Jump to content

Er vi som jakter i utlandet blitt pariaer?


Wolverine67

Recommended Posts

Jeg hadde en nydelig Slow moose i forrige uke, himmelsk godt :D

 

På jaktfarmene driver man business, ingen tvil om det.

Men det lille jeg har sett i Sør Afrika (grønnskolling med kun to turer) er at størrelsen på disse farmene kan variere noe enormt.

Det at det slippes ut "halvtamme dyr" dagen før jegerne ankommer er en påstand som jeg hverken kan avkrefte eller bekrefte.

At det forekommer i gitte tilfeller skal man ikke se bort ifra.

 

 

 

Imidlertid opplevde ikke jeg noe slikt, og viltet var, ja...villt, og slettes ikke lett å komme på skuddhold av.

For min del var det utfordrende og spennende jakt, en gammel drøm som ble realisert.

Har man forventninger om safari ala Hemingway & co blir man nok ikke bare skuffet, men totalt sønderknust.

Og det burde etthvert noenlunde oppegående menneske ha skjønt for mange år siden

Myndighetene har forøvrig krav til at viltfarmene skal være inngjerdet da de ikke ønsker miks mellom kveg og geit/sauer og vilt på grunn av sykdomsfare.

 

På turen til Namibia derimot, var det jakt på store farmer hvor viltet kom og gikk som det ville.

Det eneste gjerdet vi så var grensa mot Ethosa nasjonalpark.

Alikevel var det masse dyr, og grunnen er vel at dette er business, hvert eneste ett representerer kronasje til landeier og alle de andre som deltar på jakten.

 

Derfor er det i alles interesse (ikke minst på regjeringsplan) at viltet blir tatt vare på med tanke på å forhindre tjuvjakt, og ikke minst praktisere rettet avskyting med de eldste hanndyra som primærmål.

Driver en slik "kultivering" gir det tydeligvis også resultater.

 

Alt dette ligger tilgjengelig på nett om en gidder å lese seg opp.

Jeg tror jeg melder meg av her og nå.

Jeg har hatt mine tre flotte jaktturer til Sør Afrika og Namibia, kanskje kan det bli en til før de henter meg (hvem det nå måtte bli).

Trofeene mine er gode minner som betyr mye for meg, hva andre har av forestillinger om dette kan jeg bare ikke ta innover meg.

Det er ihvertfall ikke det samme som å gå på horehus, bare så det er sagt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser dette med utstetting av vilt tas opp gang på gang !Det forekommer på små farmer ja helt sikkert men, på store farmer forekommer dette ikke i særlig grad da det er naturlig uttak av hva som kan skytes (trofeer) på de fleste store farmer skytes det også mye hunndyr og dårlige trofeer (culling) vi jakter på en 350000 mål stor farm og her settes det ikke ut vilt og det tas bare ut ett visst anntall trofeer pr sesong som farmen produserer naturlig.På gode år så har omtrent allt av hunndyr kalver her og det produseres for mange dyr slik at det må tas ut Biltong dyr....Det er skrevet mye om put and take farmer og ja det forekommer men ikke i så storgrad som enkelte påstår eller tror :wink: Vilttettheten dernede er enorm og dette gjør også at det kan vøre enkelt å få mange arter på en tur!!meen kjenner også folk som jaktet på kudu som brukte 1 uke på å få en skikkelig en :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser jo at dette med vilttettheten stadig trekkes i tvil og spørsmålet om utsetting kommer opp. De fleste viltfarmer har på et eller annet tidspunkt satt ut dyr. Men det er jo gjort i den hensikt å øke artsantallet, ev. å unngå innavl. Men at bestefaren til den kuduoksen du skyter var satt ut for 10 år siden, kan da umulig være noe argument. Her er ei side om viltfarming oa.

 

http://wildliferanching.com/content/wildlife-and-game-ranching-south-africa

Link to comment
Share on other sites

Grisen i Sverige er spredd med utsettinger.Det samme kommer til å skje i Norge etterhvert.All jakt på villsvin i Norge og Sverige kan vi godt si kommer av utsettinger.Det kan vi også si om lavlandsprøver og lavlandsjakt med fuglehunder.Hver eneste fasan og rapphøne kommer fra utsettinger.Så det forekommer i Norge også.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men forsåvidt i sammenheng:

Når en reiser blir det uvilkårlig diskutert jakt, jaktmetoder, våpen osv med de lokale outfittere og PH.

I den sammenhengen kom det frem fra de fleste jeg pratet med at jaktkultur "kan" være svært forskjellig hos jegere fra USA, kontra Skandinavia og Tyskland (det var dette som ble nevnt som eksempel).

 

Det var ikke uvanlig at amerikanerne var sterkt fokusert på trofestørrelse og nærmest "bestillte" det de ville ha.

I slike situasjoner hendte det at profitthungrige outfittere utplassere trofedyret like før jegeren ankom.

Sable og stor kudu med ekstremt vidde ble nevnt.

Flere ganger ble begrepet "Fat American" i negativ kontext nevnt, men de innrømmet også at de var avhengig av dollaren deres.

 

 

Skandinaver og tyskere hadde en helt annen jaktkultur.

