Jump to content

Mine matchvideoer, samt egenutvikling


JoeHugin

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle lage en tråd der jeg kan dele mine videoer, samt snakke litt rundt de og matchene. Dere må gjerne bidra med spørsmål, tips og videoer.

Jeg kan prøve å svare på diverse spørsmål, men jeg er langt fra noen ekspert, jeg lærer underveis jeg også.

 

Kan legge ut siste videoen min nå, og linke de eldre i en post når jeg får pc.

 

 

Dette er en klassifiseringsmatch, som OKTS holdt i hula si på St.Hans Haugen.

 

Jeg er fornøyd med egen innsats, og vant i Production, og kombinert på tvers av klassene. Andre matchen jeg har vunnet hittil.

Jeg kunne gjort ting bedre, som å ikke bommet på stage 1. Jeg traff skiva, men skøyt i det sorte. For de som ikke har skutt så mye IPSC/Dynamisk, så er det sorte på skivene "Hard Cover". Det er det samme som at de hadde satt stål foran skivene.

Link to comment
Share on other sites

 

Fra Vintercup Runde4 idag.

Fornøyd med total plassering på 15. Plass, mtp de dårlige resultatene på etpar av stagene, fortrinnsvis Stage 4.

 

Vet hva jeg må jobbe med videre i både tørr og skarp trening, kan nevne "hosing" (rask skyting på nære skiver, 2-10m) samt sterk/svakhåndsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Sterk/svakhåndskyting, her har jeg merkt at jeg som er ræva innen sterk hånd skyting innen NSF grener, er ikke sjelden helt grei innen IPSC. Her kan nok mange dynamikere trenge mye øvelse.

 

Presisjonstrening trur jeg også ville vært bra for mange, det bommes i min mening, ganske mye på relativt enkle plates og poppers ihht feltskytterstandard. Jeg må gå andre veien, må få opp farta, såvel i kroppen som med skytingen.

 

Moro med video fra stevnet, prøver få med meg dem og se dem flere ganger, kan nok lære litt fra dem selv :D

Link to comment
Share on other sites

Det er altfor lite trening mellom hvert stevne - iallefall for det målet jeg har satt meg.

 

Presisjon er viktig, og jeg har noen driller jeg liker å ta når jeg først er på banen. F.eks Frank Garcia 2" Dot drill. Den trener presisjon, våpenkontroll, "sight tracking" (i mangel på et norsk ord), rekylkontroll, trekk og stressmestring/reaksjon på timer.

 

Kan prøve å filme litt av treningen også, hvis noen skulle funnet det interessant :)

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skyter sterkhånd eller 2 hender spiller ikke så stor rolle, men svakhånd.. skeizee!

 

Blir å trene på det mye fremover, major faktor og tung pang er ikke ideelt, er ikke helt veltrent heller for tiden, så kjører fysisk styrketrening hardt om dagen før sommern.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, sterk og svakhånd ja. Jeg gjorde det helt kurant på svakhånd, men føkka opp totalt på sterk. Mike No-shoot... :oops:

 

Sterkhånd, tenkte dette kan jeg, skal prøve og gjøre det superbra = går i dass. Svakhånd, ja ja, det får ta den tiden det tar = går bra. Er noe med å senke skuldrene og bare skyte.

 

Så det var mange som nulla stage 4.

Link to comment
Share on other sites

For å bli bedre, må man trene. Jeg har vært altfor slapp på trening både skarp og tørr, men dette er noe jeg jobber med for å få gode rutiner på.

Målet er min. 15 minutter tørrtrening hver dag, samt 1 skarp trening hver uke for å verifisere tørrtreningen.

Det er viktig å sette seg realistiske mål på tørrtreningen kontra skarp, da man fint kan "klare" f.eks 10 skudd på 2 sek på en skive på 7m, mens realiteten er 6 skudd 2.5sek skarp.

