Jump to content

Limpopo og EC 2014


Fanten

Recommended Posts

 Ny tur til SA er unnagjort. Opplegget for min del var som følger: først 5 dager i Hoedspruit, Limpopo, for å jakte bøffelku og kanskje en Nyala med Truls. Deretter tilbake til Joburg for møte Stubberud, videre til Port Elizabeth, for så å ende opp på Wolfs Crag. Wolfs Crag er en farm mellom Port Alfred og Grahamstown. Her skulle vi jakte i 5 dager og på min ønskeliste sto Blue Duiker, Grysbok og Caracal.

 

Etter å ha plukket opp Truls på veien, var vi klare for avreise lørdag 13.9. fra Gardemoen. Flyturen med Swiss Air via Zurich gikk som alltid knirkefritt. Tross kort transit ankom både vi og våpen/bagasje samtidig i Joburg. I 16-tida ankom vi Hoedspruit og fikk innstallert oss.

 

4. dagen fikk både Truls og jeg vår bøffel. De tre første dagene jaktet vi et terreng der bøflene var særdeles lettbeinte og tok avgårde for det minste. Forklaringen fikk vi på ettermiddagen den 3. dagen da vi gikk på to løver. Dermed ble det et annet terreng og vi fikk begge våre kuer før lunsj.

78099660da7c52ca84fa72c6b7f46513_zpsa1cbfed4.jpg

995771c0e4b27c10c8e3ae64d40994a9_zps0221af62.jpg

På dag 2 skjøt jeg også en pen Waterbuck.

841214d19f2301b4f07359d3e10a5b9e_zps4721d816.jpg

 

På lørdag 20. september bar det tilbake til Joburg, hvor det ble farvel med Truls. Han skulle hjem og forberede elgjakta. I påvente av Stubberuds ankomst, ble det en hotellnatt på meg. På søndag møtte jeg Stubberud i ankomsthallen på O.R. Tambo og ferden gikk videre til Port Elizabeth for å jakte videre i Eastern Cape. Utpå ettermiddagen på søndag ankom vi farmen Wolf's Crag, som ligger mellom Port Alfred og Grahamstown. Her skulle det jaktes små antiloper og Caracal.

Vi startet på mandag med hundejakt etter Blue Duiker. Etter 2-3 drev kom min mulighet.

Blue Duiker felt for en beagle i Sør-Afrika.

2b0777e683f261b3ea490f393f00163a_zps9371477f.jpg

Tirsdag ettermiddag forsøkte jeg meg på Mountain Reebok og etter 1 times sniking i åssiden, kom jeg på skuddhold av denne.

b9e18ce0153f33d6e21b3ccce2eaed52_zps789bd4b7.jpg

Onsdag ble det mye stang ut for meg og ingen dyr felt. Men torsdagen ble desto mer vellykket. Ut 5:30 for å se etter Caracal og det varte ikke lenge før hundene til den erfarne rovdyrjegeren Jeff hadde fått ut katta. Etter litt fikk vi beskjed at den hadde gått i tre, og vi startet ansmygningen. Katta forholdt seg rolig i treet til jeg var framme og resten ble nesten for enkelt.

8f49cb0a12759d79279af3693866fa10_zps1ec48f65.jpg

105301b5f334ec188a54772ba37ce024_zps0096dc85.jpg

Hver kveld hadde vi vært ute for å se etter Grysbok, men hadde enda ikke sett en eneste. I dag skulle vi forsøke et annet terreng og med ett gikk alt så mye bedre.

efc483f94e6138e49fd89b14865206f6_zps8a68bde3.jpg

Fredag tok vi det litt rolig. Vi var vel egentlig mer enn fornøyd både jeg og Stubberud. Men på ettermiddagen tok jaktlysten overhånd og jeg ville ut å prøve på Blesbok.

Og det gikk jo bra...

9e79ee93d22b466f194b050b8bf6291e_zpsb772a10a.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjekt å lese :D Min første Afrikatur var akkuratt til Wolfs crag.Flott plass med fine folk.Hadde broren til Glenn som guide når eg var der.Preparanten eg brukte til dei dyra eg jakta var Karoo taxidermy,å dei er vel dei eg er mest fornøgd med når det gjeld arbeidet som blir utført.For,det har nemligt blitt mage fleire turar enn den første i 2008 :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Artig å høre Carlsen. Og helt enig, folka var meget hyggelige. Glenn var kun med oss et par dager pga jobb, men vi hadde to meget hyggelige PH'er. Jeg har også brukt Karoo Taxidermi tidligere og nøler ikke med å bruke de igjen.

 

Glemte å nevne noe om våpen, men de fleste dyrene ble felt med min Sako 75 i 6,5x55 og 156 gr Oryx. Unntakene var, selvfølgelig, bøffelen, Blue Duikeren og Caracalen. På bøffelen lånte jeg Truls' Sako 75 i 375 H&H med 300 gr Barnes TSX. På Caracalen og Blue Duikern brukte jeg ei lånt hagle.

Link to comment
Share on other sites

Møte Ivar i Johannesburg uten rifle. Da air france nektet å ta den med, grunn veide over 5 kilo. Kunne ikke vei mere en 5 kilo inkl. koffert :roll: Alltid noe nytt, og alltid innsjekkings personnel med egne ideer og regler. Kort fortalt rifla blei igjen hjemme, men lånevåpena på farmen var greie så det gikk bra.

 

Noen flere bilder fra turen.

 

rmi9a0.jpg

 

2j2t0n4.jpg

 

309n02p.jpg

 

m9505s.jpg

 

... og endelig en duiker

 

242zzuc.jpg

 

2j2j9xv.jpg

 

... to fine RW Cape Grysbuck

 

2nhotpe.jpg

 

195dw6.jpg

 

... pjuskte jeger og katt. Kraftig regn og tordenvær på onsdagen.

 

1ew65t.jpg

 

Takk for turen Fanten!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer masse med fine trofeer gutter og takk for at dere deler med oss. Det måtte vel også være en høydare Nils-Ole at du / dere fikk klaff på disse rimelig gode / vanskelige arter, hos vår gode partner Wolfs Crag Safaris i Eastern Cape, og når du også attpåtil var den heldige og vandt opphold + noen arter med oss, ved loddtrekning på Villmarksmessen i mars 2014 på Lillestrøm. Vi er meget happy med at du lykkes og for at du roser vår partner for et godt opplegg. Slik omtale er alltid hyggelig når det kommer fra erfarne Afrikajegere.

 

Vi lager selvfølgelig også flere slike arrangementer til Wolfs Crag, hvis noen skulle ønske dette :-)

Link to comment
Share on other sites

Vi kosa oss og hadde en fin tur, LB sine connections i EC er ikke vanskelig å anbefale. Blir prisen justert til riktig nivå..... GOOO! ( Må pressisere at det ikke er LB sine priser jeg tenker på, men prisene for små antiloper i EC generelt.)

 

Vanskelig og finere, mere spennende jakt i SA på de artene vi var ute etter finnes ikke.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...