De var villig til å jakte hardt, var mye mere kritisk til å ta sjanser på tvilsomme skudd, og hadde generellt bedre kondisjon med tanke på lange dager i bushen.

De var også stort sett bedre skyttere og ikke så hysterisk opptatt av trofestørrelse.

En god jaktopplevelse betydde svært mye for disse ble det sagt, og det var ikke så mye "high five" med roping og hyling etter et godt skudd.

Nordeuropeiske jegers lynne var også mere likt deres eget ettersom de nedstammet fra boere, tyske kolonister og engelskmenn.

 

Spanjoler ble sett på som meget skyteglade som fyrte løs på det meste som beveget seg.

Spesiellt gjaldt dette vortesvin, hvor de la flatt alt de så uansett om det var hunndyr, unger eller galter.

Igjen...en får ta dette med ei klype salt, men uten tvil var det en del gjengse oppfatninger når det gjaldt de jegerne de fikk på besøk.

 

Flotteste opplevelsen i Sør Afrika var utvilsomt å smygjakte langs Limpopo River etter bushbuck og waterbuck.

Disse kom og gikk etter eget forgodtbefinnende over elva fra Botswana.

Namibia med sine koppies og store åpne områder var vel egentlig toppen.

Der jeg jaktet var det langt mellom bosettningene og en fikk virkelig følelsen av å jakte i urørt afrikansk natur.

Området var også såkalt Dangerous Game Area, da de hadde både elefanter, leopard og løve som trakk gjennom til tider.

Satte litt krydder på tilværelsen når en ikke visst hva som ventet en rundt neste koppie.

 

En får bare håpe at det fortsatt i mange år kan gå an å reise til Afrika på jakt.

Ikke bare på grunn av en flott opplevelse, men også fordi at jaktindustrien slik den praktiseres i dag, opprettholder store mengder verdifullt vilt som ellers ville blitt sett på som skadedyr og som ville blitt tatt ut med det som var for hånden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gode innlegg som jeg er helt enig i seawolf.

 

Jeg var selv og jakter i 12 dager i Sør Afrika ifjor.

Jeg smygjakter med bue på terreng som det vanligvis bare ble jaktet med rifle på, og jeg fikk "kun" 4 dyr på de 12 jaktdagene.

 

Tror faktisk at jeg rimelig greit skulle klart å skyte flere rådyr enn 4 på terrenget jeg har i Sverige på 12 jaktdager, om buejakt hadde vært lovlig der.

 

Så enten er ikke afrikejakt så enkelt som mange vil ha det til, eller så er jeg en sinnsykt dårlig jeger.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel også føye til at jaktindustrien i disse landene representerer mange og ikke minst sikre og gode abeidsplasser for de svarte (går ut fra at det fortsatt er lov å kalle de det?)

 

For mange er dette det eneste de kan, og fototurismen og kvegfarming gir ikke på langt nær så mange arbeidsplasser.

Leste et sted at i Botswana har masse lokale nå blitt uten arbeid etter at jakt på statens grunn er blitt forbudt, det finns ikke alternativer.

 

I tillegg representerer kjøttet fra jaktindustrien store mengder proteinrik mat som tilflyter det lokale markedet.

Men ifølge Diesneydoktrinen og de store dyrevernorganisasjonene virker det som om dyr er mer verdt enn mennesker....

Og vi har jo våre medløpere her på kammeret også som benytter enhver anledning til å rakke ned på denne såkalte hegn/put and take-jakten.

De går jo ekstremistenes ærend uten kanskje å være klar over det ?

Link to comment
Share on other sites

Er vi som jakter i utlandet blitt pariaer?

 

Ja tror det, og tror at dette vil forsterkers i de sosiale medier's sin ånd! Det finske fjernsynsteateres tid er forbi.

 

Alle vil alle vel, uten å tenke på hva som er vel for noe som helst! Liker ikke det døde dyre som jegeren poserer med, liker det bilde av den flotte elefaten (med teksten under støtt PETA, som de ikke vet hva er en gang.) , liker ikke blod flekkene på det bilde av den reven som en stolt jeger lokket inn. ( som drepte 2 rådyrkje i går kveld ) sånn har det blitt.........

 

Når vi jegerne i tillegg er en av de mest u homogene gruppene på kloden så......... JA.

 

Ser amerikanerne blir angrepet som gruppe ovenfor (igjen), jakta ibex i spania for en par år siden, PH vi hadde har en totalt annen virkelighets oppfattning en det Seawolf har hørt rundt leier båler på noen av sine turer. Amerikanske jegere kom med enkele rifler og kikkerter med liten forstørrelse og traff alt de sikta på helt ut til 400 yards, mens europere og spesielet russere var udulige skyttere på hold over 250 yards. Dessuten kom russerne med rifler og kikkerter som var overdimensjonerte og ikke formålstjenelige. Amerikanerne var rolige og lite brauteende i forhold til de russiske jegerne han hadde på jakt.