 

Dette er en "dryfire challenge" jeg filmet for en stund siden. Her har jeg lagt par-tiden (tiden fra pip1 til pip2) raskere enn hva som føles komfortabelt. Dette for å øke stressnivået, og samtidig bli bedre i høy hastighet. 0.5 sek lenger partid går ganske bra, men når man skal ta inn den siste tiden, så fremprovoserer man feil.

 

Delvis skyldes dette at man strammer opp musklene, og tvinger lemmene til å prestere bedre enn hva man egentlig er i stand til.

 

Prøv den selv, og se hvor du er - film gjerne og legg ut :)

 

" target="_blank

 

SLIK ER OPPSETTET:

2.5m, IPSC Miniskive

Tomt våpen, hylstret

Hendene ned langs siden

PAR-tid 1.5sek

Magasin i beltet, med klikkpatroner.

 

På pip, trekk våpen og lad. Skyt så skive 1 skudd.

 

Kun A teller, og hensikten med klikkpatron er å få verifisert at man lader våpenet, og ikke "short-stroker" våpenet.

Det er fort gjort å jukse med rackingen, for å rekke tiden.

 

Pass også på etter sluttpipet, å verifisere at du har et korrekt grep.

Lykke til!

 

Hvis det er noe interesse for dette, kan jeg på sikt legge ut slike "challenges" en gang i mnd.

Link to comment
Share on other sites

Hadde litt tørrtrening i går. (Ikke bry dere om rotet, kjellerstua har vært midlertidig bod, og noe henger igjen enda :) )

 

20150228_165203_zpswwncofwf.jpg

 

Startet med Frank Garcia 2" Dot drill som oppvarming. (PAR tid 5 sek. Begynn på sirkel 1, skudd i eget tempo. Skuddene får være utenfor sirkelen, sålenge de tøtsjer ringen. Etter man holder alle skudd innenfor sirkel 1, går man videre til sirkel 2.

På pip, trekk og skyt 2 skudd. Så samme for sirkel 3, 4, 5 og 6)

 

20150228_165039_zpseqiys4jy.jpg

 

Tok så en liten drill med miniskive på 5m, pistolen siktet på skive, satt igang timer med 1sek PAR-tid. Magasinbytte. Dette var kort tid, men er nyttig å trene på. Jeg endte med å ha et tomt våpen, trykke på magutløser og sette inn magasinet. Da klarte jeg tiden.

Skal kjøre denne skarp også, men da med f.eks 2 skiver som skal engasjeres, magasinbytte også engasjere skivene igjen. Jeg tror 1 sek PAR-tid er et godt mål i tørrtrening, for da må man reagere på pip og ikke en preprogrammert stageplan, som jeg vil tro korter ned tiden.

En morsom observasjon, jeg ladet like fort om jeg så på pistolen under lading, som om jeg fokuserte på skiva under hele ladeprosessen.

 

Neste drill var distance changeup. To skiver nærme (miniskive 5m) med en popper imellom (super-mini popper, fra kittet til DoubleAlpha)

Kjørte denne venstre-høyre, høyre-venstre, midten høyre-venstre, midten venstre-høyre.

Satt PAR-tid på 3sek, den var tett i starten, men kom seg ganske fort. Jeg foretrakk venstre-høyre, og høyre-venstre. Grunnen til å starte i midten er for å få vide transisjoner, der man også kan "simulere" at popper utløser svinger el.lign.

 

Siste drillen skøyt jeg alle skivene på bilde nr2 i alle mulige retninger, uten PAR-tid.

 

20150228_165136_zpsjrrgemkk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skøyt MPK/OKTS Vintercup runde 5 idag.

Overall-finish på 6. plass, med rett over 88% av 1. plassen.

 

 

Godt fornøyd med dagen idag, skøyt et ganske safe løp med mye A, endel C og kun 2 D iløpet av hele matchen. Tror vi er inne på noe nå.

