Jump to content

Godkjente halvauto for dynamisk


BjornJ

Recommended Posts

Fra "Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften), FOR-2009-06-25-904"

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

 

§ 7.Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha halvautomatiske skytevåpen, med mindre skytevåpenet er godkjent i forskrift etter annet ledd.

Politidirektoratet kan i forskrift godkjenne halvautomatiske skytevåpen dersom skytevåpenet ikke enkelt kan omgjøres til å avgi helautomatisk ild. Private personer kan anmode om endring av forskriften.

Halvautomatiske skytevåpen godkjent etter tilsvarende regler i annet EØS-land, skal som hovedregel godkjennes av Politidirektoratet.

 

§ 100.Gebyrer og utgifter ved ombygging, kontroll, destruksjon mv.

Utgifter ved å få skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon tilintetgjort eller deaktivert (gjort ubrukbare), betales av eier eller innehaver. Det samme gjelder utgifter til ombygning av våpen etter pålegg fra politiet, og utgifter til politiets etterkontroll av våpen som har blitt bygget om. Den som ønsker å eie eller inneha skytevåpen eller drive handel med skytevåpen kan bli pålagt helt eller delvis å dekke statens utgifter til kontroll av våpenet eller våpentypen, herunder godkjennelse av halvautomatiske våpen til sivilt bruk. Utgifter ved merking av skytevåpen betales av den som tilvirker skytevåpen etter reglene i kapittel 8 og 9, eller den som innfører skytevåpen etter reglene i kapittel 11 og 12.

Rundskriv 2009/009 (https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_998.pdf) forklarer mer om hvordan man går frem for å søke, og sier blant annet at Kripos har fastsatt et gebyr. Hele kapittel 3.6 "Spesielle emner vedrørende erverv av skytevåpen" er spennende lesing, men 3.6.5 er nok mest relevant for prosessen rundt godkjenning:

 

3.6.5 Retningslinjer for søknad om generell godkjenning av våpentyper

Den som ønsker å få en generell godkjenning av et halvautomatisk skytevåpen i Norge, må søke Politidirektoratet om godkjenning av våpentypen. Politidirektoratet vil få våpenet teknisk undersøkt av Kripos. Utgiftene i forbindelse med slik kontroll/undersøkelse vil bli belastet søker jf. våpenforskriften § 100. Kripos har fastsatt prisen på de undersøkelser som foretas for slik godkjenning. Hvis våpenet ikke i forskrift blir godkjent vil utgiftene til destruksjon (evt retur til eksportør) også bli belastet importør.

 

Ved søknad om godkjenning av halvautomatiske skytevåpen skal søker gi opplysninger om våpentype, fabrikat, modell, nummer og kaliber og etter forhåndsavtale med Politidirektoratet og Kripos, sende våpenet direkte fra eksportør til Kripos for kontroll. Enhver import av våpen til godkjenning skjer på søkerens regning og risiko.

 

Dersom våpnet synes å tilfredsstille forutsetningene for godkjennelse, kan Politidirektoratet i forskrift godkjenne våpenet. Saksbehandlingene vil følge forvaltningslovens alminnelige regler, jf. kap. VII. Halvautomatiske skytevåpen som skal benyttes til jakt må, foruten å være godkjent i forskrift gitt i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd, også være godkjent av Direktoratet for naturforvaltning for bruk til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir ren gjetting (mer eller mindre kvalifisert) fra min side, men sannsynligvis betyr det at man ikke kan montere deler fra tilsvarende helauto våpen uten mer eller mindre omfattende modifikasjon av låskassa eller andre vitale deler. F.eks. kan man ikke montere M16 autosear i en sivil AR uten å frese ut plass i loweren. Det samme gjelder HK 94. Der kan ikke avtrekksgruppa fra en MP5 monteres, da hengselpinnen er byttet ut med ei "hylle" (tilsv. HK 91 vs. G3 osv).

