Jump to content

Praktisk hagle i Norge?


klabbogbabb

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen som pådriver for at praktisk hagleskyting skal bli en ting i Norge?

 

Det er jo særs morsomt å skyte med hagle, og terskelen for å rekruttere skyttere burde være ganske liten i og med at vanlige jakthagler kan benyttes med små modifikasjoner.

 

Prøvde å søke litt, men ser ut til at det er liten aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg gått til innkjøp av en hagle som skal brukes til IPSC sin shotgun division. Ikke i Norge, da vi ikke har det programmet her. Ingen kan nekte deg å delta på stevner i utlandet.

 

Vet ikke når VM er neste år, men det skal være i Italia og håper på å få med en del nordmenn så vi har et godt argument for å innføre det i Norge igjen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke forbudt å skyte praktisk hagle her til lands heller vel, men våpnene må følge de vanlige kravene til lengde, grep og magasinkapasitet. Det er heller ikke ervervsgrunn, men har man en hagle sliter jeg med å se hvilken hjemmel som finnes til å forby slik skyting.

 

Det er riktig som det sies her(det har POD sagt også), men er jo ikke så morro med den lovlige magasinkapasiteten vi har her til lands....

Link to comment
Share on other sites

Som Ole sier, det er ikke lov å arrangere dynamisk haglestevner i Norge lenger.

Vi har full mulighet til å skyte dette i stort sett alle andre land i hele verden, så bygg deg en limited eller en standard og kjør over til söta bror og delta der.

POD satte foten ned her hjemme for dynamisk hagle, og POD er jo Gud.

Link to comment
Share on other sites

Temmelig snodig at POD forbyr dynamisk hagle når det er helt lov med dynamisk rifle og hi cap magasiner. Like stusselig er at avslaget fra POD på dynamisk hagle kom før det nye rundskriv om forbudte hagler, mens det enda var lov med foldekolber og lange magasiner. Dermed kan det ikke være den grunn til at de ikke vil ha dynamisk hagle i DSSN. Hva er da så mer samfunns risiko med en 6+1 pumpe vs en 30 skudds AR15? Ser hagla liksom bare så farlig ut? Når man koker det ned, så kan det se ut som om de ikke ønsker flere type våpen enn det som er i DSSN pga en kanskje litt sprekere skytesport med våpen av militær karakter.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg tro også, men det er vel en grunn til at det ikke avholdes konkurranser i praktisk hagle? Og jeg kan vanskelig se at den grunnen skulle være noe annet enn POD.

 

For eksempel så er jo hverken Classic eller noen av PPC klassene ervervsgrunnlag per i dag, men like fullt konkurreres det i disse. Hvorfor er det ikke slik med hagle, hvis det ikke ligger noe i det at POD faktisk har forbudt det?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Hassel: Jeg har fått klar beskjed av forbundet våres at det ikke skal arrangeres haglestevner. Vi hadde veldig lyst å ha flere haglestevner innenfor norsk våpenlov sine grenser, men fikk altså ikke "lov" av forbundet. Kan ta mer på PM om du vil.

Link to comment
Share on other sites

Heisan og hoppsan. Jeg prøvde å skrive et svar tidligere på dette i ferien, men en SQL feil hindret meg i å poste det.

Kilden er POD og det er fler år siden, så det er i og for seg ingen endring i holdning. POD har ingen myndighet til å nekte gjennomføring av et skytesteven, så lenge skytingen foregår på lovlig bane, er trygg og sikker og ikke kan regnes som gerilja trening. Dette pr i dag. Derimot kan de la være å godta skyteprogrammet, slik at det ikke gir ervervsgrunnlag på konkuransekvote. Envidere er det nok ikje så lykkelige over at jegere kan drive med "stridstrening" med hagla si uten andre viderverdigheter. Men det er ikke noe som skal ligge til grunn i lovverket som tilsier at en ikke kan bruke en lovlig magasinhagle til konkurranse. (selv vurderer jeg å søke på en halvauto til figursti, da 870'n blir for treg på dobbelskuddene)

 

Forbundet kan selvsagt nekte (de gjør jo rare ting innimellom....) å approbere et et stevne under forbundets paraply, det vil si at man ikke kan arrangere et stevne og si at det er i DSSN's regi. Men om hakadalen tjuvfiske og sporskytterlaug føler for å innvitere til et haglestevne som tilfeldigvis bruker IPSC sine regler så er jo det greit. (tenk dog litt på ansvar for deltagere og slikt, jfr forsikringer osv) og forbundet kan nok teoretisk bruke slik aktivitet til å ekskludere et DSSN medlem.

 

Men altså, fra POD er det sagt at de ikke kan nekte oss å skyte hagle på en praktisk måte, så fremt det blir benyttet 5+1 osv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg men man må begynne å arrangere stevner med 5+1.

Det er vi som stikker kjepper i våre egen hjul.

Det er ingen grunn for POD og gi disp til en gren som ikke utøves i Norge.

Og starter vi igjen, kan man sette på magasin forlenger i utlandet, og se som kommer hit må skyte 5+1.

Og kommer vi i gang, finnes det egentlig ikke argumenter for å si nei til 8+1 og 13+1.

De våpnene er jo ikke brukannes til noe annet en dynamisk hagle.

Så i bunn og grunn kan vi skylde oss selv, som stoppet da POD sa nei til mer en 5+1.

Vi burde holdt det gående med 1+1 om nødvendig.

Det vi har gjort, er å gi opp.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke tvinge POD til å godkjenne noe, du må overtale dem.

Og det er da rimelig naivt å tro de vil ha noen som helst lyst til å godkjenne PCC hvis du først viser dem fingern med hagle.....

 

 

uansett , hvis det er noe du brenner for, er det bare å få klubben til å komme med forslag til tinget.

(evt å kjøre i gang på egen hånd og dermed vise fingeren til forbundet, er heller ikke spesielt lurt)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Cardinal skrev:

Har POD sagt nei uansett eller har de sagt nei til alt ut over 5+1. Etter hva jeg har forstått så har pod sagt nei til alt ut over 5+1, da det ikke var søkt om det. Så er det DSSN som har sagt at da vi stopper helt. Jeg vil gjerne vite hvor ting faktisk stopper opp.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...