Jump to content

Classic-pistol i 9mm


razumny

Recommended Posts

Jeg går og tenker at det hadde vært moro med en classic-pang, men har en utfordring; jeg synes 45 ACP har for mye rekyl til at jeg synes det er morsomt å skyte med. 9mm er jeg derimot komfortabel med. Nå er det antagelig en stund til Classic blir godkjent som ervervsgrunnlag, men når det skjer, snuser jeg veldig på en slik pistol, og jeg tenkte jeg kunne begynne å sikle allerede nå.

 

Til vanlig er jeg jo Glock-skytter, og liker å ha ting enkelt og uber-pålitelig. Hva vil folket anbefale? I skrivende stund har jeg ikke budsjett i det hele tatt, men jeg er forberedt på å legge litt penger i dette.

Link to comment
Share on other sites

ville absolutt vurdert CK Arms sin 9mm 1911 - oser av kvalitet

12339208_884724344956568_4277072289674554719_o.jpg

 

eventuelt SVI / STI

 

Jeg har S&W sin 1911 - 9mm fra Proshop og som jeg er strålende fornøyd med, tight og fin selv om den er (var?) i økonomi klassen.

 

Sig sine 1911'er produseres i USA og har vel ikke helt samme kvalitet vi forventer fra Europa modellene..

Link to comment
Share on other sites

Moss hadde classic match i vinter, er vel ca første match jeg ikke har sett noen tappe og racke, var litt sånn.. hmm alt bare virker. (kul match)

 

Singelstack 1911 har ganske bra trackrecord for å være pålitlige vil jeg si.

 

Husk at du fint kan dytte en 9mm på grovfelt, og evnt 45acp på milfelt, og glock på prod eller whatnot.

 

Lader du ikke 45 selv har nok fabrikk en litt tidvis voksen rekyl, og 9mm er faktisk konkurransedyktig i classic.

 

 

Den CK arms saken der var snacksen! flere svensker stilte med veldig najs ck open guns i moss nå sist, fikk tafsa litt, var imponert over kvaliteten og fit/finish.

Link to comment
Share on other sites

den ser ut som bildet over og må i følge IPSC reglementet være:

 

A handgun in its ready condition, but unloaded and with an empty magazine inserted, must fit

wholly within the confines of a box which has internal dimensions of 225 mm x 150 mm x 45 mm (tolerance of

+1 mm, -0 mm). Note that all magazines must comply.

 

Handguns must be based on and visibly resemble the profile and contours of the classic 1911-genre design (jfr bildet over). This

means a single-stack, one piece metal frame, slide with stirrup cuts, and a dust cover (with or without an

accessory rail) which has a maximum length of 75 mm when measured from the leading edge of the dust cover

to the rear of the slide stop pin.

 

Magazine wells cannot exceed a maximum outside width of 35 mm. Compliance is checked by way of a

35 mm wide, and at least 5 mm deep, notch carved into the outside of the box, or by use of a ruler or

caliper, as approved by the officiating Range Master.

 

Prohibited modifications / parts are slide lightening cuts, weak hand thumb rests and slide rackers.

 

Permitted modifications are shaped slides (flat-top, tri-top etc.), shaped trigger guards (squared, undercut etc.),

bob-tail backstraps, bull or coned barrels, external extractors, finger-grooves (machined, add-on, wrap-around

etc.), custom magazine release buttons, triggers, hammers, single/ambidextrous thumb safeties, any open sights

(which may be embedded into the slide), and extended slide lock levers and thumb shields provided they do not

act as a thumb rest.

 

Other modifications permitted include those of a cosmetic nature (e.g. custom grip panels, scrimshaw or

similar surface engravings, checkering, serrations etc.).

 

Magazines accessible to a competitor during a course of fire (COF) must not contain more than 8 rounds (for Major power

factor f.eks 45 ACP) or 10 rounds (for Minor power factor- f.eks 9 mm)...

Link to comment
Share on other sites

stemmer, det er gode gamle JM Brownings 1911 modell vi snakker om når det gjelder "Classic" uten for mange modifikasjoner...

 

...og noen mener det er helligbrøde og kamre den til 9 mm - den ble som kjent konstruert for 45 ACP (Automatic Colt Pistol) for noe over 100 år siden..

Link to comment
Share on other sites

Snasen den CK arms saken ja; SAO eller DA/SA?

Hvem fører den i Norge?

 

Joda, jeg er klar over at mange mener 1911 i 9mm er helligbrøde, dem om det. Jeg vil heller ha et våpen jeg faktisk vil bruke. Jeg har en revolver i .357 Magnum; den skyter jeg stort sett bare .38 Special i; .357 Magnum blir for sint for min smak, i alle fall utover et par skudd her og der...

Link to comment
Share on other sites

Gammelt jungelord: "1911-forvent trøbbel".

 

Nå er jeg 1911-fanatiker selv, men det er få pistoler hvor patronen har en like strabasiøs ferd fra magasinet og opp i kammeret som 1911'en. Legg til trange kammere på matchpistoler og varierende evne hos skyttere til å lade gode patroner...

