Jump to content

Sikteoppsett for open rifle


Recommended Posts

Swarovski Z6i 1-6 i en solid montasje, eks spuhr eller larue.

Evt ett rødpunktsikte på siden for å slippe å justere forstørrelsen ved skifte mellom nære og fjerne skiver.

 

Dette er det beste oppsettet du kan ha i dag mtp synsfelt, vekt og kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med Vortex HD 1-6 mot Swaro 1-6 er ca 4m mindre synsfelt på 6x og 275g høyere vekt.

Den ekstra vekten er meget merkbar på en racing AR15.

Nå får man Swaro 1-6 med BRX retikkel slik at man får streker i retiklet man kan forlegge med om ønskelig.

Men siden man sjelden/aldri skyter på lenger hold enn 300m i IPSC fungerer swaro sitt LD-i retikkel utmerket.

Det forstyrrer også siktebildet mindre enn retikkel med forleggingsmerker.

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke kjøp fast forstørrelse. Det kommer du til å angre på kjapt. Det skytes på avstander fra 2 til 300-400 meter, så du vil ha muligheten til å justere. Du har ikke nevnt noe om hvilken pris du er villig til å gi. Rimelige sikter blir gjerne 1-4 eller 1,25-4, mens kjøper du skikkelige saker går de gjerne til 6. Mange vil si at 4 holder, men du blir glad i 6x på de skikkelig lange holdene. Jeg vil uansett anbefale at du går for en ekte 1x.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere her som anbefaler Swaro, og det er en knallkikkert. Har selv Kahles K16, men denne tror jeg det kan bli vankelig å få tak i fremover. Ellers har du Leica Magnus. Fantastisk sikte dette også. Ingen av de ovennevnte er gratis, men det beste er aldri det....

Moro at det blir på en HK :D . Har en selv(MR308). Men forbered deg på å få høre fra proffene at du ikke må kjøpe den. Du blir nemlig ikke norgesmester med en slik...

Link to comment
Share on other sites

Leica er i følge en sikker kilde litt dårlige på kantskarphet, dette er observert ved direkte sammenligning med Z6i. I tillegg så slår den seg vel av når du legger den på siden, så om du ikke får deaktivert den funksjonen vil jeg si det er ganske ubrukelig til vårt formål.

Det jeg mener fungerer best for øyeblikket er Z6i 1-6 LDI og siderødpunkt. Noen synes det er like greit å skru opp og ned på zoom, men jeg foretrekker å ha muligheten til å veksle fort mellom forstørrelse og ikkeforstørrelse. Frem til 2013 sesongen så tenkte jeg også det var greit nok å forlegge i høyden på langhold, men har innsett nå at klikkjustering er det beste alternativet. Dvs. jeg er innskutt på 200, også skrur jeg på kikkerten på avstander over det. Særlig over 300 er kulefallet såpass kraftig at man får bedre kontroll med å være skrudd rett inn om man f.eks skal skyte på 300 eller 340 meter.

 

Og det er sikkert ikke umulig å bli norgesmester med mr223, men jeg ville ikke gjort det noe vanskeligere for meg selv enn nødvendig ved å kjøpe stempelbørse.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt mye bra om Vortex, men aldri at det er bedre enn Swarovski ;)

 

Jeg skøyt med Trijicon 1-4 de første to årene og det fungerte helt fint, men når jeg skulle kjøpe det beste i fjor så kjøpte jeg det som er alment kjent som det beste kikkertsiktet til dynamisk for øyeblikket, og har selvsagt ikke angret.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal jeg gå for en z6i fremfor en Vortex Razor? Vortexen er jo betydelig billigere.

 

Det vis du ikke klarer og løfte de ekstra gramma som Vortex'n veier ;)

Men fra spøk til revolver....

Bruker selv en Razor og er kjempefornøyd med denne. har sett disse opp mot hvarandre og føler ikke Z6I er så mye bedre som prisen tilsier :)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld sidemontert rødpunktsikte i tillegg til kikkertsikte, kva er det som blir brukt av dei beste no for tida? Er Aimpoint Micro eit godt valg?

 

Husker ikke akkurat hva de forskjellige har, inntrykket er vel at man tager hvad man haver, jeg hadde en Aimpoint Micro liggende og bruker det. Kvaliteten er nok god nok på det meste, kanskje med unntak av de billigste med plastlinser istedet for glass osv.

Link to comment
Share on other sites

For sidemontert rødpunkt, så ville jeg valgt Trijicon RMR. Og jeg ville gått for modellen med triangel som lyspunkt. Da kan du skyte mer eksakt med å bruke toppen av triangelet.

 

I forhold til Aimpoint, så er den liten og nett, og bygger ikke så langt ut på rifla.

