Jump to content

Vakjakt på villsvin i Sverige - hvem anbefales?


Kiwi

Recommended Posts

Vurderer en tur på vakjakt på villsvin i Sverige januar/Februar.

 

Har medlemmene noen anbefalinger?

 

Ser for meg at det er vak på foringsplasser. Ønsker da selvfølgelig å dra et sted der det faktisk finnes villsvin..

 

Trenger ikke sitte varmt, litt av sjarmen er vel å kle seg godt og slik motstå kulden (får så mye fint jakttøy nå om dagen… :D), samt at jeg kommer til å stole på god optikk fremfor opplyst plass..

Link to comment
Share on other sites

Jakter privat i Skåne, har vært nede i februar, juni og oktober i år. Jakter annet vilt også, i tillegg til svin.

Februar er absolutt å anbefale. En skulle tro det var mørkt, men samtidig er alt løvet borte fra trærne. Så hvis du bare får litt måne, er det fint skytelys, ingenting som hindrer månelyset.

Sveiobonden arrangerer turer nedover, har ikke personlig kjennskap til hans terreng, men ser han legger ut noen bilder. Du finner han med Google eller på Face.

Har ikke noen linker, men det er mange som selger jakt i Sverige, så bruk nettet !

 

Godt tøy, ja. Jeg pleier også ha med noen sånne varmeposer som en åpner. De kan legges i lommer, i støvlene, overalt.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra å få for å holde varmen, men sørg for at du ikke har med deg noe som lager lyd ! Jeg fikk to stykker i juni, men han ordentlig svære fikk jeg ikke.

Han nærmet seg plassen "bakfra", og sto lenge UNDER meg, utenat jeg hørte han. Plutselig hørte jeg et snøft under meg, da hadde han fått lukta mi.

Du får ikke med deg lyddemper til Sverige, uansett hva noen måtte mene om det. Jeg vil råde deg til å bruke elektroniske hørselvern, skru dem opp, og du kan komme til å høre mye artig.

Mange klager over vind osv i elektroniske hørselvern. Jeg bruker MSA Supreme Pro-X. Dyre ja, men du får det igjen i lydkvalitet.

De største svina lager som regel ikke mye lyd, og det er vanskelig å høre med menneskeører.

 

 

Når det er sagt, så er de beste matdyra rundt 50 - 70 kg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...