Joda, de kan virke utmerket når de er riktig satt opp og får god ammunisjon, men jeg ser ofte med 1911er at folk har brukerforårsaket matetrøbbel.

Link to comment
Share on other sites

Singelstack er jo lett å få til, doublestack kan være litt verre. Nå er det er sagt så klarer CK å lage doublestack openpanger som går feilfritt med kort og slapp fabrikkammo, så i singelstack og uten komp hadde jeg ikke bekymret meg et millisekund for funksjonssikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

1911 i DA/SA kan jeg vanskelig forestille meg. 1911 har ikke er noe oppspenner-mulighet for DA uten voldsom modifikasjon, og da er det ikke lenger noen 1911. Ser ikke helt at du får nok avtrekksvandring til oppspenner heller...

 

Jeg polerte forøvrig laderampa på Targetmaster'n og det ga skikkelig glatte omladinger av H&N HP. Har slitt litt med at de tenderer til å stuke i rampa, nå skled de rett inn uten et kny.

Link to comment
Share on other sites

Min S&W 1911 Pro Series i 9 mm. fungerer i hvert fall bra.

Treffprosenten min er vesentlig bedre enn med Glock 17 som jeg hadde tidligere, men skuddhastigheten er en smule lavere, og årsaken til det er nok skytterns mangel på mengdetrening :oops:

Eneste problemet jeg har hatt er med to magasiner fra Wilson Combat, som gir forkiling.

De fra Metalwork derimot er ok.

Alt i alt, herlig våpen å skyte med :mrgreen:

 

PB250057_zpsbgsmbosa.jpg

Link to comment
Share on other sites

På forbundstinget ble det opplyst at det var klaget på lang behandlingstid og manglende tilbakemelding for å få byttet ut modified, og få inn classic, det er jo en stund siden nå, men ikke hørt noe vesentlig mere.

 

Man bør sjelden/aldri ha feil på en slik pang imho, 9 minor er litt greiere enn 9 major ;)

Link to comment
Share on other sites

Remington R1 Enhanced i 45 har fått en del positiv omtale (prisen tatt i betraktning), og nå har 9mm utgaven kommet i salg i USA. Jeg mailet Jakt & Friluft om denne i fjor sommer, og de sa de kom til å ta den inn når den kommer.

Link to comment
Share on other sites

For god ordens skyld; jeg lader ikke håndvåpenammunisjon selv, og har ingen planer om å endre på det med det første; jeg har ganske enkelt ikke plass til en progressiv presse per i dag; litt for mange kasser som skal pakkes ut etter flytting...

Link to comment
Share on other sites

sig max saken bør også være najs i classic, men litt vanskelig å oppdrive

Unobtainium.

 

SIGen min heter "Traditional Match Elite", 12k tror jeg det var, men det er jo litt siden - prisene fyker oppover om dagen :roll: Det er et review her: http://www.shootingtimes.com/handguns/1911s/sig-sauer-1911-traditional-match-elite-review/

PVAS har uansett et greit utvalg av SIG og andre 1911er.

 

Jeg har matet den med Magtech uten et feilslag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Gammelt jungelord: "1911-forvent trøbbel".

 

Nå er jeg 1911-fanatiker selv, men det er få pistoler hvor patronen har en like strabasiøs ferd fra magasinet og opp i kammeret som 1911'en.

En orginal 1911 Colt, må normalt jobbes litt med og en må (bør) bytte ut magasinene til noe bedre. Men Colten er lett å jobbe med, spessielt for de som kan det. Hvis de finnes i her landet lenger.

 

Jeg har en mk4 (Serie 80), som lader tommhylser uten problemer! Det var en jeg byttet til meg med en "ny" Gold Cup, jeg ikke likte. Skjøt ca 500 skudd (for innkjøring) og så leverte jeg den til P.G.Høydal (R.I.P.), for enkel modifisering. Har aldri angret. Jeg hadde tidligere fikset min Kongsberg Colt (som ble bra), men ønsket noen endringer jeg ikke ville klare selv og jeg viste at Per kunne jobben.

 

Og da jeg var aktiv i Praktisk på 70- og 80- tallet, var det lite problemer med 1911, av de som skjøt aktivt der. Så er en villig til å bruke litt penger på tilpassing, så er det et strålende våpen.

Link to comment
Share on other sites

1911 i DA/SA kan jeg vanskelig forestille meg. 1911 har ikke er noe oppspenner-mulighet for DA uten voldsom modifikasjon, og da er det ikke lenger noen 1911. Ser ikke helt at du får nok avtrekksvandring til oppspenner heller...

 

Para hadde vel en DAO versjon for noen år siden. LDA het den.

Link to comment
Share on other sites

... Para LDA har et ytre som minner om 1911, ser at de kaller den det, men den har jo ikke et tradisjonelt 1911 avtrekk. Avtrekket er hengslet på en pinne som tillater oppspenner funksjon på en annen måte enn det tradisjonelle "skyve avtrekket" i 1911. ... Jeg tror nok en ihuga 1911 entusiast ville underkjenne denne modellen...æ

 

Se http://ezine.m1911.org/POCWX79R.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...