 

Dette oppsettet har jeg i tillegg til en Leupold 2,5-8*36. Kan bli litt mye forstørrelse på de nærme holdene, men til de litt lengre hold så fungerer det veldig bra.

Men igjen, så på de nærme hold, så har jeg RMR'en.

Link to comment
Share on other sites

Virker som mange går over til Aimpoint micro, tidligere var små rødpunkt ala docter/jpoint mest brukt.

 

Jeg liker leupold deltapoint svært godt. Den har størst synsfelt og lavest monteringshøyde av de små rødpunktsiktene. Prisen er også rimeligere enn RMR og aimpoint micro.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er mest tilfeldigheter, uten at jeg har tenkt så mye på det så tror jeg at jeg er den eneste som har aimpoint micro på landslagstroppen. Det diskuteres i det hele tatt veldig lite hva som er best av rødpunkt.

 

men det er en ting ingen bruker lenger, og det er sikter av type 2,5 og 3 o.l. som går opp til etellerannet også supplere med siderødpunkt, det var vanligere for noen år siden. Nå er kvaliteten på 1x kikkertsikter så god at man kan velge det, i tillegg til at man kommer opp på 6x så har ikke sikter av typen TRG nevner noen hensikt lenger.

Det er noen få som bruker siderødpunkt som primærsikte på korte avstander, men de fleste bruker kikkertsiktet som primær og siderødpunkt som et supplement i de tilfeller man vil slippe å skru opp og ned. Personlig er det absolutt den beste løsningen, man kan holde børsa skikkelig sånn det er ment og jeg skyter i alle fall både raskere og mer presist med kikkertsikte enn siderødpunkt.

 

Nå er forsåvidt ikke siderødpunkt noe must i det hele tatt, det er jo flere som kun bruker 1-4 eller 1-6 kikkertsikte, og skrur seg opp og ned ved behov.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet sidemontert rødpunkt ett par sesonger.

Er fortsatt litt usikker på hvor mye tid jeg sparer på dette, kontra å justere opp og ned forstørrelsen på kikkerten med en throwlever. Skyter bedre med kikkerten på 1-1,5x enn med rødpunktet. Sidemontert rødpunkt krever mye trening og ett visst nivå før det lønner seg.

Det er min erfaring. Skyter nå uten rødpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Det Burris oppsettet står på klubbriflen vi kjøpte. Har testet det, og det var ikke noe for meg,

Rødpunkten kommer alt for høyt etter min smak. Det beste er å ha et rødpunkt som er montert med lik senteravstand fra løpet, som hovedoptikken.

Men man blir sikkert vant til det meste.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Funderer litt på Vortex Razor HD Gen II 1-6, men lurer på hvilket retikkel (JM-1 BDC eller VMR-2 MRAD). Ser for meg at BDC retikkelet er raskere til dynamisk, men ønsker sekundært å ha muligheten for å skyte litt langhold. (Det er kanskje ikke helt rett kikkert med tanke på forstørrelse til langhold, men noen skyter jo langhold med diopter så hvorfor ikke). Holder derfor litt mot VMR-2 retikkelet med mil-justering, men hvor egnet er det til hurtig forlegging i dynamisk? Er litt redd for at det kanskje er lett for å rote seg bort i strekene på mil retikkelet når man skal forlegge hurtig. Og hvordan fungerer JM-1 retikkelet i praksis på meter istedet for yards? Har forskjellige ladninger mye å si?

 

ret_rzr-g2_s_1-6x24_jm1_moa_full-view.jpg

JM-1 BDC, justering i MOA.

 

ret_rzr-g2_s_1-6x24_vmr-2_mrad_full-view.jpg

VMR-2 MRAD, justering i mrad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har JM-1 BDC retikkelet i min og synes det funker meget bra, bare og teste ut iforhold til lading. Men stort sett så funker 1 streken meget bra til 300m, og legge den i toppen av blinkene vis holda går opp mot 350m. Dette er da ved innskutt på 50m.

for langhold så kan du jo skru på tårnet da det er tallmarkeringer på tårnene inv :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir ikke slitsomt med alle disse strekene når det skal gå litt fort da? JM retikkelet er jo ganske enkelt, men mil retikkelet virker veldig masete til denne bruken.

 

Null erfaring med praktisk rifle, spør fordi jeg lurer. På Steel Challenge i år brukte jeg en vanlig Eotech, og det tok ikke lange tiden før jeg kjente at jeg godt kunne hatt bare prikk istedenfor prikk og sirkel. Og prikk og sirkel er jo fortsatt veldig enkelt. Men det blir kanskje en del annerledes på rifle enn pistol?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...