Jump to content

Ruger Mini 14 mods


Sku

Recommended Posts

Hvilke modifikasjoner kan man gjøre på en Ruger Mini Tactical så den passer bedre til dynamisk sportskyting, for en overkommelig pris ?

Jeg skal ikke skifte skjefte, da den framdeles skal brukes på rådyrjakt.

Har tenkt å sette på en Leupold 1-4x20, noe dyrere sikte tillater ikke budsjettet.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok dynamisk folket vil råde deg til å heller låne rifle ei stund ;)

 

Skifte skjeftet/kolben er omtrent like lett å skifte som å klø seg bak øret. Men du vil nok ikke hevde deg noe bedre med f.eks en raklete ati stokk.

Skifte magasin er derimot mer knotete enn å klø seg bak øret, du vil tape en del tid med å vinkle magasin på plass. Noe som blir enda mer knotete med uorginale.. men det er orginale magasin du bør sende i grusen, de er mest driftsikre.

Accustrut eller tilsvarende stiver opp, men da får du igjen ulikt treffpunkt etterhvert som pipa blir varm.

Avtrekket er greit å fikse selv, kan bli helt ok ved å "polere" med f.eks en fin dremmelskive knekt i to.

Rekylbuffer har lite for seg, demper nok julingen kikkerten får, men fører ofte til ufullstendig lading/sluttstykket ikke holder seg oppe.

Bedding gjør ikke all verdens forskjell, ettersom det er avtrekkergruppen som hele stokken holdes på plass med. Som nok er hovedgrunnen til å heller låne noe mer presist.

 

Edit.. altså jeg "hater" ikke mini. Er noe med mekanismen og "hendigheten" jeg liker veldig godt. Har to stykk av dem selv. Men man må både riste av seg negative assosiasjoner, samt innse at som jaktvåpen er den litt marginal. Ettersom lista for sportsvåpen gjerne ligger enda litt høyere.. så er den kanskje utenfor på det siste?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kompensator anbefales til en Mini 14 Tactical ?

Skruinga passer vel med AR kompensator, men trenger ikke en Mini en "kraftigere" kompensator da den har vanlig skjefte mens AR har kolben rett bak låsekassa? Det jeg prøver å si at dreiemomentet ved avfyring blir større på en Mini enn en AR.

 

Er en Browning Bar Match bedre egna til dynamisk sportsskyting enn en Mini ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man uansett skal kjøpe en Mini-14 til jakt så er det jo billig å bruke den, det finnes ikke noe kraftigere comp å få kjøp enn de man pleier å bruke på AR da man gjerne vil ha spå mye "compensering" som mulig uansett.

Og for samme pris som den Leupolden så tror jeg du får en sånn også http://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-kikkertsikter-24-obj/strike-eagle-1-6x24-ar-bdc-reticle-30mm

Som er et overraskende bra sikte til prisen, du vil sette pris på 6x forstørrelse når du skal skyte 300m. Alt jeg har kikket gjennom av Leupold 1x kikkertsikter har vært relativt horribelt.

Link to comment
Share on other sites

To ting som er lett å ordne selv er avtrekk og justerbar gassblokk. Du kan tune avtrekket med videoer fra youtube og en engangs neglefil (som du kan få fra kone/kjæreste). Blokken lar deg sette en demper uten at du får fullt så mye kruttrester i øyet. En kolbeforhøyer er også kjekt.

 

At magbytte skulle være mye verre enn feks AK kan jeg ikke skjønne. Bolten står tilbake og det er ihvertfall en stor forbedring over AK'en.

 

Når det er sakt er den billigste måten å fylle tiden frem til rifle å kjøpe en mauser, ladeklips og mye ammo :)

Link to comment
Share on other sites

To ting som er lett å ordne selv er avtrekk og justerbar gassblokk. Du kan tune avtrekket med videoer fra youtube og en engangs neglefil (som du kan få fra kone/kjæreste). Blokken lar deg sette en demper uten at du får fullt så mye kruttrester i øyet. En kolbeforhøyer er også kjekt.

 

At magbytte skulle være mye verre enn feks AK kan jeg ikke skjønne. Bolten står tilbake og det er ihvertfall en stor forbedring over AK'en.

 

Når det er sakt er den billigste måten å fylle tiden frem til rifle å kjøpe en mauser, ladeklips og mye ammo :)

 

Magasinskifte på en Mini er nødvendigvis ikke så "vanskelig" som ryktet sier.. Orginalmagasina er riktignok noe herk, men prøv Tapco sine! Jeg kjøpte noen av dem og i løpet av en kveldsøkt med tørrtrening, gikk magskifte som en lek. :)

 

Fant også ut en måte å få dem til å droppe, som funker helt perfekt, -selv med tomme magasin: -Knepet er å ikke holde[ magutløser i fremre posisjon. (Det som skjer da , er at magasinet løsner, spretter fram og blir stående på "halvåtte" slik at man må dra det ut av våpenet.) Om man bare "tapper på" magutløser og magasin med et par finger, så løsner magasinet og faller rett ut. Men om man har korte fingrer(som meg...) blir den øvelsen litt "utfordrende å få til" ,men, ved å tape fast en strategisk liten forhøyelse der magutløser nesten tøtsjer magasinet i fremre stilling, så holder det å bare knipse fram/slå magutløser fram med en finger og raskt slippe...

Link to comment
Share on other sites

Ville heller kjøpt en Troy PAR og brukt den i manual action. Kan kjøpes hos Hunters House: http://huntershouse.dk/kat1899-Troy-Industries/side12436-Troy-PAR-Sporting,-Optic-Ready,-.223Rem.-Sort-finish.html

 

Ting som er kompatible med AR:

- Løp. Orignalløpet har flutet kammer, men det går helt fint å bruke vanlig AR løp (uten flutet kammer) når det gamle blir utstlitt. Bare sett en gassblokk på skrå over gassporten for å unngå sprutende varme gasser.

- Sluttstykke

- Magasin

- Konkurranseavtrekk

- Kolbe og pistolgrep

 

Ting som ikke er kompatible med AR:

- Låskasse (både øvre og nedre)

- Sluttstykkebærer

- Forskjefte (må isåfall modifiseres).

 

"The Troy Pump Action Rifle takes the ergonomics and versatility of the AR design and employs them in a new, manually operated system.

 

The Troy PAR has a Troy ALPHA style handguard with a full Picatinny top rail and integrated pump action. It features an AR style grip, safety and trigger and is compatible with AR15/AR10 magazines (depending on caliber). Many AR15/AR10 aftermarket parts can be used to enhance the PAR, like magazines, sights, triggers, grips, safeties,etc.

 

The Troy PAR is available in .223 Rem and .308 Win."

 

Det er .223 Optic Ready varianten som er aktuell. Slik den kommer fra fabrikk er den ca. 86 cm med stokken i innerste posisjon. Lengden skal ifølge norsk lov måles med kompen skrudd av, som medfører at riflen i originalkonfigurasjon er ca. 2 cm for kort med kolben i innerste posisjon (ca. 82 cm). Hunters House kan ordne dette med å pinne den justerbare kolben slik at den ikke kan slås helt inn. Da er alle formaliteter i orden. :) Originalkompen ser grei ut, men antar at det er 1/2"-28 gjenger slik at man enkelt kan bytte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...