Jump to content

Sikteoppsett for open rifle


Recommended Posts

Jeg har testet Vortexen og likte ikke retikkelet i det hele tatt, subtensionstrekene under bruker man ikke uansett, så de er bare i veien. Så lite som mulig er det beste etter min smak.

Testet forøvrig å skyte med subtensionstrekene på småstål på 300+ meter også, og de var for grove til at det var mulig for meg å skyte like fort som med prikken i swaroen. Du blir liggende og justere deg inn i evigheter, mens det på swaroen bare var å gå rett på stålet og trekke av. Faktisk så dekket subtensionstreken hele plata, så jeg så den ikke i det hele tatt, men skal ikke si for sikkert i farta om det var på 300, 340 eller 385 meter. Inntrykket var i alle fall at etter å ha skutt med min egen kikkert så var ikke Vortexen noe jeg var interessert i.

 

Miculek bruker jo Vortex med suksess, jeg vet ikke om det er forskjeller mellom 3gun og IPSC rifle som har noe å si her eller om det bare er fordi han er sponsa, men de skyter jo generelt på mye større mål enn det vi gjør her. I Nord-Europa skyter de aller fleste med Z6i og LD-I retikkel og jeg er ganske sikker på at de som gjør det har gjort bevisste valg. I alle fall de som er på høyt nivå. Hvis Vortex hadde vært bedre enn Swaro så hadde jeg byttet på flekken.

Link to comment
Share on other sites

Har dere testet Vortexen med både JM-1 og VMR-2 MRAD retiklene? Har ikke sett gjennom noen av kikkertene selv, så jeg vet ikke hvor rotete det blir, men tror det er kanskje litt personlig hva man liker best? Dersom man i praksis bare bruker prikken og forlegger ørlite (som med en Aimpoint), så forstår jeg jeg jo at BDC eller MRAD retikler kan bli en forstyrrelse i synsfeltet. Spørs vel hvor klart prikken fremstår i forhold til eventuelle streker.

 

Vil tippe holdene man skyter på med rifle i Norge og 3 gun i USA varierer like mye utifra hva skytebaner gir av muligheter, men kan det stemme at en typisk riflematch har over halvparten av holdene under 100 m, en del mellom 200-300 m og noen få over 300 m? Det virker som de fleste skyter inn konkurranse-AR på 50/ 200 m, og jeg laget derfor en tabell med Swarowski ballistic program. (Valgte metriske verdier, Z6i 1-6x24 m/ BRT retikkel og 6.5 cm høyde over løpets kjernelinje. Winchester .223 Rem pointed soft point tin med 3,56 g kule (55 grain), BC på 0.197, utgangshastighet 988 m/s):

AR-15_Zero_200_m.png

 

Som man ser vil man treffe ganske greit bare ved å legge prikken på målet helt helt ut til 275 m. På 300 m tror jeg man man treffer ganske greit ved å forlegge en MRAD (første streken i retikkelet både på Swarovski BRT eller Vortex VMR-2 MRAD retikkel, om jeg har forstått rett) eller første streken i JM-1 retikkelet. Men derifra og utover ser jeg for meg at det i praksis blir utfordrende å forlegge rett, da man ser i tabellen at kulen plutselig begynner å droppe mye utover 300 m. Det ble litt for komplisert for min hjerne å sjekke om BDC retikkelet på JM-1 funker på meter også (er jo beregnet på yards, med MOA-justering, furlong, hand, sticks..)

 

Jeg overproblematiserer sikkert dette veldig siden det sikkert ikke blir så alt for mange skudd på så lange hold, men jeg tror man fort får problem med å forlegge rett når man kommer over 300 m hvis man ikke vet korrekt avstand og hvor mye man skal korrigere. Får man oppgitt holdene i dynamisk rifle? I slike tilfeller tror jeg man i praksis vil skyte bra om man har trent på å skyte lange hold og kjenner ballistikken, mens det har mindre å si om man skyter med Aimpoint eller Swarovski. Men kanskje et MRAD-retikkel vil være et godt hjelpemiddel for å trene på forlegging?

