenget som er mer frodig, tett og kupert i Eastern Cape. I Namibia ble jeg også hele tiden pushet på at jeg skulle skyte fra bilen (Noe som ikke skulle falle meg inn). Det har jeg aldri opplevd i Sør Afrika.. Så det handler nok til syvende og sist mye om hvilket område du jakter i og ikke minst hvilket selskap du jakter med.

 

Du har helt sikkert funnet en perle av en plass, og ingenting er bedre en når det klaffer :-)

Link to comment
Share on other sites

MIne første Afrikaturer gikk til Kwalata Wildernes, der jaktet vi fjellene i Limpopo i store områder, Første gangen min der var området på ca 400000 mål etter noen år, og arveoppgjør osv så har dette krympet til ca 200000 mål alikevel stort nok for meg til å få følelsen av å jakte i et fritt område, ett Norsk elgterreng ligger vel på ca 30000 mål som en sammenligning,

 

Reiste så til Kwazulu fikk en helt annen biotop og mye mindre jaktområder, ja så små at jeg fikk følelsen av hegnjakt.

I Namibia fikk vi jakte i ett 50000 mål stort område med muligheter til å flytte rundt til andre farmer, den siste gangen jaktet vi på grensen til Etosha ja parkgjerdet dannet grensen i ene enden ellers var det uendelig med lowfenced area, der fikk jeg opplevelsen av jakt slik jakt skal være, Spore og jakte Eland til fots, dette ga meg den ultimate opplevelsen av jakt, og friter til gjentakelse.

Jakt fra bil er ikke i nærheten av hva man kan kalle jakt, er det for å samle mest mulig trofeer, eller er dette den ultimate jaktopplevelsen, jeg tror ikke jeg ville valgt den løsningen selv om jeg hadde sittet i rullestol.

Har en artig DVD som jeg fikk fra noen på kammeret for noen år siden hvor den bolde jeger skyter dyr med plastmerke i øret med anlegg på takrailen, sikkert et fint minne å sitte se på henger der på veggen, håper det ble stoppet ut med merket i øret...

 

Litt digresjon var dette.

Tror nok man skal være veldig selektiv når man bestemmer seg for jaktområde og outfitter.

Det er garantert svært mange seriøse og meget dyktige outfittere, men det er jaggu like mange om ikke flere useriøse, så sjekk referanser.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

" I Namibia ble jeg også hele tiden pushet på at jeg skulle skyte fra bilen (Noe som ikke skulle falle meg inn). Det har jeg aldri opplevd i Sør Afrika.. Så det handler nok til syvende og sist mye om hvilket område du jakter i og ikke minst hvilket selskap du jakter med."

Mine erfaringer er de stikk motsatte, vi ble oppfordret til å skyte både sebra, waterbuck og Steenbuck fra bil i Sør Afrika da det det skulle være nær umulig å komme inn på skuddhold til fots.

På min ene jakttur i Namibia ble det gjort klinkende klart at det eneste vi skjøt fra bil var sjakal, ellers var det smygjakt og postjakt som gjaldt.

Har inntrykk av at det er mer akseptabelt å skyte fra bil i Sør Afrika enn det vi nordmenn kanskje liker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...