Jump to content

Ulovlig? sette sammen upper og lower?


MilSpecs

Recommended Posts

Hey, jeg er helt fersk her på kammeret.

 

Jeg har drevet med skyting under DSSN og NROF i en del år nå, har blandt annet en god gammel XM15 med gold avtrekker, PRI handguard, CTR stokk og 20" H-bar kappet til 16" med rifle gassrør toppet med a.r.m.s flip up #40L-P/#41B

 

Nok om denne rifla, over til spørsmål!

 

Nå om dagen er det blitt litt vanskelig med to slike rifler i samme kaliber, iallefall her jeg bor. Jeg har en ekstra upper som jeg bruker i open, jeg ser at det er litt tungvint med to uppere og en lower, vurderer sterkt å søke på en stag15 lower som en våpendel. Da ender jeg opp med to våpendeler.

 

Spørsmål:

 

Er det noe problem å sette to våpendeler sammen slik at jeg får en komplett bøsse??

La oss si at jeg blir spurt om våpenkort av politiet på riflene mine ved alminnelig skyting hos kompis. kompis har gård og er grunneier for et stort område som er egnet til dette.

Er det feil at jeg har to rifler, når det egentlig skal være en rifle og to deler i følge våpenkort jeg viser denne politimannen/dama??? :?:

 

Håper noen der ute har et direkte svar på dette.

 

Hilsen A

Link to comment
Share on other sites

Bygde meg selv en franken AR og har to våpen kort på dette.

Kort sagt så blir lower + upper ett komplett våpen akuratt som andre systemvåpen.

 

Høres ut som om våpenkontoret ditt har noen egene rettningslinjer de ikke skal ha.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil helgardere deg så kan du notere på søknaden i info feltet om hvilken upper den skal settes sammen med. så kan du lage deg en pdf kopi av den godkjente søknaden om der noen sinne skulle bli problemer der du bor.

 

Flere rifler i samme kaliber skal ikke ha noen betydning for innvilgelse av søknader. Om våpenkontoret vektlegger dette, så følger de ikke lov/forskrift.

Link to comment
Share on other sites

Lurt det du skriver innledningsvis!

 

Nå har det seg slik at våpenkontoret i mitt distrikt ikke godkjenner mere enn et "maskingevær" av samme type(AR-15) i samme kaliber. Det er en av grunnende til at jeg har to uppere i 223/5,56

 

Jeg kjenner til flere stykker som har fått avslag pga dette i sommer/høst, individene som søker på ny børse har god aktivitet (ukentlig trening og månedlig konkurranse) ikke f*%n om ny rifle i samme kaliber blir godtatt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bygde meg selv en franken AR og har to våpen kort på dette.

Kort sagt så blir lower + upper ett komplett våpen akuratt som andre systemvåpen.

 

Høres ut som om våpenkontoret ditt har noen egene rettningslinjer de ikke skal ha.

 

Hadde du AR fra før?

 

Våpenkontorene her er slått sammen, der det sitter ei..... .. dame :cry:

Link to comment
Share on other sites

Kaliber skal ikke være utslagsgivende for godkjenning eller avvisning av søknad, det stemmer. Det som derimot er utslagsgivende, er aktivitet. Har man aktivitet nok, er det i rundskrivet definert at man skal få innvilget reservevåpen. Man må da være i øverste aktivitetssjikt (konkurranseskytteren) og ha 2-3 oppmøter på banen per måned, og ti stevnestarter, hvorav fem approberte per år for å få innvilget.

 

Dersom man har aktiviteten på plass (og det har du jo skissert at man har), og ikke får innvilget, er det veldig enkelt; klag på avgjørelsen, med henvisning til rundskrivet. Klagen behøver ikke være mer avansert enn som følger:

 

Jeg viser til avslag på søknad [sØKNADSNUMMER HER] mottatt [DATO HER], og klager med dette på avslaget. Som dokumentert i vedleggene til søknaden, oppfyller jeg kravene til behov for reservevåpen som definert i PolitidirektoraetsRundskriv 2009/009 (Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker), og mener derfor avslaget er gitt på manglende grunnlag.

 

Med vennlig hilsen,

 

Kilde: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf (Side 24)

Link to comment
Share on other sites

Hvilket våpenkontor sogner du til? Er det lokal lensmann som nekter, eller er det våpenkontoret?

Har dere klagd på vedtak?

 

Telemark...Notodden

 

Jeg kjenner ikke til om noen har sendt inn klage, har selv ikke gjort det. jeg ønsker ikke lage noe "hassel" med tanke på fremtidige søknader til samme dame.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo loweren som er våpenet ihht regelverket. Derfor vil jeg være overrasket hvis du får innvilget en lower som våpendel, da det bl.a. ikke er samme krav til aktivitet for å erverve våpendel som for erverv av komplett våpen. Du kan jo søke på "Våpendel, låskasse" og si hvordan det går. Selv hadde jeg bare søkt om helt våpen.

 

Etter det jeg kan se er det vel ikke snakk om reservevåpen her, men et eget våpen til en bestemt konkurransegren. Om jeg ikke har misforstått grusomt mye da så er selv "mosjonsskytteren" med månedlige oppmøter og noenlunde jevnlig konkurransedeltakelse i posisjon til å søke om det. Jeg går da ut i fra at det er signifikante forskjeller på grenene/klassene i DSSN slik det er det i NSF pistolskyting som jeg har tatt utgangspunkt i.