 

På avstand i meter tilsvarer 1 mil i retikkelet

100 m 10 cm

200 m 20 cm

300 m 30 cm

400 m 40 cm

500 m 50 cm

600 m 60 cm

700 m 70 cm

800 m 80 cm

900 m 90 cm

1000 m 1 meter

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan huske er det ingen av de jeg skyter med vanligvis som forlegger, vi skrur antall klikk opp fra innskyting på 200 som de fleste bruker og til den avstanden man skal skyte på. Etter jeg byttet til 20" pipe har jeg gått ned fra 7 klikk til 6 klikk opp på 300 f.eks, skyter man på 340 så er det bare å sjekke tabellen og skru nødvendig antall.

 

Og ja, man vet avstandene, de er for det meste oppgitt i stagebrief, men man bør uansett sjekke med avstandsmåler på forhånd for å vite akkurat hvor langt det er.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det går "helt greit" å bruke 1X om du bare skal ha det gøy, men om du har ambisjoner å slippe kneputer for å lese navnet ditt på resultatlista så MÅ du ha forstørring. På 300m er prikken større enn stålplatene som ofte brukes.

Har aldri testa det opp imot hverandre tidsmessig, men det er ikke tvil om at det koster dyre sekunder.

 

Selv drar jeg ofte opp forstørringa selv på under 100 meter for å være tryggere når det er trange NS'er.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Etter å ha brukt 1x micro reflex rødpukt en del ser jeg helt klart begrensningene, og har nå lyst på skikkelig kikkertsikte.. :P Dotten blir veldig fort stor i forhold til mål utover 100 m, og det blir (muligens pga. coatingen) fort lite lysgjennomgang når det mørkner. Savner også et enkelt retikkel, et simpelt kryss i tillegg til prikken tror jeg hadde hjulpet veldig på sentrering.

 

Såvidt jeg kan huske er det ingen av de jeg skyter med vanligvis som forlegger, vi skrur antall klikk opp fra innskyting på 200 som de fleste bruker og til den avstanden man skal skyte på.

OK, da er det avklart at det på stager med lange hold er vanlig å på forhånd skru opp i høyden. Skrur dere for vind også, eller kan man risikere å måtte forlegge der? Hvis vinden kommer fra samme side bør det jo gå greit å skru. Renest mulig retikkel er jo raskere å bruke på korte/ mellomhold, men det er kjekt med noen referansepunkt langs retikkelets horisontale akse hvis man skal forlegge mye for vind. Har søkt litt rundt på dette uten å finne så mye svar på relevansen i forhold til dynamisk rifle. I MGM Ironman 2014 måtte man visst forlegge 8 moa (2.37 mil) på 400 yards/ 366 meter. Så jeg laget likesågodt en ballistisk tabell for å se hvor mye vinden påvirker .223 kulen. Tanken med dette var å se hvor langt ut man klarer seg med et enkelt retikkel uten vind-streker, for eksempel ved å bruke triks som å sikte på venstre kant av skiven for å treffe midt i.

 

Rifle matcher går vel ikke så ofte over 300 m (?), men jeg laget to tabeller helt til 600 m for å se hva som skjer. Den ene for 55 grains kule, den andre for 77 grains kule (bedre ballistisk koeffisient og dermed mindre vindavdrift). Vind fra 90° fra 1 til 6 m/s. Tabellen viser hvor mange cm og mil kulen forskyves, og jeg har også tatt med hvor mange mil et Classic og Classic Mini Target er på de gitte avstandene. Dermed kan man altså forlegge i x ganger målbredde, en halv målbredde blir da lik siktepunkt i kanten av skiven.

55 grain:

55_gr.png

75 grain:

75_gr.png

 

Eksempel: Med 55 grain kule og 3 m/s vil kulen bli dratt 0,7 mil til siden på 300 m. Classic Target er 1,5 mil bred og Classic Mini Target er 1 mil. Ved å sikte i kanten av skiven vil man da treffe ca. midt i. Det var teorien, hvordan er det i praksis? :mrgreen:

 

Så var det dette med å velge kikkertsikte da, er det fremdeles Swarovski Z6i 1-6x24 som er hot? Det er jo et myriad av konkurrenter som Vortex Razor HD Gen II 1-6x24, Kahles K16i 1-6x24, Leica Magnus 1-6.3x24, Schmidt and Bender 1-8x24, Leupold Mark 6 1-6x20, Leupold Mark 8 1.1-8x24, m.fl.. Lurer på om det er vits å vente til IWA i mars for å se om det kommer noe nytt?