Link to comment
Share on other sites

Spekulasjon fra min side, men jeg vil anta at "enkelt" i dette tilfelle er av typen fjern en mutter, bøy en fjær eller fjern en bolt. Det faller på sin egen urimelighet at en total ombygging med bruk av dreiebenk og sveiseapparat er enkelt.

 

Når det er sagt så har jeg null tro på at slike tvetydige formuleringer kommer "tiltalte" (oss) til gode.

 

Burde vært forsøkt å peke til tyske eller liknende godkjenning, ihht § 7. "Halvautomatiske skytevåpen godkjent etter tilsvarende regler i annet EØS-land, skal som hovedregel godkjennes av Politidirektoratet."

Link to comment
Share on other sites

Det blir bare spekulasjoner, men kanskje det baserer seg på enkel bytting av deler uten maskinering? Det enkleste er sikkert å ta kontakt med Kripos for å høre. Ellers er det gjennom rundskriv noen rifler som ikke har blitt godkjent:

- Enfield SA 80 (Rundskriv G-57/97)

- AK 5 (Rundskriv G-57/97)

- AK 46 og AK 74 (Rundskriv G-57/97)

- FN FAL (Rundskriv G-57/97)

- PPSH 488 (Rundskriv G-57/97)

- SA 85 M (Rundskriv G-57/97)

- M 14 (Rundskriv G-57/97)

- SLR-rifle (Rifle L1A1) (Rundskriv G-58/98)

- Heckler & Koch mod 41 (Kripos rapp av 30/05-02)

 

Kanskje disse rundskrivene inneholder noen informasjon, men hvor får man tak i dem?

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra rundskriv 2009/009:

3.6.3.1 Generell godkjenning for erverv av halvautomatiske skytevåpen

[...]Våpenet skal ved fabrikk være bygget til bare å kunne skyte halvautomatisk ild. [...]

[...]Under henvisning til våpenforskriften § 106 annet ledd gjelder ovennevnte godkjennelser frem til Politidirektoratet i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd har fastsatt særskilt forskrift om godkjennelse av halvautomatiske skytevåpen.

 

Nå er ikke jeg jurist, men kan dette tolkes som at det en gang i tiden har vært planlagt å lage en egen forskrift for hvordan slik godkjenning skal foregå? Hvis den tyske modellen fungerer bra, kan noen fortelle mer om den?

 

Mulig EU/EØS-godkjenningspapirer (f.eks. fra Tyskland) kunne blitt godtatt av Kripos som dokumentasjon dersom det ble oversatt av statsautorisert translatør.

Link to comment
Share on other sites

Saksa frå tråden om diverse rundskriv, posta av AGR416, 07 Jan 2015, 02:23

 

Godkjenningsløpet koster det et våpen koster, samt saksbehandlingskostnad på rundt 5000 hvis jeg ikke husker feil. Er en stund siden vi sendt inn.

 

Største utfordringen er at det tar lang tid, ca 12 måneder.

 

Ellers hellar eg mot å vera einig med Hassel; nok mykje som ikkje er godkjent fordi ingen har prøvd.

Legg til for eigen rekning at årsaken til at det blir søkt om få godkjenningar er nok at det ikkje er tilstrekkeleg lønnsamt, eller manglande entusiasme, dvs. pris vege opp mot om det som alt er tilgjengeleg er "godt nok".

Link to comment
Share on other sites

Mulig EU/EØS-godkjenningspapirer (f.eks. fra Tyskland) kunne blitt godtatt av Kripos som dokumentasjon dersom det ble oversatt av statsautorisert translatør.