 

Reservevåpen er slik jeg har forstått det kliss like våpen - avtrekksvekt, siktemidler, oppsett for øvrig osv. - til en og samme konkurransegren. E&O...

 

Men ja, du kan i utgangspunktet montere en hvilken som helst upper på en hvilken som helst lower, da det er loweren som gjør det til et våpen. Upperen er jo forsåvidt ikke permanent montert på loweren heller, to pins som kan poppes ut med handemakt kan ikke under noen omstendighet ses på som permanent...

Link to comment
Share on other sites

Fra rundskrivet:

 

Mosjonsskytteren

[...]

Kan erverve og inneha våpen innenfor samtlige bruksområder (ett pr bruksomåde) innen det enkelte forbundets reglement. Gjelder de(t) forbund som vedkommende kan dokumentere tilknytning til og hvor vedkommende har oppfylt krav til fremmøte og stevneaktivitet.

 

For tilfelle av at ett våpen lovlig kan benyttes innen flere bruksområder (også innen flere forbund) ansees behovet innen disse bruksområder dekket med det ene våpenet.

 

Jeg vet ikke hvor forskjellige kravene er til våpen mellom NROF og DSSN. Mellom de to halvautomatiske divisjonene i IPSC/DSSN er, hva jeg kan se, den store forskjellen siktemidler (Open tillater optiske siktemidler, mens Standard krever åpne sikter), og bruk av tofot. Jeg tør tvile på at man får innvilget eget våpen basert på den forskjellen.

 

Divisjonslisten finnes her: http://www.ipsc.org/rules/divlistR.php

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan se, er det også besvart; dersom du får innvilget lower som våpendel, kan du montere upper på den, uten videre dikkedarier (forutsatt at upperen er lovlig, naturligvis).

 

Mitt svar var mest myntet på dem som *ikke* kjenner til IPSC-divisjonene, slik det virket for meg at bjortorK ikke gjorde (om jeg skulle ta feil i det, beklager jeg). Litt supplerende informasjon i den anledning: De klassene det vil være aktuelt å skyte med AR15 i NROF-skyting (Klasse to og fire) ser for meg ut til ikke å skille seg tilstrekkelig fra IPSC-kravene til at man kan få godkjent eget våpen heller til dette bruk. De aktuelle bestemmelsene finnes på side 27-28 av skytereglementet til NROF, tilgjengelig her: http://www.nrof.no/images/Marketing/2-M ... 160504.pdf

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan se, er det også besvart; dersom du får innvilget lower som våpendel, kan du montere upper på den, uten videre dikkedarier (forutsatt at upperen er lovlig, naturligvis).

 

Mitt svar var mest myntet på dem som *ikke* kjenner til IPSC-divisjonene, slik det virket for meg at bjortorK ikke gjorde (om jeg skulle ta feil i det, beklager jeg). Litt supplerende informasjon i den anledning: De klassene det vil være aktuelt å skyte med AR15 i NROF-skyting (Klasse to og fire) ser for meg ut til ikke å skille seg tilstrekkelig fra IPSC-kravene til at man kan få godkjent eget våpen heller til dette bruk. De aktuelle bestemmelsene finnes på side 27-28 av skytereglementet til NROF, tilgjengelig her: http://www.nrof.no/images/Marketing/2-M ... 160504.pdf

 

Okay, så d.v.s at når jeg får godkjent lower som "våpen" kan jeg selv velge hva våpenet har som kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Du kan trygt kline sammen en lower med en upper du allerede har. Ligger i sakens natur når du søker om en lower at noe må settes oppå for at denne skal kunne ha en misjon. Hvor vidt man søker på en lower eller et komplett våpen burde utgjøre null forskjell hva vedgår saksbehandling på et våpenkontor, man må uansett godtgjøre hva denne skal nyttes til. Som nevnt lenger oppe, så kan du gjøre en liten påføring på papirene for å gardere deg når man er så "heldig" at man har et våpenkontor som gjør sitt ytterste for at sparepengene skal bli værende i den lokale banken...

Link to comment
Share on other sites

reservevåpen er slik jeg har forstått det kliss like våpen - avtrekksvekt, siktemidler, oppsett for øvrig osv. - til en og samme konkurransegren. E&O...

Jeg tør tvile på at man får innvilget eget våpen basert på den forskjellen.

 

Der finnes ingen krav om at reservevåpen skal være identiske med hovedvåpen. Uten tvil en fordel at de er det rent teknisk sett, men dette er helt opp til skytter selv å bestemme. Er de ikke identiske bør primærvåpenet kunne ansees i konkurranse øyemed å være bedre egnet enn reservevåpenet.

 

Man får uten noe som helst problem innvilget halvauto rifle til open og standard uavhengig av hverandre. På samme måte som man får erverve håndvåpen til open selv om man har i standard/production, da disse tross alt i teorien kan benyttes i open.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om tungvindt er ordet jeg hadde brukt på 2 uppere på 1 lower, men du har masse andre argumenter for flere lowere hva redundans og konkurransedyktighet angår. Lowere går også i stykker, deler går i stykker.

 

Som trooper sier, vi har både SAO og SAS, samt reserve så dette bør være problemfritt. Bare dokumenter at du trossalt er aktiv i konkurranse, både i NROF og DSSN.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...