Link to comment
Share on other sites

OK, da er det avklart at det på stager med lange hold er vanlig å på forhånd skru opp i høyden. Skrur dere for vind også, eller kan man risikere å måtte forlegge der?

 

Så var det dette med å velge kikkertsikte da, er det fremdeles Swarovski Z6i 1-6x24 som er hot? Det er jo et myriad av konkurrenter som Vortex Razor HD Gen II 1-6x24, Kahles K16i 1-6x24, Leica Magnus 1-6.3x24, Schmidt and Bender 1-8x24, Leupold Mark 6 1-6x20, Leupold Mark 8 1.1-8x24, m.fl.. Lurer på om det er vits å vente til IWA i mars for å se om det kommer noe nytt?

 

Eneste jeg kommer på i farta som skrur for vind er Rommen, jeg forlegger, det er sjelden så kraftig vind at man må forlegge utenfor skiva på 300/350 meter. De gangene jeg har gjort det har ikke vært så heldig for meg :mrgreen:

 

Jeg ville fortsatt kjøpt Z6i akkurat nå i alle fall, har aldri hørt noe annet om de andre premiummerkene enn at de i beste fall er like gode som Swaro, de S&B 1-8 jeg har kikket gjennom har ikke imponert overhodet, men nå har det jo kommet enda en modell så kanskje den er bedre. Men hvis det går på bekostning av det optiske å velge 1-8 sikte så ville jeg valgt 1-6, mesteparten av skytingen skjer jo på under 300m uansett.

På kortere hold hvor du skyter på 1x har jeg aldri prøvd noe som slår Z6i, og det gjelder også vanlige rødpunktsikter. Du har kjempstort synsfelt, helt klar optikk, klar prikk osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp fått en Z6i i hus her nå, og jeg kan ikke annet enn å si meg kjempefornøyd så langt. Rett og slett helt fantastisk bra på x1, sammenlignet med både Aimpoint Micro, Eotech 512 og Leupold VX6. Jeg har lenge sittet med inntrykket av at Swarovskien har vært litt vel hauset opp; det inntrykket har jeg ikke lenger. Jeg forstår godt hvorfor så mange velger det, og er veldig glad jeg gjorde det selv.

Link to comment
Share on other sites

Her: Kahles K16i 1-6×24 SM1 Review er det en som påstår at Kahles K16i med ørliten margin er den nye herskeren av tronen over Z6i, men det ser ikke ut som det er store forskjellen på de to. Kahles er søsterselskap til Swarovski og de deler visstnok mye teknologi. Optikken matcher og spesifikasjonene er ganske like, forskjellen er at den Kahles fremstår som litt tøffere bygd og har andre retikler å velge mellom. Nå tror jeg Swarovskien er tøff nok til vårt bruk, og jeg er usikker på om hestesko/ sirkel-retiklene til Kahles falt i god smak for meg. :)

 

Retikler til Kahles K16i:

K16i-reticles.jpg

 

Swarovski LD-I retikkel:

485566.png

 

Eneste minuset jeg kan tenke meg med Z6i er at justeringsrattene ser ut til å ikke ha justeringen merket med nummer, er det fare for å rote seg bort med skruingen? (Er det derfor du ikke skrur for vind, slemmo? ;) ) Ser at man kan nullstille justeringsrattene på Kahles, man kan vel ikke det på Swarovski?

Link to comment
Share on other sites

Jeg også synes Kahlesen ser fin ut og hadde egentlig den som toppkandidat, men den var litt mer pes å få tak i, og litt dyrere. Personlig synes jeg det da var greit å handle en kikkert i normalt salgs i Norge i forhold til potensielle problemer eller skader som kan oppstå. Også lavere pris da.