 

De nordiske jegerne var vel sånn passe greie, men hva kunne han si som hadde nordiske jegere som var på jakt :mrgreen:

 

Eller så sier jeg helt enig med Seawolf og Norwegianwoods jakta i Afrika er som jakt alle andre steder. Noen ganger lett andre ganger umulig. Har hatt noen turer for å felle en common duiker nå, men ennå ikke skjedd.... :winke1: Prøver igjen i sept. (Når selektiviteten setter inn og du ikke lenger har 50 arter å jakte på, så er afrika som alle andre plasser, om ikke verre. I hvertfall min erfaring så langt.)

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kloke ord Nils-Ole, men bare for ordens skyld; det jeg nevnte om amerikanere og spanjoler var ikke mine ord.

Dette var ting som kom opp rundt camp fire om kvelden fra de lokale.

Det var deres erfaring når det gjalt afrikajegere fra USA kontra nordeuropa som kom til uttrykk.

 

Og som du sier, vi er en veldig uhomogen gruppe som det nok ikke går å henge kun en merkelapp på.

Jeg har jaktet med amerikanere (buejegere), en candier, briter, irer, tyskere, en australiener, og en islending.

Ingen av de utmerket seg på noen måte i den ene eller den andre retningen, de var stort sett veldig trivelige og greie folk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Synes det er synd at noen menneske bevisst putter oss jegere i båser sammen med krypskyttere og dyremishandlere. Tross alt er det jegerne som har reddet viltet i f.eks Afrika, ikke hverken WAF eller noen andre internasjonal organisasjon har hjelpet viltet til å bli en bærekraftig bestand etter mange år med geriljakriger og krypskytteri. Jegerne bidrar økonomisk slik at Farmere kan kontrollere utviklingen av landbruk og bestand. Kjøttet blir fordelt og bestanden regulert.

Selv om jeg aldri har vært noen trofejeger, så forstår og respekterer jeg andres interesser rundt akkurat dette. Men det er kanskje fordi jeg har fulgt med i timen !?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvorfor bry seg om hva jaktmotstanderne mener og sier ! Jeg er trofejeger og reiser stort sett utenlands for å drive trofejakt- jeg har gode trofe av de fleste norske artene og da blir utfordringen å jakte arter jeg ikke har fra før. Trofejakt er i en del land en SVÆRT viktig inntektskilde både for landeiere, arbeidere, preparanter og transportbransjen. Hva er så galt med det ? I de land hvor det drives trofejakt har faktisk viltet en verdi og landeierne er opptatt av å drive viltpleie i stor stil. Vanningshull sikres jevn tilgang av nytt vann og områder svis av for å bedre beiteforhold. Dette medfører at viltet har gode livsbetingelser og potensiale for å gi gode trofeer. Mange av gårdene jeg har jakta på var tidligere kveg eller sauefarmer, tamdyra har måttet vike plassen for ville dyr og tamdyra skulle jo endt opp i ei gryte til slutt de og.

Jaktmotstanderne bruker bevisst feilinformasjon om at trofejakt er med på å ødelegge viltbestander og ikke minst være med på å utrydde truede dyrearter. Til tross for at det er det stikk motsatte som er tilfellet- Sør Afrika og Namibia er skoleeksempel på dette, begge land hadde en heller laber vilttetthet for 40 år siden, men har i dag en vilttetthet og artsvariasjon uten sidestykke. Dette gir også økonomiske muligheter for å holde utrydningstruede dyr. At det fra tid til annen skyte gamle dyr ser jeg som forholdsvis problemfritt.

I USA var Texas et eldorado for det som kaltes exotic game farms. Mange farmer byttet ut tradisjonell gårdsdrift med både afrikanske og dyr fra andre steder på kloden. En del av disse var truede dyrearter. Dyra gikk fritt på store landområder og de ble jakta på- trofejakt. Dette klarte "dyrevernerne " å et forbud mot. Dette medfører at gårdeierne fjerner disse dyra og stater opp med tradisjonell gårdsdrift igjen. Her hadde man altså muligheten for å bevare truede dyr som levde så "vilt" som det er mulig, de var såpass ville at de med letthet kunne settes ut i sitt naturlige habitat, men den gang ei. Dyreparker skal visstnok ivareta rollen men å redde utrydningstruede dyr, men hvilke dyr klarer å overleve i naturen når de er vant med å leve i en liten innhegning å bli foret 2 ganger daglig? Jeg bare spør...

Jeg flasher ikke trofeene mine på sosiale media som facebook. Men de henger pent på alle tilgjengelige vegger og ledig gulvplass, noen reagerer negativt, men ikke mange. Unger er stort sett nysgjerrige og syntes det er interessant såfremt de får en skikkelig forklaring på hva dette er, men foreldrene er ofte mer skeptiske. Who cares, det er mitt hus og så lenge det er ok for familien som bor i huset er det det enste som betyr noe for meg.

Jeg vil ALDRI kalle meg en paria, hva andre måtte finne på å kalle meg interesserer meg midt i ryggen !

Såkalte dyrevernere vil man aldri klare å overbevise om at jegere er noen av de som er mest opptatt av dyre og naturvern. Hele vårt eksistensgrunnlag som jegere avhenger at det er et naturlig overskudd å høste av og en natur som tilfredstiller dyras behov.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...