 

Jeg må jobbe mer på å være konsistent, da jeg ofte nuller/scorer svært lavt på enkelte stager. Det trenger ikke nødvendigvis være de vanskeligste stagene heller.

 

To mentale feil idag var:

Magasinbytte på stage 3

Magasinbytte i starten (etter 2 skiver) på stage 5

 

Ellers gikk det ganske bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vintercup runde 6 idag.

 

 

Gikk greit, bortsett fra:

Sparing på lading på stage 1 (skulle lada tidligere i tillegg til en gang ekstra)

 

1mike på stage 2 (skudd nr 3 eller 4, rushet inn i eller i exit på skive),

 

Pålapp på stage 3, der jeg brainfartet nok til å ikke bytte magasin (16 skudd stage, 15+1 skudd i våpen)

 

Stage 4 hadde ALT for mye C (11A 12C, dette var også dagens første stage)

 

Stage 5, magasintrøbbel. Gikk inn i "del 3" av stagen med 15+1 skudd, og planla 14 skyte 14 skudd. Matefeil i magasinet, og brukte altfor lang tid på å skifte mag og få skutt siste skuddene.

 

Avsluttet på 9ende idag.

 

Overall hele vintercuppen fikk jeg 3. Plass i Production divisjonen, og B-klassen.

 

Motivasjon til trening :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite oppdatering her. Kan linke de stevnene jeg har skutt hittil i år, etter Vintercup R6:

 

Angry Moose Extreme, level 2

" target="_blank

 

Angry Moose er arrangert av Hamar Praktiske Skyttere, og er en match med 8 stager.

Jeg begynte på stage 8, før jeg gikk videre til stage 1 - og startet dagen med tidenes verste forkiling. Har ALDRI vært borti noe slikt før, og det jeg endte med etter denne forkilingen er mye nøyere sjekk av ferdigrullet ammunisjon, ikke dumpe alt i en stor boks og ta få stikkprøver. Ellers var det noe småtrøbbel, men det er stortsett egen feil.

 

Endte på 15. plass med 68.79%

 

SNO, level 3

" target="_blank

 

SNO er arrantert av SSL og NOP på Løvenskiold, og er en match med 15 stager.

Jeg var svært ufokusert på skytingen, selvom jeg var konsentrert - så jeg endte med 15 mike og 6 NS iløpet av hele matchen. Aaaltfor dårlig..

Forøvrig 0 våpenproblemer på denne matchen, så jeg har fått luket ut de få problemene som har vært.

 

Resultatmessig var det 32'e plass med 61,19%

 

Hringariki Open, level 2

" target="_blank

 

Dette er ikke en skytevideo av meg, men litt godt og blandet. Dette er grunnet kameraet mitt var tom for strøm. Det må visst lades iblant... :D

Matchen her gikk helt OK, og det var fritt for våpenproblemer her også. Dette lover godt.

 

Jeg endte på 9'ende plass med 70.95%

 

Kongsvinger Open, level 3

" target="_blank

 

Matchen gikk ganske bra, bortsett fra 1 skudd som ikke ville av på stage 8, som igjen ødela helt for meg videre i stagen.

Jeg hadde også noen pålapp på stage 3, som gjorde at jeg skøyt meg tom før svinger, og brukte usedvanlig lang tid der.

 

Endte på 37'ende plass med 63.44%

 

Alt i alt, blir jeg motivert for å trene mer.

Det er gøy å se at jeg får til mer enn jeg gjorde for bare ett år siden, og selvom jeg drar med meg endel M og NS, er dette stortsett fordi jeg satser mye hardere enn jeg gjorde før.

 

Neste ut er Dead Wolf Open om en uke, deretter Bekkevar Open og Hammock Hill Grand Prix. Noen flere matcher i sommer har jeg ikke enda planlagt, men jeg lurer på en match i Råde, også venter jeg på Farris Challenge, om den kommer i år også.

 

Joakim

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 months later...
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...