 

Rattene på Swarovski kan nullstilles.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hva anbefales i motsatt ende av prisskalaen? Er Burris MTAC 1-4x noe å satse på?

 

MTACen funker greitt den, men jeg følte meg ikke helt vel med hestesko-siktepunktet på den

Sikkert bare en vanesak :) Optikken er god nok til sitt bruk og ihvertfall ift. hva en betaler for den

 

Anbefaler også en Warne RAMP dersom du skal kjøre kikkert/rødpunkt i 45 grader kombo

Den funker veldig bra for meg ift. separate fester for kikkert og rødpunkt (som forsåvidt funker greitt det også)

Den har 45 grader på begge sider så den funker både for høyre- og venstrehendte. Den siden du ikke bruker kan du bare skru av

 

Har tidligere kjørt på Burris P.E.P.R. som funket veldig bra og beholdt null selv om den ble tatt av/på flere ganger - kan fås både med QD og vanlige skru-fester

Jeg likte QD-versjonen best.

 

En Burris MTAC 1-4x i en Burris P.E.P.R. pluss en rødpunkt i et 45grader feste er en billig og god start på konkurranser.

Når den kombinasjonen begynner å holde deg tilbake kan du evt. begynne å titte på Swaro og Vortexene, men for morro og god funksjon som er god nok så er dette helt klart mye for pengene - og pengene du sparer kan du bruke på ammo som gir deg muligheten til å trene MYE ! 8)

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg ikke skrur for vind er at vinden ofte skifter hele tiden, foretrekker å ta det på sparket.

 

Har null erfaring med IPSC rifle, men sånn tenkte jeg ellers når jeg tidligere brukte ag3 med 4x Hensholdt i forsvaret. Ikke justerte jeg for avstand heller. Velger heller å bruke feks 300m som grunnsikte og holde lavt. Over 300m og jeg begynner skru. Opplevde alt for mange som skrudde seg vekk, glemte skru tilbake osv. Men det er nå 15 år siden da.. treffer vel ikke en dritt i dag :(

Link to comment
Share on other sites

Justere for avstand er veldig greit, det er jo faktisk en del forskjell på f.eks 270 og 300m, greit å skru så slipper man tenke på sånt når det skal gå fort, men vinden har jeg ofte opplevd som såpass uforutsigbar at skruing ikke har noe for seg uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den store fordelen med siderødpunkt er vel på stager med hurtig veksling mellom lange og korte hold, slik at man ikke har tid til å skru forstørrelsen på kikkerten opp og ned. Det sies at siderødpunkt krever en del trening for å bli effektivt, og at det er bedre å heller skru ned forstørrelsen på kikkerten hvis man har tid.

Link to comment
Share on other sites

Og uten scope lever, uten justerbar gassblokk osv.

 

Men han skyter korthold ved å holde foran hovedoptikken med venstre hånd, personlig kan jeg ikke se at det er raskere enn å vippe over til siderødpunkt.

 

Så siderødpunkten setter man bak, ved siden av hovedopptikken, setter du den foran på forskjeftet så dunker den borti luker og barrikader hele tiden. Jeg har min ca flush med glasset på hovedoptikken, så ser man mest mulig gjennom, og ikke rundt. Synes jeg har mest oversikt da.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde meg med en Aimpoint M4. Funket veldig greitt på kort hold ut mot 100m, men når vi kom ut på 2-300m så ble det slitsomt.

 

Kjøpte meg da en 3x (fast) forstørrer som jeg kunne vippe opp/ned ved behov men fant ut at det tok for lang tid.

Så jeg byttet til kikkert + rødpunkt i 45 grader (plassert ca. likt med bakerste del av kikkert som en over her sa) og det funker veldig greitt

 

Diverse info

Setter vanligvis fast kikkerten på 3x for å unngå for mye scope shake på lengre avstander

Rødpunkten er innskutt på ca. 10m - kan da skyte litt over senter både på 5m og 20m og treffe nogenlunde greitt

 

Anbefalinger

Anbefaler en Warne RAMP da du får integrert 45-feste både på høyre- og venstre side (kan skru av den du ikke bruker !