 

Det er flere land (bl.a. Tyskland og Ungarn) i EU der det er tillatt med "open bolt"-konstruksjoner, og siden disse i mange tilfeller enkelt kan bygges om til helauto ved å fjerne et par smådeler er det nok lite sannsynlig at det er mulig å få til noen generell godkjenning basert på hva andre i EU/EØS tillater, selv om §7 i våpenforskriften sier noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Hver og en søknad må jo vurderes av Kripos, men hvis tysk politi har en grundig rapport om hvorfor et moderne sivilt våpen har blitt godkjent kan det tenkes at det gjør norsk godkjenning enklere. Men før man går i gang og søker kan man sikkert spørre produsenten hva som er gjort mye for å hindre ombygging, slik at man kan vurdere sannsynligheten for at våpenet blir godkjent.

 

Nå vet ikke jeg om det er lov med åpen bolt i enkelte land, men finnes det noen sivile våpen med åpen bolt på markedet i dag da? Og hva skal man med det, regner jo med at de fleste rifler skytes fra lukket bolt av sikkerhetsgrunner? Hver søknad vil jo uansett være en individuell vurdering.

 

Hvis det vi har hørt om gebyret stemmer, så skulle jeg ønske det var lavere. Er det mulig å håpe at godkjenning basert på fyldig rapport fra annet EU/EØS-land, samt produsent, gir lavere gebyr?

 

Og hvor får man tak i disse rundskrivene?

Link to comment
Share on other sites

tingene går i sirkel... det er fler år siden jeg (i kraft av å sitte i et forbundsstyre) spurte om bestemmelsen angående Schengen/eøs land til POD, og fikk et gobeligokk svar som ikke hang på noen møkkagreip jeg kjenner til. SVJV er ikke JD speseilet glad for at POD hopper bukk over §7 heller....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Veldig rart at de godkjenner gamle våpen som de vet det er lite av fra før?

Johnson M1941 er så pass sjelden og egner seg ikke for mengdeskyting allikevel.

 

G/K 43 er støpegods låsekasser og de får lett sprekker og blir usikre.

 

Hvorfor ikke godkjenne sikre moderne våpensystemer for sporten? Papirmølla er vanskelig nok som den er å få det registrert . Jeg tipper og tror at det er et fåtall av medlemsmassen i Dssn som stiller med en Johnson M1941 og K43 eller Tokarev 1938.

Link to comment
Share on other sites

Overhodet ikke merkelig i det hele tatt.

 

Jo for meg er det merkeligt. Men kanskje ikke for deg.

 

Hadde vært bedre om de Godkjente nyere rifler til DSSN og ikke gamle vrak. Det er min mening!

 

La heller samlere få registrere inn disse arme'riflene uten videre problemer ,som det har vært de siste årene.

 

Ljungmann rifla i 6.5 er faktisk den eneste riflen sammen med M1 Garand som er egnet til litt mere mengdeskyting. Og Ljungmannen hadde også passet til jakt på lik linje med Garand. Men den har jo ett farlig 10 skudds magasin? Så derfor gikk den til DSSN ;-)

Link to comment
Share on other sites

Så du mener det hadde vært naturlig for en Samler org. som NVHS (som jeg tolker Hassels innlegg til å være dem som har fått godkjent disse siste våpna) å betale for godkjennelse av moderne våpen, for en helt annen skytterorg??

 

Grunnen til at det ikke godkjennes så mange nye er vel ganske enkelt at markedet er altfor lite i Norge, med mindre man kan få dem godkjent til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener det hadde vært naturlig for en Samler org. som NVHS (som jeg tolker Hassels innlegg til å være dem som har fått godkjent disse siste våpna) å betale for godkjennelse av moderne våpen, for en helt annen skytterorg??

 

Nei.

Den jobben klarer vel DSSN selv .? hvis de ønsker flere nyere moderne våpen inn i sportskyttergrenen.?

 

Jeg visste ikke at det var NVHS som sponset dette med de gamle riflene

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda. Men ikke alt er opplyst og visse ting får man ikke med seg. Det er våpentypene jeg reagerte på.

Arbeidet til organisasjonene er vel og bra. All honnør til dem for det.

 

Det viktigste er at våpentyper blir godkjent ,slik at de kan dras nytte av i konkurranse eller rett og slett hyggeskyting

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...