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=warne+ramp&_sop=15

Eneste ulempen med den er at den ikke er QD. På den annen side er det ikke så ofte en trenger å skru den av så...

 

Skal du på død og liv ha det beste lager LaRue en del gode mounts.

 

Er også veldig greitt med boresighter når en skal skyte inn rødpunkten...og et .22 innlegg :)

Kan fort gå noen skudd (uten) hvis du vil være VELDIG nøye på treffpunktet !

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger bare børsa på peisen, peker på noe sånn ca 100m unna med hovedoptikk og skrur sideoptikken til ca samme punkt, foretrekker at begge går likt, i mitt hodet så ligger det programmert inn hvordan holdover man skal ha på korthold osv, trenger ikke rote det til med å ha to sikter med forskjellig innskyting.

 

Men akkurat her er det forskjellige løsninger avhengig av hvem du spør, noen har siderødpunkt innskutt for kloss hold, noen har samme innskyting. Noen skrur på hovedoptikken når de skal bruke denne på kloss hold osv.....

Jeg gjør det ikke, når jeg har walkthrough så peker jeg på alle skivene og tenker....der skal prikken være på den, der på den osv....memoriserer siktepunkt på alle skivene i stagen. Andre foretrekker å kun måtte forholde seg til skivene og sikte mitt i på alle.

 

Skøyt inn sideoptikken på Løvenskiold en gang på elektronikk på 200m også bare fordi jeg kunne, men det er jo ikke helt nødvendig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 5 months later...

Til dere som skyter med Swarovski sikter, for eksempel slemmo. Retikkel LD-I har en prikk som dekker 2,6cm på 100 meter, og de andre retikklene har en prikk som dekker 1,8cm. Ser også at et retikkel til 1-8x24 har en 40cm ring som kan slås av og på. Blir en 1,8cm prikk for liten? Hva er fordelen med LD-I? Skal kjøpe sikte, og vil gjerne gjøre det rett på første forsøk.

 

http://subtensions.swarovskioptik.com/?utm_source=web-banner_vgs&utm_medium=banner&utm_campaign=Blog_Hunting_Linklist

 

http://subtensions.swarovskioptik.com/?utm_source=web-banner_vgs&utm_medium=banner&utm_campaign=Blog_Hunting_Linklist

Link to comment
Share on other sites

Sånn rent utover å være programforpliktet til å mene det så alikevel....ja faktisk. Etter å ha skutt litt med det så er jeg ikke i tvil lenger. Bekymringene om at det er for mye trådkors, for liten prikk osv. har egentlig ikke slått inn i faktisk bruk. Jeg hadde også problemer med å se dobbelt til å begynne med, men det viste seg bare å være å finne akkurat riktig innstilling på fokusring og øyeavstand, så satt det som et skudd kan man si.

 

Den lille prikken er i alle fall for meg mer enn nok synlig på korte hold, og utrolig digg når du skal skyte stål på 300m.

Ellers sånn generelt om retikler, ring rundt prikken er ikke jeg noe fan av. Den har en tendens til å plutselig blokkere synet for en skive du skal engasjere når du skyter skiver ved siden av hverandre, så det første jeg tenkte når jeg så Z8i er at den ringen ville jeg nok bare slått av og aldri brukt.

I vår sport er det også en generell oppfatning om at så lite kluss som mulig er det beste, alle skyttere på toppnivå skrur klikk på kikkerten etter skyteavstand, så BDCretikler er generelt ikke ettertraktet. og da står man bare igjen med at enkle retikler er det beste, da ser man mest mulig uten forstyrrelse.

 

Nå gikk det desverre ikke sånn med vikinglottokupongen på onsdag at jeg vant 300 mill og fikk satt Zeiss V8 på resten av våpengarderoben min også, det ble 50 kroner istedet, og det holder jo ikke til en kvalitetsøl på polet en gang.

 

Video fra OFSmatchen nå nylig:

 

 

Skrytebilde:

26424381222_626dea72e0_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...